Από τον μηχανικό Βασίλειο Γκλαβά των " Φίλων Προαστιακού Σιδηροδρόμου Πατρών"
Τα έργα της επέκτασης του Προαστιακού Πατρών ξεκίνησαν τον περασμένο χρόνο (Σεπτέμβριος 2016) με γοργούς ρυθμούς και έδειχναν ότι θα τελειώσουν εντός χρονοδιαγράμματος δηλαδή τέλος Μαΐου 2017 με ίσως κάποια μικρή καθυστέρηση από απρόβλεπτους παράγοντες. Δυστυχώς όμως οι εργασίες δεν συνεχίστηκαν με τον ίδιο ρυθμό με αποτέλεσμα να είμαστε στα μέσα καλοκαιριού και η έναρξη της υπηρεσίας να μετατίθεται για το καλοκαίρι του 2018 αν όλα πάνε καλά.
Αυτό αναφέρει ο Διαχειριστής της Ομάδας στο Facebook, «Φίλοι Προαστιακού Σιδηροδρόμου Πατρών», Βασίλειος Γκλαβάς, ο οποίος είναι Μηχανικός Τ.Ε. Η/Υ.
Οι εργασίες του έργου, όπως συνεχίζει ο κ. Γκλαβάς, περιελάμβαναν σε γενικές γραμμές κατασκευή των στάσεων και διαμόρφωση των περιβαλλόντων χώρων αυτών, συντήρηση της γραμμής, ενίσχυση της γέφυρας του Πείρου ποταμού με αλλαγή των εφεδράνων στα βάθρα, τοποθέτηση ελαστικών ταπήτων από καουτσούκ ή από προκατασκευασμένο σκυρόδεμα σε κύριες διαβάσεις επί του αστικού κυρίως ιστού της πόλης της Πάτρας, και τέλος η εγκατάσταση των 30 ΑΣΙΔ και η συντήρηση- επισκευή των 2 από τα 10 νέα τα οποία είχαν τοποθετηθεί τα τελευταία χρόνια είτε δεν έχουν ολοκληρωθεί είτε ακόμα δεν έχουν ξεκινήσει.
Κατασκευή των στάσεων
Οι εργασίες βρίσκονται σε πολύ προχωρημένο στάδιο και απομένουν να τοποθετηθούν τα στέγαστρα, καθίσματα και ηλεκτροφωτισμός καθώς και η διαμόρφωση για προσβασιμότητα αυτών (εικόνα 01) εκτός της στάσης του Αγίου Ανδρέα που δεν έχει γίνει απολύτως τίποτα (εικόνα 02). Οι αποβάθρες στους σιδηροδρομικούς σταθμούς Βραχνεΐκων και Κάτω Αχαΐας είναι πολύ στενές σε σχέση με τις υπόλοιπες (εικόνα 03, όλα έγιναν βάση της προκήρυξης) ενώ υπήρχαν επιλογές για να κατασκευαστούν πλατύτερες.
Για τη δε στα Βραχνέικα είτε να έφτιαχναν μεγαλύτερη αποβάθρα (τουλάχιστον 3,5μέτρα λόγω του ότι είναι ανάμεσα σε 2 γραμμές) καταργώντας την μια γραμμή είτε να την έφτιαχναν έπειτα από τη 3η γραμμή που ο χώρος έχει καταπατηθεί από το δήμο και έχει γίνει δρόμος, με πολύ μικρότερο κόστος και η οποία θα ήταν άμεσα προσβάσιμη στο επιβατικό κοινό χωρίς δηλαδή να χρειάζεται να διαπερνά τις γραμμές. Στην Κ. Αχαΐα αποκόψανε την 3η γραμμή ενώ θα μπορούσε να τερματίζει εκεί ο συρμός του προαστιακού φτιάχνοντας την αποβάθρα σε αυτό το σημείο όπως και στη 2η περίπτωση των Βραχνεΐκων (εικόνα 04). Οι αποβάθρες αυτές όπως έχουν φτιαχτεί θέτουν σε κίνδυνο την ασφάλεια των επιβατών λόγω στενότητας.
