Σοκάρουν τα στοιχεία για τροχαία με εγκατάλειψη
«Στο τέλος, προσήλθε μόνος του, με σκυμμένο το κεφάλι, 39 χρονών και ήλθε με τον πατέρα του… Μας είπε ότι επί δυο μήνες μετά το δυστύχημα δεν μπορούσε να κοιμηθεί τα βράδια» περιγράφει στο Dikaiologitika News ο Βαγγέλης Αρβάλης, διοικητής Τροχαίας Καλλιθέας μιλώντας για μια χαρακτηριστική περίπτωση εγκατάλειψης σε τροχαίο δυστύχημα.
Το εν λόγω τροχαίο συνέβη τον Φεβρουάριο του 2015, στις 03.45 στη συμβολή των οδών Θησέως και Ματζαγριωτάκη και στοίχισε τη ζωή σε έναν 31χρονο μοτοσικλετιστή. Ο θύτης παραβίασε με τζιπ το στοπ κι αφού χτύπησε το θύμα, έκανε όπισθεν και έφυγε.
«Ήταν η μεγάλη δημοσιότητα που πήρε το θέμα χάρις στην facebook ομάδα που φτιάξαμε σε συνεργασία με την οικογένεια του θύματος που έσφιξε τον κλοιό γύρω από το δράστη» μας εξηγεί ο κ. Αρβάλης και προσθέτει:
«Τον είχαμε δει από κάμερα να διαφεύγει με σβηστά φώτα για να μη φαίνεται η πινακίδα του. Στο τέλος, όταν τον καλούσαμε στο τηλέφωνο όλο μας ανέβαλε τη συνάντηση. Το αυτοκίνητό ήταν ακόμα τρακαρισμένο, σταθμευμένο στην πυλωτή του σπιτιού του».
Τα νομικά κενά στον ποινικό κώδικα κι η Τροχαία με τα δεμένα χέρια είναι οι βασικοί λόγοι που οι απάνθρωπες πράξεις των δραστών μένουν σε σημαντικό βαθμό ατιμώρητες.
Σύμφωνα με τον Πανελλαδικό Σύλλογο «SOS Τροχαία Εγκλήματα», μόνο τον Ιανουάριο του 2020 καταγράφηκαν στη χώρα μας 10 τροχαία με εγκατάλειψη. Και στις δέκα περιπτώσεις οι δράστες ήταν οδηγοί αυτοκινήτων ενώ τα θύματα ήταν: 4 πεζοί , 4 οδηγοί μηχανής, 1 ποδηλάτης και 1 οδηγός αυτοκινήτου.
Όπως εξηγεί ο πρόεδρος του συλλόγου Γιώργος Κουβίδης τα στοιχεία προέρχονται αποκλειστικά και μόνο από την έρευνα των μελών του συλλόγου και τους συγγενείς των θυμάτων. Οι ίδιοι εκτιμούν ότι ο κατάλογος περιλαμβάνει πολλά ακόμα τροχαία με εγκατάλειψη- τα συνολικά άλλωστε στοιχεία εδώ και χρόνια η Τροχαία δεν τα δημοσιοποιεί πια.
Τα στοιχεία όμως, μόνο από 2 μεγάλες διευθύνσεις τροχαίας του λεκανοπεδίου είναι ενδεικτικά του αποτρόπαιου φαινομένου.
Από την Τροχαία Αθηνών είπαν ότι το 2019 στην Αθήνα καταγράφηκαν 1.903 τροχαία με τραυματισμό κι από αυτά τα 136 ήταν τροχαία με εγκατάλειψη - ποσοστό περίπου 8%. Ενδεικτικά είναι και τα στοιχεία που πήραμε από την Τροχαία Καλλιθέας – το 2019 σημειώθηκαν στην περιοχή 245 τροχαία με τραυματισμό. Από αυτά τα 26 ήταν τροχαία με εγκατάλειψη. Oι 21 θύτες, εδώ, συνελήφθησαν. Στα συγκεκριμένα τροχαία 12 άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους και 11 από αυτούς τραυματίστηκαν σοβαρά (ακρωτηριασμοί κ.τ.λ).
