ΑΓΟΡΑ

/

Ολυμπία - Ιόνια Οδός: "Σκαλώνουν" οι διαπραγματεύσεις για την επανεκκίνηση του έργων - Χάσμα μεταξύ κυβέρνησης και εταιρειών

Κοινοποίηση
Tweet

Η δραματική μείωση στα έσοδα από τα διόδια αγκάθι στις συζητήσεις

Μόνο με σοβαρές παραχωρήσεις από το ελληνικό δημόσιο μπορούν να αναστηθούν οι περισσότερες από τις τέσσερις συμβάσεις για τους οδικούς άξονες, υποστηρίζουν στελέχη που παρακολουθούν τις διαπραγματεύσεις με τράπεζες και εργολάβους. Οι ίδιοι δεν αποκλείουν το οριστικό ναυάγιο για κάποιους από τους οδικούς άξονες καθώς η κυκλοφορία στις εθνικές οδούς δε θυμίζει σε τίποτα το 2007, οπότε και είχαν υπογραφεί οι συμβάσεις παραχώρησης με δυσθεώρητες προβλέψεις για τα έσοδα από διόδια.

Η κυβέρνηση, πάντως, βρίσκεται μεταξύ Σκύλλας και Χάρυβδης: Στην περίπτωση όπου αποφασίσει να ακυρώσει κάποιο από τα έργα, επειδή δεν θεωρείται βιώσιμο και απαιτείται μεγάλη κρατική επιδότηση λόγω μειωμένης κυκλοφορίας, απειλείται με αγωγές εκατοντάδων εκατομμυρίων από τους εργολάβους επειδή το Δημόσιο δεν τήρησε συμβατικές υποχρεώσεις, από τις απαλλοτριώσεις μέχρι τη μεταφορά δικτύων ύδρευσης, όπως αναφέρει το Euro2day.

Ο ίδιος ο υπουργός Ανάπτυξης και Υποδομών Κ. Χατζηδάκης, όπως έχει γράψει το thebest.gr, παραδέχθηκε το Σαββατοκύριακο πως αν δεν ψηφιστούν οι νέες συμβάσεις μέχρι τα τέλη του έτους θα αρχίσουν να εκπίπτουν ρήτρες. Από την άλλη πλευρά, αν συμφωνήσει με τους κατασκευαστές για παραχώρηση τμήματος των εσόδων που θα είχε το Δημόσιο από τα διόδια ως «αιμοδότηση» των κοινοπραξιών μέχρι να ισορροπήσει η κατάσταση, θα κατηγορηθεί πως υποχωρεί στις απαιτήσεις των εργολάβων.

Οι διαπραγματεύσεις με τις κοινοπραξίες που έχουν αναλάβει τους τέσσερις βαλτωμένους οδικούς άξονες (Ιονία Οδός, Άξονας Κεντρικής Ελλάδας, Κόρινθος - Πάτρα - Τσακώνα και Μαλιακός - Κλειδί) βρίσκονται σε αρχικό στάδιο, παρά το γεγονός πως έχει ανακοινωθεί ως καταληκτική ημερομηνία ολοκλήρωσής τους η 31η Σεπτεμβρίου.

Ακόμα πιο αισιόδοξη είναι η πρόβλεψη σύμφωνα με την οποία μέχρι το τέλος του έτους θα έχουν υπογραφεί νέες συμβάσεις παραχώρησης για τα τέσσερα έργα.

Ο ειδικός διαπραγματευτής που όρισε το υπουργείο Ανάπτυξης και Υποδομών, ο Ευθ. Βιδάλης, έχει προχωρήσει σε έναν πρώτο γύρο συναντήσεων με τους παραχωρησιούχους, ενώ έχουν επιστρατευτεί και οι σύμβουλοι του Ταμείου Ιδιωτικοποιήσεων. Στην ουσία, οι κοινοπραξίες παρουσίασαν στοιχεία για τα έργα που ανέλαβαν, τα προβλήματα που υπάρχουν και αναμένουν τον νέο γύρο επαφών.

Τόσο η ηγεσία του υπουργείου, όσο και ο κ. Βιδάλης έχουν διαπιστώσει πως με βάση τη σημερινή κυκλοφορία (που είναι μειωμένη κατά 35% - 40% σε σχέση με τις αρχικές προβλέψεις) και την απόφαση ξένων τραπεζών να αποχωρήσουν από τη χρηματοδότηση,τα έργα δεν βγαίνουν.