Καθαρισμός γραμμής
Η γραμμή καλώς καθαρίστηκε για να γίνουν οι εργασίες συντήρησης ωστόσο οι ρυθμοί έπεσαν με αποτέλεσμα να ξαναφουντώσει η βλάστηση και να χρειάζεται πάλι επανακαθαρισμό. Ακόμα και να γίνει ο επανακαθαρισμός αν δεν ξεκινήσουν τα δρομολόγια τότε είναι σίγουρο ότι θα χρειαστεί πάλι. Ο σταθμός της Κ. Αχαΐας δεν έχει καθαριστεί ποτέ σε όλο το χώρο που καταλαμβάνει (εικόνα 05).
Συντήρηση της γραμμής (αντικατάσταση στρωτήρων)
Εκτός από την αντικατάσταση των στρωτήρων (ξύλινες σχάρες που δένεται η γραμμή) δεν έχουμε δει άλλες εργασίες (από ότι φαίνεται από τα σημάδια στις γραμμές θα γίνουν άμεσα) πλην στο σταθμό των Βραχνεΐκων (εικόνα 06). Όπως τονίσαμε η αποβάθρα είναι πάρα πολύ στενή χρειάζεται – διαπλάτυνση και είτε να μετακινηθεί η μεσαία γραμμή είτε να καταργηθεί. Η αντικατάσταση των στρωτήρων έχει γίνει σχεδόν σε όλο το μήκος της διαδρομής.
Οι προς αντικατάσταση στρωτήρες είχαν χρωματιστεί από την υπηρεσία γραμμής Πατρών με λευκό χρώμα έως την περιοχή του κόκκινου Μύλου και με κίτρινο χρώμα έως τη στάση στα Τσουκαλέικα (εικόνα 07). Η αντικατάσταση ξεκίνησε από τη στάση Μιντιλόγλι και τελείωσε στη στάση Τσουκαλέικα (εικόνα 08). Έπειτα ο εργολάβος συνέχισε από κ. Αχαΐα έως και της περιοχής της Ταραντέλας αντί να επιστρέψει προς Πάτρα. Κατά την αυτοψία σε αυτό το τμήμα η υπηρεσία του ΟΣΕ Πατρών δεν είχε χρωματίσει τους στρωτήρες που έχρηζαν αντικατάσταση.
Παρατηρήσαμε όμως ότι υπήρχε κόκκινο χρώμα στις ράγες και εικάζουμε ότι έδειχναν τους στρωτήρες που θα αντικαθιστούσαν (εικόνα 09). Όπως μπορεί κάποιος να διαπιστώσει στην εικόνα 10 (περιοχή Αλισσού) οι στρωτήρες που αντικαταστάθηκαν δεν είναι χρωματισμένοι σε αντίθεση με την εικόνα 11 (περιοχή Βραχνεΐκων). Επίσης καταγράψαμε σπασμένους νέους στρωτήρες που τοποθετήθηκαν (εικόνα 12), κατεστραμμένους στρωτήρες (είναι πολλοί) που χρήζουν αντικατάσταση σε όλο το μήκος της γραμμής και οι οποίοι δεν είχαν σημειωθεί από την υπηρεσία γραμμής (εικόνα 13) καθώς και στρωτήρας ο οποίος δεν αντικαταστάθηκε (εικόνα 14).
Στο τμήμα της γραμμής Τσουκαλέικα - Καμίνια - Ταραντέλα δεν είχε γίνει κάποια εργασία, ωστόσο τον Ιούνιο η υπηρεσία γραμμής του ΟΣΕ στην Πάτρα χρωμάτισε στρωτήρες έως και τα Καμίνια. Πρόσφατα εγκρίθηκε η αντικατάσταση και άλλων στρωτήρων (καλώς) αλλά μήπως γίνεται για να καλύψει κάποια άλλη. Ο χρόνος θα δείξει.
