Σε σκηνοθεσία του σημαντικού δημιουργού Ζαν-Ζακ Ανό - Η ταινία παρακολουθεί τον αγώνα να σωθεί ο εμβληματικός καθεδρικός ναός
H ταινία “Η Παναγία των Παρισίων φλέγεται” σε σκηνοθεσία του 78χρονου Γάλλου δημιουργού Ζαν-Ζακ Ανό - Jean-Jacques Annaud και σενάριο των Ζαν-Ζακ Ανό, Τομάς Μπιντεγκέν με τους Σαμουέλ Λαμπάρτ, Ζαν-Πολ Μπορντ, Μίκαελ Κιρινιάν θα βγει στις ελληνικές αίθουσες την Μ. Πέμπτη 21 Απριλίου 2022 σε διανομή από την Tanweer και αναμένεται να την δούμε και στην Πάτρα στα Odeon Veso Mare.
Ο πολυβραβευμένος και σπουδαίος δημιουργός Ζαν-Ζακ Ανό (Επτά Χρόνια στο Θιβέτ, Το Όνομα του Ρόδου, Η Αρκούδα) σκηνοθετεί ένα συναρπαστικό docudrama για την απίστευτη αλυσίδα γεγονότων που οδήγησαν στην πυρκαγιά που απείλησε τον σπουδαιότερο καθεδρικό ναό του κόσμου, την εμβληματική και μοναδική Παναγία των Παρισίων. Η καθηλωτική ταινία για το γεγονός, που συγκλόνισε ολόκληρο τον πλανήτη, συνδυάζει αριστοτεχνικά υλικό αρχείου από τα πραγματικά περιστατικά με σκηνοθετημένες τις σκηνές της μάχης των πυροσβεστών ενάντια στη μανιασμένη πυρκαγιά. Ένα μοναδικό υπερθέαμα με γερές δόσεις αγωνίας, με εικόνες που θυμίζουν Αποκάλυψη, στοιχεία ειρωνείας της τύχης και το μεγαλείο της ανθρώπινης ψυχής, που υπερβαίνει τον κίνδυνο, αναφέρει το σχετικό δελτίο Τύπου.
Σύνοψη
Παρίσι 15 Απριλίου 2019: Ο σπουδαιότερος μητροπολιτικός χριστιανικός ναός του κόσμου, η δοξασμένη Παναγία των Παρισίων, καίγεται. Η στέγη της καταρρέει και οι προσπάθειες κατάσβεσης της πυρκαγιάς είναι κυριολεκτικά ηρωικές.
Σε συνέντευξη του ο σκηνοθέτης Ζαν-Ζακ Ανό μίλησε για την ταινία και είπε πως εκείνη τη μέρα που έπιασε φωτιά η Παναγία των Παρισίων, έλειπε εκτός και βρισκόταν σε ένα σπίτι με χαλασμένη τηλεόραση.
«Άναψα το ραδιόφωνο και έμαθα για την τραγωδία που εκτυλισσόταν στην Παναγία των Παρισίων. Δεν την είδα εκείνη τη μέρα. Μόνο τη φαντάστηκα. Ήξερα τον ναό. Ως παιδί, είχα φωτογραφήσει εκεί με την πρώτη μου κάμερα.
Ο Ζερόμ Σεϊντου, CEO της Path, με κάλεσε στο τέλος Δεκεμβρίου του 2019 και μου έκανε μία πρόταση που με αιφνιδίασε. Είχε στο μυαλό του ένα θεαματικό μοντάζ με πλάνα αρχείου για την πυρκαγιά. Στην αρχή, ανησύχησα ότι το υλικό δεν θα ήταν αρκετό για μία ταινία 90 λεπτών, αλλά τον άκουσα. Έφυγα με έναν φάκελο γεμάτο ντοκουμέντα, άρθρα στα γαλλικά και τα αγγλικά. Πριν πέσω για ύπνο εκείνο το βράδυ, έριξα μια ματιά. Βυθίστηκα στο υλικό μέχρι το ξημέρωμα. Είχα πάρει την απόφαση μου».
