Ομιλία του Κοινοβουλευτικού Εκπροσώπου της ΔΗΜΑΡ και βουλευτή Αχαΐας στην ολομέλεια της Βουλής
- Ν. Τσούκαλης: Φορολόγηση της ακίνητης περιουσίας και όχι επί του ακινήτου.
- Αντισυνταγματικές οι διατάξεις του νομοσχεδίου «Φόρου Ακίνητης Περιουσίας»
- Ομιλία του Κοινοβουλευτικού Εκπροσώπου της ΔΗΜΑΡ στην ολομέλεια της Βουλής σχετικά με το φόρο ακινήτων
Ακολουθεί το κείμενο της ομιλίας του κ. Τσούκαλη:
«Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, σύμφωνα με την παράγραφο 4 του άρθρου 5 του Συντάγματος, οι Έλληνες πολίτες συνεισφέρουν χωρίς διακρίσεις στα δημόσια βάρη ανάλογα με τις δυνάμεις τους. Η φοροδοτική ικανότητα δεν κρίνεται από το αντικείμενο του φόρου, αλλά από το υποκείμενο του φόρου. Επειδή, λοιπόν, εδώ χρειάζεται και η ιδιότητα του νομικού, σημαίνει ότι δεν μπορείς να κρίνεις τη φορολογητέα ύλη ή τη φοροδοτική ικανότητα από ένα ακίνητο μόνο του, αλλά από ένα ακίνητο το οποίο ανήκει σε έναν φορέα.
Η νομολογία του Συμβουλίου της Επικρατείας αναφέρεται σε μη προσοδοφόρο ακίνητη περιουσία και όχι σε ακίνητη. Που σημαίνει τι; Ότι μπορεί να φορολογήσεις μη προσοδοφόρο ακίνητο με την έννοια ότι εντάσσεται στη συνολική περιουσία ενός προσώπου και μέσα απ’ αυτήν την περιουσία το φορολογείς. Αυτή είναι πάγια αρχή του φορολογικού δικαίου, πάγια διεθνής αρχή του φορολογικού δικαίου και πάγια είναι η νομολογία όλων των Ευρωπαϊκών Δικαστηρίων σε σχέση με αυτήν την αντιμετώπιση. Που σημαίνει τι; Ότι η φοροδοτική ικανότητα κάθε πολίτη αξιολογείται και κρίνεται από το σύνολο της περιουσίας.
Στο σημείο αυτό να γίνω πιο συγκεκριμένος. Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, ας υποθέσουμε ότι έχουμε δύο ίδια ακίνητα στον ίδιο δρόμο, με ίδια επιφάνεια και με ίδιους συντελεστές. Το ένα είναι το μοναδικό περιουσιακό στοιχείο ενός πολίτη και το διπλανό ανήκει σε κάποιον που έχει μία κινητή περιουσία –για να είναι πιο παραστατικό το παράδειγμα- αξίας 500 χιλιάδων ευρώ. Φορολογείται το ίδιο. Σας πληροφορώ ότι η συγκεκριμένη διάκριση είναι σαφέστατα αντισυνταγματική.
Και επειδή έγινε αναφορά στην Έκθεση του Επιστημονικού Συμβουλίου της Βουλής, θα ήθελα να σας πω και εγώ από τη δική μου την πλευρά ότι υπάρχει μία ευθεία αναφορά σε αντισυνταγματικότητα και μία έμμεση, η οποία όμως είναι χαρακτηριστική της αντισυνταγματικότητας.
Η μία αναφέρεται στις εξαιρέσεις, δηλαδή στο άρθρο 7. Περιλαμβάνεται στη σελίδα 7 και 8 της Έκθεσης, στο τέλος της σελίδας 7 και στην αρχή της σελίδας 8. «Η σύνδεση τυχόν απαλλαγών ή μειώσεων από το φόρο με κριτήρια μη συνδεδεμένα με το είδος και την αξία του αντικειμένου ή του φόρου -παραδείγματος χάρη ακίνητη περιουσία- ή με την προσωπική φοροδοτική ικανότητα του υποκειμένου στο φόρο, δηλαδή με το ατομικό ή με το οικογενειακό του εισόδημα ή με την συνολική αξία της περιουσίας του, δεν φαίνεται να βρίσκεται σε αρμονία ούτε με το άρθρο 4 παράγραφος 5 του Συντάγματος». Αυτή είναι η ευθεία αναφορά. Υπάρχει και η έμμεση αναφορά, πλην όμως -πιστέψτε με- μπορεί να οδηγήσει σε αντίστοιχη κρίση δικαστική.
Είναι προφανές ότι η επιβολή φόρου ακίνητης περιουσίας με κριτήριο τη συνολική αξία της περιουσίας του υποκειμένου στο φόρο αντί της αυτοτελούς επιβολής φόρου επί ακινήτου βρίσκεται εγγύτερα στο πνεύμα του άρθρου 4 παράγραφος 5 του Συντάγματος, λαμβανομένου υπ' όψιν ότι η φοροδοτική ικανότητα κρίνεται εν τέλει στο επίπεδο του υποκειμένου στο φόρο και δεν εξαντλείται στο επίπεδο του αντικειμένου του φόρου. Είναι αυτό το οποίο σας ανέφερα προηγουμένως. Αυτές είναι οι αναφορές του Επιστημονικού Συμβουλίου της Βουλής.
Η φιλοσοφία της πρότασης της Δημοκρατικής Αριστεράς –τότε είχαμε κάνει με τη συμμετοχή μας στην Κυβέρνηση- ακριβώς αυτό περιλάμβανε. Βεβαίως, φορολόγηση της ακίνητης περιουσίας, όπως γίνεται σε όλες τις χώρες του κόσμου, αλλά επί της περιουσίας και όχι επί του ακινήτου. Αυτό, λοιπόν, το οποίο προκύπτει από τις συγκεκριμένες διατάξεις και τις οποίες εμείς επικροτούμε είναι ότι πραγματικά οι συγκεκριμένες –τουλάχιστον- διατάξεις αντίκεινται στο Σύνταγμα.»
Ακολουθήστε το thebest.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο thebest.gr