Η αρνητική εισήγηση της Δημοτικής Αρχής.
Κτίρια ύψους 8 μέτρων περιλαμβάνει το σχέδιο του ΟΛΠΑ για τη νέα Μαρίνα μεγάλων σκαφών αναψυχής στο Λιμάνι της Πάτρας, γεγονός που αναμένεται να αποτελέσει πεδίο διαφωνιών.
Σύμφωνα με το σχέδιο πέρα από την διατήρηση των υφιστάμενων κτιρίων δεν υπάρχει δέσμευση για τη δημιουργία ισογείων κτιρίων αλλά αντιθέτως προβλέπεται η δόμηση νέων κτιρίων έως 8 μέτρων, κάτι για το οποίο ήδη εκφράζονται διαφωνίες οι οποίες εστιάζουν στο γεγονός ότι θα δημιουργηθεί ένα ακόμη μικρό «τείχος» στη πρόσβαση της πόλης προς τη θάλασσα.
Πηγές του ΟΛΠΑ πάντως αναφέρουν ότι παρόμοια κτίσματα και υποδομές υπάρχουν σε όλες τις μεγάλες Μαρίνες της χώραςχωρίς να υπάρχει το παραμικρό πρόβλημα.
Η Μαρίνα η οποία χωροθετείται στο κομμάτι από την δεξιά πλευρά του μόλου έως την οδό Θεσσαλονίκης, προβλέπεται ότι θα μπορεί να φιλοξενεί περί τα 210 σκάφη ενώ το κόστος κατασκευής της αναμένεται να υπερβεί τα 20 εκατομμύρια ευρώ (κρατικοί και ευρωπαϊκοί πόροι).
«Η δημιουργία μιας τέτοιας μαρίνας είναι έργο πνοής όχι μόνο για την πόλη της Πάτρας, όχι μόνο για την Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας, αλλά για όλο τον θαλάσσιο χώρο από τον Σαρωνικό έως και το Ιόνιο» έχει δηλώσει στο The Best ο Διευθύνων Σύμβουλος του ΟΛΠΑ κ. Αναστασόπουλος. «Η ύπαρξη μιας Mega Yacht Marina στην πόλη μας, αυτόματα την αναβαθμίζει σε νευραλγικό κόμβο για τον θαλάσσιο τουρισμό, ένα είδος τουρισμού που ανθεί και θα συνεχίσει να ανθεί στην χώρα μας. Αυτόματα δημιουργεί πολλές νέες ποιοτικές θέσεις εργασίας για τους Πατρινούς (τόσο για τη λειτουργία της όσο και σε υποστηρικτικές υπηρεσίες), αναβαθμίζοντας οριζόντια την τοπική και περιφερειακή οικονομία.
Προσδίδει λίγη από τη χαμένη αίγλη στην Πάτρα και την επαναπροσδιορίζει στο θαλάσσιο τοπίο. Αν την συνδυάσουμε δε και με την λειτουργία του dry berth στο νέο λιμάνι που κι αυτό το έργο έχει πάρει το δρόμο του, η Πάτρα πλέον αποκτά πρωταγωνιστικό ρόλο στον χώρο του θαλάσσιου τουρισμού! Έργα υποδομών που εκτινάσσουν τις επιλογές σε ένα σύγχρονο οικονομικό περιβάλλον. Περισσότερο όμως θα ήθελα να σταθώ στην υπεραξία που δίνουν αυτά τα έργα στον τόπο μας. Είναι η υπεραξία που ξανασυνδέει τον Πατρινό με τη θάλασσα και την ναυτοσύνη που έμφυτα υπάρχει σε όλους τους Έλληνες» επισημαίνει ο κ. Αναστασόπουλος.
Το δημοτικό συμβούλιο επανέρχεται στο θέμα αύριο και αναμένεται να … ελλιμενιστούν θύελλες.
Ήδη η Δημοτική Αρχή της Πάτρας έχει κάνει γνωστή τη διαφωνία της με το σχέδιο, πιστή στο αφήγημά της περί ανάπτυξης.
