Γράφει ο Mποχατζιάρ Σπ. Ευάγγελος
Πως μπορούμε να προλάβουμε διαταραχές λόγου και ομιλίας και να παρέμβουμε έγκαιρα.
Γενικά το παιδί από τα 0 έως τα 5 έτη ακολουθεί την εξής πορεία ανάπτυξης λόγου (επικοινωνίας), ομιλίας:
0-6 μηνών
• Το παιδί αντιδρά σε ηχητικά ερεθίσματα και παράγει το ίδιο ήχους (άναρθρες κραυγές)
• Αναγνωρίζει την προσέλευση των ήχων στρέφοντας το κεφάλι προς την πηγή τους.
1ο έτος ζωής
• Το παιδί συμμετέχει ενεργά στην επικοινωνία
• Χρησιμοποιεί λεκτικούς και μη λεκτικούς τρόπους για να επικοινωνήσει
• Προτιμάει νοήματα από λέξεις για να επικοινωνήσει
• Εκφράζει τις επιθυμίες του, τραβώντας τα αντικείμενα που θέλει προς το μέρος του η σπρώχνοντας μακριά ότι δεν θέλει
• Φωνάζει, χτυπάει αντικείμενα ή τα χέρια του για να τραβήξει την προσοχή
• Χρησιμοποιεί μορφασμούς, νοήματα για να εκφράσει άρνηση, κατάφαση, χαρά έκπληξη, δυσαρέσκεια για να χαιρετήσει (πχ κουνώντας το χέρι του)
1,5 – 2 έτη
• Το παιδί εκφράζει λεκτικά. Λέει λέξεις – φράσεις, δεν μας ενδιαφέρει το πώς.
• Αρέσκεται στο να παίζει παιχνίδια όπως κρυφτό κυνηγητό.
• Δείχνει το το ενδιαφέρον σε ότι λέτε
• Διατηρεί την προσοχή του σε κάποιο συμβάν
• Υπακούει εντολές τύπου κάνε… ή μην κάνεις…
• Εντοπίζει αντικείμενα ακούγοντάς τα (πχ φέρε τα παπούτσια και το στυλό μου από το δωμάτιό μου)
• ΜΙΜΕΙΤΑΙ
• Χρησιμοποιεί την φαντασία του στο παιχνίδι του
• Συμμετέχει σε καθημερινές δραστηριότητες
2 – 3 έτη
• Δείχνει ενδιαφέρον στην ανάγνωση – αφήγηση παραμυθιού, ιστορίας χρησιμοποιεί, επίθετα, ρήματα, αντικείμενα και κατανοεί τη χρήση αντικειμένων
• Εκτελεί σύνθετες εντολές πχ βγάλε τα παπούτσια σου και κάθισε στην καρέκλα!
• Μιλά και κάνει ερωτήσεις
• Προτιμά ομιλία από νοήματα, περιγράφει λεκτικά αντί να δείχνει
• Η ομιλία του γίνεται καταληπτή από όλους, χωρίς διακοπές – επαναλήψεις
• Χρησιμοποιεί προτάσεις συντακτικά σωστές πχ Η μαμά φτιάχνει γλυκό.
• Μιμείται δραστηριότητες ενηλίκων παίζει με άλλα παιδιά
3,5 – 4,5 έτη
• Σχολιάζει θέμα συζήτησης – συγκεντρώνεται σε αυτό, μιλάει για άλλους
• Γνωρίζει σύνολά υποσύνολά, κατηγοριοποιεί, κατονομάζει πχ Η μπάλα είναι παιχνίδι, Πες μου τέσσερα φρούτα.
• Καταλαβαίνει το ύφος μας θυμός, αστεία σοβαρότητα, ψέμα. Αστειεύεται – ψεύδεται
• Γίνεται κατανοητό από αγνώστους
• Χρησιμοποιεί προτάσεις εμπλουτισμένες με διάφορα μέρη του λόγου, αντωνυμίες, επιρρήματα, προθέσεις κ.τ.λ.
