Σύμφωνα με έρευνα του Κέντρου Ανάπτυξης Εκπαίδευτικής Πολιτικής
Ενδιαφέροντα στοιχεία για το επίπεδο της Εκπαίδευσης στην Ελλάδα αλλά και στο βαθμό που τα παιδιά ολοκληρώνουν ή εγκαταλείπουν την υποχρεωτική εκπαίδευση ανά περιοχές προκύπτουν από μεγάλη έρευνα που διεξήγε το Κέντρο Ανάπτυξης Εκπαιδευτικής Πολιτικής της ΓΣΕΕ. Όσον αφορά την Δυτική Ελλάδα, Αχαΐα κι Αιτωλοακαρνανία βρίσκονται στην δεύτερη ομάδα περιοχών με τα μεγαλύτερα ποσοστά εγκατάλειψης του σχολείου ενώ στην Ηλεία τα πράγματα είναι σαφώς καλύτερα αφού εντάσσεται στο γκρουπ με τις δεύτερες λιγότερες αποχωρήσεις.
Ειδικότερα η Αχαΐα έχει δείκτη συγκράτησης των μαθητών στο Γυμνάσιο στο 92,9% όταν ο πανελλαδικός μέσος όρος είναι στο 95,8%. Δηλαδή στο Νομό 7 στα 100 παιδιά αφήνουν το σχολείο στο Γυμνάσιο όταν συνολικά στην χώρα ο αντίστοιχος αριθμός είναι 4 στα 100.
Πιο αναλυτικά, σύμφωνα με την έρευνα, καταγράφεται μια μικρή τάση μείωσης του δείκτη συγκράτησης του μα- θητικού πληθυσμού στη Δευτεροβάθμια εκπαίδευση, ενώ στο Δημοτικό ο δείκτης είναι σταθερά ίσος με 99,3%, ενώ οι περιφερειακές ενότητες δεν φαίνεται να διαφοροποιούνται σημαντικά μεταξύ τους σε όλες τις επιμέρους βαθμίδες της Πρωτοβάθμιας & Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
Επίσης διακρίνεται μια μικρή τάση αύξησης του δείκτη χαμηλής επίδοσης του μαθητικού πληθυσμού στα Δημοτικά σχολεία, ενώ στη Δευτεροβάθμια εκπαίδευση (Γυμνάσια, Γενικά Λύκεια) όπου καταγράφεται μια σαφής αύξηση του δείκτη χαμηλής επίδοσης των μαθητών, ενώ στη δευτεροβάθμια επαγγελματική εκπαίδευση ο δείκτης χαμηλής επίδοσης των μαθητών αυξάνει σταθερά έως και το 2009, ενώ από το 2010 κι έπειτα παρουσιάζει κάμψη.
Οι περιφερειακές ενότητες εμφανίζονται σημαντικά διαφοροποιημένες ως προς το δείκτη χαμηλής επίδοσης του μαθητικού πληθυσμού, με παράλληλη τάση διεύρυνσης των διαφοροποιήσεων μεταξύ των περιφερειακών ενοτήτων κατά την περίοδο αναφοράς 2002-2014, με εξαίρεση τη δευτεροβάθμια επαγγελματική εκπαίδευση όπου διακρίνεται μια σαφής τάση μείωσής τους.
Η 1 η ομάδα εκροών από την υποχρεωτική εκπαίδευση περιλαμβάνει 6 περιφερειακές ενότητες: Γρεβενών, Κοζάνης, Καρδίτσας, Τρικάλων, Άρτας και Ευρυτανίας. Η ομάδα αυτή καταγράφει τους υψηλότερους δείκτες εκροών σε όλη τη Δευτεροβάθμια εκ- παίδευση σε σύγκριση με τις υπόλοιπες ομάδες της ανάλυσης. Ένα χαρακτηριστικό των περιφερειακών ενοτήτων της ομάδας αυτής είναι η γεωγραφική τους γειτνίαση, αφού περιφερειακές ενότητες της Δυτικής Μακεδονίας, Θεσσαλίας και Ηπείρου και Στερεάς Ελλάδας.
Η 2 η ομάδα, που είναι και η μεγαλύτερη ως προς το πλήθος, περιλαμβάνει 26 περιφερειακές ενότητες: Δράμας, Καβάλας, Ημαθίας, Θεσσαλονίκης, Πέλλας, Πιερίας, Σερρών, Καστοριάς, Φλωρίνης, Λαρίσης, Μαγνησίας, Ιωαννίνων, Πρεβέζης, Αιτωλοακαρνανίας, Αχαΐας, Φθιώτιδος, Φωκίδος, Αργολίδος, Αρκαδίας, Κορινθίας, Αθηνών, Ανατολικής Αττικής, Λέσβου, Χίου, Κυκλάδων και Χανίων.