Αναμένεται με ενδιαφέρον η στάση που θα τηρήσει η αντιπολίτευση για το μεγαλο αυτό έργο πνοής που αναμένεται να δώσει νέα αναπτυξιακή ώθηση στην πόλη.
Η εισήγηση της Δημοτικής Αρχής
Σύμφωνα με το Γενικό Πολεοδομικό Σχέδιο για το παραλιακό μέτωπο προβλέπονται τα παρακάτω :
«Άρθρο 3, Βασικές αρχές οργάνωσης, . . . Την ενίσχυση του διεθνούς ρόλου του Λιμένα της Πάτρας με τη δημιουργία εξειδικευμένων υποδομών εφοδιαστικών υπηρεσιών και την ενεργοποίηση του Αδριατικού/Ιόνιου Θαλάσσιου Αυτοκινητόδρομου, ο οποίος έχει ενταχθεί στα Διευρωπαϊκά Δίκτυα Μεταφορών και θα ενισχυθεί περαιτέρω το μεταφορικό του έργο, καθώς και η σύνδεση της Ηπειρωτικής Ελλάδας με τα Ιόνια νησιά. . .
Οργάνωση της παραλιακής λιμενικής ζώνης σε ενότητες διακριτού χαρακτήρα, προκειμένου να διασφαλιστεί η ελεύθερη κι ευχερής πρόσβαση των κατοίκων με την απελευθέρωση του μεγαλύτερου τμήματος του υπάρχοντος λιμανιού και απόδοσή του ως Ανοιχτού Κοινόχρηστου Χώρου στο όριο με το Ιστορικό Κέντρο και να επιτευχθεί η διαχείρισή της, μέσω της εκπόνησης και υλοποίησης επιμέρους μελετών εφαρμογής (MasterPlan) εντός προκαθορισμένου πλαισίου συνεργασίας του Δήμου με τον Οργανισμό Λιμένα Πατρών (ΟΛΠ)».
Άρθρο 9 Γενικά
Η ανάπλαση του παραλιακού μετώπου με ριζοσπαστικές επεμβάσεις ώστε να ανταποκριθεί πλήρως στις ανάγκες και στις απαιτήσεις που δημιουργούνται για τον 21ο αιώνα, με πρόβλεψη ελεύθερης και ευχερούς πρόσβασης των πολιτών - ιδιαίτερα στο όριο με το Ιστορικό Κέντρο - και η λήψη κατάλληλων μέτρων για τη διασφάλιση της εύρυθμης λειτουργίας των λιμενικών εγκαταστάσεων.
Άρθρο 10
Πολεοδομικό Συγκρότημα Πατρών
Α16. Το παραλιακό μέτωπο εκτός από τη λιμενική δραστηριότητα προορίζεται για την ανάπτυξη τουριστικών δραστηριοτήτων και λειτουργιών αναψυχής. Για την αποφυγή συγκρούσεων χρήσεων γης από ασύμβατες μεταξύ τους λειτουργίες και δραστηριότητες, η παραλιακή ζώνη διαιρείται σε ζώνες Α, Β, Γ (με υποζώνες Γ1, Γ2, Γ3), Δ με διακριτό χαρακτήρα, για τις οποίες κρίνεται σκόπιμη η εκπόνηση γενικού διαχειριστικού σχεδίου τύπου Masterplan και επιμέρους μελετών αισθητικής και λειτουργικής διαμόρφωσης/αναβάθμισης ανά ζώνη ή υποζώνη. Δεν περιλαμβάνεται στις εν λόγω ζώνες η περιοχή του Νέου Λιμένα.
