ΑΠΟΨΕΙΣ

/

Δραματική προειδοποίηση η κατάρρευση της γέφυρας

Κοινοποίηση
Tweet

Του Θέμη Μπάκα

Η φονική κατάρρευση τμήματος γέφυρας της Περιμετρικής, που κόστισε τη ζωή δύο συμπολιτών μας, απέδειξε με τον πλέον τραγικό τρόπο την ανευθυνότητα και την προχειρότητα στην υλοποίηση δημοσίων έργων.

Δυστυχώς, η χώρα μας έχει παράδοση στον τομέα των κακοτεχνιών. Τα δισεκατομμύρια ευρώ που δαπανώνται για  έργα συχνά δεν πιάνουν τόπο. Και δεν πιάνουν τόπο, επειδή επί δεκαετίες φροντίσαμε να ασχολούμαστε με το μείζον θέμα της έγκαιρης παράδοσης τους, αλλά όχι με την ποιότητά τους.
Ακούγεται λογικό, αν κάποιος σκεφτεί ότι οι περισσότερες υποδομές στην Ελλάδα κατασκευάζονται αφού έχει διαπιστωθεί προηγουμένως η έλλειψή τους.

Σχεδόν κανένα σημαντικό έργο υποδομής δεν προήλθε από τη διορατικότητα για να προλάβουμε ένα πρόβλημα. Σχεδόν στο σύνολό τους, οι υποδομές έρχονται να αντιμετωπίσουν προβλήματα, τα οποία γιγαντώθηκαν από τη μακροχρόνια αδράνεια.

Έτσι ανάγεται σε μείζον ζήτημα η ταχύτητα κατασκευής ενός έργου, ώστε να αντιμετωπιστεί συχνά, κακήν κακώς, μια σημαντική παθογένεια. Να τα καταφέρνουμε τουλάχιστον στην ταχύτητα. Αλλά με ένα κακοκατασκευασμένο έργο όχι μόνο δεν αντιμετωπίζεται οριστικά μια παθογένεια, όχι μόνο δεν δίνεται μια οριστική λύση, αλλά συνήθως δημιουργούνται νέα προβλήματα ή επανακάμπτει το υφιστάμενο πρόβλημα. Στην καθομιλουμένη, συνήθως, κάνουμε μια τρύπα στο νερό.Οι λόγοι είναι πολλοί. Ένας, για παράδειγμα, είναι τα πολύ μεγάλα ποσοστά εκπτώσεων που δίνουν οι ανάδοχοι.

 Όμως, για να φτιάξεις ένα ποιοτικό έργο θα πρέπει να μην κάνεις εκπτώσεις σε όλα τα στοιχεία που το συνθέτουν. Έστω όχι στα βασικά, όπως είναι τα υλικά που χρησιμοποιείς.Ένας άλλος λόγος είναι οι εταιρείες που αναλαμβάνουν τα έργα. Σε πολλές περιπτώσεις έχουμε να κάνουμε με εταιρείες χωρίς εμπειρία, χωρίς το απαιτούμενο επιστημονικό και τεχνικό δυναμικό, χωρίς τη δυνατότητα να υλοποιήσουν ένα ποιοτικό έργο υποδομής. Ακόμη χειρότερα, έχουμε να κάνουμε με εταιρίες, που έχουν δώσει κακά δείγματα γραφής και συνεχίζουν ακάθεκτες.

Σημειώνεται ότι σύμφωνα με τις συμβάσεις παραχώρησης των αυτοκινητοδρόμων, η ευθύνη για υφιστάμενα τεχνικά έργα (λ.χ. γέφυρες, υπόγειες διαβάσεις), άνω των έξι μέτρων, ανήκει στο Δημόσιο. Οι παραχωρησιούχοι είχαν την υποχρέωση να εκπονήσουν μελέτες αξιολόγησης και να εκτιμήσουν ποιες γέφυρες έπρεπε να επισκευαστούν ή να αντικατασταθούν.

Στην Ολυμπία Οδό, αυτό έγινε το διάστημα 2015-2018, κατά την περίοδο διακυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, που επέβαλε τους σχετικούς ελέγχους. Συνολικά η κοινοπραξία αξιολόγησε περίπου 80 τεχνικά έργα. Στη συνέχεια το Δημόσιο έλεγξε την αξιολόγηση και ενέκρινε επεμβάσεις σε 12 από αυτά, που βρίσκονταν στη χειρότερη κατάσταση.

Η γέφυρα που κατέρρευσε ήταν μία από τις τέσσερις που αποφασίστηκε να κατεδαφιστούν, ενώ αυτό το τραγικό συμβάν συνιστά ταυτόχρονα και μια δραματική προειδοποίηση για το μέλλον.       

Ο Σύλλογος Πολιτικών Μηχανικών Αχαΐας επισημαίνει ότι ενώ ένα μεγάλο μέρος των υφιστάμενων γεφυρών πλησιάζει ή έχει ήδη ξεπεράσει τον αρχικά προβλεπόμενο χρόνο ζωής τους, έως και σήμερα δεν έχει εφαρμοστεί κανένα πρωτόκολλο συντήρησης ή ελέγχου! Συνεπώς, δεν είναι γνωστό σε ποια κατάσταση βρίσκονται τα δομικά υλικά τους, και ποιες βλάβες ενδεχομένως υπάρχουν σε αυτές.

Τούτων δοθέντων, επιβάλλεται να γίνουν το συντομότερο δυνατό οι απαιτούμενες παρεμβάσεις, ώστε να εντοπιστούν και να αντιμετωπιστούν εγκαίρως οι κίνδυνοι που ελλοχεύουν, πριν είναι πολύ αργά και χαθούν κι άλλες ανθρώπινες ζωές.       

 

ΣΣ: Ο Θέμης Μπάκας είναι τέως υποψήφιος βουλευτής Αχαΐας του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ.

 

Κοινοποίηση
Tweet

Ακολουθήστε το thebest.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο thebest.gr

* Τα κείμενα που φιλοξενούνται στη στήλη «Απόψεις» του thebest.gr απηχούν τις απόψεις των συγγραφέων και όχι του portal.

Σχόλια

Απόψεις