ART

/

Art υπερθέαμα στο Κάτω Καστρίτσι, το THEBEST MAGAZINE ξεναγήθηκε στην Ελληνική Διασπορά

Μπακοπούλου Άντυ
andy_bak@hotmail.com
Κοινοποίηση
Tweet

Δείτε τα εκθέματα με την ευρύτερη αναγνωρισιμότητα των πιο ξακουστών Ελλήνων εικαστικών, οι οποίοι μεγαλούργησαν στο εξωτερικό

Πάτρα και σύγχρονη τέχνη δεν έγιναν ποτέ φιλενάδες, δεν περπάτησαν αγκαλίτσα, ούτε η μια στιγμάτισε την άλλη με διεισδυτικότητα στα πλήθη. Αυτή η απόσταση δεν ελαττώθηκε από τις ελάχιστες τολμηρές εξαιρέσεις στο διάβα του χρόνου. Ακούγεται λοιπόν σχεδόν «σουρεάλ» πως πάνω σε μια ραχούλα στο Κάτω Καστρίτσι ένα κυβιστικό μέγαρο ιδιωτικής πρωτοβουλίας είναι γεμάτο από iconic θησαυρούς των πιο ξακουστών Ελλήνων εικαστικών, οι οποίοι μεγαλούργησαν στο εξωτερικό. Ονόματα που έγραψαν ιστορία στην παγκόσμια εξέλιξη των πιο επιδραστικών μορφοπλαστικών ρευμάτων, ταρακουνώντας την art stage της Νέας Υόρκης ή του Παρισιού.

Το ίδρυμα «Ελληνική Διασπορά» των συμπολιτών επιχειρηματιών και συλλεκτών Βασίλη Καλογηράτου και Ανδρέα Παρίση διαθέτει εκατοντάδες αποκτήματα με ηχηρές υπογραφές, σε status και γκάμα που θα ζήλευαν τα μεγαλύτερα μουσεία και πινακοθήκες της Αθήνας. Επιμένουν να μην λειτουργούν με το συμβατικό concept παρουσίασης και υπογραμμίζουν πως ειδικά η συλλογή τους σε πίνακες Θεόδωρου Στάμου -αριθμώντας πάνω από 100- είναι η μεγαλύτερη στη χώρα μας και όχι μόνο. Από εκεί και πέρα, μένεις με το στόμα ανοιχτό ακούγοντας για διαδρομές έργων από κάθε μεριά του πλανήτη ώσπου να κατοικήσουν εδώ, κοντά μας. Κάποια έκαναν ντεμπούτο σε Μπιενάλε ή... ανέπνεαν μέσα στο σπίτι του Αλέξανδρου Ιόλα… Το THEBEST MAGAZINE ξεναγήθηκε για να ξεχωρίσει τις πιο «hot» περιπτώσεις, τα εκθέματα με ευρύτερη αναγνωρισιμότητα και αδιαπραγμάτευτο star quality. Ο Βασίλης Καλογηράτος, που έχει ζήσει στην Αμερική και επιστρέφοντας στην Πάτρα ξεκίνησε αυτό το «ταξίδι» παράλληλα με τις ναυτιλιακές πρακτορεύσεις, το αποκαλεί «ανταγωνιστικό πλεονέκτημα» της ζωής του και προτρέπει κάθε επισκέπτη να αφεθεί στα έργα, όχι σύμφωνα με τις ερμηνείες κάποιου τεχνοκριτικού, αλλά όπως τα «βλέπει» ο ίδιος. Άλλωστε, μιλάμε για προβοκάτορες που με αναπάντεχες ιδέες και ριζοσπαστικά υλικά ήξεραν πρωτίστως να ανακινούν συναισθήματα.

 

ΓΙΑΝΝΗΣ ΜΠΟΥΤΕΑΣ

Στο φόντο απεικονίζεται το έργο του διεθνούς Καλαματιανού Γιάννη Μπουτέα (που καθιερώθηκε στο Παρίσι) με τίτλο «Interventions» και έτος κατασκευής 1985, μία εγκατάσταση με λαμαρίνα, σωλήνες νέον, σχοινιά κ.α. Η σύνθεση αποκτήθηκε από τον θρυλικό Αλέξανδρο Ιόλα το 1985 και την είχε στο σπίτι του τοποθετημένη σε ένα δωμάτιο μόνο της. Ο Μπουτέας πειραματιζόταν με καθημερινά και βιομηχανικά υλικά, εκπροσώπησε την χώρα μας στις Μπιενάλε Σάο Πάολο και Βενετίας, έργα του υπάρχουν στην Εθνική Πινακοθήκη και η μεγάλη εγκατάστασή του  «Διαστρωματώσεις – Ενεργειακές εικόνες XVI» βρίσκεται στη στάση Κεραμεικός στο σταθμό του Μετρό της Αθήνας.

