Συλλήψεις φοιτητών και απεργίες
Λίγο πριν από την παρουσίαση του σχεδίου νόμου για τα ιδιωτικά πανεπιστήμια από την κυβέρνηση, η κατάσταση στα ΑΕΙ μοιάζει καζάνι που βράζει.
Οι καταλήψεις δεν σταματούν, οι Αστυνομικές δυνάμεις να μπαίνουν μέσα σε σχολές και να κάνουν συλλήψεις φοιτητών, καθηγητές να αρνούνται να κάνουν διαδικτυακά τις εξετάσεις και πρυτάνεις να ζητούν τη λήξη των επιθέσεων στο δημόσιο πανεπιστήμιο.
Μαζί ήρθε και η απόφαση της Ομοσπονδίας των πανεπιστημιακών καθηγητών (ΠΟΣΔΕΠ) που αποφάσισε 24ωρη απεργία για τις 8 του μήνα και κυλιόμενες στάσεις εργασίας στα Πανεπιστήμια.
Καθηγητές των ΑΕΙ συλλέγουν υπογραφές κατά των διαδικτυακών εξετάσεων.
Στο πανεπιστήμιο της Θράκης δυνάμεις των ΜΑΤ, εισέβαλαν στη Νομική Κομοτηνής, που από το πρωί της Δευτέρας (5/2) τελούσε υπό κατάληψη και προχώρησαν σε βίαιες προσαγωγές φοιτητών.
Φοιτητές και καθηγητές ζητούν να μην κατατεθεί το νομοσχέδιο για τα ιδιωτικά ΑΕΙ μέσω της παράκαμψης του άρθρου 16 του Συντάγματος και όλοι μαζί θα λάβουν μέρος στο νέο πανεκπαιδευτικό συλλαλητήριο στην Αθήνα στις 8 του μήνα και ώρα 12.00 στα Προπύλαια και σε αντίστοιχα συλλαλητήρια που οργανώνονται κατά τόπους.
Η ανακοίνωση των πανεπιστημιακών
Η Ομοσπονδία των πανεπιστημιακών σε ανακοίνωσή της μεταξύ άλλων αναφέρει: Καλούμε την κυβέρνηση να μην καταθέσει το νομοσχέδιο παράκαμψης του Άρθρου 16 του Συντάγματος. Το προαναγγελθέν νομοσχέδιο για αναγνώριση μη κρατικών μη κερδοσκοπικών παραρτημάτων ξένων πανεπιστημίων, με «παράκαμψη» ή κατάλληλη «ανάγνωση» του άρθρου 16 του Συντάγματος, που τιτλοφορείται ως «ελεύθερο πανεπιστήμιο», την εξής μια «ελευθερία» θα υπηρετήσει: της διάθεσης πτυχίων βασικής πανεπιστημιακής εκπαίδευσης με δίδακτρα στη χώρα μας, η οποία θα οδηγήσει στην αποδυνάμωση του δημόσιου πανεπιστημίου, ιδίως των περιφερειακών ιδρυμάτων. Η Ανώτατη Εκπαίδευση στη χώρα μας, η ελληνική κοινωνία, οι νέοι μας, η ίδια η εξέλιξη των επιστημών, δεν ωφελείται από την περαιτέρω ιδιωτικοποίηση της ανώτατης εκπαίδευσης.
Ήδη λειτουργούν παραρτήματα ξένων πανεπιστημίων μέσω των (κερδοσκοπικών) κολεγίων και παρέχουν πτυχία με επαγγελματικά δικαιώματα, χωρίς ουσιαστικές εγγυήσεις ελέγχου της ποιότητας των παρεχόμενων σπουδών, ενώ εκκρεμεί η ρύθμιση επαγγελματικών δικαιωμάτων για πολλά τμήματα του δημόσιου πανεπιστημίου. Στην Ανώτατη Εκπαίδευση της χώρας μας δεν λείπει ο ανταγωνισμός με ιδιωτικούς παρόχους εκπαίδευσης.
