Συνολικά 800 & πλέον μαθητές και μαθήτριες από 70 σχολεία της Περιφέρειας Δυτ. Ελλάδας συμμετείχαν, παρουσιάζοντας εργασίες που εκπόνησαν με την καθοδήγηση 200 εκπαιδευτικών
Με μεγάλη επιτυχία ολοκληρώθηκαν οι εργασίες του 2ου Μαθητικού Μαθηματικού Συνεδρίου «Μαθηματικές προ(σ)κλήσεις στον 21ο αιώνα», το οποίο πραγματοποιήθηκε το Σάββατο 15 Μαρτίου (10:00–19:00) και την Κυριακή 16 Μαρτίου 2025 (10:30–14:30) στο Συνεδριακό & Πολιτιστικό Κέντρο του Πανεπιστημίου Πατρών.
Τη διοργάνωση ανέλαβαν η Περιφερειακή Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Δυτικής Ελλάδας σε συνεργασία με τα Παραρτήματα Αχαΐας, Ηλείας και Αιτωλοακαρνανίας της Ελληνικής Μαθηματικής Εταιρείας. Στο Συνέδριο αναδείχθηκε το έργο των εκπαιδευτικών και μαθητών/τριών του Ομώνυμου Δικτύου σχολικών μονάδων Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Δυτικής Ελλάδας που λειτούργησε για 2η συνεχόμενη χρονιά με πρωτοβουλία της Περιφερειακής Επόπτρια Ποιότητας Εκπαίδευσης και Συμβούλου Εκπαίδευσης ΠΕ03 (Μαθηματικών) Αχαΐας.
Το Συνέδριο έλαβε χώρα υπό την αιγίδα της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας, του Πανεπιστημίου Πατρών και με την πολύτιμη υποστήριξη του Τμήματος Μαθηματικών του Πανεπιστημίου Πατρών. Συνολικά, 800 και πλέον μαθητές και μαθήτριες από 70 σχολεία της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας συμμετείχαν, παρουσιάζοντας εργασίες που εκπόνησαν με την καθοδήγηση 200 εκπαιδευτικών διαφόρων ειδικοτήτων.
Την αυλαία του Συνεδρίου άνοιξε το Μουσικό Σχολείο της Πάτρας με ένα ξεχωριστό μουσικό πρόγραμμα. Τον λόγο έλαβε αρχικά η Δρ. Αθανασία Μπαλωμένου, Περιφερειακή Επόπτρια Ποιότητας Εκπαίδευσης Δυτικής Ελλάδας, Σύμβουλος Εκπαίδευσης ΠΕ03 (Μαθηματικών) Αχαΐας, & υπεύθυνη της διοργάνωσης του Συνεδρίου για την Περιφερειακή Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Δυτικής Ελλάδας.
Η κ. Μπαλωμένου μετέφερε τους χαιρετισμούς του Αναπληρωτή Περιφερειακού Διευθυντή Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Δυτικής Ελλάδας, κ. Νικόλαου Δελέγκου, και αναφέρθηκε στους λόγους για τους οποίους αυτή η πρωτοβουλία συνεχίζεται για δεύτερη συνεχή χρονιά. Παράλληλα, ευχαρίστησε τα Παραρτήματα της Ελληνικής Μαθηματικής Εταιρείας στη Δυτική Ελλάδα και τα μέλη της Συντονιστικής Επιτροπής για τη συνεργασία τους, καθώς και τη σχολική κοινότητα για τη μεγάλη ανταπόκριση και συμμετοχή.