Με τις μελέτες διαμόρφωσης προσδιορίζονται: ο τρόπος οδικής πρόσβασης σε κάθε ζώνη, οι ειδικότερες χρήσεις από τις επιτρεπόμενες σε κάθε ζώνη, η διάταξη των κτιρίων ως προς το περίγραμμα, τον όγκο, τις πλάγιες αποστάσεις και τον αύλειο χώρο εκάστου, των κινητών ελαφριών στοιχείων (όπως διαφημιστικά πανό, υπαίθριες κατασκευές), τυχόν μορφολογικά τους στοιχεία, τα χρησιμοποιούμενα υλικά, τα είδη της φύτευσης, οι χώροι τραπεζοκαθισμάτων, η έκταση των οποίων μπορεί να είναι μικρότερη από την προβλεπόμενη από τις ισχύουσες υγειονομικές ή άλλες διατάξεις, οι περιοχές διέλευσης των αγωγών. Βασική μέριμνα των μελετών αυτών είναι η λειτουργική και περιβαλλοντική αναβάθμιση της περιοχής, η ένταξη των διαμορφώσεων σε ενιαίο πνεύμα και ύφος, η εφαρμογή τεχνικών περιβαλλοντικής προστασίας στα έργα (όπως η χρήση υδατοπερατών επιφανειών στις διαμορφώσεις, η χρήση υλικών φιλικών προς το περιβάλλον στις κατασκευές), η τυχόν εξειδίκευση των προβλεπόμενων από άλλες πράξεις της διοίκησης περιβαλλοντικών όρων, η διατήρηση και αύξηση του υψηλού πρασίνου με τη φύτευση μη υδροβόρων και κατάλληλων για το αχαϊκό κλίμα και τον παράκτιο χώρο φυτών, η λειτουργική αναδιάταξη της κυκλοφορίας οχημάτων, ώστε να δίνεται προτεραιότητα στη μετακίνηση των πεζών, στη διάκρισή της από την κυκλοφορία των οχημάτων, στις δημόσιες συγκοινωνίες και στην απρόσκοπτη πρόσβαση στην παραλία.
Με τις μελέτες διαμόρφωσης μπορεί να προβλέπεται η διάσπαση του όγκου των κτιρίων και να καθορίζεται απόσταση μεταξύ τους.
Σε όλες τις ζώνες με εξαίρεση την έκταση του Νέου Λιμένα και όπου τοπικά επιβάλλεται για λόγους εύρυθμης λειτουργίας της λιμενικής δραστηριότητας απαγορεύεται η περίφραξη.
Με τις μελέτες διαμόρφωσης μπορεί να προβλεφθεί περίφραξη που να συνοδεύεται με φύλαξη, εφόσον επιβάλλεται για λόγους συντήρησης με την προϋπόθεση ότι η περίφραξη δεν παρακωλύει την ελεύθερη πρόσβαση του κοινού στον αιγιαλό και παραλία. Προβλέπεται η χρήση της περίφραξης κατ’ οικονομίαν και σε εντοπισμένες περιοχές εφόσον απαιτείται για την εύρυθμη λειτουργία της λιμενικής δραστηριότητας.
Με τις μελέτες διαμόρφωσης προβλέπεται και εξασφαλίζεται, σε όλο το μήκος της Όθωνος Αμαλίας και της Ακτής Δυμαίων προς την πλευρά της ακτής των ζωνών Α, Β, Γ, Δ, ελεύθερη κοινόχρηστη ζώνη ικανού πλάτους ώστε να επιτρέπει την ασφαλή και άνετη κίνηση των πεζών αλλά και τη δημιουργία διαδρομών ποδηλάτου. Στις περιοχές που επιτρέπεται η περίφραξη, σύμφωνα με την προηγούμενη παράγραφο, μπορεί για το λόγο αυτό να επιβάλλεται η μετατόπισή της.
