ΑΠΟΨΕΙΣ

/

Ο νέος νόμος για τα επιχειρηματικά πάρκα και η πολυετής κόντρα με την ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ

Κοινοποίηση
Tweet

Του Πέτρου Μαντά

Το νέο σχέδιο νόμου για τα επιχειρηματικά πάρκα, δεν ανταποκρίνεται στις ανάγκες των επιχειρήσεων.

Η μεγάλη μας ανησυχία είναι ότι θα υπάρξει διαρκής και ανεξέλεγκτη αύξηση των ήδη υψηλών δαπανών λειτουργίας μας εντός των ΒΙΠΕ, η οποία μας καθιστά μη ανταγωνιστικούς» υποστηρίζει. Θεωρεί πως η ομαλότητα μπορεί να έρθει μόνο μέσω της λειτουργίας με κανόνες της αγοράς.

Ωστόσο αρκετοί θεωρούν υπερβολικές τις αντιδράσεις της ΠΑΣΕΒΙΠΕ και τονίζουν πως χωρίς βελτίωση του θεσμικού πλαισίου πολλές ΒΙΠΕ θα συνεχίσουν να μαραζώνουν.


Παράλληλα δεν θα είναι εύκολη η δημιουργία νέων βιομηχανικών περιοχών, έργο που έχει ενταχθεί στο Ταμείο Ανάκαμψης.

 
Ο ΠΑΣΕΒΙΠΕ ιδρύθηκε το 2016 μέσα από μια μακρόχρονη συντονισμένη προσπάθεια Συνδέσμων Επιχειρήσεων σε διάφορες ΒΙΠΕ της χώρας, οι οποίες μετά την ιδιωτικοποίηση της ΕΤΒΑ, υπέφεραν από χρόνια έλλειψη ή απαξίωση των υποδομών τους, κακοδιαχείριση και ανεξέλεγκτη αύξηση του κόστους λειτουργίας τους.

 
Ο ΠΑΣΕΒΙΠΕ συντόνισε αυτή την προσπάθεια, η οποία στο τελικό της στάδιο οδήγησε στη σύνταξη της μελέτης του ΣΕΒ για τα προβλήματα και τις ελλείψεις ανά ΒΙΠΕ. Η μελέτη αυτή έτυχε της αποδοχής της τότε Κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ και με ομόφωνο απόφαση της Ελληνικής Βουλής του 2019 με το Ν. 4605/2019 ψηφίστηκαν τα εξής:

Α. Η δημιουργία Νομοπαρασκευαστικής Επιτροπής στη ΓΓΒ για την αναθεώρηση του Ν.3982/2011 και η δημιουργία Επιτροπής Διαβούλευσης στη ΓΓΒ για την αναθεώρηση των Κανονισμών Λειτουργίας των εκάστοτε ΒΙΠΕ.

 
Β. Το δικαίωμα των Εγκατεστημένων Επιχειρήσεων σε κάθε ΒΙΠΕ να ζητήσουν αναθεώρηση του «Κανονισμού Λειτουργίας», εφόσον το ζητήσει το 20% των λειτουργούντων επιχειρήσεων.

Γ. Τέλος, ως μέρος της εξεύρεσης πόρων για τις υποδομές και τη βελτίωση της ανταποδοτικότητας και του κόστους των παρεχόμενων υπηρεσιών σε κάθε ΒΙΠΕ από τον τοπικό ΟΤΑ, ψηφίστηκε η μεταφορά του 80% των δημοτικών τελών στη διαχείριση των Εγκατεστημένων Επιχειρήσεων.