Σύμφωνα με τους διοικητές της τροχαίας που συνομιλήσαμε, στις περισσότερες περιπτώσεις πρόκειται για ανθρώπους που έχουν καταναλώσει μεγάλες ποσότητες αλκοόλ ή τους λείπουν είτε η άδεια οδήγησης είτε η ασφάλεια αυτοκίνητου κι αυτό που φοβούνται είναι η μεγάλη καμπάνα που θα φάνε αν παραμείνουν στο σημείο με το θύμα.
Τελικά προτιμούν να το σκάσουν και να περιμένουν να παρέλθει το 48ωρο του αυτόφωρου οπότε και τουλάχιστον δεν θα μπορεί να αποδειχθεί η κατάχρηση αλκοόλ.
Για τον κ. Χαράλαμπο Παπαιωάννου, αξιωματικό στην Τροχαία Περιστερίου είναι και το υψηλότατο κόστος της χρηματικής αποζημίωσης στο θύμα (που φτάνει ακόμα και τα € 400.000) που κάνει τους θύτες να τρέπονται σε φυγή.
«Η δική μας τροχαία είναι υπεύθυνη για το Περιστέρι, το Αιγάλεω, το Χαϊδάρι, ένα κομμάτι του Ασπρόπυργου, το Ίλιον, το μισό Καματερό, τους μισούς Αγίους Ανάργυρους και την Πετρούπολη» μας περιγράφει ο κος Παπαιωάννου και συμπληρώνει:
«Έχω μόνο ένα ανακριτικό περιπολικό στην διάθεση μου. Τι να πρωτοκάνω; Θα έπρεπε να είμαι συνεχώς έξω να κάνω έλεγχους αλκοτέστ έτσι ώστε να αποτρέπουμε τους ασυνείδητους οδηγούς από οποιαδήποτε παραβατική συμπεριφορά αλλά εδώ δεν προλαβαίνω καν στο τροχαίο να φτάσω αν το περιπολικό μου είναι εκείνη την ώρα αλλού. Για πια εξιχνίαση εγκατάλειψης μιλάμε;».
Η παραπάνω συνένωση όλων αυτών των περιοχών σε μια Διεύθυνση Τροχαίας έγινε το 2017 στο πλαίσιο συγχώνευσης υπηρεσιών. Κάπως έτσι βρέθηκε κι η Τροχαία Καλλιθέας να είναι υπεύθυνη ακόμα και για τη Νέα Σμύρνη, το Παλαιό Φάληρο, τον Άλιμο , τον Άγιο Δημήτριο, την Δάφνη και για ….ολίγη από Γλυφάδα.
«Έχει συμβεί την ώρα που σημειώνεται ένα τροχαίο το ένα και μοναδικό περιπολικό μας να βρίσκεται στο νοσοκομείο με τα θύματα από άλλο τροχαίο. Για συχνά αλκοτέστ ή για μπλόκα για παραβίαση ορίου ταχύτητας ούτε λόγος» μας λέει ο κ. Αρβάλης.
Ίδια ανημποριά επικρατεί και στο Δήμο της Αθήνας που από τη συγχώνευση των υπηρεσιών και μετά «καρπώθηκε» και τα 600 περίπου τροχαία το χρόνο που καταγράφονται στην Καισαριανή.
Με 2 ανακριτικά για όλη την περιοχή που ελέγχει η Τροχαία της Αθήνας δηλαδή το Κέντρο, του Ζωγράφου, την Καισαριανή, τον Βύρωνα, τον Ταύρο και το μισό Γαλάτσι μας είπε τη σειρά του ότι δουλεύει κι ο Τμηματάρχης στο τμήμα τροχαίων ατυχημάτων στην Τροχαία Αθήνας Θανάσης Σωτήρης.
Όπως τόνισε τα αυτοκίνητα είναι παλιά και βγάζουν συνεχώς βλάβες. Ενδιαφέρον έχει πάντως σύμφωνα με τον τελευταίο ότι ειδικά στο κέντρο της Αθήνας πολύ συχνά τα θύματα που εγκαταλείπονται είναι πεζοί. «Πολλοί πεζοί είναι τα θύματα και στα δικά μας τροχαία με εγκατάλειψη, ειδικά στις λεωφόρους Συγγρού και Ποσειδώνoς» μας λέει και ο κ. Αρβάλης.