Λείπει η θεσμική διαμόρφωση και εφαρμογή μακρόπνοων σχεδιασμών για το εκπαιδευτικό σύστημα, και ένα λιτό θεσμικό πλαίσιο που θα ενισχύει την αυτοδιοίκηση των πανεπιστημίων. Λείπει η χρηματοδότηση, η στελέχωση με επαρκές προσωπικό, η ενίσχυση και η ανανέωση των υποδομών τους, η αξιοπρεπής φοιτητική μέριμνα, στοιχεία που η Ελληνική πολιτεία έχει συνταγματική υποχρέωση να εξασφαλίζει στα ΑΕΙ της χώρας μας. Ακόμη όμως και σε αυτές τις συνθήκες τα Δημόσια Πανεπιστήμια, επιτελούν υψηλό εκπαιδευτικό και ερευνητικό έργο κυρίως λόγω του «πατριωτισμού» των μελών ΔΕΠ, διδασκόντων, ερευνητών και εργαζομένων.
Στη βάση των ραγδαίων επιπτώσεων που προδιαγράφονται από την ίδρυση ιδιωτικών ΑΕΙ με το νομοσχέδιο που προανήγγειλε η Κυβέρνηση, καλούμε την πανεπιστημιακή κοινότητα και την ελληνική κοινωνία σε εγρήγορση. ΟΜΟΦΩΝΑ το 16ο συνέδριο της ΠΟΣΔΕΠ: ζητά εμφατικά από την κυβέρνηση να μην καταθέσει το νομοσχέδιο περί ίδρυσης ιδιωτικών ΑΕΙ. Να σεβαστεί το άρθρο 16 του Συντάγματος και να ενισχύσει πραγματικά, με τρόπο ουσιαστικό και μετρήσιμο, την πανεπιστημιακή εκπαίδευση στη χώρα μας
Η απόφαση της Συνόδου των Πρυτάνεων
Η Σύνοδος των Πρυτάνεων διαπιστώνει ότι το τελευταίο διάστημα παρατηρούνται βίαιες επιθέσεις από συγκεκριμένες ομάδες κατά των προσώπων που κατέχουν θέσεις ευθύνης στα ΑΕΙ.
Σε ανακοίνωσή της η Σύνοδος αναφέρει:
Εκδηλώνονται παρεμβάσεις εισαγγελικών αρχών και πυκνώνουν οι αναφορές και τα δημοσιεύματα από ορισμένα Μ.Μ.Ε. που στρέφονται με απαξιωτικούς χαρακτηρισμούς κατά των οργάνων και των προσώπων που ασκούν διοίκηση στα ΑΕΙ, καταλογίζοντας τους τουλάχιστον ολιγωρία, αν όχι σκοπιμότητα. Η Σύνοδος των Πρυτάνεων καταδικάζει κάθε μορφής επίθεση εναντίον του Δημόσιου Πανεπιστημίου και θεωρεί ότι οι διοικήσεις των ΑΕΙ εκπληρώνουν, στα πλαίσια των αρμοδιοτήτων τους, στο ακέραιο τις εκ του νόμου υποχρεώσεις τους, για να διασφαλιστεί η υλοποίηση του εκπαιδευτικού έργου, σε μια κρίσιμη περίοδο ιδιαίτερα εν όψει της δημοσιοποίησης του νομοσχεδίου για τα μη κρατικά – μη κερδοσκοπικά πανεπιστήμια. Καλούμε όλους τους εμπλεκόμενους να εγκαταλείψουν τη προσπάθεια δημιουργίας εντυπώσεων και μετάθεσης ευθυνών προς όσους κατέχουν θέσεις ευθύνης στα Πανεπιστήμια και να δουν την κρίση αυτή ως μια ευκαιρία για την επίλυση των πραγματικών προβλημάτων των Πανεπιστημίων. Η πανεπιστημιακή κοινότητα υπερασπιζόμενη το αυτοδιοίκητο, την ακαδημαϊκή ελευθερία και την ελεύθερη διακίνηση των ιδεών στους χώρους των ανωτάτων εκπαιδευτικών ιδρυμάτων, δεν καταβάλλεται ούτε τρομοκρατείται και συνεχίζει αδιάλειπτα το έργο της για την ενίσχυση του Δημόσιου Πανεπιστημίου.»