Αποκατάσταση παλιών κτιρίων
Δεν έχει γίνει καμία εργασία για την επισκευή και συντήρηση των κτιρίων και του περιβάλλονοντος χώρων αυτών στην κ. Αχαΐα, Καμίνια, Μιντιλόγλι, και Άγιο Ανδρέα (εικόνα 15) ενώ τα κτίρια σε Βραχνέικα και Τσουκαλέικα είναι σε πολύ καλή κατάσταση (εικόνα 16) λόγω του ότι χρησιμοποιούνταν από τους πρώην καποδιστριακούς Δήμους. Το κτίριο στα Ζαρουχλέικα έχει δοθεί για χρήση σε ιδιώτη και είναι σε εξέλιξη η αποκατάστασή του (εικόνα 17). Στην προκήρυξη δεν συμπεριλήφθη το κτίριο της παλιάς στάσης στο Μονοδένδρι (εικόνα 18) το οποίο είναι ετοιμόρροπο. Να τονίσουμε ότι αυτές οι εργασίες δεν θα εμπόδιζαν την λειτουργία του προαστιακού αφού τα κτίρια βρίσκονται εκτός της σιδηροδρομικής γραμμής.
Ενίσχυση της γέφυρας του ποταμού Πείρου
Το πιο δύσκολο τεχνικό κομμάτι της εργολαβίας που δεν έχει γίνει ακόμα τίποτα είναι η ενίσχυση και η ανύψωση της γέφυρας του Πείρου πριν το σταθμό της Κ. Αχαΐας (εικόνα 19) ώστε τα τραίνα να διέρχονται με τη μέγιστη ταχύτητα και η οποία θα πρέπει να γίνει απαραιτήτως.
Τοποθέτηση ελαστικών ταπήτων στις οδικές διαβάσεις
Δεν έχει γίνει καμία ενέργεια για την τοποθέτηση των ελαστικών ταπήτων στις οδικές διαβάσεις (εικόνα 20). Παραθέτουμε εικόνα από κεντρική διάβαση στην Τρίπολη προκειμένου να δώσουμε έμφαση και να εκφράσουμε την αγωνία μας για το κατά πόσο μια πόλη όπως η Πάτρα να υστερεί σε σχέση με την Τρίπολη όπου εκεί δεν κυκλοφορούνε τραίνα (εικόνα 21).
Προμήθεια εγκατάσταση 30 νέων ΑΣΙΔ και η αποκατάσταση 2
Πριν την οριστική διακοπή των δρομολογίων το 2011 στο τμήμα Άγιος Ανδρέας κ. Αχαΐα ήταν λειτουργικά 25 ΑΣΙΔ (μπάρες) εξ’ αυτών τα 10 ήταν καινούρια (εικόνα 22). Δυστυχώς μετά τη διακοπή των δρομολογίων και την μετάταξη άρον άρον υπαλλήλων του ΟΣΕ το υπουργείο δεν άφησε στον ΟΣΕ κανένα περιθώριο να διαφυλάξει την περιουσία του με αποτέλεσμα η πλειονότητα των λειτουργικών ΑΣΙΔ σε όλη την Πελοπόννησο να βανδαλιστεί και να αχρηστευτεί ζημιώνοντας τον ΟΣΕ με δεκάδες εκατομμύρια ευρώ (εικόνα 23). Κάποια στιγμή θα πρέπει να ζητηθούν ευθύνες. Αν λειτουργούσαν όλα τα ΑΣΙΔ το κόστος για την προμήθεια και εγκατάσταση (7 ΑΣΙΔ) θα ήταν πάρα πολύ μικρό σε σχέση με το σημερινό. Ακόμα και αν αποφάσιζε ο ΟΣΕ να αλλάξει τα παλιά (καλώς) με πιο σύγχρονα το κόστος θα ήταν μικρότερο. Η προκήρυξη λοιπόν ενώ είχε βγει περί τα μέσα Σεπτεμβρίου 2016 δεν απέβη γόνιμη. Ξαναβγήκε τέλος Μαρτίου 2017 και ακόμα δεν υπάρχει κάτι νεότερο..
Επιπλέον των παραπάνω, όπως αναφέρει ο κ. Γκλαβάς, η αυτοψία κατά μήκος της γραμμής έφερε στην επιφάνεια και νέα ευρήματα.
1. Παράνομες διαβάσεις σε Βραχνέικα, Μονοδένδρι και Πάτρα (εικόνα 24).