Τι ήταν αυτό που σας έπεισε;
«Ανακάλυψα απίστευτα πράγματα. Συναρπαστικά εμπόδια και αποτυχίες. Κάτι απίθανο κι όμως αληθινό. Όλα τα στοιχεία ενός σεναρίου μυθοπλασίας ήταν εκεί. Στον πρωταγωνιστικό ρόλο μία διεθνής σταρ, η Παναγία των Παρισίων. Ο αντίπαλος της ένας απίθανος, χαρισματικός δαίμονας, η φωτιά. Ανάμεσα στα δύο, νέοι άνθρωποι που ήταν έτοιμοι να δώσουν τη ζωή τους για να σώσουν πέτρες. Κινηματογραφικά συστατικά που οποιοσδήποτε σεναριογράφος ονειρεύεται, μία οπτική όπερα με αγωνία και ανθρωπιά…
Χρειάστηκε φυσικά να εξακριβώσω ότι αυτά τα απίστευτα περιστατικά ήταν αληθινά και να επικεντρωθώ στην ακριβή αναπαράσταση. Ήξερα από την αρχή ότι έπρεπε να συγκεντρώσω την πληροφορία, τις μαρτυρίες και τις πιθανές υποθέσεις όσων βίωσαν από πρώτο χέρι εκείνες τις ασύλληπτες ώρες…».
Πώς προχωρήσατε στη συνέχεια;
«Στην αρχή, αποφάσισα να μείνω πιστός στα γεγονότα οπότε τα έβαλα σε χρονολογική σειρά. Πέρασα δύσκολα προσπαθώντας να ξετυλίξω την ακριβή ροή των εξελίξεων συγκρίνοντας διαφορετικές μαρτυρίες που είχα τότε στα χέρια μου. Κατάλαβα ότι ο καθένας είχε διαφορετική εκδοχή του πότε άρχισε να βγαίνει καπνός και πότε εμφανίστηκαν οι πρώτες φλόγες και πότε έφτασε η πυροσβεστική. Γρήγορα κατάλαβα ότι η ένταση των στιγμών δεν άφησε το περιθώριο σε κανέναν να κοιτάξει το ρολόι του».
Τι σας έκανε περισσότερη εντύπωση καθώς σκαλίζατε τα γεγονότα της 15 ης Απριλίου του 2019;
«Η φωτιά εντοπίστηκε στην αρχή της λειτουργίας της Δευτέρας του Πάσχα στις 6:17 μ.μ., αλλά δεν ενημερώθηκε η πυροσβεστική παρά μόνο μισή ώρα μετά. Από εκεί και πέρα πυροδοτήθηκε μία ατελείωτη σειρά από δραματικά γεγονότα που οδήγησαν σε μία αναπόφευκτη καταστροφή. Ήταν η πρώτη μέρα που είχε αναλάβει ένας καινούριος υπεύθυνος φύλακας στον καθεδρικό και που επιτηρούσε τον πίνακα του συναγερμού για φωτιά. Δεν είχε επισκεφθεί ποτέ του τον καθεδρικό και δεν ήταν εξοικειωμένος με την ορολογία της γοτθικής αρχιτεκτονικής. Όταν σήμανε ο συναγερμός και εμφανίστηκε ένας κωδικός που δεν κατάλαβε, πήρε τηλέφωνο το αφεντικό του. Ο υπεύθυνος δεν ήταν διαθέσιμος και δεν επικοινώνησε παρά μόνο 15 λεπτά αργότερα. Αυτή ήταν μόνο η αρχή μίας σειράς κακών συμπτώσεων».
Τι προκάλεσε την πυρκαγιά; Σήμερα, σχεδόν τρία χρόνια μετά, ακόμα δεν υπάρχει επίσημη απάντηση.
«Η νομική έρευνα συνεχίζεται. Η ταινία δεν είχε ποτέ σκοπό να κάνει έρευνα για να βοηθήσει το έργο της δικαιοσύνης. Υπάρχουν πολλές πιθανές αιτίες, αλλά λείπουν οι αποδείξεις. Η ταινία παρακολουθεί τον αγώνα να σωθεί ο καθεδρικός. Αφηγούμαστε πώς σώθηκε ο καθεδρικός, όχι πώς και γιατί παραλίγο να καταστραφεί».
