"Φούντωσε" η κόντρα
Στην αντεπίθεση κατά της νέας ηγεσίας του Υπουργείου Υποδομών και προσωπικά του Κώστα Καραμανλή για τους χειρισμούς του στο θέμα της εθνικής οδού Πατρών-Πύργου πέρασε ο πρώην υπουργός, Χρήστος Σπίρτζης.
Ο κ. Σπίρτζης κατηγορεί τον διάδοχό του Κώστα Καραμανλή για επικοινωνιακά παιχνίδια με τα έργα υποδομών που μπορούν να έχουν ουσιαστικά ως συνέπεια να χαθεί η ευρωπαϊκή χρηματοδότηση για την Πατρών-Πύργου και να καθυστερήσει πολλή η υλοποίηση του έργου. Ο πρώην υπουργός Υποδομών κάνει λόγο για ψέματα εκ μέρους της νέας ηγεσίας του Υπουργείου, μιλώντας για πολιτική μεταξύ φαντασίας και δογματισμού με στόχο να πλήξει τον ΣΥΡΙΖΑ.
Θυμίζουμε ότι μεταξύ άλλων ο κ. Καραμανλής από το βήμα της Βουλής υποστήριξε ότι στα 3 από τα 8 έργα δεν έχει υπογραφεί καν σύμβαση ενώ στα υπόλοιπα 5 έργα δεν έχει ξεκινήσει η υλοποίησή τους και παράλληλα δόθηκε προκαταβολή μόνο σε ένα. Πρόσθεσε δε ότι «η προηγούμενη κυβέρνηση εγκαινίασε υποτίθεται εργοτάξιο κι εμείς ξέρετε τι παραλάβαμε; Μια χωματερή με 50.000 τόνους απορρίμματα».
«Ο υπουργός είπε ότι υπάρχουν 5 συμβάσεις, η αλήθεια είναι ότι υπάρχουν 5 ταυτόχρονα εργοτάξια που έχουν ξεκινήσει την κατασκευή του έργου. Στα τρία τμήματα, το ένα είναι στο Συμβούλιο της Επικρατείας και τα άλλα δύο για τα οποία το υπουργείο πρέπει να κάνει τις κατάλληλες ενέργειες για να πάνε στον επόμενο μειοδότη. Αυτά είναι πραγματικά η ΑΒ για το πώς διεξάγονται με διαφάνεια τα δημόσια έργα. Από εκεί έχει την ευθύνη όποιος διαχειρίζεται τα θέματα και «παίζει» επικοινωνιακά παιχνίδια με τα έργα υποδομών», απάντησε ο κ. Σπίρτζης μιλώντας «Στο Κόκκινο Πάτρας 107,7».
Στο ερώτημα πώς η νέα κυβέρνηση θα ακυρώσει τις συμβάσεις που έχουν υπογραφεί διατηρώντας παράλληλα την ευρωπαϊκή χρηματοδότηση σχολίασε: «Αυτό να το ρωτήσετε στη ΝΔ και τον κ. Καραμανλή».
Σχολιάζοντας τα όσα ανέφερε ο κ. Καραμανλής περί χωματερής 50.000 τόνων απορριμμάτων στην Πατρών-Πύργου για την οποία ο εργολάβος ζητάει 2εκ. για να την καθαρίζει ο κ. Σπίρτζης σημείωσε:
«Το ότι πήγαν κάποιοι κάτοικοι της περιοχής μετά τις μελέτες και τους διαγωνισμούς, έριξαν κάποια σκουπίδια στο έργο δεν είναι κάτι που δεν μπορεί να αντιμετωπιστεί. Προφανώς ο εργολάβος θα ζητήσει πρόσθετη αμοιβή, αλλά μπορεί να τα μαζέψει ο Δήμος που έχει την ευθύνη στην συγκεκριμένη περιοχή ή μια ξεχωριστή εργολαβία. Είναι για γέλια δηλαδή να ασχολείται κάποιος με το ότι δεν μπορεί να εκτελεστεί το έργο επειδή έριξαν σκουπίδια».
Για τις μεγάλες εκπτώσεις που έχουν δώσει οι ανάδοχοι του έργου, που όπως εκτιμά η νέα ηγεσία του Υπουργείου θέτουν σε κίνδυνο την υλοποίηση του δρόμου ο κ. Σπίρτζης υποστήριξε τα εξής:
«Οι μεγάλες εκπτώσεις στην οφείλονται στην κατάργηση του μαθητικού τύπου από την κ. Σουφλιά επί κυβερνήσεων ΝΔ. Επομένως ο κ. Καραμανλής καταγγέλλει την κυβέρνηση Καραμανλή, αυτό είναι ένα παράδοξο. Έχουμε κάνει κινήσεις στην κατεύθυνση του να υπάρχουν οριζόντιες νομοθεσίες για να περιοριστεί αυτό το φαινόμενο. Στο συγκεκριμένο έργο υπάρχουν δύο προσφορές που ήταν πολύ χαμηλές και η Υπηρεσία δεν δέχθηκε αυτή την μεγάλη έκπτωσή, ζήτηση αιτιολόγηση δεν μπόρεσε να την αιτιολογήσει και πήγαν στον δεύτερο μειοδότη. Άρα είναι παράδοξο πώς με τόση ελαφρότητα η κυβέρνηση και το υπουργείο αντιμετώπισε αυτό το έργο».