2. Καταστροφή της περίφραξης κατά μήκος της σιδηροδρομικής γραμμής σε Βραχνέικα και σε μεγαλύτερο βαθμό σε Παραλία Πατρών και Κόκκινο Μύλο (εικόνα 25).
Πέρα των παραπάνω να προσθέσουμε ότι:
1. Θα έπρεπε να είχε προβλεφτεί και η δημιουργία σημείου συνάντησης συρμών στο μέσο της διαδρομής Άγιος Ανδρέας – Βραχνέικα (Παραλία Πατρών – θέση: σχολεία) ώστε σε μελλοντική πύκνωση των δρομολογίων να μπορεί να γίνεται καλύτερη διαχείριση της κυκλοφορίας.
2. Η στάση στα Ζαρουχλέικα δεν μπορεί να εξυπηρετήσει το νέο Λιμάνι. Θα ήταν σωστότερο να είχε προβλεφτεί η στάση στην Ελ Βενιζέλου ώστε να εξυπηρετήσει τόσο την πυκνοκατοικημένη περιοχή, την ΔΕΥΑΠ και το Νέο Λιμάνι (πιο εύκολη προσβασιμότητα).
3. Η Παραλία Πατρών εξυπηρετείται μόνο από μία στάση στην περιοχή της Εύας ενώ η επόμενη είναι στου Τσαούση - Μιντιλόγλι.
4. Οι κάτοικοι των Ροϊτίκων θα διεκδικήσουν την κατασκευή στάση εκεί που σταματούσε παλιά το τραίνο (οδό Παπαγιάννη, εικόνα 26).
5. Η στάση στα Τσουκαλέικα δεν θα μπορέσει να εξυπηρετήσει τους επιβάτες προς τη ΒΙ. ΠΕ. Πατρών αφού δεν μπορούν να σταθμεύσουν πολλά λεωφορεία ωστόσο ήταν η πιο κατάλληλη από τις υπόλοιπες. Ίσως μακροπρόθεσμα να προβλεφτεί η κατασκευή επιπλέον στάσης στη θέση Σκάγια εκεί που ο δρόμος για την ΒΙ.ΠΕ. τέμνει τις σιδηροδρομικές γραμμές.
6. Θα μπορούσε μέσα στην εργολαβία να είχαν προβλέψει εκτός της συντήρηση των κτιρίων των παλιών στάσεων και την αποκατάσταση των μικρών κτιρίων (Φυλάκια) που υπάρχουν σε διαβάσεις (εικόνα 27).
7. Τέλος συρμοί και προσωπικό δεν υπάρχουν αυτή τη στιγμή διαθέσιμοι για την επέκταση ενώ και οι τεχνίτες είναι πολύ λίγοι και με δυσκολία συντηρούνε τις ήδη υπάρχουσες μονάδες για να κινούνται με ασφάλεια.
Συμπερασματικά
Πολύ φοβούμαστε ότι με την υπερβολική έκπτωση του μειοδότη (περίπου 65%) κάποιες εργασίες μπορεί να μην γίνουν ποτέ, αναμένουμε αν και θα έπρεπε να είχαν ήδη τελειώσει, θέτοντας ευθέως τον προβληματισμό μας αν μπορεί το τραίνο να καλύψει την διαδρομή Πάτρα - Κ. Αχαΐα σε κάτι λιγότερο από μισή ώρα. Ευελπιστούμε ότι όλα τα στοιχεία θα αξιολογηθούν από τους υπευθύνους τα οποία είναι διαθέσιμα όποτε και αν αυτά ζητηθούν για να μπορέσει ο προαστιακός να κινηθεί με ασφάλεια ενώ θα πρέπει να μελετηθεί ο εκσυγχρονισμός (ηλεκτροκίνηση - σηματοδότηση) και του τμήματος αυτού παράλληλα με την έλευση της νέας γραμμής προς όφελος της κοινωνίας.
Οι φωτ. έχουν αναρτηθεί με 1η τη βασική με τη σειρά που μας τις έστειλε και τις απαριθμεί στο κείμενο του ο κ. Βασίλειος Γκλαβάς, από την 01 έως και την 27.
Ακολουθήστε το thebest.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο thebest.gr