Στα σινε Άστυ και Ιντεάλ - Οι 28ες Νύχτες Πρεμιέρας συνεχίζουν με επαναληπτικές προβολές ταινιών του αφιερώματος New Hollywood, του ντοκιμαντέρ "Ennio" & του «Θεοί και Δαίμονες»
Μπορεί να έπεσε η αυλαία του φετινού 28ου Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας - Νύχτες Πρεμιέρας που είχε ιδιαίτερη επιτυχία με πολλούς σινεφίλ να δίνουν το παρών, ωστόσο όπως ανακοινώθηκε, υπάρχει μία μικρή παράτασή του με 15 επαναληπτικές προβολές από απόψε Δευτέρα 10 Οκτωβρίου έως και την Τετάρτη 12 Οκτωβρίου 2022, στους κινηματογράφους ΙΝΤΕΑΛ και ΑΣΤΥ.
Οι προβολές περιλαμβάνουν μια επιλογή από το πετυχημένο μεγάλο αφιέρωμα του φετινού Φεστιβάλ στο NEΟ ΧΟΛΙΓΟΥΝΤ καθώς και 3 προβολές που γίνονται κατόπιν απαίτησης του κοινού: το ντοκιμαντέρ ENNIO του Τζουζέπε Τορνατόρε, μετά την ενθουσιώδη προβολή του στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, το φιλμ ΘΕΟΙ ΚΑΙ ΔΑΙΜΟΝΕΣ του Μπιλ Κόντον με τον Ίαν ΜακΚέλεν (ένα ισχυρό sold out από το αφιέρωμα QUEER BRITANNIA) και το πολύκροτο Η ΜΑΜΑ ΚΑΙ Η ΠΟΥΤΑΝΑ του Ζαν Εστάς στην πρόσφατη ψηφιακή του αποκατάσταση.
Ήδη τη Δευτέρα 10/10 προβλήθηκε στο Άστυ στην στοά Κοραή, στις 18:00 το φιλμ ΜΕΡΕΣ ΕΥΤΥΧΙΑΣ / DAYS OF HEAVEN σε σκηνοθεσία: Τέρενς Μάλικ (1978, ΗΠΑ), μία από τις ομορφότερες ταινίες όλων των εποχών και ακολούθησε στις 20:00 η επαναληπτική προβολή της ταινίας ΝΥΧΤΕΡΙΝΕΣ ΥΠΟΘΕΣΕΙΣ / NIGHT MOVES σε σκηνοθεσία: Άρθουρ Πεν (1975, ΗΠΑ)
Στις 22:00 τη Δευτέρα 10/10 στο Άστυ παίχθηκε το «ΤΣΑΪΝΑΤΑΟΥΝ / CHINATOWN».
Σκηνοθεσία: Ρόμαν Πολάνσκι.
(1974, ΗΠΑ, 131')
Μέσα από την τραγική ιστορία του ιδιωτικού ντετέκτιβ που μπλέκει με τα αδηφάγα συμφέροντα γύρω από την εκμετάλλευση του νερού στο Λος Aντζελες του ’30, ο Πολάνσκι ανανεώνει συναρπαστικά και εκ βάθρων το νουάρ, υπογράφοντας την κατά πολλούς κορυφαία ταινία της μυθικής καριέρας του. 48 χρόνια μετά, η «Chinatown» διατηρεί ακέραιο τον μύθο της χάρη στις πάμπολλες αρετές της, από το σεμιναριακό σενάριο, μέχρι τις ερμηνείες καριέρας των Νίκολσον, Ντάναγουεϊ και Χιούστον. Παράλληλα βέβαια, εξακολουθεί στα σπλάχνα της να κουβαλά ατόφιο το κλίμα μιας ολόκληρης εποχής, καθώς αντικατοπτρίζει μοναδικά, ιδίως μέσα από το ασυμβίβαστα απαισιόδοξο φινάλε, το πρωτοφανές έλλειμμα πίστης της αμερικανικής κοινωνίας προς τους θεσμούς, καθώς εκείνη βρισκόταν στη σκιά του σκανδάλου Watergate και του φιάσκου στο Βιετνάμ.
Στο σινε ΙΝΤΕΑΛ της οδού Πανεπιστημίου στις 19:00 προβλήθηκε το ντοκιμαντέρ ENNIO σε σκηνοθεσία: Τζουζέπε Τορνατόρε (2022, Ιταλία / Βέλγιο / Ιαπωνία).
