ΘΕΑΤΡΟ

/

Ο Μάκης Παπαδημητρίου «ανεβαίνει» στην Πάτρα «39 σκαλοπάτια» και μιλάει στο thebest

Τσίχλα Κωνσταντίνα
tsichlakonstantina@gmail.com , Facebook Page
Κοινοποίηση
Tweet

«Δεν είμαι από εκείνους που θεωρούν ότι πρέπει να έχουν συνεργάτες που θα υποστηρίξουν το όραμά τους»- Μία κατασκοπική κωμωδία έρχεται στο θέατρο Πάνθεον

Στην Πάτρα επιστρέφει ο ηθοποιός Μάκης Παπαδημητρίου που πρωταγωνιστεί και σκηνοθετεί την παράσταση «39 σκαλοπάτια». Πρόκειται για ένα ελκυστικό θρίλερ κατασκοπείας με μία γενναία δόση κωμωδίας που παρουσιάζεται στο Πάνθεον για τρεις παραστάσεις, 10,11,12 Μαΐου.

Σε αυτό, ο Richard Hannay, ένας άνδρας με μια μάλλον βαρετή ζωή, βρίσκεται ξαφνικά μπλεγμένος σε ένα πολύπλοκο σχέδιο κατασκοπείας, ρομαντισμού και θανατηφόρων μυστικών.

Λίγο πριν την πρώτη παράσταση ο ηθοποιός και σκηνοθέτης μίλησε στο thebest, για τον χαρακτηρισμό «καλύτερος ηθοποιός» που του έχει δοθεί, για την κωμωδία και το δράμα αλλά και για εκείνα που αναζητά μέσα από τις συνεργασίες του.

Η Γρηγορία Μεθενίτη και ο Μάκης Παπαδημητρίου. Φωτ.: Πάτροκλος Σκαφίδας

Είναι από τις περιπτώσεις που μου άρεσε και το έργο αλλά και η συνθήκη μου επέτρεψε να τα κάνω όλα μαζί

Επιστρέφετε στην Πάτρα με την παράσταση «39 σκαλοπάτια». Ποια είναι η επαφή σας με την πόλη;

Οι περισσότερες παραστάσεις ήταν καλοκαιρινές, έχω αναμνήσεις από το Αρχαίο Ωδείο. Αισθάνθηκα όσες φορές βρέθηκα στην Πάτρα ότι το κοινό «αγκαλιάζει» τις παραστάσεις. Αυτή τη φορά ερχόμαστε με μία κατασκοπική κωμωδία.

Σε αυτό το έργο όχι μόνο πρωταγωνιστείτε αλλά κάνατε τη μετάφραση και τη σκηνοθεσία. Τι σας κέντρισε σε αυτό;

Είναι από τις περιπτώσεις που μου άρεσε και το έργο αλλά και η συνθήκη μου επέτρεψε να τα κάνω όλα μαζί. Ωστόσο το θέατρο είναι ομαδική δουλειά και η επιλογή των συνεργατών συνιστά το να είναι το αποτέλεσμα πιο ολοκληρωμένο.

Στο σημείωμά σας ως σκηνοθέτης αναφέρετε ότι «η ομορφιά του έργου δεν έγκειται μόνο στις γρήγορες σκηνές καταδίωξης ή στον συναρπαστικό ιστό που υφαίνουν χαρακτήρες και καταστάσεις. Έγκειται στη μαγεία του θεάτρου»… 

Πρόκειται για μία ιστορία όπου εκτός από τον δικό μου ρόλο που ακολουθεί μία πορεία, οι άλλοι ηθοποιοί κάνουν πολλούς ρόλους. Είναι λοιπόν ένα παιχνίδι, σαν να υπάρχει το θέατρο μέσα στο θέατρο σε έναν βαθμό. Υπάρχει η μαγεία των αλλαγών του περιβάλλοντος.

