Καταξιωμένες σταρ βγαίνουν από τα ρούχα τους επειδή οι νεότερες βγάζουν τα δικά τους.
Καταξιωμένες σταρ βγαίνουν από τα ρούχα τους επειδή οι νεότερες βγάζουν τα δικά τους. Η Γκάγκα, η Μπιγιονσέ, η Αγκιλέρα, η Σακίρα τραγουδούν στίχους που θα σόκαραν και «μάτσο» ράπερ.
«Πάντα έλεγα ότι ήθελα να τραγουδήσω με μια bitch – ένα παλιοθήλυκο. Και τη βρήκα!», λέει η Μάιλι Σάιρους με σκληρό χαμόγελο στον φακό του MTV, ενώ η Μπρίτνεϊ Σπίαρς την παρακολουθεί αναποφάσιστη για το αν πρέπει να προσβληθεί ή να κολακευθεί. Τελικά, διαλέγει το δεύτερο – άλλωστε, μόλις πρόσφατα γύρισε ένα τολμηρό βίντεο με το τραγούδι της «Work bitch». Κι έπειτα, τώρα που οι περισσότερες ανταγωνίστριές της για το στέμμα της βασίλισσας της ποπ φλερτάρουν ανοιχτά με το πορνό, το τελευταίο που θέλει η ίδια είναι να τη χαρακτηρίσουν σεμνότυφη. Μήπως εκείνη δεν ήταν που είχε προσλάβει ένα σκηνοθέτη πορνοταινιών για τα βίντεό της;
Κι όμως, άλλες την ξεπερνούν. Η Λέιντι Γκάγκα, η Μπιγιονσέ, η Κριστίνα Αγκιλέρα, η Σακίρα, άλλη περισσότερο, άλλη λιγότερο, τραγουδούν στίχους που θα σόκαραν και μάτσο ράπερ και εμφανίζονται με σεξουαλική εξάρτυση, μισόγυμνες, κάποτε και γυμνές σε βίντεο και φωτογραφίσεις με ύφος και σενάρια που αγγίζουν το σοφτ πορνό.
Ασφαλώς, η ποπ, η μουσική που είναι προορισμένη να κολυμπάει στον αφρό του νεανικού σφρίγους, ανέκαθεν έπαιζε με τη σεξουαλικότητα. Το 1969, οι Σερζ Γκενσμπούργκ και Τζέιν Μπίρκιν σόκαραν τους συντηρητικούς με τους στεναγμούς του «Je t’ aime... moi non plus». Το 1989, το MTV λογόκρινε ένα βίντεο που έδειχνε το τατουάζ στα οπίσθια της Σερ, ενώ καθόταν πάνω σ’ ένα κανόνι, τριγυρισμένη από ναύτες.
Μήπως είναι πια ξεπερασμένο να κατηγορούμε την ποπ ως πορνογραφική; Κι όμως, μια ματιά σε βίντεο όπως το «Pour it up» της Ριάνα μπορεί να κλονίσει κάθε προοδευτικό. Πόσω μάλλον όταν γνωρίζει ότι η αισθητική της ποπ καθορίζεται όλο και περισσότερο από το κέρδος. Το MTV ξεκίνησε ως μέσο στην υπηρεσία του σύγχρονου τραγουδιού, αλλά σύντομα έθεσε το τραγούδι στην υπηρεσία της διαφημιστικής εικόνας. Τα καλογυμνασμένα κορμιά έγιναν πιο απαραίτητα από τις ωραίες φωνές. Και τώρα που τα συνηθίσαμε ντυμένα, μας παρουσιάζονται γυμνά.