Δυστυχώς μετά τη μεταφορά της αρμοδιότητας της ΓΓΒ στο χαρτοφυλάκιο του ΥπΑν κ. Άδωνι Γεωργιάδη, ο ΠΑΣΕΒΙΠΕ και μέσω αυτού οι Ε.Ε, αποκλείστηκαν από την Νομοπαρασκευαστική Επιτροπή παρότι η αναγκαστική δια νόμου διαχειρίστρια διατήρησε πολλαπλή έμμεση συμμετοχή σε αυτή, ενώ δεν εκδόθηκε ποτέ πόρισμα από τη συσταθείσα Επιτροπή Διαβούλευσης της ΓΓΒ για την αναθεώρηση του Κανονισμού Λειτουργίας της ΒΙΠΕ Πάτρας, κατόπιν αιτήματος των Ε.Ε., παρότι η Επιτροπή αυτή είχε ολοκληρώσει τις διεργασίες της και είχε δημοσιεύσει τα Πρακτικά των συνεδριάσεών της με τις απόψεις τόσο της Επιτροπής, της ΕΤΒΑ ως αναγκαστικής διαχειρίστριας και των Ε.Ε., στο πλαίσιο της πιο πάνω διαδικασίας, ενώ μετετέθη η Πρόεδρος της εν λόγω Επιτροπής & Διευθύντρια της αρμόδιας υπηρεσίας της ΓΓΒ.

Αντ’ αυτού, μέσω μιας εξωυπηρεασιακής διαδικασίας, ο Υπουργός έφερε στη διαβούλευση και κατόπιν στη Βουλή, ένα Νομοσχέδιο το οποίο δεν έχει καμία σχέση με τις ανάγκες των επιχειρήσεων οι οποίες λειτουργούν εντός ¨Ε.Π¨, αλλά ασχολείται με την προάσπιση και διαιώνιση των συμφερόντων του διαχειριστή, ο οποίος επιβλήθηκε με κρατικό νόμο.

Ο νέος νόμος προβλέπει ότι κάθε επιχειρηματικό πάρκο (Ε.Π.) είναι μια αυτόνομη πολεοδομική ενότητα, όπου πλέον τα πάντα ανήκουν στη διαχειρίστρια εταιρεία, η οποία δύναται να παρέχει κατά την απόλυτη & ανεξέλεγκτη βούλησή της κάθε υπηρεσία που επιθυμεί, σε όποια τιμή και προδιαγραφές αυτή κρίνει, αφού οι ¨ΕΕ¨ δεν έχουν δικαίωμα αντίρρησης ή λήψης ανταγωνιστικών προσφορών ή και προσφυγής στη δικαιοσύνη, καθόσον με νόμο όλες οι πράξεις, όπως ενδεικτικά, της διαχείρισης , ρυμοτομίας, πολεοδόμησης κλπ. αποτελούν δικαίωμα της διαχειρίστριας.

Είναι προφανές ότι θίγονται άμεσα τα δικαιώματα της ιδιοκτησίας μας, υφιστάμεθα δήμευση των περιουσιακών δικαιωμάτων μας επί των κοινόχρηστων χώρων και υποδομών, τα οποία εμείς πληρώσαμε και συντηρήσαμε μετά τη δημιουργία από το κράτος αυτών των ΒΙΠΕ.

Η μεγάλη μας ανησυχία είναι ότι θα υπάρξει διαρκής και ανεξέλεγκτη αύξηση των ήδη υψηλών δαπανών λειτουργίας μας εντός των ΒΙΠΕ, η οποία μας καθιστά μη ανταγωνιστικούς ως προς τους ανταγωνιστές μας που είναι εγκατεστημένοι εκτός ΒΙΠΕ ή στο εξωτερικό.

Σαφέστατα απουσιάζει ή καλύτερα αφαιρέθηκε η δυνατότητα των επιχειρήσεών μας στην έκφραση άποψης και λήψης απόφασης σε θέματα που αφορούν άμεσα την καθημερινή λειτουργία και την περιουσία μας, δικαιώματα που πρέπει να είναι αυτονόητα σε κάθε επιχείρηση που λειτουργεί στην Ελλάδα εντός ΒΙΠΕ και σε κάθε ιδιοκτήτη βιομηχανικού και επιχειρηματικού οικοπέδου, ο οποίος έχει δικαίωμα να νέμεται και να χρησιμοποιεί την ακίνητη περιουσία του σύμφωνα με την προορισθείσα χρήση του.

Στις ΒΙΠΕ ή στα ¨Ε.Π¨ όπως λέγονται σήμερα, συνυπάρχουν δύο αντικρουόμενα συμφέροντα. Εκείνα της ιδιωτικής εταιρείας η οποία ασκεί τη διαχείριση και την εκμετάλλευση της μεταβιβασθείσας στους ιδιοκτήτες γης ιδιοκτησίας, αλλά και της αδιάθετης σε τρίτους ιδιοκτησίας της και αυτά των λειτουργούντων επιχειρήσεων, ιδιοκτητών της γης όπου έχουν οικοδομήσει τις επιχειρήσεις τους, τα συμφέροντα των οποίων έρχονται σε αντιπαράθεση με εκείνα της ιδιωτικής εταιρείας.