Ακολούθησαν χαιρετισμοί από τον Πανοσιολογιότατο Αρχιμανδρίτη π. Χριστοφόρο Μυτιλήνη, εκπρόσωπο του Μητροπολίτη Πατρών κ.κ. Χρυσοστόμου, τον κ. Χαράλαμπο Μπονάνο, Αναπληρωτή Περιφερειάρχη Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας, τον κ. Φωκίωνα Ζαΐμη, Αντιπεριφερειάρχη Π.Ε. Αχαΐας, την κ. Αικατερίνη Σίμου, Αντιδήμαρχο Παιδείας Δήμου Πάτρας, τον κ. Ανδρέα Ζέρβα, Διευθυντή Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Ηλείας, τον Γενικό Γραμματέα του Δ.Σ. της Ελληνικής Μαθηματικής Εταιρείας κ. Ιωάννη Τυρλή, τον κ. Γεώργιο Παπατσίμπα, Επόπτη Ποιότητας Εκπαίδευσης στη ΔΔΕ Αχαΐας και την κ. Αικατερίνη Νικολακοπούλου. Επόπτρια Ποιότητας Εκπαίδευσης στη ΔΠΕ Αχαΐας.
Κατόπιν ο κ. Γεώργιος Αφράτης, Πρόεδρος του Παραρτήματος Αχαΐας της Ελληνικής Μαθηματικής Εταιρείας, κήρυξε την έναρξη του 2ου Μαθητικού Μαθηματικού Συνεδρίου, σκοπός του οποίου ήταν η ανάδειξη της επιστήμης των Μαθηματικών ως κεντρικού πυρήνα γνώσης, συνδεδεμένου με άλλους επιστημονικούς τομείς (Επιστήμες ανθρωπιστικές, θετικές και τεχνολογικές), καθώς και η ενίσχυση της δημιουργικότητας και της κριτικής σκέψης των μαθητών. Οι παρουσιάσεις και οι δράσεις των μαθητών/τριών ανέδειξαν την αξία της διεπιστημονικής προσέγγισης, ενώ οι συμμετέχοντες/χουσες μαθητές/τριες απέδειξαν ότι η μαθηματική έρευνα, όταν συνδυάζεται με πειραματισμό, φαντασία και συνεργασία, μπορεί να αποτελέσει ισχυρό κίνητρο για ουσιαστική εμπλοκή των παιδιών μας με τις επιστήμες.
Σε μια ιδιαίτερα συγκινητική στιγμή κατά τη διάρκεια του Συνεδρίου, ο κ. Παναγιώτης Βαφέας, Αναπληρωτής Καθηγητής στο Τμήμα Χημικών Μηχανικών του Πανεπιστημίου Πατρών, παρουσίασε τον Ομότιμο Καθηγητή του Πανεπιστημίου Πατρών και Αντεπιστέλλον Μέλος της Ακαδημίας Αθηνών, κ. Γεώργιο Δάσιο, στον οποίο απονεμήθηκε τιμητική πλακέτα για τη συμβολή του στην επιστήμη των Μαθηματικών, την εκπαίδευση και την κοινωνία. Ο κ. Δάσιος εξέφρασε την ευγνωμοσύνη του προς τους διοργανωτές, υπογραμμίζοντας τη χαρά του που βρέθηκε ανάμεσα σε εκπαιδευτικούς και μαθητές, οι οποίοι προσέγγισαν τα Μαθηματικά με αφοσίωση και δημιουργικότητα, αναδεικνύοντας τη δύναμη της ομαδικής εργασίας και της καινοτόμου σκέψης.
Τόνισε ότι η δύναμη της μαθηματικής σκέψης δεν περιορίζεται στην τεχνολογική εξέλιξη, αλλά καλλιεργεί το λογικό πνεύμα όλων, επηρεάζοντας θετικά την ανάπτυξη του εφηβικού εγκεφάλου και τις αποφάσεις που καλούμαστε να πάρουμε σε όλη μας τη ζωή.
Ακολούθησαν τρεις κεντρικές ομιλίες. Ο κ. Παναγιώτης Μερτικόπουλος, Καθηγητής του Τομέα Στατιστικής και Επιχειρησιακής Έρευνας στο Τμήμα Μαθηματικών του ΕΚΠΑ, ανέπτυξε το θέμα «Τα Μαθηματικά της Τεχνητής Νοημοσύνης», επισημαίνοντας ότι τα συστήματα Τ.Ν. δεν βασίζονται μόνο στην υπολογιστική ισχύ, αλλά και σε κρίσιμα μαθηματικά εργαλεία και τεχνικές βαθιάς μάθησης.
