ΜΟΥΣΙΚΗ

/

Ο αιώνιος έφηβος της ελληνικής μουσικής σκηνής, ο λατρεμένος Μίμης Πλέσσας είχε σχέση αγάπης με την Πάτρα

Μαρτάτος Tάκης
Κοινοποίηση
Tweet

Του είχε κάνει συναυλία αφιέρωμα για τα 50 του χρόνια στη μουσική & η Πολυφωνική Χορωδία ενώ τον είχε τιμήσει με το Παράσημο του Τάγματος του Φοίνικα ο αείμνηστος Πατρινός Πρόεδρος της Δημοκρατίας Κωστής Στεφανόπουλος

Ο εξαιρετικά αγαπητός μουσικοσυνθέτης και μαέστρος Μίμης Πλέσσας που έφυγε από κοντά μας λίγο πριν συμπληρώσει έναν αιώνα ζωής (είχε γεννηθεί στις 12 Οκτωβρίου 1924 στην Αθήνα), υπήρξε πράγματι ένα πολύ μεγάλο κεφάλαιο στη μουσική ιστορία της Ελλάδας & είναι αυτονόητο πως θα παραμείνει καθώς οι μουσικές και τα τραγούδια του έχουν μείνει διαχρονικά και τα ερμηνεύουν ολοένα και νεότεροι καλλιτέχνες μεταφέροντας τα έτσι στις καινούριες γενιές.

Παράδειγμα το «Χίλιες βραδιές» που είχε πρωτοπεί με την υπέροχη φωνή της η «μούσα» του Πλέσσα στα 60ς, Τζένη Βάνου, το ξαναερμήνευσε μοναδικά η Ελευθερία Αρβανιτάκη & μάλιστα το είχε ερμηνεύσει και στη συναυλία – αφιέρωμα στον Μίμη Πλέσσα που είχε πραγματοποιηθεί στο Ηρώδειο για τα 50 του χρόνια στο καλλιτεχνικό στερέωμα. Το ίδιο συνέβη και με άλλα αξεπέραστα τραγούδια του Πλέσσα όπως το «Άναψε, καινούργιο μου φεγγάρι» που είχε πρωτοτραγουδήσει η Ρένα Κουμιώτη και ερμήνευσε εκ νέου φανταστικά η Λένα Αλκαίου ή το «Πρώτη φορά» που ξανατραγούδησε ο Γιάννης Κότσιρας.

Ο Πλέσσας είναι μέσα στους 4 κορυφαίους συνθέτες της χώρας, ανέφερε σε δήλωση της η Μπέσσυ Αργυράκη συγκινημένη και είναι αλήθεια πως αυτός ο σπάνιας ευγένειας και μεγάλου ταλέντου καλλιτέχνης, είχε κερδίσει πέρα από πολλά βραβεία, τον βαθύ σεβασμό και καταξίωση τόσο στον χώρο του όσο και στην κοινωνία. Πόσοι πραγματικά νέοι τραγουδιστές δεν ξεκίνησαν πλάι στον Πλέσσα, τα λεγόμενα «Πλεσσόπουλα» όπως χαϊδευτικά αποκαλούνταν. Ιστορία άφησε και το σχήμα που είχε στήσει ο Πλέσσας στα 90ς στον «Ζυγό», η εκπομπή «Καλλιτεχνικό καφενείο» στην κρατική τηλεόραση που συμπαρουσίαζε με τον Κώστα Φέρρη και τον Βασίλη Τσιβιλίκα, και τόσα άλλα.

Ο Πλέσσας που είχε τελειώσει αριστούχος το φυσικοχημικό τμήμα του Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, με καταγωγή από Ζάκυνθο από την πλευρά του πατέρα του και την Κωνσταντινούπολη από την πλευρά της μητέρας του, Ελένης, την οποία έμελλε να χάσει νέος στα χρόνια της Κατοχής από εγκεφαλικό, γεγονός που τον στιγμάτισε ψυχικά, έμελλε τελικά όντας ένα τεράστιο ταλέντο, αυτοδίδακτος μουσικός να αφοσιωθεί στη μουσική τέχνη και εκεί να διαπρέψει.

