ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

/

Η Ομοσπονδία Υπαλλήλων ΟΑΕΔ για το νέο επίδομα ανεργίας

Κοινοποίηση
Tweet

Τι αναφέρει η ανακοίνωση

Η Ομοσπονδία Υπαλλήλων ΟΑΕΔ για το νέο επίδομα ανεργίας σε ανακοίνωσή της αναφέρει: "Σχετικά με το ΦΕΚ 7047/20-12-2024 και τον καθορισμό των όρων και των προϋποθέσεων της πιλοτικής δράσης της ΔΥΠΑ για την τακτική επιδότηση της ανεργίας επισημαίνουμε τα εξής:

Είναι γεγονός ότι το επίδομα ανεργίας και ο υφιστάμενος τρόπος υπολογισμού του διέθετε μια στιβαρή λογική, ωστόσο χρειαζόταν έναν επαναπροσδιορισμό.  Σ' αυτή τη βασική αρχή, συμφωνούμε. Επαναπροσδιορισμό όμως υπέρ των ανέργων, υπέρ των αδύναμων. Με την πιλοτική εφαρμογή για το νέο επίδομα ανεργίας κάτι τέτοιο δεν προκύπτει, όπως θα αναλύσουμε εν συνεχεία. 

Καταρχάς, να διευκρινίσουμε ότι το επίδομα ανεργίας λαμβάνει μεσοσταθμικά  περίπου το 15% του συνόλου των εγγεγραμμένων ανέργων.  Για τον μήνα Νοέμβριο δηλαδή, από τους 962.052 χιλιάδες εγγεγραμμένους ανέργους, επίδομα ανεργίας (όλων των περιπτώσεων) έλαβαν οι 170.851 άνεργοι.

Η Κυβέρνηση μέσα από το πιλοτικό πρόγραμμα για το επίδομα ανεργία και σε συνέχεια άλλων νομοθετημάτων ("Δουλειές ξανά" κλπ) προσπαθεί να μειώσει τους δικαιούχους του επιδόματος ανεργίας  και να αφήσει εκτός επιδόματος νέους εργαζόμενους ή εργαζόμενους με ευέλικτες μορφές απασχόλησης κλπ, δηλαδή τη μεγάλη πλειοψηφία  των εργαζομένων.

Η κυβέρνηση «παίζει» με το τυράκι της εμπροσθοβαρούς καταβολής του επιδόματος, για να μη δούμε τη «φάκα» που θα περικόψει δαπάνες και θα μειώσει  δικαιούχους.

1ον) Από τον καθορισμό των όρων και των προϋποθέσεων της πιλοτικής δράσης της ΔΥΠΑ για την τακτική επιδότηση της ανεργίας, προκύπτει η αυστηροποίηση των όρων ένταξης στο επίδομα ανεργίας. Σύμφωνα με την παράγραφο 2 του άρθρου 4, προϋπόθεση για την ένταξη στην τακτική επιδότηση ανεργίας (σταθερό μέρος) είναι η πραγματοποίηση 175 ημερών ασφάλισης με εισφορές υπέρ του κλάδου ανεργίας κατά τους 14 μήνες που προηγούνται της λήξης ή λύσης της εργασιακής σχέσης, ενώ σύμφωνα με την  παρ. 4 του ίδιου άρθρου, οι 2 τελευταίοι μήνες πριν από τη λήξη ή λύση της εργασιακής σχέσης δεν λαμβάνονται υπόψη κατά τον υπολογισμό.

Έχουμε δηλαδή αύξηση των ημερών ασφάλισης, για να μπορεί κάποιος να ενταχθεί στο επίδομα ανεργίας, κατά 50 ημέρες (δηλαδή από 125 ΗΑ που είναι σήμερα, αυξάνονται στις 175). Αυτή και μόνο η προϋπόθεση, αν εφαρμοστεί οριζόντια μετά τη λήξη του πιλοτικού, θα αφήσει εκτός επιδόματος πολλές χιλιάδες δικαιούχους (κινδυνεύουν να μείνουν εκτός επιδόματος πάρα πολύ μεγάλες κατηγορίες εργαζομένων, όπως π.χ αναπληρωτές εκπαιδευτικοί, εκπαιδευτικοί εργαζόμενοι σε φροντιστήρια,  συμβασιούχοι δήμων κλπ). Δεν γνωρίζουμε τι θα προβλεφθεί με τις ισχύουσες σήμερα ευνοϊκότερες περιπτώσεις για το επίδομα ανεργίας, οικοδόμοι (100 ΗΑ) κλπ, καθώς στην πιλοτική δράση δεν υπάρχει αντίστοιχη πρόβλεψη.

2ον ) Εξαφανίζει το επίδομα μακροχρόνιας ανεργίας και δεν το ενσωματώνει όπως ισχυρίζονται οι προτείνοντες στο νέο σχέδιο για το επίδομα ανεργίας.

