Από το καστ ξεχωρίζουν ο Χρήστος Λούλης ως Γιάνης Βαρουφάκης, η Βαλέρια Γκολίνο ως η σύζυγος του, Δανάη και ο Ούρλιχ Τουκούρ ως Σόιμπλε
Στα «βαθιά» έπεσε στα γεράματα ο Ελληνογάλλος σημαντικός σκηνοθέτης του «Ζ» και του «Αγνοούμενου» (και τα δύο τιμημένα με Όσκαρ) Κώστας Γαβράς και κατάφερε χάρη στον επαγγελματισμό του, στην σκηνοθετική του δεξιότητα, την πολιτική του ευαισθησία και το συναίσθημα του, να «κολυμπήσει». Ωστόσο το «Ενήλικοι στην αίθουσα – Adults in the Room» που βασίστηκε στο μπεστ σέλερ βιβλίο του σταρ πρώην Υπουργού Οικονομικών και νυν επικεφαλής της Μέρας25 που μπήκε στη Βουλή στις τελευταίες εθνικές εκλογές, Γιάνη Βαρουφάκη, δεν συγκαταλέγεται στις καλύτερες του στιγμές αν και έχει ενδιαφέρον, έχει πολλά να πει και να αποκαλύψει για εκείνη την «πνιγηρή» περίοδο που όλοι ζήσαμε στην Ελλάδα (σε μικρότερο ή μεγαλύτερο βαθμό) του 2015 και δη του πρώτου κρίσιμου εξαμήνου που οδήγησε σε εκείνο το περίφημο δημοψήφισμα που κακά τα ψέματα «δίχασε» τους Έλληνες και άφησε αποσβολωμένους τους…αλληλέγγυους Ευρωπαίους.
Κατ’ αρχάς ο 86χρονος Κώστας Γαβράς σε αυτή την Ελληνογαλλική συμπαραγωγή που πραγματικά θα έχει ενδιαφέρον να δούμε πως θα την υποδεχτούν και οι ξένοι και κυρίως το κοινό σε χώρες όπως η Γερμανία, η Γαλλία, η Αγγλία ή η Ολλανδία, έχει ως βασικό του όπλο στο τεντωμένο σχοινί που βάδισε για να ολοκληρώσει την συγκεκριμένη ταινία & σεναριακό υλικό, την πολύ καλή ερμηνεία του Χρήστου Λούλη ως Βαρουφάκης. Ο Χρήστος Λούλης με άψογα αγγλικά (εξάλλου άριστα αγγλικά μιλά και ο κ. Βαρουφάκης) δίνει μία ερμηνεία που είναι υψηλών αποχρώσεων, καλοδουλεμένη, βγάζει τόσο την προσωπική αγωνία και ιδεολογικό πρόσημο του ήρωα του όσο και τον «μεσογειακό του ναρκισσισμό» που του και μας καταλόγισαν οι Ευρωπαίοι εταίροι το 2015 και πραγματικά ξεχωρίζει όπως εξαιρετικός είναι και ο Γερμανός ηθοποιός Ούρλιχ Τουκούρ στον ρόλο κλειδί του Βόλγκανγκ Σόιμπλε, του σκληροπυρηνικού και αμετακίνητου στις θέσεις και απόψεις του, Γερμανού Υπουργού των οικονομικών που επηρέαζε σε πολύ μεγάλο βαθμό σημαντική μερίδα χωρών στο eurogroup. Η ταινία προδιαγράφει σχεδόν τι θα δούμε από την αρχή όταν και μας δείχνει τον Σόιμπλε – Ούρλιχ Τουκούρ να κοιτάζει στην τηλεόραση προεκλογική ομιλία του Αλέξη Τσίπρα (στο ρόλο ο Αλέξανδρος Μπουρδούμης) και να μονολογεί «αν βγουν αυτοί κυβέρνηση, πετάξτε την Ελλάδα από το ευρώ».
Το φιλμ εξελίσσεται παρουσιάζοντας το χρονικό των ημερών και πρώτων αυτών μηνών, από τον «τσαμπουκά» και την ψυχρή χειραψία του Ολλανδού Ντάισεμπλουμ στον Γιάνη Βαρουφάκη και φτάνει φυσικά έως την αναγγελία του δημοψηφίσματος. Η αλήθεια είναι πως το σενάριο αφήνει σαφώς περισσότερο χώρο στον Γιάνη Βαρουφάκη (ακόμα και στην γυναίκα του, την Δανάη Στράτου που ερμηνεύει αρκετά καλά η ελληνικής καταγωγής Βαλέρια Γκολίνο με ωραία σκηνή αυτή που έρχεται κρυφά στην Αθήνα ο απεσταλμένος της Μέρκελ, Βιμς και έχοντας «πλακώσει» το τζατζίκι και το αρνάκι, μάταια οι δικοί μας προσπαθούν να του εκμαιεύσουν μία δήλωση υποστήριξης ώστε να μην υπογράψει η Ελλάδα το επίμονο από το eurogroup MoU – Mνημόνιο κατανόησης). Την ίδια ώρα ως χαρακτήρας μένει φανερά πιο πίσω και λιγότερο ανεπτυγμένος αυτός του πρώην Πρωθυπουργού Αλέξη Τσίπρα σε σημείο στο τέλος να δείχνει ως ο παντελώς αφελής και…άσχετος (ενδεχομένως γιατί όπως όλοι περίπου καταλάβαμε, υποβάθμισε την αμετακίνητη και σκληρή στάση των Ευρωπαίων εταίρων των 19 χωρών της ευρωζώνης και γιατί είχε βασιστεί στην οικονομική γνώση και θάρρος του Βαρουφάκη).