Αυτή η κατασκοπική νουάρ ατμόσφαιρα προσπάθησα να υπάρχει και στο θεατρικό ανέβασμα του έργου

Ποια είναι τα στοιχεία που έχετε ενισχύσει μέσα στην παράσταση; Ποια θα λέγατε ότι είναι τα πιο έντονα χαρακτηριστικά της;

Για μένα, επειδή πρόκειται για κωμωδία, ο ρυθμός είναι πολύ σημαντικός. Ήθελα η ταχύτητα του έργου να είναι γρήγορη, με γρήγορες εναλλαγές, να ρέει το κείμενο και να καταλαβαίνει ο κόσμος εκτός από τι συμβαίνει στην παράσταση και μία παραστασιακή λειτουργία  που σχετίζεται με αυτές τις εναλλαγές. Η αισθητική είναι σημαντική για κάθε παράσταση, πολύ περισσότερο σε αυτήν που έχει εντυπωθεί και ως εικόνα από την ταινία του Alfred Hitchcock. Αυτή η κατασκοπική νουάρ ατμόσφαιρα προσπάθησα να υπάρχει και στο θεατρικό ανέβασμα του έργου.

Σε σχέση με την μετάφραση, πώς «κινηθήκατε»;

Είναι η τέταρτη- πέμπτη φορά που μεταφράζω αγγλικό κείμενο. Είναι κάτι οικείο πλέον ενώ το κείμενο δεν έχει κάποια δύσκολη αγγλική διάλεκτο. Εκείνο που προσπάθησα ήταν να κρατηθεί ο χαρακτήρας του κειμένου χωρίς εξελληνισμούς και ελληνικούς ιδιωματισμούς και τερτίπια. Προσπάθησα να είμαι πιστός σε αυτό που φέρει το κείμενο, να υπάρχει μία κουλτούρα η οποία ενδεχομένως να κρατάει αγγλικά χαρακτηριστικά.

Αναφερθήκατε στη σημασία που έχει η ομάδα σε μία δουλειά. Η παράσταση έχει ήδη μία πορεία κάποιων μηνών, επηρεάζει την παράσταση η συνύπαρξη των μελών της ομάδας;

Είναι μία καλοκουρδισμένη παράσταση που δεν επιτρέπει να «ξεφύγει» κάποιος ηθοποιός. Με το πέρασμα των μηνών για παράδειγμα, δεν αλλοιώνεται ο χαρακτήρας της παράστασης επειδή γνωριστήκαμε καλύτερα. Από την πρεμιέρα μέχρι την παράσταση της Κυριακής που θα δείτε, δουλεύει «ρολόι», αυτός είναι και ο στόχος. Δε θεωρώ ότι θα πρέπει η δική μας προσωπική σχέση να αλλοιώνει κατά κάποιον τρόπο τον χαρακτήρα της παράστασης που δημιουργήθηκε από τις πρόβες.

Ό,τι θετικό προς τη βελτίωση είναι θεμιτό. Απλά μερικές φορές, διαβάζουμε λάθος το θετικό. Μπορεί να σκεφτούμε ότι επειδή γνωριστήκαμε τα πράγματα πάνε και προς το καλύτερο, ενδεχομένως όμως αυτό που νομίζουμε για καλό να είναι εις βάρος της παράστασης επειδή «παραγνωριστήκαμε». Εμείς έχουμε κρατήσει από την αρχή έναν αυστηρό χαρακτήρα και πολύ λίγα έχουν αλλάξει, ακόμα και προς το καλύτερο, από την πρεμιέρα μας, μέχρι τώρα.

Ο Γιάννης Λατουσάκης και ο Παναγιώτης Γουρζουλίδης (δεξ.). Φωτ.: Πάτροκλος Σκαφίδας

Δεν είμαι από εκείνους που θεωρούν ότι πρέπει να έχουν συνεργάτες που θα υποστηρίξουν το όραμά τους

Έχετε πει ότι ο τίτλος «ένας από τους καλύτερους ηθοποιούς» (σας έχουν χαρακτηρίσεις έτσι), αφορά ό,τι έχει κάνει ένας ηθοποιός μέχρι εκείνη τη στιγμή, μετά είναι το επόμενο βήμα…

Για εμένα δεν είναι στόχος. Δεν ξεκινάω μία παράσταση για να πάρω κάποιο βραβείο, αυτό είναι κάτι που προκύπτει. ««Αν είναι να ’ρθει, θε να ’ρθεί – αλλιώς θα προσπεράσει!». Δεν στεναχωριέμαι όταν δεν παίρνω βραβείο, ούτε χαίρομαι υπερβολικά όταν παίρνω βραβείο.  Μία δημοσίευση σε ένα περιοδικό (σ.σ. Vanity Fair ) με χαρακτήρισε ως έναν από τους καλύτερους ηθοποιούς, ήμουν στη λίστα με τις καλύτερες ερμηνείες.

