Ένα από τα μεγάλα εικαστικά αξιοθέατα της αναγεννησιακής Φλωρεντίας εμπνευσμένο από την ελληνική και ρωμαική μυθολογία
Σας συγκινούν τα κλασικά αριστουργήματα της ζωγραφικής; Ο διάσημος πίνακας «Η ιεροτελεστία της Ανοιξης» ή απλά «Ανοιξη- Primavera» θεωρείται το πιο αναγνωρίσιμο έργο τέχνης παγκοσμίως, που αντικατοπτρίζει με απαράμιλλο λυρισμό αυτή την εποχή του οργασμού της φύσης. Βρίσκεται στην ονομαστή Πινακοθήκη Ουφίτσι της Φλωρεντίας εδώ και έναν αιώνα, με την υπογραφή του κορυφαίου αναγεννησιακού ζωγράφου Σάντρο Μποτιτσέλι και χρονολογείται στα 1478. Λέγεται πως είναι εμπνευσμένος από βιβλίο του ποιητή Οβίδιου και ο τίτλος του μπήκε πολύ μετά τη δημιουργία του. Ηταν μια παραγγελία για παλάτι των Μεδίκων από αριστοκράτη συγγενή του βασιλιά, καθώς τιμούσε τη χρυσή εποχή ακμής της Φλωρεντίας και συμβόλιζε την άνθηση, τη γονιμότητα και την ελπίδα. Είναι ένα έργο από τέμπερα, μεγάλων διαστάσεων και πολυπρόσωπο. Το μελετούσαν για χρόνια οι σπουδαστές στην εκεί Ακαδημία Καλών Τεχνών ώσπου να μεταφερθεί στην Ουφίτσι και να γίνει μεγάλο τουριστικό αξιοθέατο της περιοχής της Τοσκάνης.
Απεικονίζονται με μοναδικές λεπτομέρειες, ο θεός Ζέφυρος, η νύμφη Χλωρίδα, η ρωμαική θεότητα των λουλουδιών και δημητριακών Φλώρα, ο θεός Ερωτας, οι τρεις Χάριτες και ο θεός Ερμής να περιστοιχίζουν τη μεγάλη θεά της ομορφιάς Αφροδίτη στο κέντρο. Και οι εννέα φιγούρες είναι συμμετρικά τοποθετημένες σε έναν ειδυλλιακό κήπο, κάτω από πορτοκαλιές και μοιάζουν να χορεύουν. Το όλο ύφος είναι αισθητά επηρεασμένο από τις τότε ρομαντικές φλαμανδικές ταπισερί. Στο έδαφος έχουν αναγνωριστεί από ειδικούς βοτανολόγους πάνω από 90 διαφορετικές κατηγορίες λουλουδιών από είδη που ανθίζουν στην περιοχή της Φλωρεντίας. Στο κέντρο της σύνθεσης, βλέπουμε την ιερή μυρτιά, αγαπημένο φυτό της Αφροδίτης, η οποία έχει προκαλέσει τον σαρκικό πόθο ανάμεσα σε Ζέφυρο και Χλωρίδα. Ο Ερμής που εκπροσωπεί το Μάιο διώχνει τα τελευταία σύννεφα …
Ανάμεσα στις διάφορες ερμηνείες που επικρατούν για τον πίνακα, είναι πως όλες οι γυναίκες που βλέπουμε εγκυμονούν διατυμπανίζοντας τη γονιμότητα ενώ δυο μοιάζουν με γνωστές κυρίες της εποχής που φιλοτεχνήθηκε. (Η μια είναι πιθανότατα η Σιμονέτα Βεσπούτσι, μούσα του Μποτιτσέλι, η πιο όμορφη γυναίκα της Φλωρεντίας, γνωστή με το προσωνύμιο La Bella, η οποία έφυγε από τη ζωή σε ηλικία μόλις 22 χρονών από φυματίωση, τον Απρίλιο του 1476). Άλλη άποψη είναι πως πρόκειται για μια χριστιανική αλληγορία με κύρια πρόσωπα τις τρεις Χάριτες δηλαδή τις Πίστη, Ελπίδα, Αγάπη, σύμφωνα με τη Θεία Κωμωδία του Δάντη. Αλλού όμως διαβάζουμε ότι οι τρεις Χάριτες- Αγλαΐα, Ευφροσύνη και Θάλεια -συμβολίζουν τη χάρη, την ομορφιά και την ανεμελιά. Μια επίσης ενδιαφέρουσα ερμηνεία είναι αυτή του άγγλου Charles Dempsey, σύμφωνα με την οποία το έργο απεικονίζει την Άνοιξη και τους τρεις μήνες της: το σύμπλεγμα Ζέφυρος-Χλωρίδα-Άνοιξη συμβολίζει τον Μάρτιο, τον μήνα των ανέμων, το σύμπλεγμα Αφροδίτη-Έρως-τρεις Χάριτες υποδηλώνει τον μήνα του έρωτα, τον Απρίλη και τέλος ο Ερμής υποδηλώνει τον Μάιο εφόσον το όνομα του μήνα αυτού προέρχεται από το Μαία, το όνομα της μητέρας του Ερμή, στον οποίο ήταν αφιερωμένος ο μήνας αυτός. Ιταλοί μελετητές έχουν συνδυάσει πάντως τον πίνακα και με τη φιλοσοφία και τη γνώση ως ύμνο στον πολιτισμό της Φλωρεντίας.
Η Αφροδίτη
Η Φλώρα
Οι Χάριτες
Ο Ερμής
*Ο Σάντρο Μποτιτσέλι ξεκίνησε την καριέρα του ως προστατευόμενος των Μεδίκων, ζωγραφίζοντας πλούσιους και ισχυρούς αλλά και θρησκευτικά έργα. Μετά την «Ανοιξη» δημιούργησε έναν ακόμα διάσημο πίνακα την πασίγνωστη «Γέννηση της Αφροδίτης» αναμφίβολο έμβλημα της αναγεννησιακής τέχνης, ενώ έβαλε τη σφραγίδα του και στην Καπέλα Σιστίνα της Ρώμης. Πέθανε όμως ξεχασμένος και φτωχός το 1510 όταν πλέον είχε ανατείλει το ταλέντο του Μιχαήλ Αγγελου. Το πραγματικό όνομά του ήταν Αλεσάντρο ντι Μαριάνο Φιλιπέπι και το επώνυμο Μποτιτσέλι προήλθε από το παρατσούκλι του αδελφού του, Μποτιτσέλο, που σημαίνει βαρελάκι.
Ακολουθήστε το thebest.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο thebest.gr