Χωρίς τον Ένιο Μορικόνε το πάντρεμα του κινηματογράφου με την μουσική θα ήταν στο μισό της σημερινής της επίτευξης.
Ακολούθησε στις 22:00 στο Ιντεάλ η προβολή του «MANXATAN / MANHATTAN» σε σκηνοθεσία: Γούντι Άλεν.
(1979, ΗΠΑ, 96')
Η χειμαρρώδης κωμικότητα και ο μελαγχολικός υπαρξισμός αλα Γούντι Αλεν, στην ωραιότερη ίσως κομεντί της ιστορίας. Από το μοναδικό νυχτερινό πλάνο του γηπέδου των Γιάνκις, ενώ περνά το τρένο, στην «να γραφτούν δοκίμια» σκηνή στο πλανητάριο κι από το λυκαυγές στην Γέφυρα του Κουίνσμπορο μέχρι την σκηνή ανθολογίας του φινάλε, ένα αριστούργημα εξυφαίνεται: Οι έκτακτες ερμηνείες, προεξάρχουσας της 18χρονης Μάριελ Χέμινγουεϊ, η υπέροχη ασπρόμαυρη φωτογραφία, η έκτοτε σημαδευτική χρήση της μουσικής του Γκέρσουιν. Ο ’λεν (που αντιπάθησε το έργο και πλήρωνε το στούντιο να μην το βγάλει) παρέδωσε εδώ μια συμφωνία πόλης, μια σουίτα σχέσεων κι ένα ιντερμέτζο ανεπανάληπτου σινεμά ανθρώπων πάνω στο αγαπημένο του θέμα της αποκαρδιωτικής τάσης μας να θέλουμε πάντοτε αυτό που δεν έχουμε.
ΤΡΙΤΗ 11 ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ 2022
ΑΣΤΥ
18:00 ΟΛΟΙ ΟΙ ΑΝΘΡΩΠΟΙ ΤΟΥ ΠΡΟΕΔΡΟΥ / ALL THE PRESIDENT'S MEN
Σκηνοθεσία: Άλαν Τζ. Πακούλα
(1976, ΗΠΑ, 138')
Η άπταιστη παντρειά του πολιτικού θρίλερ με την ερευνητική δημοσιογραφία. Επικεφαλής ο Ρόμπερτ Ρέντφορντ. Επί τέσσερα χρόνια κίνησε γη και ουρανό, αγόρασε τα δικαιώματα του βιβλίου των δημοσιογράφων Μπομπ Γούντγουορντ και Καρλ Μπέρνστιν, που αποκάλυψαν το σκάνδαλο Γουότεργκεϊτ, προσέλαβε για σεναριογράφο τον Γουίλιαμ Γκόλντμαν, επέβλεψε κάθε στάδιο της παραγωγής και έβαλε και την πρωταγωνιστική του σφραγίδα, ώστε να ενδιαφερθεί η Warner Bros. για το σχέδιο. Αυτή είναι η ταινία που μπορεί να κάνει νέους ανθρώπους να θέλουν να γίνουν δημοσιογράφοι και δημοσιογράφους να είναι για μια φορά υπερήφανοι για το λειτούργημά τους. Στη ζωή δεν πάνε βέβαια όλα πάντα έτσι, όμως για μια φορά, υπό την διορατική επιμέλεια του ’λαν Πακούλα, το χολιγουντιανό δημοσιογραφικό θρίλερ βρέθηκε στο απόγειό του.
21:00 ΝΑΣΒΙΛ / NASHVILLE
Σκηνοθεσία: Ρόμπερτ Όλτμαν
(1975, ΗΠΑ, 159')
Σχεδόν προκλητικό αποδεικτικό της δημιουργικής πολυμορφίας του Νέου Χόλιγουντ, η ταινία του Όλτμαν δεν έχει προηγούμενο - παρά μόνο, ενίοτε ευτυχείς, απομιμήσεις. Δράμα με δυο ντουζίνες χαρακτήρες λοιπόν, πλήθους υποπλοκών και ενός ρέοντος μοντάζ για σεμινάριο, που δένει ανεπανάληπτα το έργο στην ειρωνική του πληρότητα, το «Nashville» είναι μια εσαεί μοντέρνα, κυνικά σαρκαστική αποτύπωση μιας χώρας σε υποσυνείδητο υπαρξιακό αμόκ, μια ταινία οριακά μισανθρωπική, αν και πάντοτε με την καλύτερη πολιτική πρόθεση αφύπνισης και ιστορικής προοπτικής. Στον δαίδαλο του Όλτμαν δεν μπερδεύεσαι ποτέ, αισθάνεσαι διαρκώς το υπόκωφο σασπένς μιας πραγματικότητας που ρέει ενάντια στα τεκταινόμενα, τρομάζεις ετεροχρονισμένα για την διαχρονική ακρίβεια του κόσμου που περιγράφει και πανηγυρίζεις ασταμάτητα τις πραγματοποιημένες δυνατότητες της κινηματογραφικής αφήγησης. Στ’ αλήθεια, ανεπανάληπτο.