Ήταν η υποκειμενική άποψη ενός δημοσιογράφου, όχι ένα βραβείο από έναν θεσμό για παράδειγμα. Με τιμά αλλά δε σημαίνει ότι έχουν όλοι την ίδια άποψη.

Πώς τα πάτε με τον διαχωρισμό «δράμα»- «κωμωδία»; Ισορροπείτε με έναν αξιοθαύμαστο τρόπο…

Για εμένα δεν υπάρχει. Μου αρέσουν εξίσου και τα δύο.

Μου αρέσει πολύ το θέατρο και το σινεμά, ίσως το σινεμά λίγο περισσότερο. Δεν επιλέγω όμως έργα με βάση αν για παράδειγμα είναι κωμωδίες ή όχι. Είναι και άλλοι παράγοντες που το καθορίζουν, όπως οι συντελεστές. Είναι το πιο βασικό το ποιοι είναι οι άνθρωποι με τους οποίους θα δουλέψεις. Περισσότεροι λοιπόν οι άλλοι παράγοντες το καθορίζουν και λιγότερο τα έργα.

Τι είναι αυτό που αναζητάτε σε αυτό το κομμάτι, των συνεργασιών;

Δεν είμαι από εκείνους που θεωρούν ότι πρέπει να έχουν συνεργάτες που θα υποστηρίξουν το όραμά τους. Δεν πιστεύω σε αυτήν την εγωκεντρική και αυτιστική μορφή θεάτρου. Υπάρχουν κάποιοι που το καταφέρνουν και τους αρέσει και «μπράβο» τους. Εγώ λειτουργώ διαφορετικά, πιστευτώ ότι είναι πιο ωραίο και δημιουργικό να έχεις μαζί σου ανθρώπους που θα πάρουν μια ιδέα και προκύψουν άλλες πέντε…

Η Γρηγορία Μεθενίτη. Φωτ.: Πάτροκλος Σκαφίδας

Info:

The 39 Steps adapted by Patrick Barlow

Συντελεστές

Μετάφραση - Σκηνοθεσία: Μάκης Παπαδημητρίου

Κίνηση - Βοηθός Σκηνοθέτη: Σεσίλ Μικρούτσικου

Σκηνικά - Φωτισμοί: Σάκης Μπιρμπίλης

Κοστούμια: Clare Bracewell

Μουσική: Θοδωρής Οικονόμου

Βοηθός Σκηνογράφου: Βασιλική Ζωχιού

Φωτογραφίες: Πάτροκλος Σκαφίδας

Visual arts & graphics: Δημήτρης Παγγές

Video: Ζίνα Παπαδοπούλου

Παίζουν οι: Μάκης Παπαδημητρίου, Γρηγορία Μεθενίτη, Γιάννης Λατουσάκης, Παναγιώτης Γουρζουλίδης.

Θέατρο «Πάνθεον»: Δημ. Γούναρη 34, Πάτρα, τηλ.: 2610 325778

Ημέρες και ώρες παραστάσεων: Παρασκευή και Σάββατο στις 21:00, Κυριακή 12/5 στις 19:00.

Διάρκεια: 85 λεπτά (χωρίς διάλειμμα)

Τιμές εισιτηρίων: 18€, 15€ (μειωμένο).

Τηλέφωνο ταμείου θεάτρου για μεμονωμένα εισιτήρια: 2610 325778

Προπώληση: www.more.gr

Συμπαραγωγή: Θέατρο Τζένη Καρέζη - Tsiftis productions

 

Κοινοποίηση
Tweet

Ακολουθήστε το thebest.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο thebest.gr

Σχόλια

Culture