Όπως πάντως μας εξήγησαν όλοι, όσο και να προσπαθούν να εξιχνιάσουν τα εγκλήματα άμεσα (πολλές φορές στέλνοντας ανταλλακτικά ή αλλά μέρη του αυτοκινήτου του θύτη, τα οποία έμειναν στη σκηνή του εγκλήματος, στα μητρικά εργοστάσια στο εξωτερικό με στόχο να πάρουν μια χρήσιμη απάντηση) είναι η μεγάλη πια κινητικότητα με τις δημοσιεύσεις των συγγενών των θυμάτων στα social media και στα τοπικά ηλεκτρονικά μέσα των δήμων που βοηθάει τα μέγιστα την αστυνομία στο να βρεθεί γρήγορα στα ίχνη του δράστη.
Παρ’ όλα αυτά σύμφωνα με τους ίδιους δεν είναι δουλειά των συγγενών να ενημερώνουν και να ευαισθητοποιούν την κοινή γνώμη αλλά των μεγάλων και γνωστών Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης που θα έπρεπε να προβάλλουν αυτά τα γεγονότα αμέσως, και πολλές φορές όπως ακριβώς συμβαίνει με τις εξαφανίσεις ανθρώπων.
Έτσι, σφίγγει ο κλοιός γύρω από τους δράστες και δεν ρισκάρει εύκολα για παράδειγμα ο θύτης να πάει το τρακαρισμένο αυτοκίνητο στον φαναρτζή.
Επιστρέφοντας για λίγο στον πρωταγωνιστή του τροχαίου το 2015 η εξέλιξη της υπόθεσης του είναι ενδεικτική της πορείας που ακολουθούν αυτά τα εγκλήματα στη χώρα μας.
Όταν ο θύτης προσήλθε στο τμήμα, ενημερώθηκε ο εισαγγελέας και ο δράστης αφέθηκε ελεύθερος αφού απολογήθηκε στο πλαίσιο της δικογραφίας. Στο πρωτοβάθμιο δικαστήριο το 2008 πήγε με την κατηγορία της ανθρωποκτονίας από αμέλεια (που είναι πλημέλλημα). Ως τότε συνέχισε να οδηγεί κανονικά.
Όπως μας λέει ο κ. Κουβίδης, στη χώρα μας η εγκατάλειψη θύματος τροχαίου εξακολουθεί να θεωρείται πλημμέλημα ενώ οι δράστες αν εντοπιστούν αφήνονται αμέσως ελεύθεροι και δεν τους στερείται η άδεια οδήγησης.
Τυπικά όποιος τραυματίσει άνθρωπο σε τροχαίο έχει την υποχρέωση να παραμείνει στο σημείο, να βοηθήσει το θύμα και να ενημερώσει τις αρμόδιες αρχές (ΕΚΑΒ, Τροχαία). Αν δεν το πράξει και αφήσει το θύμα του αβοήθητο και δεν ειδοποιήσει κανέναν «τιμωρείται» με φυλάκιση έξι μηνών (αναστολή ή εξαγορά) και τρίμηνη αφαίρεση της άδειας οδήγησης (μετά την 8ετια μάλιστα, όταν και συνήθως τελεσιδικούν οι υποθέσεις).
«Μια τροπολογία χρειάζεται για να καταργηθεί αυτό το περίφημο άρθρο 43 του Κ.Ο.Κ που θεσπίζει την ατιμωρησία» λέει ο κ. Κουβίδης κι ο ειδικός στα τροχαία ατυχήματα δικηγόρος Αντώνης Συκαρούδης προσθέτει «όντως τίποτα δεν άλλαξε για την εγκατάλειψη στον τελευταίο ποινικό κώδικα που ψηφίστηκε το καλοκαίρι .
Η εγκατάλειψη παραμένει πλημμέλημα. Οι νομικές κακοτοπιές παραμένουν ως έχουν. Αυτό που άλλαξε είναι ότι τώρα η πρόκληση θανατηφόρου σωματικής βλάβης σε περίπτωση που συλληφθεί ο δράστης θα μπορεί να τιμωρείται με κάθειρξη έως 10 έτη. Δεν υπάρχει λόγος να μη χρησιμοποιούν πια οι εισαγγελείς αυτή την νέα ρύθμιση που είναι σίγουρα θετική αν και δεν λύνει το συνολικό πρόβλημα».
Ακολουθήστε το thebest.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο thebest.gr