Συλλογή υπογραφών
Διευρύνεται το μέτωπο των πανεπιστημιακών καθηγητών απέναντι στον σχεδιασμό της κυβέρνησης για τις διαδικτυακές εξετάσεις στα ΑΕΙ. Ηδη έχουν συγκεντρωθεί 200 υπογραφές στην Πρωτοβουλία που ξεκίνησαν οι καθηγητές Γιάνης Βαρουφάκης (ΕΚΠΑ), Νίκος Θεοχαράκης (ΕΚΠΑ), Αλεξάνδρα Κορωναίου (Πάντειο) , Γιάννης Κουζής (Πάντειο) και Σεραφείμ Σεφεριάδης (Πάντειο) ανακοινώνοντας την άρνησή τους να συμμετάσχουν στις διαδικτυακές εξετάσεις. Όπως αναφέρουν: O πρώτος λόγος για τον οποίο απορρίπτουμε τις διαδικτυακές εξετάσεις αφορά το εκπαιδευτικό και μορφωτικό μας καθήκον απέναντι στην κοινωνία. Ως πανεπιστημιακοί, έχουμε ορκιστεί ότι θα πιστοποιούμε, εκ μέρους της πολιτείας και υπό συνθήκες αμεροληψίας, τη γνώση των φοιτητριών/τών στα γνωστικά μας αντικείμενα.
Όμως η πιστοποίηση της γνώσης είναι αδύνατη μέσω των διαδικτυακών εξετάσεων. Γιατί; Καταρχάς, ούτε τα μέλη ΔΕΠ ούτε οι φοιτήτριες/τητές διαθέτουμε το λογισμικό (π.χ. Proctor) που θα διασφάλιζε πως τα «γραπτά» που λαμβάνουμε τα πληκτρολόγησαν οι φοιτήτριες/τητές που εμφανίζονται στις οθόνες μας. Επί πλέον, ακόμα και να είχαμε αυτό το λογισμικό, αδυνατούμε να ελέγχουμε το περιβάλλον μέσα στο οποίο βρίσκονται οι εξεταζόμενες/οι την ώρα της διαδικτυακής εξέτασης (αν έχουν τις ίδιες συνθήκες ησυχίας, αν δίπλα τους βρίσκεται κάποιος που «βοηθά»).Μάλιστα, το γεγονός ότι επί πανδημίας γίνονταν διαδικτυακές εξετάσεις είναι ακόμα ένας λόγος να μην επαναληφθεί μια διαδικασία που, όσες/οι την ζήσαμε, γνωρίζουμε πως εξευτέλισε τα ΑΕΙ και καταρράκωσε την αξιοπιστία της βαθμολόγησης.
Σεβασμός στις συλλογικές αποφάσεις των φοιτητικών συλλόγων. Η κυβέρνηση στοχεύει αποκλειστικά στο σπάσιμο των καταλήψεων – τη μοναδική διέξοδο που άφησε η κυβέρνηση στους φοιτητικούς συλλόγους μετά τη νομοθέτηση των ιδιωτικών «πανεπιστημίων». Αυτός είναι ο λόγος που επιστρατεύει και προωθεί τις διαδικτυακές εξετάσεις.
Μ’ ένα σμπάρο η «Μητσοτάκης ΑΕ» προσπαθεί να πετύχει δυο τρυγόνια: Από τη μία ελπίζει να σπάσει τις καταλήψεις ενώ, από την άλλη, δίνει ένα έξτρα μπόνους στους υπονομευτές των δημόσιων πανεπιστημίων μέσω μιας μεθόδου εξέτασης που καταρρακώνει την αξιοπιστία της εκπαιδευτικής διαδικασίας. Εν κατακλείδι, ως καθηγητές, νιώθουμε την υποχρέωση να αντισταθούμε στις διαδικτυακές εξετάσεις επειδή αποτελούν αντιεκπαιδευτικά μέσα τα οποία η κυβέρνηση θέτει στην υπηρεσία του πιο μοχθηρού σκοπού: την κάμψη κάθε αντίστασης στην ιδιωτικοποίηση των πανεπιστημίων.
Ακολουθήστε το thebest.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο thebest.gr