ίίί. Η Ζώνη Γ αφορά το τμήμα που εκτείνεται από τον Μείλιχο ως το Νέο Λιμένα, στις εκβολές του Διακονιάρη, μήκους 4,5 χλμ, το οποίο περιλαμβάνει τις εγκαταστάσεις του Παλιού Λιμανιού. Το τμήμα αυτό προσφέρει την έξοδο προς τη θάλασσα του Ιστορικού Κέντρου και των πυκνοδομημένων δυτικών γειτονιών Γλυφάδας - Παναχαϊκής, Αγ. Σοφίας, Νόρμαν, Τριών Ναυάρχων και Αγ. Γερασίμου. Πρόκειται εν μέρει για περιοχή ελεύθερου χώρου πρασίνου υπερτοπικού χαρακτήρα με ήπια ανάπτυξη χρήσεων αναψυχής και περιπάτου, εν μέρει για περιοχή τουριστικού αγκυροβολίου - λιμένα αναψυχής και περιοχή ναυταθλητικών εγκαταστάσεων παραχωρημένων από δημόσιους φορείς σε αναγνωρισμένα από τη Γ.Γ.Α. αθλητικά σωματεία.
Στη ζώνη αυτή επιτρέπονται ελεύθεροι χώροι πράσινου, υπαίθρια καθιστικά, παιδικές χαρές, διαδρομές περιπάτου και ποδηλάτου, μικρά κιόσκια - σκίαστρα, χώροι για υπαίθριες πολιτιστικές εκδηλώσεις μικρής κλίμακας, χώροι υγιεινής μεγίστου εμβαδού 20 τ.μ., υπαίθριες αθλοπαιδιές μικρής κλίμακας, παιδικές χαρές και υπαίθριοι χώροι στάθμευσης, οι οποίοι δύνανται να φέρουν στέγαστρο ημιμόνιμης κατασκευής, σύμφωνα με τις προδιαγραφές που θα ορίσει η μελέτη διαμόρφωσης της ζώνης.
Προβλέπονται ανά υποενότητα της Ζώνης Γ:
Υποενότητα 1 (Περιοχή από Τριών Ναυάρχων έως Νέο Λιμένα):
Διατήρηση & εξυγίανση ιχθυόσκαλας.
Δημιουργία αστικού παραθαλάσσιου πάρκου με χώρους μικρής κλίμακας πολιτιστικών δραστηριοτήτων, αναψυχής και τουρισμού.
Θέσεις στάθμευσης κατάλληλα ενταγμένες στο χώρο, ως υποστηρικτική χρήση του πάρκου.
Χωροθέτηση πολιτιστικού πολυκέντρου.
Υποενότητα 2 (Περιοχή από Καρόλου έως Τριών Ναυάρχων):
Η σύνδεση του πολεοδομικού ιστού της πόλης της Πάτρας με το θαλάσσιο μέτωπο.
Απόδοση της ζώνης στο μέτωπο του Ιστορικού Κέντρου για τη διαμόρφωση ελεύθερων κοινόχρηστων χώρων με ήπια ανάπτυξη χρήσεων αναψυχής και περιπάτου.
Η αποκατάσταση των διατηρητέων κτιρίων και των ειδικών ιστορικών κτιρίων (π.χ. αποθηκών) στο μέτωπο της ζώνης για την περαιτέρω αξιοποίηση κι επανάχρησή τους.
Η απελευθέρωση της προβλήτας Γούναρη από το Κτίριο Διοίκησης του ΟΛΠΑ (κατεδάφιση του κτιρίου που έχει σοβαρά πληγεί από το σεισμό).
Η χρήση του μόλου του Αγ. Νικολάου για περίπατο και για εκδηλώσεις υπαίθριου χαρακτήρα.
Υποενότητα 3 (Περιοχή από Μείλιχο μέχρι Καρόλου):
Διατήρηση της βόρειας λιμενολεκάνης για τον ελλιμενισμό κρουαζιερόπλοιων.
Αναβάθμιση κι εκσυγχρονισμός της υφιστάμενης μαρίνας. Χωροθέτηση συνοδών χρήσεων.
Συνέχιση του παραλιακού πεζόδρομου - ποδηλατοδρόμου της προηγούμενης ζώνης.
Από τον συνδυασμό των ανωτέρω προκύπτει, ότι χωροθέτηση Τουριστικού Λιμένα (Μαρίνας) Μεγάλων Σκαφών Αναψυχής, δεν προσδιορίζεται από τον Πολεοδομικό Σχεδιασμό (ΓΠΣ).
