Ο δικός μας σεμνός αστός της γενιάς του’30
Συχνά αναρωτιόμαστε: Πόσοι από μας γνωρίζουμε τους κορυφαίους ζωγράφους της πόλης μας, με «κληρονομιά» υψηλής παιδευτικής αξίας; Εγκαινιάστηκε στην καρδιά της Αθήνας, στο γνωστό εικαστικό χώρο Στοart Κοραή της Εθνικής Ασφαλιστικής, η αναδρομική έκθεση ενός από τους σημαντικότερους πατρινούς ζωγράφους, του Ανδρέα Βουρλούμη. Εκπρόσωπος της περίφημης γενιάς του ’30, ο σεμνός αλλά άοκνος δημιουργός που καταπιάστηκε με ταπεινά, καθημερινά θέματα, θεωρείται μεγάλο όνομα της καλλιτεχνικής παράδοσης της πόλης μας μαζί με τον Επαμεινώνδα Θωμόπουλο.( Αν θυμάστε μάλιστα έργα του υπάρχουν στη μόνιμη συλλογή της Δημοτικής Πινακοθήκης Πατρών που τον έχει τιμήσει με έκθεση).
Αυτή τη φορά το αθηναικό κοινό έχει την ευκαιρία να θαυμάσει τις ατμοσφαιρικές του συνθέσεις με τοπία, σκηνές ζωής, εσωτερικά σπιτιών, νεκρές φύσεις και φιγούρες. Εκτίθενται 50 έργα, λάδια και ακουαρέλες με εμφανείς τις επιρροές του ευρωπαικού ιμπρεσιονισμού αλλά και της πρώιμης νεοελληνικής τέχνης. Αγαπημένες του εμπνεύσεις ήταν οι γειτονιές, το σπίτι του στο Κολωνάκι αλλά και η Αιγινα. Οι ειδικοί μιλούν για μια απεικόνιση χαμηλών τόνων ενός διακριτικού, στοχαστικού παρατηρητή. Δουλειά που τίμησε πρόσφατα το Μουσείο Μπενάκη αλλά και το νησί της Αιγινας. Στα εγκαίνια στη Στοart μίλησε ο γιος του Παναγής Βουρλούμης και παρέστησαν από την οικογένειά του η σύζυγος του Παναγή, Εντιάνα, οι κόρες Ειρήνη και Υπατία, καθώς και ο γιος Ανδρέας Βουρλούμης.
Oπως αναφέρει η ιστορικός τέχνης Φανή-Μαρία Τσιγκάκου, ο κόσμος του Ανδρέα Βουρλούμη είναι ένας κόσμος οικείος, νηφάλιος και αληθινός.
Η εκδήλωση μας υπενθυμίζει το πόσο επείγει να υπάρξει επιτέλους στην Πάτρα μόνιμη παρουσίαση της δημοτικής συλλογής έργων τέχνης.
ΠΟΙΟΣ ΗΤΑΝ
Γόνος εύπορης αστικής πατρινής οικογένειας, ο Ανδρέας Βουρλούμης γεννήθηκε το 1910. Ο πατέρας του ήταν έμπορος και πολιτευόταν με τον Βενιζέλο.
Η οικογένειά του μετοίκησε στην Αθήνα το 1918. Σε ηλικία δέκα ετών αντέγραψε αγάλματα από αρχαιολογικά μουσεία και στα δώδεκά του έκανε τις πρώτες του ακουαρέλες με τη βοήθεια του βέλγου οικοδιδάσκαλου ζωγραφικής, Antoine Pic. Στα δεκατρία του χρόνια έκανε ήδη τα πρώτα του λάδια. Ποτέ δεν σπούδασε ζωγραφική συστηματικά ενώ αποφοίτησε χημικός από το Πανεπιστήμιο Αθηνών (1928-1932).
Τους χειμώνες του 1934-1935, έμεινε στο Παρίσι όπου ζούσε τότε και ο φίλος του, γλύπτης, Γιάννης Παππάς. Εκεί ζωγράφιζε στην Chaumière και επισκεπτόταν καθημερινά τα μουσεία. Του έκαναν βαθειά εντύπωση ο Dürer ο Rembrandt, οι ιμπρεσιονιστές, ο Van Gogh και ο Cézanne. Παρόλο που εργάστηκε για μερικά χρόνια σαν χημικός, η ζωγραφική ήταν η κύρια απασχόλησή του μέχρι το τέλος της ζωής του. Το 1938 έπιασε το ατελιέ του Αγήνορα Αστεριάδη στο Παγκράτι και όλα του τα εργαστήρια από τότε μέχρι τον θάνατό του ήταν στην ίδια αυτή περιοχή. Στην καλλιτεχνική ωριμότητά του επηρεάστηκε επίσης από Τσαρούχη, Κόντογλου και το βυζαντινό πολιτισμό. Πραγματοποίησε ελάχιστες εκθέσεις σε γνωστές αθηναικές γκαλερί (Ζυγός, Ζουμπουλάκη, Σκουφά, Ωρα κ.α.) Πέθανε το 1999. Τη σημαντική προσφορά του αναγνώρισαν με εκθέσεις το Μουσείο Μπενάκη και το Μορφωτικό Ιδρυμα της Εθνικής Τράπεζας.
*Η τωρινή έκθεση στην Αθήνα θα διαρκέσει έως τις 4/10. Η πρώτη φωτο είναι αυτοπροσωπογραφία του ζωγράφου στα νιάτα του
Ακολουθήστε το thebest.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο thebest.gr