Οι προϋποθέσεις που τάσσει η ΚΥΑ (ΦΕΚ 7047/20-12-2024)  άρθρο 5 παρ. 2, θέλει 900 ΗΑ με εισφορές υπέρ ανεργίας 50 μηνες πριν τη λήξη ή τη λύση της εργασιακής σχέσης, χωρίς να λαμβάνονται υπόψη οι 2 τελευταίοι μήνες πριν τη λήξη ή τη λύση της εργασιακής σχεσης, προκειμένου να δύναται να χορηγηθεί επίδομα ανεργίας για 24 μήνες.

Έχουμε δηλαδή επίδομα μακροχρόνιας εργασίας και όχι ανεργίας, αφού η μακροχρόνια ανεργία  δεν επιδοτείται αν δεν έχει μια προϋπόθεση την προηγούμενη μακροχρόνια εργασία.

 Με το ισχύον σύστημα για να λάβει κανείς το επίδομα μακροχρόνιας ανεργίας έπρεπε να διαθέτει 2 βασικές προϋποθέσεις:

1.        Να έχει εξαντλήσει τη 12μηνη τακτική  επιδότησης ανεργίας.

2.       Το ετήσιο οικογενειακό εισόδημά του να μην υπερβαίνει τις 10.000€, το οποίο προσαυξάνεται κατά 586,08€ για κάθε ανήλικο τέκνο .

Αντιλαμβανόμαστε και από εδώ  ότι ελάχιστοι άνεργοι θα δικαιούνται πλέον το ενσωματωμένο επίδομα μακροχρόνιας ανεργίας.

 Σχετικά με την ανταποδοτικότητα και την αναλογικότητα του επιδόματος ανεργίας: Είναι αλήθεια ότι το επίδομα ανεργία είναι ασφαλιστικό δικαίωμα. Καταβάλλει δηλαδή ο εργαζόμενος εισφορές υπέρ ανεργίας, για να έχει δικαίωμα, όταν βρεθεί άνεργος, να λάβει επίδομα ανεργίας. Το επίδομα ανεργίας είναι, λοιπόν, ανταποδοτικό, αλλά όχι αναλογικό και εξατομικευμένο.  Η μετατροπή του επιδόματος  σε αναλογικό λειτουργεί σε βάρος της πλειοψηφίας των εργαζομένων, που θα αντιμετωπίσουν τον κίνδυνο της ανεργίας, αφού η μεγάλη πλειοψηφία των εργαζομένων είναι φτωχοί και ευέλικτα εργαζόμενοι. Το επίδομα της τακτικής ανεργίας θα έπρεπε να έχει στόχο την στήριξη αυτών των ανέργων που έχουν μεγαλύτερη ανάγκη. Το πιλοτικό σχέδιο κάνει ακριβώς το αντίθετο. Για την ακρίβεια αυτό που κάνει είναι να δυσκολεύει πάρα πολύ τη λήψη του επιδόματος  και να το καθιστά αποκρουστικό, γραφειοκρατικό και δαιδαλώδες.  Με το νέο σχέδιο για το πιλοτικό επίδομα ανεργίας, ούτε το επίδομα αυξάνεται ούτε οι δικαιούχοι.

Οι προτείνοντες το πιλοτικό πρόγραμμα για την τακτική επιδότηση ανεργίας επαίρονται στην ΚΥΑ ότι η  εμπροσθοβαρής καταβολή του νέου επιδόματος ανεργίας  θα λειτουργήσει ως κίνητρο για την επανένταξη στην αγορά εργασίας. Μα αν ήταν έτσι δεν θα είχαμε στα μητρώα της ΔΥΠΑ μακροχρόνια ανέργους χωρίς επίδομα, που ξεπερνούν τους βραχυχρόνια άνεργους. Αφού δηλαδή οι προτείνοντες το νέο επίδομα ανεργίας ισχυρίζονται ότι όσο λιγότερο επίδομα ανεργίας λαμβάνει κάνεις τόσο περισσότερο πιέζεται να βρει εργασία, γιατί δεν έχουν βρει εργασία οι 815.000 άνεργοι εγγεγραμμένοι στα μητρώα της ΔΥΠΑ, που δεν λαμβάνουν κανένα επίδομα ανεργίας; Γιατί οι  460.000 εγγεγραμμένοι μακροχρόνια άνεργοι που δε λαμβάνουν επίδομα ανεργίας παραμένουν στην ανεργία?

Η Κυβέρνηση και η Διοίκηση της ΔΥΠΑ θεωρούν ότι η μη οικονομική στήριξη των ανέργων αποτελεί κίνητρο για την εύρεση εργασίας!!!

Κοινοποίηση
Tweet

Ακολουθήστε το thebest.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο thebest.gr

Σχόλια

Ειδήσεις