Στην ταινία πρωταγωνιστεί η Παναγία των Παρισίων. Μπορέσατε να κάνετε γύρισμα μέσα στον καθεδρικό, αλλά έπρεπε να δημιουργήσετε επί μέρους αντίγραφα μέσα σε στούντιο…
«Το κτίριο δεν ήταν προσιτό για καιρό, εξαιτίας του τοξικού μόλυβδου και λόγω του κινδύνου κατάρρευσης. Σε κάθε περίπτωση, έπρεπε να γεμίσουμε το κτίριο με καπνό, να καλύψουμε το πάτωμα με σκόνη και στάχτη, να τοποθετήσουμε τόνους με φλεγόμενο ξύλο και να πλημμυρήσουμε τις πλάκες. Χτίσαμε ένα αντίγραφο. Οι φλόγες έβγαιναν από εκατοντάδες ακροφύσια που έβαλαν φωτιά στο σκηνικό. Ξαναχτίσαμε το κεντρικό κλίτος, τα εξωτερικά υπερώα και τα δοκάρια της βόρειας πτέρυγας, καθώς και το εσωτερικό του τεράστιου καμπαναριού στην τελική σκηνή. Εν ολίγοις, όλα τα εμβληματικά μέρη του καθεδρικού της Παναγίας των Παρισίων πλήγηκαν από την καταστροφή και αυτό έπρεπε να φανεί πριν και μετά τη φωτιά».
Στην προετοιμασία σας για την ταινία συναντήσατε τον Στρατηγό Ζορζελέν που έχει αναλάβει το έργο της αναστύλωσης του καθεδρικού.
«Το Μάιο του 2020… Τι προσωπικότητα αυτός ο Ζορζελέν. Ταιριάζει σε ταινία. Από την αρχή, μας πρότεινε να επισκεφτούμε τον καμένο καθεδρικό. Φορέσαμε προστατευτικό εξοπλισμό και τον ακολουθήσαμε. Με τη φωνή βαρύτονου, που έχει, μας ξενάγησε και περιέγραψε την κατάσταση του κτιρίου μετά την καταστροφή. Ήταν μία συγκινητική επίσκεψη».
Πώς γυρίσατε τόσο πειστικά τις έντονες και καθηλωτικές σκηνές που διαδραματίζονται στην οροφή του καθεδρικού;
«Αντιγράψαμε τη μοναδική στο κόσμο στέγη της Παναγίας των Παρισίων, γνωστή ως δάσος καθώς ήταν κατασκευασμένη από δρύινους δοκούς (μερικοί είναι παλιότεροι των 900 ετών). Οι σκηνές εκεί ήταν δραματικές και θεαματικές. Στην αρχή κάναμε ένα τρισδιάστατο μοντέλο και μετά την κατασκευάσαμε για να την κάψουμε. Οι καμπάνες φτιάχτηκαν από ενισχυμένο πλαστικό για να αντέχουν σε υψηλές θερμοκρασίες στο γύρισμα».
Τέλος σε συνέντευξη του ο Πυραγός Φρανκ, ο χαρακτήρας του οποίου στην ταινία του Ζαν-Ζακ Ανό συμμετέχει στη διάσωση του κειμηλίου του Ακάνθινου Στέμματος, μία δύσκολη αποστολή που στέφθηκε με επιτυχία & είναι μία από τις πιο δυνατές σκηνές της ταινίας, ανέφερε πως «ο Ζαν-Ζακ Ανό ενδιαφέρθηκε πολύ για αυτό και μιλήσαμε πολύ πριν την ταινία. Η αποστολή ήταν πολύ συγκεκριμένη και οι ενέργειες μου ήταν κρίσιμες για να σώσουμε τον θησαυρό από τη φωτιά. Μιλήσαμε πολύ για τις λεπτομέρειες. Όλοι οι πυροσβέστες που βρέθηκαν εκεί βοήθησαν με τη δράση τους. Φροντίσαμε να σώσουμε όσα περισσότερα έργα μπορούσαμε, έχοντας ως προτεραιότητα φυσικά την ανθρώπινη ζωή».
Επιμέλεια: Τ. ΜΑΡΤΑΤΟΣ
Ακολουθήστε το thebest.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο thebest.gr