«”Patradise” είναι ο τίτλος που θα έβαζα στη μαρίνα που σχεδιάστηκε» λέει χαρακτηριστικά
Για το πώς θα είναι η μαρίνα που σχεδιάστηκε για την Πάτρα μιλάει στο thebest.gr ο διευθύνων σύμβουλος του ΟΛΠΑ, Παναγιώτης Αναστασόπουλος.
Αναλύοντας το σχέδιο ο κ. Αναστασόπουλος κάνει σαφές ότι «η μαρίνα θα είναι ανοιχτή στους πολίτες» και τονίζει εκείνα τα στοιχεία που θα την κάνουν να είναι ευρωπαϊκών προδιαγραφών. «”Patradise” είναι ο τίτλος που θα έβαζα στη μαρίνα που σχεδιάστηκε» λέει χαρακτηριστικά.
Όπως επισημαίνει, «η διαδικασία μέσα στο θαλάσσιο χώρο έχει τρεις προβλήτες. Στο σχέδιο φαίνεται πού θα δένουν τα σκάφη. Το πιο σημαντικό που απασχολεί είναι αν η μαρίνα θα είναι ανοιχτή στο πολίτη. Και θα είναι, όπως είναι όλες οι μαρίνες στο δυτικό κόσμο. Τα φυλάκια που έχουν αναφερθεί έχουν να κάνουν με την ελεγχόμενη πρόσβαση των αυτοκινήτων. Δε γίνεται να δημιουργηθεί στο χώρο ένα άναρχο πάρκινγκ όπως γίνεται στο υπόλοιπο κομμάτι του λιμανιού. Ούτε μπορούμε να έχουμε σε έναν τέτοιο χώρο οδηγούς που θα διπλοπαρκάρουν κ.λπ. Στο κομμάτι της χερσαίας ζώνης θα υπάρχει και ποδηλατόδρομος. Αυτό σημαίνει ότι οι πεζοί και οι ποδηλάτες θα έχουν απόλυτα ελεύθερη πρόσβαση. Αυτός ο ποδηλατόδρομος θα συνδέεται μάλιστα με τον ποδηλατόδρομο που έχει φτιάξει ήδη ο Δήμος. Όπως φαίνεται και στο σχέδιο ο μόλος της Αγίου Νικολάου θα είναι ελεύθερος και τα σκάφη θα δένουν ενδεικτικά με αυτό τον τρόπο. Πάνω δεξιά στην προβλήτα της Άστιγγος φαίνεται και το υδροπλάνο, είναι το σημείο όπου υπάρχει το υδατοδρόμιο. Προφανώς υπάρχει πρόβλεψη γιατί το υδατοδρόμιο της Πάτρας είναι ήδη χωροθετημένο.
Στη δίπλα λιμενολεκάνη, μπροστά από το κτίριο «Κανελλόπουλου» προβλέπεται να είναι ο χώρος της κρουαζιέρας. Με λίγα λόγια στο κέντρο της Πάτρας έχουμε ένα απίστευτο hub θαλάσσιου τουρισμού και αυτό είναι το πιο σημαντικό. Στη χερσαία ζώνη βλέπετε ότι στην Αγίου Νικολάου υπάρχει ένας δρόμος ο οποίος έχει ένα κυκλικό κόμβο με το δρόμο να συνεχίζει να προχωράει. Το μέγιστο ύψος που έχει δοθεί για ό,τι πρόκειται να δημιουργηθεί είναι τα 8 μέτρα. Αυτό το σημείο είναι εκείνο για το οποίο γίνεται μεγάλη συζήτηση. Ωστόσο θα πω ότι σήμερα το υπόστεγο που έχουμε και ανακατασκευάζουμε έχει ύψος 9, 19 μέτρα. Στο σχέδιο αναφέρονται ενδεικτικά κάποιες χρήσεις για τις επιχειρήσεις. Είναι πάρα πολλές. Οι επιχειρήσεις που θα δημιουργηθούν θα είναι και εμπορικού χαρακτήρα και όλες υποστηρικτικές προς τη μαρίνα».
Το σχέδιο περιγράφει και το πώς θα δίνεται η πρόσβαση. Τα αυτοκίνητα που θα μπαίνουν μέσα θα παρκάρουν σε συγκεκριμένο χώρο. «Θα είναι όπως έχουμε πει μία ευρωπαϊκή μαρίνα. Θα είναι μία «έξυπνη» και περιβαλλοντικά φιλική μαρίνα. Στο πλάνο υπάρχει η αξιοποίηση εφαρμογών (internet of things). Πρόκειται για την τεχνολογία που παντρεύει τη μηχανή με το λογισμικό. Είναι μία βασική αρχή της τέταρτης βιομηχανικής επανάστασης, της τεχνητής νοημοσύνης κ.λπ. Η κάμερα για παράδειγμα θα βλέπει το σκάφος που προσεγγίζει και αυτοματοποιημένα θα αναλύει μέγεθος, βύθισμα, τα πάντα. Μετά από αυτό αυτόματα θα το στέλνει στη θέση του. Σένσορες (αισθητήρες) θα βρίσκονται μέσα στη θάλασσα και θα παρακολουθούν τα επίπεδα της μόλυνσης. Θα υπάρχουν φωτοβολταϊκά συστήματα έτσι ώστε να προχωρήσουμε στην αυτονομία της μαρίνας. Θα υπάρχει αρκετό πράσινο και δέντρα, είναι προσωπικό μου μεράκι. Πρόκειται για ένα περιβάλλον το οποίο θα είναι ελκυστικό έτσι ώστε οι ιδιοκτήτες των σκαφών, οι επιβάτες, το προσωπικό, να ξοδεύουν χρήματα. ‘Όλα αυτά αυτονόητα θα φέρουν την ανάπτυξη όχι μόνο μέσα στο χώρο. Όταν κάποιος δέσει το σκάφος και δει κάτι όμορφο, θα θέλει να γνωρίσει την πόλη. Δεν είναι μόνο οι άμεσες θέσεις εργασίες που θα δημιουργηθούν».