Ο Μάκης Δελαπόρτας στο εξαίρετο βιβλίο – λεύκωμα για τον Μίμη Πλέσσα που είχε εκδώσει πριν 22 χρόνια & με την πολύτιμη συμπαράσταση και φροντίδα της συζύγου του Πλέσσα, Λουκίλας Καρρέρ, πραγματικά δίνει ένα πλήρες πορτρέτο του καλλιτέχνη και του ανθρώπου Μίμη Πλέσσα, ενός ευαίσθητου δημιουργού που έφτιαξε μουσικές και τραγούδια που δεν περιορίζονταν σε ένα είδος και που αγαπήθηκαν τόσο πολύ από τον κόσμο. Ο Πλέσσας σαν να είχε το μαγικό ραβδάκι της επιτυχίας. Όπως είχε πει και η Λουκίλα Καρρέρ, έγραφε τραγούδια για έναν καλλιτέχνη ή για μία ταινία και γίνονταν όλα σχεδόν, επιτυχίες.

Μία άλλη άγνωστη λεπτομέρεια που διαβάσαμε στο βιβλίο του Δελαπόρτα ήταν τότε που η Αλίκη Βουγιουκλάκη είχε ανεβάσει σε μία ακριβή παραγωγή στο θέατρο Rex της Αθήνας το έργο «Καίσαρ και Κλεοπάτρα» το ’63 που όμως δεν πήγε εμπορικά και κατέβηκε μετά από λίγο καιρό. Έντρομοι οι παραγωγοί πήραν τηλέφωνο τον Αλέκο Σακελλάριο και τον Μίμη Πλέσσα προκειμένου να μπει μπροστά η επιχείρηση «σωτηρίας» της Αλίκης και τότε ετοιμάστηκε η θεατρική παράσταση «Χτυποκάρδια στο θρανίο» που ανέβηκε στο θέατρο και σάρωσε.

Τι να πρωτοθυμούμε από τον μουσικό Μίμη Πλέσσα! Ο ίδιος αγαπούσε πολύ το σάουντρακ (μουσική και τραγούδια) που είχε κάνει για το φιλμ «Γοργόνες και μάγκες» του Γιάννη Δαλιανίδη όπου και πρωτακούστηκαν τα «αθάνατα» κομμάτια «Άνοιξε πέτρα» με την ερμηνεία της μέγιστης Μαρινέλλας, η οποία στην ηχογράφηση το είπε μια και έξω χωρίς δεύτερη προσπάθεια, αλλά και το «Τόσα καλοκαίρια» που είπε ο αξέχαστος Δάκης.

Από τα ξεχωριστά του κομμάτια ίσως γιατί με το πρώτο άκουσμα δεν πάει το μυαλό κάποιου στον Πλέσσα, ήταν και το «Τι σου ‘κανα και πίνεις» από την ταινία «Όλγα αγάπη μου» με τη Ζωή Λάσκαρη, κομμάτι που πρωτοερμήνευσε στην ταινία η αξέχαστη Πατρινή λαϊκή τραγουδίστρια Πόλυ Πάνου και ξαναέγινε επιτυχία πολύ αργότερα από τη Μελίνα Ασλανίδου, αλλά και το «Βρέχει φωτιά στη στράτα μου» από την κοινωνική ταινία του Νίκου Φώσκολου «Ορατότης μηδέν» του 1970 με τον Νίκο Κούρκουλο που είπε ο αείμνηστος Στράτος Διονυσίου στο ξεκίνημα τότε της μουσικής του πορείας.

Με την Πάτρα ο Μίμης Πλέσσας είχε σχέση αγάπης, εξάλλου το γεγονός πως το Πανεπιστήμιο Πατρών τον έχρισε και ανακήρυξε Επίτιμο Διδάκτορα Χημείας τον Απρίλιο του 2010, ήταν για τον ίδιο μία κορυφαία στιγμή.

Προσωπικά θυμάμαι, και πρέπει να ήταν πάνω κάτω εκείνη την περίοδο, μία συνέντευξη Τύπου που είχε δώσει στα Πατρινά Μέσα ενημέρωσης και δημοσιογράφους ο Μίμης Πλέσσας και είχε φιλοξενηθεί στις 4 το απόγευμα στο τότε «W» στα παλιά Πελεκανέικα στην Ηρώων Πολυτεχνείου και όλοι τότε και είχαν μαζευτεί πολλοί ήθελαν κάτι να ρωτήσουν τον Μίμη Πλέσσα, να του σφίξουν το χέρι και να βγάλουν μία αναμνηστική φωτογραφία.