ΙΝΤΕΑΛ
18:00 ΣΚΥΛΙΣΙΑ ΜΕΡΑ / DOG DAY AFTERNOON
Σκηνοθεσία: Σίντνεϊ Λουμέτ
(1975, ΗΠΑ, 125')
Δύο ερασιτέχνες ληστές τράπεζας μπλέκουν ολέθρια στο γρανάζι που τους έχει ετοιμάσει η σύμπλεξη της Αστυνομίας, των ΜΜΕ, καθώς και η ανάγκη που τους σπρώχνει στην πράξη τους. Υψηλός συνδυασμός ανθρώπινου δράματος και πολιτικής στόχευσης από τον εξακολουθητικά άριστο (και) στην δεκαετία του ‘70 Σίντνεϊ Λουμέτ. Ταξική ευαισθησία και λούμπεν ήρωες, παντελής έλλειψη επιτήδευσης, ορίζει άλλωστε τον ‘70ς αμερικανικό ρεαλισμό, ασύλληπτη μεταμόρφωση του Αλ Πατσίνο την μόλις επόμενη χρονιά του «Νονού 2», καθώς και η ψυχική ρώμη και δημιουργική αυθεντία που εκπέμπονται εδώ, εμφανή ειδικά στον τρόπο της απεικόνισης (ακόμα και της επιλογής) ακανθωδών υποπλοκών, συστήνουν ένα δράμα πάνω στον κατακερματισμό του ατόμου από θεσμούς λησμονούντες ιδεώδη που κάποτε συγκρότησαν μια χώρα.
20:30 ΘΕΟΙ ΚΑΙ ΔΑΙΜΟΝΕΣ / GODS AND MONSTERS
Σκηνοθεσία: Μπιλ Κόντον
(1998, Ηνωμένο Βασίλειο / ΗΠΑ, 105')
Δικαιολογημένο Όσκαρ Καλύτερου Διασκευασμένου Σεναρίου, υποψηφιότητα Α' Ανδρικού Ρόλου για την σπουδαιότερη κινηματογραφική ερμηνεία του Ίαν ΜακΚέλεν, υποψηφιότητα Β' Γυναικείου Ρόλου για την εξαίρετη Λιν Ρέντγκρεϊβ και περισσότερα από 30 βραβεία από Ενώσεις Κριτικών και φεστιβάλ για μια ταινία που πλέον απολαμβάνει της φήμης μοντέρνου κλασικού για το queer σινεμά. Βασισμένο στη ζωή του ομοφυλόφιλου χολιγουντιανού σκηνοθέτη Τζέιμς Γουέιλ («Η Μνηστή του Φρανκενστάιν»), το κομψοτέχνημα του Μπιλ Κόντον διηγείται τη σχέση φιλίας και κρυφής ερωτικής έλξης που αναπτύσσεται ανάμεσα στον ηλικιωμένο σκηνοθέτη και ένα νεαρό κηπουρό (Μπρένταν Φρέιζερ).
22:30 ΚΑΡΙ, ΕΚΡΗΞΗ ΟΡΓΗΣ / CARRIE
Σκηνοθεσία: Μπράιαν Ντε Πάλμα
(1976, ΗΠΑ, 98')
Μια έφηβη, θύμα συνεχούς μπούλινγκ από τους συμμαθητές και την θρησκομανή μητέρα της, ανακαλύπτει τις τηλεπαθητικές της ικανότητες και παίρνει μια από τις ιστορικότερες ρεβάνς του σινεμά του Φανταστικού. Η εκ των κορυφαίων διασκευών βιβλίου του Στίβεν Κινγκ, είναι μια ταινία που υποχρέωσε το ακαδημαϊκό και κριτικό κατεστημένο να δει πέρα από τις, τότε ανυπόληπτες, horror καταβολές. Ο Μπράιαν Ντε Πάλμα δε, φτάνει εδώ στην πρώτη του τελείωση. Το στιλ είναι απαράμιλλο, υποβοηθά αξέχαστα τις νύξεις πάνω στις λογιών κακοποιητικές συμπεριφορές, όμως περισσότερο όλων εξυπηρετεί μια ταινία ευαίσθητη και πρωτοποριακή τόσο ως ταινία ενηλικίωσης, αλλά και ως εγχειρίδιο επαναστατικότητας απέναντι σε σύμβολα όπως η Οικογένεια, η Μητρότητα και η Θρησκεία. Απολαυστικό και σαρδόνιο.
