Της Γεωργίας Μανωλοπούλου
Ο Πολιτισμός, η Πολιτιστική Κληρονομιά μαζί με τη Σύγχρονη δημιουργία -υλική και άυλη-, τα μουσεία ως κύτταρα αυτών, αποτελούν μια στρατηγική ευκαιρία σε τοπικό, εθνικό και διεθνές επίπεδο, μέσω της οποίας επιβάλλεται πλέον να υποστηρίζεται η ανάληψη καινοτόμων πρωτοβουλιών και δράσεων, με έμφαση στην έξυπνη, βιώσιμη διαχείριση και χωρίς αποκλεισμούς αειφόρο ανάπτυξη.
Οι δράσεις αυτές καθώς έχουν μια ευρύτερα αναπτυξιακή διάσταση, που εμπεριέχει την παιδεία, την κοινωνική συνοχή, το περιβάλλον, την οικονομία και επιδρούν άμεσα και ορατά στη βελτίωση της ποιότητας ζωής, οδηγούν στο αριστοτελικό πολυπόθητο ευ ζην.
Η συνδιαμόρφωση ολιστικής δημόσιας πολιτιστικής πολιτικής για τη δημιουργία μιας δυνατής πολιτιστικής ταυτότητας κυρίως για την πόλη μας την Πάτρα, είναι πια ανάγκη επιτακτική.
Με αφορμή τη Διεθνή Ημέρα Μουσείων 2023 με κεντρικό θέμα «Μουσεία, Αειφορία και Ποιότητα Ζωής» , τονίζεται σήμερα, όσο ποτέ άλλοτε, ότι τα μουσεία θεωρούνται στρατηγικοί εταίροι των Στόχων Βιώσιμης Ανάπτυξης του Οργανισμού Ηνωμένων Εθνών και έχουν τη δύναμη να μεταμορφώσουν τον κόσμο. Εξερευνούν το παρελθόν, διαμορφώνουν καινοτόμες ιδέες και οικοδομούν ένα καλύτερο μέλλον.
Γνωρίζουμε άραγε τα Μουσεία της πόλης μας, της Πάτρας;
Πόσα από αυτά έχουμε επισκεφτεί;
Το Αρχαιολογικό Μουσείο, το Μουσείο του Ιδρύματος Ελληνική Διασπορά, το μοναδικό στην Ελλάδα- Μουσείο Τύπου της Ένωσης Συντακτών, το Ιστορικό και Εθνολογικό Μουσείο, το Μουσείο Λαϊκής Τέχνης και τη Δημοτική Πινακοθήκη, το δραστήριο Μουσείο Επιστημών και Τεχνολογίας του Πανεπιστημίου Πατρών καθώς και τα άλλα μουσεία της ακαδημαϊκής κοινότητας όπως το Βοτανικό Μουσείο, το Ζωολογικό, το Μουσείο εκπαίδευσης, τη Στέγη Γραμμάτων Κωστής Παλαμάς;
Γιατί δεν έχει κατανοηθεί η πνευματική, κοινωνική και βαθιά αναπτυξιακή διάσταση της πολιτιστικής ταυτότητας της πόλης μας καθώς και της ευρύτερης περιοχής;
Μήπως έχουμε αργήσει να κατανοήσουμε τη μαγεία και τη δύναμη των συνεργειών στο πεδίο της διαχείρισης της πολιτιστικής μας δύναμης και να ξεπεράσουμε επιτέλους αγκυλώσεις και εμπόδια του παρελθόντος;
Μήπως ήρθε ο καιρός για καινοτόμες και πρωτοποριακές προτάσεις από φορείς και πολίτες τόσο για το πολιτιστικό απόθεμα αλλά και τη σύγχρονη δημιουργία της περιοχής μας;
Στο πλαίσιο αυτό, η θέση μου και η πρόταση μου είναι η δημιουργία ενός Δικτύου Μουσείων Πάτρας, έναν Κοινό Τόπο- μια καινοτόμα και δημιουργική συνέργεια πολιτών, της καλλιτεχνικής και ακαδημαϊκής κοινότητας, δημόσιων και ιδιωτικών φορέων, της επιχειρηματικής κοινότητας με την καθιέρωση ενός ετήσιου Φεστιβάλ Μουσείων της Πάτρας, μια μεγάλη γιορτή των μουσείων μας - Museum Fest@Πάτρας – με ανοιχτές πόρτες και δράσεις, εκδηλώσεις και προγράμματα, με παράλληλες εκθεσιακές ενότητες σύγχρονης τέχνης σε ιδιωτικές gallery, στο δημόσιο χώρο και ιδανικά στο λιμάνι μας ή στα ήδη υπάρχοντα αναξιοποίητα δημόσια κτήρια.
Η δημόσια πολιτιστική πολιτική έχει ανάγκη να γίνει πιο συμμετοχική ώστε να δημιουργηθούν ευκαιρίες για αναδυόμενες νέες φωνές με την υιοθέτηση νέων και εναλλακτικών ολιστικών πολιτικών, στο πλαίσιο του νέου μοντέλου πολιτιστικής διακυβέρνησης, με τη διαφοροποίηση της πολιτιστικής εμπειρίας στην περιοχή μας, μέσα από την επιδίωξη συνεργασιών, την ανάπτυξη θεματικών πολιτιστικών διαδρομών και καινοτόμων δράσεων και προγραμμάτων στην πόλη μας και στην ευρύτερη περιοχή.
Η Πάτρα πρέπει να ιδωθεί σαν ανοικτό μουσείο, όπου κάθε τι θα είναι σχεδιασμένο με επιμέλεια και ιδιαίτερη φροντίδα. Όπου άνθρωποι, φύση , μνημεία και σύγχρονες υποδομές θα συνυπάρχουν αρμονικά,, όπου η σύγχρονη τέχνη θα ενταχθεί στο δημόσιο χώρο, όπου πολίτες και πόλη θα είναι μια ενότητα για την ανάδειξη, την ανάπτυξη αλλά και την ευημερία αυτού του τόπου.
Αλήθεια, πόσες χαμένες ευκαιρίες μπορεί να αντέξει άραγε ακόμα αυτή η πόλη μας;
* Η Γεωργία Μανωλοπούλου είναι ΜΑ Μουσιεολόγος / Υποψήφια Διδάκτορας Πολιτιστικής Διπλωματίας ΠΕΔΙΣ
Ακολουθήστε το thebest.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο thebest.gr