Νομοθετικές αλλαγές
Η «νεανικοποίηση», όπως ονομάζει ο σκηνοθέτης Πίτερ Μπογκντάνοβιτς την καθυπόταξη της εικόνας στις επιταγές της τεστοστερόνης, είναι παράλληλη στον κινηματογράφο και την τηλεόραση. Κάποιες νομοθετικές αλλαγές στις ΗΠΑ επέτρεψαν την πολλαπλή ιδιοκτησία μέσων ενημέρωσης. Ομιλοι που κατέχουν μεγάλα, καθωσπρέπει κανάλια κατέχουν και εταιρείες πορνό. Ετσι, απέκτησαν σοβαρούς λόγους να συμβάλουν στην «κανονικοποίηση» του τελευταίου.
Ο νεοσυντηρητισμός του Ρέιγκαν, το AIDS, η γυναικεία χειραφέτηση δεν εμπόδισαν την επέκταση της πορνογραφικής αντίληψης στη μαζική κουλτούρα. Η ψηφιακή τεχνολογία επιτρέπει να παράγονται φθηνότερες ταινίες. Το porno-chic μοντέλο της Μαντόνα υπήρξε πρωτοποριακό, μα φαίνεται πια μουσειακό. Ωστόσο, κανείς δεν περίμενε ότι ένα αουτσάιντερ, η Μάιλι Σάιρους, θα ξεσήκωνε δύο παλαιότερες φυσιογνωμίες της ποπ, την Σινίντ Ο’ Κόνορ και την Ανι Λένοξ.
Αποφασισμένη να ξεφορτωθεί τη ζαχαρένια τηλεοπτική εικόνα της Χάνα Μοντάνα και να διεκδικήσει ένα κοινό με αναβράζουσες ορμόνες, η 20χρονη πλέον Αμερικανίδα τραγουδίστρια παρουσιάστηκε με μια πολύ σέξι χορογραφία στα βραβεία του MTV και εμφανίστηκε γυμνή στο βίντεο του τραγουδιού της
«Πολλές «Wrecking ball». Εμπνευσή της, όπως είπε, υπήρξε το περίφημο «Nothing compares to you» της Ο’ Κόνορ. Και τότε ξέσπασε η θύελλα...
«Εχεις αρκετό ταλέντο ώστε να μην επιτρέψεις στη μουσική βιομηχανία να σε κάνει πόρνη. Μην τους αφήνεις να σε γελοιοποιούν. Και μη σκεφτείς στιγμή ότι κάποιος από αυτούς δίνει έστω και μια δεκάρα για σένα», έγραψε η 47χρονη τραγουδοποιός στην ιστοσελίδα της, απευθυνόμενη στη Σάιρους. Ομως, εκείνη όχι μόνο δεν φάνηκε να συγκινείται από το «πνεύμα της μητρότητας» που επικαλέστηκε η Ο’ Κόνορ, αλλά απάντησε μνημονεύοντας τα ψυχολογικά της προβλήματα – έπασχε από διπολική διαταραχή. Αυτή τη φορά εξοργίστηκε όχι μόνον η Ιρλανδή τραγουδοποιός, αλλά και πολλοί που υποφέρουν από την ίδια πάθηση ανά τον κόσμο.
Στην αντιπαράθεση μπήκε και η Λένοξ: «Είμαι υπέρ της ελευθερίας της έκφρασης, όμως όλα αυτά είναι ένα βήμα πιο πέρα, ανήκουν καθαρά στο βασίλειο του πορνό», είπε στο BBC. Και πρόσθεσε: «Είναι προφανές ότι πολλές δισκογραφικές εταιρείες γυρολογούν μπερδεύοντας την υψηλή πορνογραφία με τη μουσική υπόκρουση».
Τι δήλωσε η Σάιρους; Χαρούμενη που οι επιλογές της προκαλούν τον διάλογο. Αλλωστε, το περιοδικό Forbes διαπίστωσε ήδη έξαρση του ψηφιακού προφίλ της. «Γιατί ενοχλούνται μαζί της;», αναρωτήθηκε και ο Φάρελ Ουίλιαμς, που είναι πίσω από τη μεταμόρφωση της πρώην αθώας 20χρονης. Και συνέχισε στωικά: «Είναι ένα προϊόν της Αμερικής»...
Ακολουθήστε το thebest.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο thebest.gr