ΤΕΤΑΡΤΗ 12 ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ
ΑΣΤΥ
18:00 ΠΕΝΤΕ ΕΥΚΟΛΑ ΚΟΜΜΑΤΙΑ / FIVE EASY PIECES
Σκηνοθεσία: Μπομπ Ράφελσον
(1970, ΗΠΑ, 98')
Αν κάποτε τείνουμε να ξεχνάμε ότι ο Νίκολσον είναι σοβαρά παραπάνω από «Tζακ», συμβαίνει ίσως γιατί ξεχνάμε τούτον τον ακρογωνιαίο λίθο, την πρώτη μείζονα ταινία-καλωσόρισμα του Νέου Χόλιγουντ στα ‘70ς. Το οποίο δεν είναι μόνο ούτε οι auteurs, ούτε οι ερμηνευτικοί γίγαντες, ούτε η αντι-ηρωική θεματολογία. Είναι η αναγεννημένη αισθητική του νέου σινεμά - που εδώ συνοψίζεται. Στο πρόσωπο του Ρόμπερτ ενυπάρχουν η άρνηση της μπουρζουαζίας, το απότομο ξύπνημα από το όνειρο του φιλελευθερισμού του ‘60, το τέλος του ρομαντισμού. Ωστόσο, το έργο ανυψώνεται και διαφέρει επειδή αρνείται την πλοκή, επιμένει κάθετα στην αντιψυχολογιστική ψυχογράφηση και αποτολμά φινάλε που κάνει κοτζάμ «Ξένοιαστο Καβαλάρη» να φαίνεται διδακτικά ρομαντικός. Μέσα σε έναν μόλις χρόνο το σινεμά ήταν ήδη δεκαετίες μπροστά.
20:00 Ο ΚΑΟΥΜΠΟΪ ΤΟΥ ΜΕΣΟΝΥXΤΙΟΥ / MIDNIGHT COWBOY
Σκηνοθεσία: Τζον Σλέσιντζερ
(1969, ΗΠΑ, 113')
Μπορεί το «Μπόνι και Κλάιντ» να έχει το όνομα, όμως είναι «Ο Καουμπόι του Μεσονυχτίου» που έχει την χάρη και την τόλμη να αλλάζει τον χολιγουντιανό ρου. Έναν χρόνο μετά το πολιτικό 1968 του τέλους των ψευδαισθήσεων, δύο μετά τις γιορτές των λουλουδιών και των καλοκαιριών της αγάπης, o Αγγλος Σλέσιντζερ στήνει την πρώτη μεγάλη ταινία των αντιηρώων του Νέου Χόλιγουντ, των δίχως δράμι δόξας ηττημένων παραπροϊόντων μιας φενάκης. Οι συμβολισμοί είναι κρουστοί, ο άτοπος καουμπόι που φιλοδοξεί να γίνει αρσενική πόρνη και ο ομοφυλόφιλος σακάτης γόνος μεταναστών, το αμερικάνικο όνειρο το βλέπουν άλλοι - και συνήθως υπό την επήρεια - ενώ η μητροπολιτική φτώχεια γδέρνει. Η μόνη Αυστηρώς Ακατάλληλη παραγωγή που κέρδισε ποτέ το Όσκαρ Καλύτερης Ταινίας
22:15 Ο ΤΑΞΙΤΖΗΣ / TAXI DRIVER
Σκηνοθεσία: Μάρτιν Σκορσέζε
(1976, ΗΠΑ, 114')
O Τράβις Μπικλ είναι ένας βετεράνος του Βιετνάμ που εργάζεται ως ταξιτζής στη Νέα Υόρκη. Κατά τις εμμονικές νυχτερινές βάρδιες του διαπιστώνει την παρακμή της μεγαλούπολης και αποφασίζει ότι πρέπει να δράσει. Η πρώτη, και κορυφαία, συνάντηση της αγίας τριάδας των Ντε Νίρο, Σκορσέζε και Σρέιντερ, είναι ένα ανθρώπινο δράμα, μια αστική πολυφωνία και μια υπαρξιστική μονογραφία σε ανεπανάληπτη συσκευασία. Όσο ο Σρέιντερ συντάσσει σεναριογραφικές πολυσημίες, ο Σκορσέζε περιελίσσεται σε ισόβια σφραγιστικά κάδρα και ο Ντε Νίρο δίνει σάρκα, πρόσωπο και ψυχή σε όλες τις χαίνουσες πληγές που ο αμερικανικός, κι εν γένει δυτικός, πολιτικός βίος κληρονομεί τραυματικά στους ανθρώπους του. Ανελέητο πολιτικό σινεμά, αρυτίδωτη τέχνη, ολύμπιο επίτευγμα σωρείας, υπολειπόμενων, επιγόνων. Χρυσός Φοίνικας στις Κάννες του 1976.