Βασική κατεύθυνση του Πολεοδομικού Σχεδιασμού είναι η απελευθέρωση του μεγαλύτερου τμήματος του υπάρχοντος λιμανιού. Το υπάρχον λιμάνι, που ήταν κλειστό, ξεκινά από την ιχθυόσκαλα (όπου η αρχή της οδού τριών Ναυάρχων) και φθάνει σε μήκος περίπου 3 χλμ. έως το ύψος της οδού Θεσσαλονίκης. Εξαίρεση είναι ο Μόλος της οδού Αγίου Νικολάου που ήταν ανέκαθεν ελευθέρα προσπελάσιμος. Το τμήμα που ουσιαστικά αποδόθηκε στην πόλη είναι εκείνο που εκτείνεται από το σημείο της αρχής της οδού Τσαμαδού έως την αρχή του μόλου οδού Αγίου Νικολάου και αυτό με την διατήρηση τμημάτων λιμενικής ζώνης επί των κρηπιδωμάτων της νότιας λιμενολεκάνης. Με την τροποποίηση του Masterplan του Λιμένα Πατρών στο οποίο εκτός από την χωροθέτηση Τουριστικού Λιμένα (Μαρίνας) Μεγάλων Σκαφών Αναψυχής, περιλαμβάνονται λιμενικές δραστηριότητες στις προβλήτες Άστιγγος, την Βόρεια Προβλήτα και το παραλιακό κρηπίδωμα της βόρειας λιμενολεκάνης, χωρίς να προβλέπονται ελεύθεροι κοινόχρηστοι χώροι.
Η πόλη μας, το Δημοτικό Συμβούλιο οι φορείς της διαχρονικά διεκδίκησε την οριστική παραχώρηση του παραλιακού μετώπου της, ώστε ελεύθερα και δωρεάν να έχουν πρόσβαση οι δημότες, οι κάτοικοι και οι επισκέπτες της προς την παραλία τον αιγιαλό και τη θάλασσα ικανοποιώντας το δικαίωμα τους απόλαυσης του φυσικού αυτού περιβάλλοντος και την ανάγκη για ξεκούραση, αναψυχή ανάπτυξη πολιτιστικών και αθλητικών δράσεων, ώστε η Πάτρα ως παραλιακή πόλη να προσφέρει πράγματι αυτό το χαρακτηριστικό της πρόσβασης σε παραλία ελεύθερη από την εκβολή του Διακονιάρη έως την εκβολή του Μείλιχου.
Ο στόχος αυτός μετά από μεγάλες προσπάθειες επετεύχθη τον Ιούλιο του έτους 2018 όταν αποχαρακτηρίστηκε από χερσαία ζώνη λιμένα το παραλιακό μέτωπο και παραχωρήθηκε από το Ελληνικό Δημόσιο στο Δήμο Πατρέων δωρεάν η χρήση, διαχείριση και εκμετάλλευση του για ενενήντα εννέα (99) έτη. Εξαιρέθηκε προσωρινά τμήμα βορείως του μόλου της Αγίου Νικολάου μέχρι το ύψος της οδού Θεσσαλονίκης προκειμένου εκεί προσωρινά να λειτουργήσει το εμπορικό τμήμα του λιμανιού και έως την ολοκλήρωση της κατασκευής του εμπορικού λιμανιού στο Νέο Λιμένα Πατρών. Γι’ αυτό και κατά μήκος αυτής της ζώνης και ανατολικά αυτής προς την πόλη παραχωρήθηκε στο Δήμο Πατρέων με την ίδια Πράξη τον Ιούλιο του έτους 2018 αποχαρακτηρισμένη από χερσαία λιμενική ζώνη λωρίδα πλάτους 3 μέτρων από την προβλήτα Αγίου Νικολάου έως το ύψος της οδού Νόρμαν.
Το Δημοτικό Συμβούλιο Πατρέων είχε ρητά εκφράσει τη θέση του, ότι συνέχιζε τη διεκδίκηση παραχώρησης και του τμήματος αυτού στην πόλη για ελεύθερη πρόσβαση των πολιτών.