Παρουσιάζοντας παράδειγμα αναγνώρισης ψηφίων, έδειξε τη διαρκή και ραγδαία εξέλιξη των Τεχνητών Νευρωνικών Δικτύων, τονίζοντας τα έως σήμερα εντυπωσιακά επιτεύγματα, αλλά και τις μελλοντικές προκλήσεις σε αυτόν τον ραγδαίως αναπτυσσόμενο τομέα της Τεχνητής Νοημοσύνης.
Ο κ. Στέφανος Αρετάκης, Αναπληρωτής Καθηγητής στο Πανεπιστήμιο του Τορόντο, παρουσίασε τη μέθοδο της «στοχοπροσήλωσης» για την επίλυση γεωμετρικών προβλημάτων, αναφέρθηκε στην περίφημη «αστάθεια Αρετάκη» και, με ένα απλό πείραμα, έδειξε πώς απειροελάχιστες μεταβολές οδηγούν σε σημαντικές διαφοροποιήσεις σε ακραία φαινόμενα όπως οι μαύρες τρύπες. Τέλος, η κα. Φιλαρέτη Καρατζόγλου-Ζαφειροπούλου, αφυπηρετήσασα Επίκουρη Καθηγήτρια του Τμήματος Μαθηματικών του Πανεπιστημίου Πατρών, περιέγραψε, με ιστορική αναδρομή και παραδείγματα από τη Φύση, τη γεωμετρική πολυπλοκότητα των μη γραμμικών συστημάτων, του Χάους και των
Φράκταλς, επισημαίνοντας πώς δομές που θεωρούνταν «άμορφες» στην Ευκλείδεια Γεωμετρία παρουσιάζουν τελικά μια εσωτερική τάξη. Τόνισε τη σημασία των ελάχιστων μεταβολών στις αρχικές συνθήκες των συστημάτων, χρησιμοποιώντας τη γνωστή φράση ότι «το πέταγμα μιας πεταλούδας στο Πεκίνο μπορεί να προκαλέσει καταιγίδα στον Ατλαντικό».
Με την ολοκλήρωση του 2ου Μαθητικού Μαθηματικού Συνεδρίου αναδείχθηκαν σημαντικά συμπεράσματα, όπως η ανάγκη διεπιστημονικής σύνδεσης των Μαθηματικών με άλλους κλάδους, η καλλιέργεια της κριτικής σκέψης μέσα από βιωματικές και διαδραστικές προσεγγίσεις, καθώς και η σπουδαιότητα της στενής συνεργασίας μεταξύ μαθητών/τριών και εκπαιδευτικών, αλλά και με την επιστημονική κοινότητα. Η ενεργός συμμετοχή τόσο μεγάλου αριθμού μαθητών/τριών κατέδειξε ότι η διδακτική προσέγγιση των μαθηματικών μέσα από διαδικασίες έρευνας, πειραματισμού και ομαδοσυνεργατικών δραστηριοτήτων, συνδεδεμένες και με εφαρμογές τους στην καθημερινότητα όλων, μπορεί να ενθαρρύνει την ουσιαστική εμπλοκή των παιδιών με τα μαθηματικά και τη βαθύτερη κατανόηση μαθηματικών εννοιών, ενισχύοντας παράλληλα την κριτική τους σκέψη και δημιουργικότητα.
Για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με το συνέδριο και τις επόμενες πρωτοβουλίες, οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να επισκέπτονται την ιστοσελίδα της ΠΔΕΔΕ https://pdede.sch.gr/2i-anakoinosi-2oy-mathitikoy-mathimatikoy-synedrioy-me-titlo-mathimatikes-pro-s-kliseis-ston-21o-aiona/, καθώς και την ιστοσελίδα του συνεδρίου https://mathematikosynedrio.gr/.
Ακολουθήστε το thebest.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο thebest.gr