Το πρόβλημα γίνεται ακόμα πιο πολύπλοκο αν προστεθούν κι οι προσφυγές κατοίκων και οι παρεμβάσεις του Συμβουλίου της Επικρατείας (ΣτΕ) και της Κομισιόν, που έχουν τινάξει στον αέρα μεγάλα τμήματα των οδικών αξόνων για περιβαλλοντικούς λόγους.

Τέτοια παραδείγματα είναι η διέλευση μέσα από την περιοχή του Καϊάφα στην Ηλεία και το τμήμα του Άξονα Κεντρικής Ελλάδας που διέρχεται από την περιοχή της καφέ αρκούδας.

Ο ειδικός διαπραγματευτής και οι ισχυροί διεθνείς και εγχώριοι εργολήπτες (από τη γαλλική Vinci και τη γερμανική Hochtief μέχρι την ΕΛΛΑΚΤΩΡ) καλούνται να τετραγωνίσουν τον κύκλο:

Πρώτο, να βρουν νέα χρήματα, αφού αρκετές ξένες τράπεζες θα αποχωρήσουν, και να... προσευχηθούν πως κάποια στιγμή θα τελειώσει το σίριαλ με την ανακεφαλαιοποίηση των ελληνικών πιστωτικών ιδρυμάτων. Στη χρηματοδότηση εμπλέκονται 43 τράπεζες, 32 διεθνείς και 11 ελληνικές, αλλά η πλειονότητα των δανείων (συνολικά αγγίζουν τα 3,3 δισ. ευρώ) προέρχεται από τα εγχώρια χρηματοπιστωτικά ιδρύματα.

Δεύτερον, να πείσουν τους φορολογούμενους για την ανάγκη πρόσθετης χρηματοδότησης των έργων από το Δημόσιο, όταν επί δύο χρόνια η κυβέρνηση ΠΑΣΟΚ τους υποσχόταν μειώσεις στην τιμή των διοδίων!

Οι εργολήπτες υποστηρίζουν πως αν η κυβέρνηση του Γ. Παπανδρέου είχε υιοθετήσει μια πρόταση που είχαν κάνει οι τράπεζες τον Μάρτιο του 2010 τα έργα δεν θα είχαν σταματήσει. Οι τράπεζες είχαν ζητήσει να αλλάξουν οι συμβάσεις ώστε να προβλέπεται πως το Δημόσιο (που θα εισπράξει το 60% - 80% των εσόδων από διόδια την προσεχή 30ετία, με εξαίρεση τα πρώτα πέντε χρόνια, όπου τα έσοδα πάνε για τη χρηματοδότηση της κατασκευής) πρώτα θα πληρώνει τις υποχρεώσεις του για τα έργα και μετά θα βάζει τα λεφτά στην τσέπη.

Όμως, οι αρχικές προβλέψεις για τα διόδια έχουν τιναχθεί στον αέρα. Tα συνολικά έσοδα του Δημοσίου και των ιδιωτών από τους πέντε οδικούς άξονες (τους 4 προβληματικούς και τον άξονα Κόρινθος - Τρίπολη - Καλαμάτα, που προχωρά κανονικά), σε βάθος 30ετίας, είχαν προϋπολογιστεί το 2007 στα 60 δισ. ευρώ!

Με βάση τις προβλέψεις που έγιναν σε περίοδο ευφορίας, τα έσοδα του Δημοσίου από τις 30ετείς συμβάσεις παραχώρησης θα προσέγγιζαν τα 20 δισ., ενώ των παραχωρησιούχων τα 40 δισ. Αυτά τα νούμερα ανήκουν πλέον στη σφαίρα της επιστημονικής φαντασίας.

Οι εργολάβοι υποστηρίζουν πως η μαύρη τρύπα στη χρηματοδότηση μπορεί να καλυφθεί μέσω κονδυλίων του ΕΣΠΑ ή μέσω «ομολόγων έργων» (προωθούνται από την Ευρωπαϊκή Ένωση) ή μέσω ειδικού μηχανισμού που συζητείται με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ). Οι διεθνείς οργανισμοί δεν χρηματοδοτούν, όμως, έργα που δεν θεωρούνται βιώσιμα.

Κοινοποίηση
Tweet

Ακολουθήστε το thebest.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο thebest.gr

Σχόλια

Αγορά