Με την προτεινόμενη χωροθέτηση επιδιώκεται η ματαίωση της δυνατότητας να υπάρξει απόδοση του τμήματος αυτού του παραλιακού μετώπου στην πόλη και το λαό της.
Ως Δημοτική Αρχή με πρόσφατη τη λαϊκή εντολή δηλώνουμε, ότι ΑΠΟΡΡΙΠΤΟΥΜΕ ΚΑΙ ΔΕΝ ΣΥΜΦΩΝΟΥΜΕ ΝΑ ΧΩΡΟΘΕΤΗΘΕΙ Η ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΗ ΜΑΡΙΝΑ ΜΕΓΑΛΩΝ ΣΚΑΦΩΝ.
Ο Πατραϊκός Λαός δεν θα ανεχθεί την εφιαλτική προοπτική να αποκοπεί οριστικά η πόλη μας από την θάλασσα της, να καταργηθεί η συνέχεια του παραλιακού μετώπου, να αγνοηθούν τα δικαιώματα των Πατρινών να απολαμβάνουν την παραλία και τον αιγιαλό της πόλης, να υποχρεωθούν εσαεί στο «μάντρωμα» από τη θάλασσα τμήματος του ιστορικού κέντρου της πόλης.
Το master- plan που προωθείται από το ΤΑΪΠΕΔ και τον ΟΛΠΑ αγνοεί παντελώς τις ανάγκες της πόλης, όπως αυτές καθορίστηκαν από το ΓΠΣ θέλουν να διαιωνίσουν την εγκατάσταση τους στο φιλέτο της πόλης φάτσα στο ιστορικό κέντρο της Πάτρας με σκοπό προφανώς την αύξηση του «χαρτοφυλακίου», ώστε να πουληθεί το παραλιακό μας μέτωπο σε άλλα οικονομικά συμφέροντα. Όλα τα παραπάνω διανθίζονται με το γνωστό «περιτύλιγμα» της ανάπτυξης, θέσεις εργασίας κ.λπ. (Υπενθυμίζεται ότι το ΤΑΪΠΕΔ – δανειστές κατέχει όλη τη Δημόσια Περιουσία μεταξύ αυτών και τα λιμάνια τα οποία εκμεταλλεύεται για να πληρώνονται οι δανειστές.
Η Πάτρα του μέλλοντος δεν μπορεί να ανεχθεί το ξεπούλημα της Δημόσιας περιουσίας, των υποδομών της, όπως το λιμάνι για την πληρωμή δανείων τοκογλυφικών. Τα αποτελέσματα αυτής της πολιτικής πλήρωσε και πληρώνει ο Ελληνικός Λαός. Γνωρίσαμε για δεκαετίες την ανάπτυξη που μας έχει προσφέρει.
Ο όλος σχεδιασμός του Δήμου, στο βόρειο παλιό Λιμένα, θα πρέπει να υπακούει στις ανάγκες, στις επιλογές του πατραϊκού λαού, του Δημοτικού Συμβουλίου. Η θάλασσα δεν θα είναι «νεκρή», η αξιοποίηση των λιμενολεκανών θα γίνεται τόσο για λιμενική δραστηριότητα και για ναυταθλητισμό, για χώρους ανάπαυσης, αξιοποίηση του κυματοθραύστη κλπ.
Η πόλη μας, με την υπογειοποίηση του τρένου και το γκρέμισμα κάθε μάντρας που κόβει την επαφή με τη θάλασσα, θα ικανοποιήσει το διαχρονικό αίτημα για ενοποίηση πόλης- θάλασσας, που ξεκίνησε από το σχεδιασμό του Σταμάτη Βούλγαρη το 1829 και έμεινε ανεκπλήρωτο. Θα είναι μία πόλη που θα ευχαριστεί τους κατοίκους της και τους επισκέπτες.
Ακολουθήστε το thebest.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο thebest.gr