Παράλληλα επέμεινε πώς το γεγονός ότι το έργο εκτελείται με 8 διαφορετικές εργολαβίες δεν αποτελεί κατάτμηση και πώς αν δεν γινόταν έτσι δεν θα υπήρχαν εγκρίσεις από την Ε.Ε.
«Στη ΝΔ πρέπει να προσαρμοστούν στην πραγματικότητα. Ο εθνικός νόμος και η ευρωπαϊκή νομοθεσία ορίζουν ότι όταν έχουμε ένα μεγάλο έργο κι έχει αυτοτελή τμήματα πρέπει να δημοπρατούνται ξεχωριστά για να μην έχουμε συσσώρευση πολλών έργων σε λίγες εταιρίες. Επομένως είναι κάτι που επηρεάζει την οικονομία και τις επιχειρήσεις. Στο συγκεκριμένο έργο αν είχαμε τις εκπτώσεις που η ΝΔ είχε κανονίσει όπως στην Ολυμπία Οδό, απλά δεν θα είχαμε την έγκριση της χρηματοδότησης του έργου ως αυτοκινητόδρομου».
Αναφερόμενος στο κατά πόσο ο σχεδιασμός που ήδη υλοποιείται μπορεί να αλλάξει διερωτήθηκε:
«Πώς θα γίνει αυτό; Θα αλλάξει την μελέτη βιωσιμότητας;», και πρόσθεσε: «Δύο χρόνια κάναμε εμείς διαπραγμάτευση με ποσοστά εκπτώσεων 50%, προκειμένου να γίνει ο δρόμος ως αυτοκινητόδρομος. Τα χαρακτηριστικά όριζαν, αν πηγαίναμε κατά γράμμα, να κάνουμε έναν δρόμο με μια λωρίδα ανά κατεύθυνση χωρίς διαχωριστική νησίδα. Δεν ξέρω πώς οι «μάγοι» που λένε ότι μπορεί να βγει ένα ενιαίο έργο θα μπορέσουν να έχουν χρηματοδότηση ανατρέποντας το ποσοστό της έκπτωσης, άρα το πραγματικό που θα δοθεί για το έργο.
Είναι παράδοξο όταν έχουν ολοκληρωθεί οι διαγωνισμοί και υλοποιείται το έργο οποιοσδήποτε να έρθει και να πει το σταματάω και ξεκινάω έναν νέο διαγωνισμό. Αν το κάναμε εμείς αυτό στους αυτοκινητόδρομους θα είχαμε ο ελληνικό λαός να πληρώνει δύο «μνημόνια» λόγω των συμβάσεων και τις υποχρεώσεις του δημοσίου απέναντι στις κοινοπραξίες. Είναι παιδικά πράγματα αυτά, λυπάμαι πραγματικά. Τώρα πέφτουν στην παγίδα και στον λάκκο που πήγαν να σκάψουν για εμάς. Τώρα θα δούμε την πορεία και την εξέλιξη».
Παράλληλα ο κ. Σπίρτζης δεν θέλησε να διακινδυνεύσει κάποια πρόβλεψη για την χρονική καθυστέρηση που θα υπάρξει στην περίπτωση που όντως προχωρήσει η επανδημοπράτηση της Πατρών-Πύργου και υπογράμμισε:
«Έχουν πλέον την ευθύνη της μη υλοποίησης του έργου. Είναι η δεύτερη φορά που το τινάζουν στον αέρα, η πρώτη ήταν το 2013 όταν έβγαλαν την Πατρών-Πύργου από την παραχώρηση χωρίς να έχουν έγκριση μεγάλου έργου για να προχωρήσουμε στην συνέχεια με μεγάλη ταχύτητα. Είχαν ελλείπεις μελέτες. Μιλάμε για έναν διαγωνισμός αδιαφανή, στην καλύτερη περίπτωση, για να μην πω στημένο. Πραγματικά κάναμε πολύ μεγάλο αγώνα για να εγκριθεί το έργο και η χρηματοδότηση ως αυτοκινητόδρομο, από εδώ και πέρα την ευθύνη έχει η νέα κυβέρνηση κι είμαστε εδώ για να δούμε πώς θα χειριστεί την υπόθεση».
Τέλος ο πρώην Υπουργός έκανε ειδική αναφορά και στο έργο Άκτιο-Αμβρακία το οποίο επίσης επαναεξετάζεται από τον κ. Καραμανλή:
«Το ίδιο ισχύει και το Άκτιο-Αμβρακία, εκεί βλέπεις την παραδοξότητα των επιχειρημάτων τους. Το είχαν δημοπρατήσει με 4 εργολαβίες άρα αυτά που έλεγαν για κατάτμηση είναι παραμύθια. Τα έργα ήταν πρόχειρα, χωρίς σοβαρές μελέτες, ήταν και τα 4 βαλτωμένα. Το ένα ολοκληρώθηκε με συμπληρωματική σύμβαση και τα άλλα 3 επαναδημοπρατήθηκαν, οι συμμετέχοντες είχαν εμπλοκή στο ΣτΕ», ανέφερε μεταξύ άλλων.
Ακολουθήστε το thebest.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο thebest.gr