Το 2001 όπως είδαμε στη σελίδα στο facebook της Πολυφωνικής Χορωδίας Πατρών, είχε γίνει στο Συνεδριακό και Πολιτιστικό κέντρο του Πανεπιστημίου Πατρών, στο Ρίο μεγάλο αφιέρωμα της ''Πολυφωνικής'' με τη Μικτή Χορωδία του Οργανισμού υπό τη διεύθυνση του μαέστρου Σταύρου Σολωμού με τον τιμώμενο συνθέτη Μίμη Πλέσσα στο πιάνο.

Πάλι ο Πλέσσας είχε συμπράξει και με την θαυμάσια Ορχήστρα Νυκτών Εγχόρδων του Δήμου Πατρέων υπό τη διεύθυνση του Θανάση Τσιπινάκη που κι αυτός έχει φύγει από κοντά μας. Η συναυλία είχε γίνει στο Συνεδριακό και Πολιτιστικό κέντρο Πανεπιστημίου Πατρών  στις 13 Απριλίου 2011 & είχε συμμετάσχει & η Νεανική Χορωδία της Πολυφωνικής Χορωδίας.

Ζωίτσα Κουρούκλη (Εδώ τελειώνει ο ουρανός), Γιοβάννα, Νάνα Μούσχουρη, Τζένη Βάνου, Φώτης Δήμας, Δημήτρης Χορν, Μαρινέλλα, Ρένα Κουμιώτη, Τόλης Βοσκόπουλος, Γιάννης Βογιατζής, Μαίρη Χρονοπούλου (Του αγοριού απέναντι), Γιάννης Πουλόπουλος, Κώστας Χατζής (Αν σε αρνηθώ αγάπη μου), Αλίκη Βουγιουκλάκη (στην ταινία «Η ψεύτρα»), Ρένα Βλαχοπούλου, Ζωζώ Σαπουντζάκη, Δάκης, Πένυ Ξενάκη, Μιχάλης Βιολάρης, Φίλιππος Νικολάου, Σπύρος Κλείσσας, Μαριάννα Ευστρατίου, Γιάννης Κούτρας, Γιάννης Σαββιδάκης, Αλέξια, Κλεοπάτρα, κ.α., η λίστα με τους καλλιτέχνες που συνεργάστηκαν με τον Μίμη Πλέσσα είναι ατελείωτη.

Πολύ μας λύπησε η είδηση του θανάτου του καλλιτέχνη αυτού που έμοιαζε στα μάτια μας αγέραστος, και θα παραμείνει παντοτινά αξεπέραστος. Πόσο σύμφωνους μας βρίσκουν τα λόγια του Φοίβου Δεληβοριά, πως «αν κάτι ουσιαστικό είχε να απαντήσει η Ελλάδα στον Μancini, στον Elmer Bernstein, στον Burt Bacharach ήταν ο Μίμης Πλέσσας. Ακούστε λίγο πώς διασκεύασε και πώς έπαιξε τον Αττίκ για τη Δανάη στον υπέροχο δίσκο του ‘67. Ακούστε προσεκτικά τα σάουντρακ του “Έγκλημα στα Παρασκήνια” ή του "Πεθαίνω κάθε ξημέρωμα"».

Στις 7/6/2024, η Πρόεδρος της Δημοκρατίας κυρία Κατερίνα Σακελλαροπούλου είχε απονείμει στον Μίμη Πλέσσα το παράσημο του Ανώτερου Ταξιάρχη του Τάγματος της Τιμής καθώς και στον Γιάννη Μαρκόπουλο, μετά θάνατον, και στον στιχουργό Λευτέρη Παπαδόπουλο για την πολυσχιδή προσφορά τους στην ελληνική μουσική.

Ωστόσο πρέπει να θυμίσουμε πως ο Μίμης Πλέσσας είχε τιμηθεί και από τον εκλιπόντα Πατρινό Πρόεδρο της Ελληνικής Δημοκρατίας Κωστή Στεφανόπουλο.

«Με το παράσημο αυτό, τιμάμε μια προσωπικότητα της ελληνικής μουσικής, που αναγνωρίστηκε και αγαπήθηκε όσο λίγες», είχε πει μεταξύ άλλων η Πρόεδρος της Δημοκρατίας κ. Σακελλαροπούλου για τον Μίμη Πλέσσα.

Με την Τζένη Βάνου

Με τη Ζωή Κουρούκλη.

Μίμης Πλέσσας, Μαρινέλλα και Λουκίλα Καρρέρ στον "Ζυγό" το χειμώνα 1993-1994.

Με τον Γιάννη Πουλόπουλο.

Κοινοποίηση
Tweet

Ακολουθήστε το thebest.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο thebest.gr

Σχόλια

Culture