Ο Αλέξανδρος Μπουρδούμης έχει την καλή του στιγμή προς το τέλος της ταινίας όπου όμως δυστυχώς το φινάλε θα σας προκαλέσει από γέλιο, απορία έως βέβαιη απογοήτευση και σίγουρα δεν είναι του επιπέδου Κώστα Γαβρά (δεν αποκαλύπτουμε περισσότερα, μόνο ότι υπάρχει και…χορός). Την ίδια ώρα ο Κώστας Γαβράς δείχνει την αξία του και βγάζει συγκίνηση και σχεδόν ανατριχιάζει τουλάχιστον τον Έλληνα θεατή στην σκηνή που το ζεύγος Βαρουφάκη μαζί με ένα φιλικό του ζευγάρι δειπνούν χαλαρά σε μία ταβέρνα και ξαφνικά έξω από το τζάμι μαζεύονται σιωπηλοί και με απορημένα όσο και φοβισμένα μάτια, άνθρωποι όλων των ηλικιών που κοιτάζουν τον Υπουργό και την γυναίκα του και εκείνη αρχίζει να τους ρωτά επίμονα «τι θέλετε».
Δεν θα γράψουμε περισσότερα. Αξίζει τον κόπο να δείτε την ταινία ανεξαρτήτως που ανήκετε πολιτικά. Εξάλλου και ο ίδιος ο Χρήστος Λούλης που κάνει τον Γιάνη Βαρουφάκη δήλωσε πως στο δημοψήφισμα της 5ης Ιουλίου 2015 ήταν μεταξύ αυτών που είχαν ψηφίσει Ναι.
Επειδή η ταινία του Γαβρά κατηγορήθηκε ως «μονόπαντη» και αυτό ουσιαστικά ισχύει αφού βασίστηκε στο βιβλίο του πρώην Υπουργού, υιοθετώντας κατά κάποιο τρόπο τις θέσεις, λεγόμενα και επιχειρήματα του, οφείλουμε να αναγνωρίσουμε και σημεία όπου ο Γαβράς προσπάθησε να ισορροπήσει το πράγμα. Η σκηνή για παράδειγμα όπου ο Βαρουφάκης ρωτά ευθέως τον Σόιμπλε (εσύ αν ήσουν στη θέση μου θα υπέγραφες αυτή την συμφωνία με τον Σόιμπλε ν’ απαντά «ως πατριώτης όχι») γεγονός που δείχνει πως η αλληλεγγύη των Ευρωπαίων είχε πάει περίπατο και το ζητούμενο ήταν να πειθαρχήσει η Ελλάδα για παραδειγματισμό και των άλλων. Επίσης ορθά κοφτά ο Γαβράς μας λέει πως τα 60 ευρώ από τα atm όταν έκλεισαν οι τράπεζες ήταν ιδέα του Γιάνη Βαρουφάκη και πως ο πρώην Υπουργός των οικονομικών πρότεινε στον αναποφάσιστο και αμήχανο Αλέξη Τσίπρα – Αλέξανδρο Μπουρδούμη τη λύση του…παράλληλου νομίσματος.
Ακόμα ίσως για διπλωματικούς λόγους αφήνει στο απυρόβλητο την Κριστίν Λαγκάρντ (την υποδύεται η Τζοσιάν Πίνσον) η οποία και λέει σε μία στιγμή την ατάκα που είναι και ο τίτλος της ταινίας (επιτέλους σε αυτή την αίθουσα πρέπει να φερθούμε ως ενήλικες). Σε μία σύντομη σκηνή βλέπουμε και τον Βαρουφάκη να συναντά τον Εμανουέλ Μακρόν μετέπειτα Πρόεδρο της Γαλλίας, ο οποίος και τον καλεί με συμπάθεια στο γραφείο του.
Όσο για το τι εισπράττει ο θεατής φεύγοντας, σίγουρα ένα περίεργο συναίσθημα για το πόσο «άγρια» μας φέρθηκαν αλλά και ένα αίσθημα απογοήτευσης για τις δικές μας ευθύνες στην όλη υπόθεση.
Σύμφωνα με πληροφορίες από τα Odeon Veso Mare όπου προβάλλεται το φιλμ από την περασμένη Πέμπτη 3/10/2019, υπολογίζεται πως είδαν το «Ενήλικοι στην Αίθουσα» το πρώτο τετραήμερο του, πάνω από 1500 θεατές ενώ και οι εντυπώσεις και κριτικά σχόλια πολλών από τους θεατές γέρνουν περισσότερο προς το θετικό.
Όπως ανέφερε τέλος το flix.gr, το «Ενήλικοι στην Αίθουσα», σε 78 αίθουσες πανελλαδικά, έκοψε κοντά στα 23.500 εισιτήρια, ένα συμπαθές, πάντως χαμηλότερο του αναμενομένου ξεκίνημα.
Κείμενο: ΤΑΚΗΣ Γ. ΜΑΡΤΑΤΟΣ
Ακολουθήστε το thebest.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο thebest.gr