• Συνδυάζει χρόνο με τόπο πχ Θα φάω έξω με το Γιώργο αργότερα
• Μπορεί να τραγουδήσει, φτιάχνει στιχάκια, παίζει με τις λέξεις
• Ο λόγος του έχει συνοχή και συνέχεια
• Όλοι οι ήχοι της Ελληνικής προφέρονται σωστά σε αυτό το στάδιο
Ποιοι χρήζουν λογοθεραπευτικής παρέμβασης:
• Παιδιά που παρουσιάζουν καθυστέρηση στην ανάπτυξη του λόγου και της ομιλίας χωρίς την συνυπάρξει νοητικής υστέρησης ή άλλων συνδρόμων
• Παιδιά που δεν μιλούν καθαρά λόγω απώλειας ακοής, ωτίτιδας στην βρεφική, πρώτη παιδική ηλικία
• Σύνδρομο Dawn, Asperger κ.α.
• Παιδιά με διαταραχή προσοχής – υπερκινητικότητας
• Παιδιά με διάχυτες αναπτυξιακές διαταραχές (Αυτισμός)
• Παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες
• Παιδιά με νοητική στέρηση με προβλήματα λόγου – ομιλίας
• Άτομα με σκλήρυνση κατά πλάκα
• Άτομα που υπέστησαν εγκεφαλικό επεισόδιο κι επηρέασε τον γραπτό – προφορικό λόγο (αφασίες)
• Άτομα με κρανιοεγκεφαλικές κακώσεις
• Άτομα με δυσκολίες στην κατανόηση
• Παιδιά με έλλειψη οξυγόνου κατά τον τοκετό
• Άτομα με νευροκινητικές διαταραχές ομιλίας – δυσαρθρίες, δυσπραξίες (Νευροεκφυλιστικές νόσοι κ.α.)
• Διαταραχές φωνής(κακή χρήση – κατάχρηση φωνής)
• Άτομα που παρουσιάζουν τραυλισμό
• Άτομα που δυσκολεύονται στην έκβαση του προφορικού λόγου λένε άλλα από αυτά που θέλουν να πουν, δυσκολεύονται να βρουν την κατάλληλη λέξη στα λεγόμενά τους
• Άτομα με λαρυγγεκτομή
Info:
Για πληροφορίες καθώς και για να προγραμματίστε το δικό σας ραντεβού καλέστε μας στα τηλέφωνα 2610 433852 & 6972202289.
ΠΡΟΤΥΠΟ ΘΕΡΑΠΕΥΤΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ ΠΑΤΡΑΣ - ΙΝΣΤΙΤΟΥΤΟ ΙΡΛΕΝ ΕΛΛΑΔΑΣ ‘’ΜΠΟΧΑΤΖΙΑΡ ΣΠ. ΕΥΑΓΓΕΛΟΣ’’
ΛΟΓΟΘΕΡΑΠΕΙΑ – ΕΡΓΟΘΕΡΑΠΕΙΑ – ΨΥΧΟΘΕΡΑΠΕΙΑ – ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗ
ΑΘΗΝΩΝ 231, ΠΑΤΡΑ, τ.κ.26442 τηλ. 2610 433 852/6972202289 www.mpoxatziar.gr ή www.irlen.gr
e- mail: [email protected]
Mποχατζιάρ Σπ. Ευάγγελος
Λογοθεραπευτής – Ιrlen Diagnostician – Clinic Director - trainer, S.I INPP S. P.
Διευθυντής Πρότυπου Θεραπευτικού Κέντρου Πάτρας & Ινστιτούτου Ίρλεν Ελλάδας
Sensory Integration Therapist
INPP School Program (The Institute for Neuro-Physiological Psychology, Chester UK)
Θεραπευτής Lidcombe(Τραυλισμός προσχολικής ηλικίας - εκπαίδευση γονέων)
Ειδικευμένος στην Αμερική(Ιrlen Institute International HQ, L. Beach, USA)
Υπεύθυνος Διαγνώσεων Ίρλεν Κύπρου, Ιταλίας & Oμάν(Ην. Αραβικά Εμιράτα) - Εκπαιδευτής Ίρλεν
Πρόγραμμα ΑΒΑ - Pyramid
Ακολουθήστε το thebest.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο thebest.gr