ΙΝΤΕΑΛ
18:00 Η ΜΑΜΑ ΚΑΙ Η ΠΟΥΤΑΝΑ / MOTHER AND THE WHORE
Σκηνοθεσία: Ζαν Εστάς
(1973, Γαλλία, 220')
Από το υλικό του θρύλου. Η πρώτη μεγάλου μήκους αφηγηματική ταινία του Εστάς, η κατά τα Cahiers du Cinema «καλύτερη ταινία της δεκαετίας του ‘70», η σκανδαλώδης (και δις νικηφόρα) παρουσία στις Κάννες. Η ιστορία του Αλεξάντρ με τις γυναίκες, τη ζωή και, βασικά, τον εαυτό του, διατρέχουν 219 από τα πιο συναρπαστικά διαλογικά λεπτά της κινηματογραφικής κληρονομιάς. Στο κέντρο, ολότελα συμπαθής και καταγέλαστος μαζί, ο Ζαν-Πιερ Λεό, το απόλυτο ανδρικό πρόσωπο της νουβέλ βαγκ, αλλά και αυτού που το ρεύμα μετατρεπόταν εν μία νυκτί από την καταγραφή του Εστάς. Δεν νοείται σινεφίλ που να μην επικοινώνησε (ή/και κοντραρίστηκε) με το έργο, δεν απογράφεται το γαλλικό ιδίωμα της Αριστερής Όχθης του Σηκουάνα μετά τον Μάη του ‘68 δίχως την παρουσία του.
22:00 Η ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ / THE LAST PICTURE SHOW
Σκηνοθεσία: Πίτερ Μπογκντάνοβιτς
(1971, ΗΠΑ, 118')
Οι ζωές των ανθρώπων μιας μικρής κωμόπολης στο Τέξας των αρχών του ’50. Όταν το υλικό μιας σαπουνόπερας μεταρσιώνεται σε ύψιστη τέχνη. Ο 32χρονος Μπογκντάνοβιτς, στην δεκαετία που επιφύλασσε το πείραμα και την θραύση της κλασικής χολιγουντιανής φόρμας, αποφασίζει με αυθεντία φτασμένου ένα ασπρόμαυρο, παραδοσιακό φιλμ. Παίρνοντας συλλήβδην εκπληκτικές ερμηνείες από το καστ, σμιλεύει μια ρετρό φαντασία νοσταλγικού ρεαλισμού, αποχαιρετά εκ μέρους σύσσωμης της γενιάς του τους προγόνους που η δεκαετία του ‘70 θα εκθρόνιζε για τα καλά και ψιθυρίζει έναν ύμνο στο σινεμά τόσο συγκινητικό όσο και ανιδιοτελώς μεταμοντέρνο – η αναφορά στο «Κόκκινο Ποτάμι» του Χοκς είναι ενδεικτική. Ίσως ποτέ άλλοτε στο αμερικανικό σινεμά δεν κινηματογραφήθηκε έτσι ο χρόνος που περνά, τόσο πονετικά, τόσο αδυσώπητα απλά.
Περισσότερες ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ για τις ταινίες μπορείτε να βρείτε ΕΔΩ.
Μπορείτε να προμηθευτείτε τα ΕΙΣΙΤΗΡΙΑ σας ΕΔΩ.
*Το 28o Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας Νύχτες Πρεμιέρας έχει ενταχθεί στο ΠΕΠ Αττικής 2014-2020 και συγχρηματοδοτείται από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης.
Επιμέλεια: Τ. ΜΑΡΤΑΤΟΣ
"Πέντε Εύκολα Κομμάτια".
"Όλοι οι Άνθρωποι του Προέδρου".
"Ο Ταξιτζής".
Σκηνή από την ταινία του Ζαν Εστάς με τον Ζαν Πιέρ Λεό.
Ακολουθήστε το thebest.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο thebest.gr