Το χρονοδιάγραμμα
Όπως εξηγεί ο κ. Αναστασόπουλος, «το χρονοδιάγραμμα σχετίζεται με το ότι εμείς διεκδικούμε κονδύλια από το ταμείο ανάκαμψης με την διαδικασία να πρέπει να ολοκληρωθεί μέχρι τα μέσα του 2026. Άρα πρέπει να κινηθούμε πολύ γρήγορα. Αν υπάρχει συνεργασία δημόσιου και ιδιωτικού τομέα, θα πρέπει να ολοκληρωθεί το συντομότερο δυνατό. Σε αυτό το πλαίσιο αισιοδοξούμε ότι θα έχουμε μέσα στο 2026 αποτελέσματα, ώστε να είμαστε πλήρως λειτουργικοί. Όταν τα στάδια μελέτης και κατασκευής τρέχουν παράλληλα, τα πράγματα γίνονται πιο γρήγορα.
Όλα αυτά θα είναι υλοποιήσιμα από το υπουργείο εμπορικής ναυτιλίας και όπως καταλαβαίνετε επειδή αυτό έχει να κάνει με εθνική στρατηγική για τον θαλάσσιο τουρισμό, είναι σημαντικό. Η χρηματοδότηση είναι σε πάρα πολύ καλά επίπεδα. Στην Πάτρα λοιπόν σε δύο χρόνια θα έχουμε ένα στολίδι. Γεωγραφικά η Πάτρα είναι η καλύτερη τοποθεσία γιατί θα εξυπηρετούμε σκάφη από τον Σαρωνικό και όλο το Ιόνιο. Κάποιος που μένει στην Αθήνα σε μιάμιση ώρα είναι εδώ. Άρα δε θα έχει το σκάφος του στον Πειραιά που μάλιστα δε χωράει τα σκάφη πλέον. Θα το έχει στην Πάτρα και θα απολαμβάνει το Ιόνιο σε πολύ μικρό χρονικό διάστημά. Οι Έλληνες είμαστε η τρίτη δύναμή σε ιδιοκτησία mega yacht όσο κι αν φαίνεται παράξενο. Πρώτη είναι η Αμερική, μετά η Ρωσία και μετά η Ελλάδα. Είναι κάτι δεδομένο αυτό. Στην Ελλάδα μόνο 37 τουριστικοί λιμένες είναι χωροθετημένοι. Στο Ιόνιο το 2016 είχαμε 17.000 σκάφη, ένα τεράστιο νούμερο. Η βιωσιμότητα του έργου λοιπόν είναι δεδομένη. Υπάρχει ανάγκη και αυτή η μαρίνα έρχεται ως λύση».
Οι διαφωνίες
«Υπάρχουν διαφωνίες οι οποίες προέρχονται εξ΄ ορισμού από τη δημοτική αρχή και έχουν να κάνουν καθαρά με ιδεοληπτικούς λόγους. Στο γραφείο μου στον ΟΛΠΑ αυτή την εβδομάδα είχαμε μαραθώνιο συναντήσεων με φορείς, θα έχουμε κι άλλες. Θα μιλάω συνέχεια σε τοπικούς φορείς για το θέμα. Φοβόμαστε αυτό που δε ξέρουμε. Ο φόβος που υπάρχει στον πατρινό πολίτη είναι ότι δε θα υπάρχει πρόσβαση για εκείνον. Αυτό είναι ψέμα. Δεν θα έχει πρόσβαση στο σκάφος γιατί δεν πρέπει. Τα σκάφη κοστολογούνται μέχρι εκατομμύρια ευρώ, είναι λογικό να προστατεύονται.
Στην μαρίνα στον πελεκάνο παρατηρούνται περιπτώσεις όπου οποιοσδήποτε ανεβαίνει σε ένα σκάφος. Στη μαρίνα αυτό δε θα γίνεται όμως η πρόσβαση στη λιμενική ζώνη θα είναι ελεύθερη γιατί έτσι θα έχει βιωσιμότητα και όποια επιχείρηση βρίσκεται εκεί. Ο τζίρος της μαρίνας Φλοίσβου το 2022 ανέρχεται στα 100 εκατ. ευρώ και αυτό δεν είναι φαντασία. Έχουμε λοιπόν στα χέρια μας το μεγαλύτερο αναπτυξιακό έργο που έχει γίνει στη Πάτρα τα τελευταία 20 χρόνια, δε θυμάμαι κάτι αντίστοιχο στο κέντρο της πόλης. Από τις επαφές με τον ΣΚΕΑΝΑ και τον Εμπορικό Σύλλογο βλέπουμε ότι είναι θετικοί γιατί βλέπουν ότι δε θα υπάρχει ανάπτυξη μόνο στο κομμάτι του ΟΛΠΑ αλλά αυτοματοποιημένα έρχεται σε όλη την πόλη» καταλήγει ο κ. Αναστασόπουλος.
Ακολουθήστε το thebest.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο thebest.gr