Η ομάδα αυτή καταγράφει τους δεύτερους υψηλότερους δείκτες εκροών σε όλη τη Δευτεροβάθμια εκπαίδευση σε σύγκριση με τις υπόλοιπες ομάδες της ανάλυσης. Αξίζει, τέλος, να σημειωθεί ότι στην ομάδα αυτή εντοπίζεται η πλειονότητα των μεγάλων αστικών κέντρων της χώρας (Θεσσαλονίκη, Αχαΐα, Νομαρχία Αθηνών και Ανατολικής Αττικής).
Η 3 η ομάδα περιλαμβάνει 2 περιφερειακές ενότητες: Λευκάδος και Ευβοίας. Στην ομάδα αυτή οι Δείκτες εκροών των Γυμνασίων και των Γενικών Λυκείων δεν απέχουν ιδιαίτερα από τη μέση τιμή των 54 περιφερειακών ενοτήτων, ενώ ο δείκτης εκροών των Επαγγελματικών Λυκείων & ΕΠΑΣ αποτελεί τον χαμηλότερο μεταξύ των πέντε ομάδων της ανάλυσης.
Η 4 η ομάδα περιλαμβάνει 16 περιφερειακές ενότητες: Έβρου, Κιλκίς, Χαλκιδικής, Θεσπρωτίας, Κερκύρας, Κεφαλληνίας, Ηλείας, Βοιωτίας, Λακωνίας, Μεσσηνίας, Πειραιώς, Σάμου, Δωδεκανήσου, Ηρακλείου, Λασιθίου και Ρεθύμνης. Η ομάδα αυτή καταγράφει τους δεύτερους χαμηλότερους δείκτες εκροών στα Γυμνάσια και τα Γενικά Λύκεια, ενώ ο Δείκτες εκροών της επαγγελματικής Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης δεν απέχει ιδιαίτερα από τη μέση τιμή των 54 περιφερειακών ενοτήτων. Αξίζει να σημειωθεί ότι 7 από τις 16 περιφερειακές ενότητες της ομάδας είναι νησιά, ενώ και η Νομαρχία Πειραιά περιλαμβάνει επίσης αρκετές νησιωτικές περιοχές.
Η 5 η ομάδα, τέλος, περιλαμβάνει 4 περιφερειακές ενότητες: Ξάνθης, Ροδόπης, Ζακύνθου και Δυτικής Αττικής. Η ομάδα αυτή καταγράφει τους χαμηλότερους δείκτες εκροών στα Γυμνάσια και τα Γενικά Λύκεια, και τον δεύτερο χαμηλότερο δείκτη στην επαγγελματική Δευτεροβάθμια εκπαίδευση, σε σύγκριση με τις υπόλοιπες ομάδες της ανάλυσης.
Στο σημείο αυτό θα πρέπει να σημειωθεί ότι αρκετές περιφερειακές ενότητες που αναδείχθηκαν από την ιεραρχική ταξινόμηση έχουν εντοπιστεί και σε προγενέστερες έρευνες του ΚΑΝΕΠ/ΓΣΕΕ (2009), που διερευνούσαν την ύπαρξη γεωγραφικών ανισοτήτων κατά την πρόσβαση των αποφοίτων των Γενικών Λυκείων στην Τριτοβάθμια εκπαίδευση. Συγκεκριμένα, περιφερειακές ενότητες όπως: Ξάνθη, Ροδόπη, Λευκάδα, Κέρκυρα, Ζάκυνθος, Κεφαλονιά, Ρέθυμνο, Ηράκλειο, Δυτική Αττική και Πειραιάς είχαν ήδη χαρακτηριστεί από τη μελέτη του 2009 ως ζώνες εκπαιδευτικής προτεραιότητας με βάση τον δείκτη πρόσβασής τους στα ΑΕΙ-ΤΕΙ κατά την τετραετία 2005- 2008.
Στον αντίποδα, περιλαμβανόντουσαν περιφερειακές ενότητες με υψηλό δείκτη Πρόσβασης όπως: Χίος, Λάρισα, Καρδίτσα, Τρίκαλα και Αρκαδία, περιφερειακές ενότητες δηλαδή που στην παρούσα έκθεση εμφανίστηκαν να μετέχουν στην 1η και 2η ομάδα- περιφερειακών ενοτήτων που προέκυψαν από την ιεραρχική ταξινόμηση.
Η αρχική αυτή διαπίστωση έχει ιδιαίτερη σημασία αφού υπονοεί ότι οι όποιες γεωγραφικές-κοινωνικές διαφοροποιήσεις στην παραγωγή συγκεκριμένου εκ- παιδευτικού αποτελέσματος, όπως στην περίπτωση του παραδείγματος ήταν η πρόσβαση στην Τριτοβάθμια, δεν είναι ανεξάρτητο αλλά σχετίζεται με αντίστοιχα εκπαιδευτικά αποτελέσματα που παράγονται σε προηγούμενες βαθμίδες της εκπαίδευσης. Ωστόσο, για την επαλήθευση της συγκεκριμένης διαπίστωσης θα πρέπει να αναληφθεί περαιτέρω ερευνητική δραστηριότητα.
Ακολουθήστε το thebest.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο thebest.gr