ΓΙΑΝΝΗΣ ΜΠΟΥΤΕΑΣ

Τρία ακόμα έργα του Γιάννη Μπουτέα: Μπροστά τοποθετημένο το «The Trail of Time» μια εγκατάσταση από ξύλο, σφιγκτήρες ξυλουργού και φώτα νέον με την οποία ταξίδεψε στη Μπιενάλε Βενετίας το 1990. Πίσω διακρίνονται το «Quadruple Mix» ένα τετράπτυχο με λαμαρίνα και εποξική κόλλα και ένα άτιτλο κομμάτι με μικτά μέσα μολύβι και λιωμένο κερί.

 

CHRYSSA

Χαρακτηριστικό έργo με νέον και σύμβολα της Chryssa (Χρύσα Βαρδεά –Μαυρομιχάλη), το «Analysis of the Letter Y» του έτους 1967. Η διάσημη γλύπτρια που δούλευε με αλουμίνιο, γύψο και φώτα νέον, είχε ρίζες από την ιστορική οικογένεια Μαυρομιχάλη, σπούδασε σε Παρίσι και Καλιφόρνια και επηρεάστηκε βαθιά από τα φώτα της Times Square στη Νέα Υόρκη όπου διατηρούσε το εργαστήριό της

CHRYSSA

Διάφορα έργα της Χρύσα Βαρδέα- Μαυρομιχάλη (Chryssa), μάλιστα πάνω στα δύο μαρμάρινα βάθρα θαυμάζουμε τα ιδιαίτερα και μοναδικά «Κυκλαδίτικα Βιβλία»

CHRYSSA

Άτιτλο έργο από αλουμίνιο και λάμπες νέον της Χρύσας Βαρδεά-Μαυρομιχάλη του 1985. (Θυμίζουμε πως στην Αθήνα υπάρχουν υπαιθρίως το έργο Κλυταιμνήστρα, έξω από το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών και το γλυπτό Mott Street που παραπέμπει στην Chinatown του Μανχάταν στον σταθμό Ευαγγελισμού

ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΟΥΝΕΛΗΣ

Επιτείχια σιδερένια κατασκευή του super star της arte povera με έδρα τη Ρώμη, Γιάννη Κουνέλη-Jannis Kounellis. Πρόκειται για άτιτλο πρωτότυπο έργο με έτος κατασκευής 1988, πάνω στο οποίο βασίστηκε η εγκατάσταση που παρουσιάστηκε στη Μπιενάλε Βενετίας την ίδια χρονιά εκπροσωπώντας την Ιταλία και σήμερα βρίσκεται στο μουσείο Guggenheim του Μπιλμπάο. Η επιρροή του στην ευρωπαϊκή τέχνη θεωρείται βαρυσήμαντη. Ο Κουνέλης ήταν Πειραιώτης, που απορρίφθηκε από την ΑΣΚΤ της Αθήνας, διέπρεψε στην Ιταλία και δίδαξε στην Ακαδημία Καλών Τεχνών του Ντίσελντορφ

 

STEPHEN ANTONAKOS

Μαξιλάρια του κορυφαίου μινιμαλιστή των αφηρημένων μορφών Stephen Antonakos - Στυλιανού Αντωνάκου, τα οποία είχαν συμπεριληφθεί σε αναδρομική έκθεσή του το 2007 στο Μουσείο Μπενάκη. Πάνω αριστερά το έργο με τίτλο NO και έτος κατασκευής 1963, κάτω δεξιά το έργο με τίτλο YES και έτος κατασκευής 1963. Δεξιά απεικονίζεται ο πίνακας Dream από μικτά μέσα, τέμπερα, γραφίτη και ξύλινα γράμματα. Για σαράντα και πλέον χρόνια ο Αντωνάκος έκανε πολλές εκθέσεις τόσο στη Νέα Υόρκη και τις ΗΠΑ όσο και στην Ελλάδα και την Ευρώπη. Από τα τέλη της δεκαετίας του '70 εγκαταστάθηκαν μόνιμα πάνω από 45 μεγάλης κλίμακας δημόσια έργα του σε Αμερική, Ευρώπη, Ιαπωνία.