Η διαχειρίστρια διεκδίκησε και πέτυχε τη δυνατότητα να μας καταστήσει αναγκαστικούς πελάτες της, στους οποίους μεταπωλεί ¨υπηρεσίες¨ τις οποίες προμηθεύεται από τρίτους με εγγυημένο και ανεξέλεγκτο κέρδος.

Η ομαλότητα μπορεί να έρθει μόνο μέσω της λειτουργίας με “κανόνες αγοράς’’, δηλαδή με την ύπαρξη ανταγωνισμού στην παροχή υπηρεσιών, τις οποίες θα αποφασίζουν οι ίδιες οι ΕΕ ότι επιθυμούν να έχουν.

Επιπρόσθετα, παραχωρήθηκε στην διαχειρίστρια μια σειρά άλλων κανονιστικών και ρυθμιστικών αρμοδιοτήτων που ασκούσε η πολιτεία, οι οποίες επιβάλλουν σε εμάς καθεστώς υποτέλειας, ώστε να εξαλείφεται κάθε δυνατότητα διαπραγμάτευσης των όρων μεταξύ δύο ισοδύναμων μερών…

Ως προς τα, περί της «μικρής μειοψηφίας», οι συνεδριάσεις στη Βουλή κατά την ψήφιση του νομοσχεδίου, ιδίως αυτή της Μόνιμης Επιτροπής Παραγωγής & Εμπορίου, αλλά και η συμμετοχή στη διαβούλευση όλων των ενδιαφερόμενων φορέων, κατά την οποία συνυπέγραψαν τις θέσεις του ΠΑΣΕΒΙΠΕ ΟΛΟΙ οι Σύνδεσμοι Εγκατεστημένων Επιχειρήσεων, αλλά και πολλοί άλλοι Φορείς Επιχειρηματικότητας, νομίζω ότι έχει καταρρίψει αυτό το αστείο και προωθούμενο από τη διαχειρίστρια επιχείρημα, η οποία μέσω της τεράστιας παρεμβατικής δυνατότητας της μητρικής της συστημικής Τράπεζας, η οποία είναι και πάλι έμμεσα στην επικαιρότητα, επιχειρεί να διαβάλει τις βιομηχανίες μέλη μας.

Καταρχάς έχουμε τουλάχιστον 3 πολύ πετυχημένα ελληνικά παραδείγματα διαχείρισης ΒΙΠΕ, τις Α.Ε Διαχείρισης των ΒΙΠΕ Κιλκίς, Βόλου Α΄, Σχιστού, η οποία ασκείται από τις Ε.Ε μετόχους της διαχειρίστριας εταιρείας.

Αυτό το εξαιρετικά πετυχημένο μοντέλο διοίκησης Ε.Π, ο Υπουργός στοχευμένα και σκόπιμα απαγόρευσε, προφανώς ικανοποιώντας την επιθυμία της αναγκαστικής δια νόμου διαχειρίστριας… Επικουρικά θα έλεγα, ότι η έκθεση της Ε&Υ ασχολήθηκε με αρκετά παραδείγματα στην Ευρώπη και αλλού, βάσει των οποίων μπορώ με άνεση να ισχυριστώ ότι το ¨μοντέλο¨ που εισήγαγε για την Ελλάδα ο Ν.4982/2022 αποτελεί παγκόσμια μοναδικότητα…!!!».

 

* Ο Πέτρος Μαντάς είναι Πρόεδρος του Πανελλήνιου Συνδέσμου Επιχειρήσεων Βιομηχανικών Περιοχών (ΠΑΣΕΒΙΠΕ)

Κοινοποίηση
Tweet

Ακολουθήστε το thebest.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο thebest.gr

* Τα κείμενα που φιλοξενούνται στη στήλη «Απόψεις» του thebest.gr απηχούν τις απόψεις των συγγραφέων και όχι του portal.

Σχόλια

Απόψεις