Του Τάκη Γ. Μαρτάτου
Η Νανά Δούκα υπήρξε μία αναμφίβολα ιδιαίτερη γυναίκα, ένας άνθρωπος που παρά το λεπτεπίλεπτο της εμφάνισής της, όταν έμπαινε σ’ ένα χώρο, δέσποζε.
Ως νέος, δόκιμος συντάκτης στην ιστορική εφημερίδα «Πελοπόννησος» τέλη του 1993, όπου & παρέμεινα με ένα μικρό διάλειμμα έως & το 1999, τη θυμάμαι να δίνει τις συμβουλές και παραινέσεις της η εφημερίδα να έχει ζωντάνια και καλογραμμένα κείμενα. Η στήλη της «Νι Δέλτα» ήταν πάντα περιποιημένη και διαβαζόταν πολύ. Αυτό που επισήμανε ο διευθυντής της εφημερίδας, Κωνσταντίνος Μάγνης, πως η Νανά Δούκα ήταν πιο επιεικής σε λάθη που έβλεπαν το φως της δημοσιότητας στην εφημερίδα και αποδίδονταν χαριτωμένα στον «δαίμονα του τυπογραφείου», είναι αλήθεια. Προσωπικά θυμάμαι πως σε ένα κείμενο πολιτιστικού περιεχομένου είχα αναφερθεί σε λογοτέχνη από τη Γαλλία (δεν θυμάμαι το όνομα) που θεωρούσα πως ήταν άνδρας. Ήταν ακόμα η περίοδος που δεν είχαμε το google & την wikipedia για ένα ταχύτατο ψάξιμο και επαλήθευση κι έτσι την πάτησα. Ο λογοτέχνης ήταν γένους θηλυκού αλλά η Νανά Δούκα υπέδειξε το λάθος που σίγουρα πολλοί είδαν και λίγοι κατάλαβαν, αλλά με έναν τρόπο ευγενικό σαν να σου έλεγε πως λόγω του νεαρού της ηλικίας ίσως ήταν λογικό εν μέρει το ατόπημα, ωστόσο αντιλαμβανόσουν πως δεν είχες περιθώριο να ξαναεπαναλάβεις τη γκάφα.
Ακόμα αυτό που έχει μείνει σε πολλούς ήταν σίγουρα ο αέρας, η φινέτσα και κομψότητά της. Συχνά το ζεύγος Σπύρου και Νανάς Δούκα το επισκεπτόταν στην Πάτρα ο περίφημος σχεδιαστής των σταρ των 60ς και 70ς, ο αείμνηστος Ντίμης Κρίτσας, αυτός ο ψηλός, κομψός άνδρας, ο οποίος και προφανώς τής έραβε ή της διάλεγε σικ ρούχα. Ο Ντίμης Κρίτσας είχε μία εξαιρετική, φιλική σχέση με το ζεύγος Δούκα και μάλιστα η Νανά Δούκα είχε φροντίσει να δώσει στον καλό της φίλο και σύμβουλο σε θέματα μόδας, και μία υπέροχη κοσμική στήλη στην «Πελοπόννησο» κυρίως με διεθνή, φωτογραφικά θέματα & όχι μόνο, κάτι ανάλογο με τη στήλη του αείμνηστου Ζάχου Χατζηφωτίου στην Αθήνα, που διαβαζόταν πολύ.
Βέβαια πολλοί τη θυμούνται και από την παρουσία της στο Σύλλογο Φίλων του νέου Αρχαιολογικού Μουσείου Πατρών όπου ήταν εκ των ιδρυτικών μελών μαζί με τον αξέχαστο βιομήχανο ανδρικών ενδυμάτων Νίκο Δούρο, την σύζυγο του πρώην Δημάρχου Ανδρέα Καράβολα, Πόπη Καράβολα, κ.α. Στην ετήσια εκδήλωση κοπής της βασιλόπιτας των Φίλων του Μουσείου προ περίπου 12 ετών, η Νανά Δούκα είχε πραγματοποιήσει και μία από τις τελευταίες δημόσιες εμφανίσεις της.
Πλέον από τη Δευτέρα 8 Ιανουαρίου 2024 αναπαύεται στο ταφικό μνημείο της οικογένειάς της στο Α’ Δημοτικό Κοιμητήριο Πατρών. Αφήνει πίσω της όπως πολύ ωραία γράφτηκε, τον αριστοκρατικό αέρα μίας άλλης εποχής που αποτελεί πλέον παρελθόν. Ως άνθρωπος πάντως η Νανά Δούκα μπορεί να ερχόταν από το παρελθόν και να άνηκε σε μία άλλη εποχή ωστόσο κατάφερνε να είναι επίκαιρη, ενημερωμένη για το τι συνέβαινε και πάντα φρόντιζε να ακούει τους νέους.
*Στη φωτ. από το προσωπικό αρχείο του γράφοντος διακρίνεται η Νανά Δούκα να χαιρετά τον κτηματομεσίτη Γεώργιο Χρ. Μαρτάτο και τον υιό του και υπογράφοντα το άρθρο, Παναγιώτη (Τάκη) Μαρτάτο σε στιγμιότυπο από την ημέρα της εορτής του Πολιούχου Αγίου Ανδρέου, στην Πάτρα, το 2001.
Ακολουθήστε το thebest.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο thebest.gr