ΠΙΤΕΡ ΒΟΥΛΚΟΣ

Απεικονίζεται πίνακας του Πίτερ (Παναγιώτη) Βούλκου από μικτά μέσα βινύλιο, λάδι κ.λπ. με τίτλο «Falling Red II» και έτος κατασκευής 1958. Το έργο συμμετείχε στην αναδρομική έκθεση του καλλιτέχνη στο Τόκιο. Ο καλλιτέχνης ξεκίνησε ως κεραμίστας και συνδέθηκε με το κίνημα του αφηρημένου εξπρεσιονισμού σε Νέα Υόρκη και Λος Αντζελες. Το 1960 πραγματοποιήθηκε ατομική του έκθεση στο MoMA της Νέας Υόρκης και έκτοτε απέσπασε ποικίλα βραβεία και εργάστηκε ως καθηγητής.

 

KOSTA ALEX

Ένα κεφάλι του Kosta Alex – Kώστα Αλεξόπουλου με τίτλο «Le Client du Dome» και έτος κατασκευής 1959 από μπρούτζο. (Πίσω διακρίνονται διάφορα άλλα γλυπτά και προτομές του ιδίου). Γεννημένος στο Νιου Τζέρσει, παιδί Ελλήνων μεταναστών που μοίραζε εφημερίδες, δραστηριοποιήθηκε καλλιτεχνικά σε Νέα Υόρκη, Παρίσι Γενεύη και έχει πολυάριθμες ατομικές εκθέσεις στο δυναμικό του, σε χώρους τέχνης Γαλλίας Ιταλίας, ΗΠΑ, Ελλάδας, Ιαπωνίας, Γερμανίας, Ιράν, Ελβετίας. Στα έργα του βλέπουμε στοιχεία από κλασική γλυπτική, πρωτόγονη και ισλαμική τέχνη.

ΛΟΥΚΑΣ ΣΑΜΑΡΑΣ

Μια γωνιά με αλληγορική δημιουργία του διάσημου ελληνοαμερικανού Λουκά Σαμαρά: Το σημαντικό γλυπτό «Chair Transformation» του έτους 1969-70 είχε συμπεριληφθεί στην αναδρομική έκθεση του καλλιτέχνη το 2005 στην Εθνική Πινακοθήκη Αθηνών, η οποία σημείωσε ρεκόρ προσέλευσης. Η δουλειά του καλλιτέχνη έχει επιδειχθεί στα σημαντικότερα μουσεία της Αμερικής, ενώ έχει εκπροσωπήσει τις ΗΠΑ σε διεθνείς εκθέσεις μοντέρνας τέχνης. Δημιουργίες του υπάρχουν σε συλλογές όπως της Tate Modern. Οι φωτογραφίες Polaroid, τα φιλμ, τα κομπιούτερ και ο διαστρεβλωμένος του εαυτός έγιναν σήμα κατατεθέν του. Με καταγωγή από την Καστοριά, κατοικεί ακόμα στη Νέα Υόρκη.

ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΣΤΑΜΟΣ

Πίνακας του Θεόδωρου Στάμου με τίτλο «Heart of Norway Spruce #1» του 1953 από λάδι σε καμβά. Ο Ελληνοαμερικανός μετρ της αφαίρεσης ήταν ένας από τους νεότερους ζωγράφους της αυθεντικής ομάδας των αφηρημένων εξπρεσιονιστών, τους αποκαλούμενους Οξύθυμους, που περιελάμβανε τους Τζάκσον Πόλοκ και Μαρκ Ρόθκο. Από τα πρώτα του βήματα το Μουσείο Γουίτνι διοργάνωνε εκθέσεις με έργα του κάθε χρόνο από το 1945 έως το 1951, ενώ δουλειά του παρουσίασαν και το Ινστιτούτο Κάρνεγκι καθώς και το Ινστιτούτο Τέχνης του Σικάγο. Το όνομά του συνδέθηκε με το περιβόητο σκάνδαλο Ρόθκο ως μέλος του ιδρύματος διαχείρισης της κληρονομιάς του φίλου και συναδέλφου του. Ένα χρόνο πριν από τον θάνατο του δώρισε 43 έργα του στην Εθνική Πινακοθήκη Αθηνών. Είναι θαμμένος στη Λευκάδα. Στο Μέγαρο Μαξίμου, ο Γιώργος Α. Παπανδρέου και ο Αλέξης Τσίπρας επέλεξαν πίνακές του για το πρωθυπουργικό γραφείο

ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΣΤΑΜΟΣ

Πρώιμες Λευκάδες του Θεόδωρου Στάμου με χρονολογίες από το 1969 έως και το 1973

 

ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΣΤΑΜΟΣ- ΜΙΧΑΛΗΣ ΛΕΚΑΚΑΚΗΣ

Στον τοίχο είναι τοποθετημένοι πίνακες του Θεόδωρου Στάμου από διάφορες Λευκάδες διαφορετικών περιόδων. Τοποθετημένα μπροστά γλυπτά του Μιχάλη Λεκάκη από ξύλο. Στο κέντρο το έργο Vlastisis από καρυδιά σε μαόνι από το Metropolitan Museum of Art στη Νέα Υόρκη, δεξιά το έργο Enosis με έτος κατασκευής 1970 και αριστερά ένα άτιτλο έργο με έτος κατασκευής 1960-74. Ο ελληνικής καταγωγής Νεοϋορκέζος γλύπτης εμπνέεται από αρχαίους και εξωτικούς πολιτισμούς. Το 1963 ήταν ένας από τους 15 συμμετέχοντες της έκθεσης Americans 1963 στο MoMA. Το 1980 εκτέθηκαν τα έργα της μεγάλης δωρεάς του στην Εθνική Πινακοθήκη.

TAKIS

Διάφορα έργα του πρωτοπόρου της κινητικής τέχνης Takis -Παναγιώτη Βασιλάκη από τη σειρά έργων Σινιάλα και Τηλεμαγνητικά γλυπτά. Στο φόντο απεικονίζονται τα παρακάτω έργα Φωτεινό Σινιάλο, Magnetic Walls, Fourth Dimension, Σφαίρα με Μαγνήτες, Spiral, Telelumier, Electromagnetique Boule και Espace Interieur. Ο Takis μεγαλούργησε κυρίως στο Παρίσι εξερευνώντας τις μαγνητικές δυνάμεις και την ενέργεια των μαγνητικών πεδίων. Τα έργα του κοσμούν τις μόνιμες συλλογές των σπουδαιότερων μουσείων του κόσμου (George Pompidou στο Παρίσι, ΜΟΜΑ, Guggenheim Museum Νέας Υόρκης, Tate Modern Λονδίνου κ.α.) Στην παριζιάνικη περιοχή της La Défense, η γαλλική κυβέρνηση του παραχώρησε τον μεγαλύτερο δημόσιο χώρο που δόθηκε ever σε καλλιτέχνη, 3.500 τμ για ένα «δάσος» φωτεινών σινιάλων

ΝΑΣΟΣ ΔΑΦΝΗΣ

Δύο άτιτλοι πίνακες του Νάσου Δάφνη, ελληνοαμερικανού εκπροσώπου της αφηρημένης ζωγραφικής και της σύγχρονης γλυπτικής, με έτη δημιουργίας 1977 και 1982. Τα έργα αυτά προέρχονται από την καταξιωμένη Leo Castelli Gallery και το Bass Museum στο Μαιάμι. Ο λακωνικής καταγωγής Δάφνης καταπιάστηκε με καμουφλάζ, βιομορφικές εικόνες, κομπιούτερ κ.α σπουδάζοντας σε Μανχάταν, Παρίσι, Φλωρεντία.  Έχει εκθέσει μεταξύ άλλων στο Μουσείο Γκούγκενχαϊμ της Νέας Υόρκης και υπογράψει δημόσια τοιχογραφία στη γωνία της 26ης οδού με τη Λεωφόρο Μάντισον. Στο μέσον γλυπτό του Takis- Παναγιώτη Βασιλάκη με τίτλο «Cycladic» και έτος κατασκευής 1925

 

Στους εξωτερικούς χώρους και εκτός της πορείας ξενάγησης της πινακοθήκης: Ένα τζάκι του Κώστα Κουτελιανού κατασκευασμένο από μπρούτζο και σίδερο. Επίσης γλυπτό του Φιλόλαου Τλούπα, ένα συντριβάνι από ανοξείδωτο ατσάλι με τίτλο Arbre Fontaine του 1980.

Η διευθύντρια του The Best Νεκταρία Ντούκα και η δημοσιογράφος Αντυ Μπακοπούλου με τον συλλέκτη Βασίλη Καλογηράτο και τη συνεργάτιδά του Ξανθή Παναγιωτοπούλου

Κοινοποίηση
Tweet

Ακολουθήστε το thebest.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο thebest.gr

Σχόλια

Best View