Όταν τα sites τα "διαβάζουν" μηχανές και όχι άνθρωποι
Μια φράση που ακούμε συχνά τα τελευταία χρόνια είναι τα «fake news», δηλαδή οι ψεύτικες ειδήσεις. Οι οποίες πάντα υπήρχαν αλλά βρήκαν μηχανισμό ευκολότερης διάδοσης μέσω του internet.
Ένα δεύτερο φαινόμενο που απασχολεί το διαδίκτυο τα τελευταία χρόνια είναι το «fake traffic», δηλαδή η ψεύτικη επισκεψιμότητα των sites. Πολύ απλά, κάποια sites προκειμένου να δείξουν ότι έχουν μεγαλύτερη επισκεψιμότητα (αναγνωσιμότητα) από αυτή που πραγματικά έχουν, καταφεύγουν σε διάφορους τρόπους, αλλοίωσης των πραγματικών στοιχείων που καταγράφει η Google, μέσω των Google Analytics. Ο πλέον συνήθης τρόπος (αν και όχι ο μοναδικός) τεχνητής αύξησης της επισκεψιμότητας είναι η αγορά «κλικς» (δηλαδή επισκέψεων) τα οποία πραγματοποιούν bots. Η λέξη bot προέρχεται από τη λέξη robot.
Τι είναι τα bots (robots);
Είναι λογισμικά («μηχανές» ονομάζονται) τα οποία όταν συνδέονται με ένα site κάνουν «κλικ» και δίνουν την εντύπωση ότι κάποιος επισκέπτεται το συγκεκριμένο site. Στην πραγματικότητα πρόκειται για μια τεχνητή πρόκληση επισκεψιμότητας, αφού δεν προκαλείται από κάποιον πραγματικό αναγνώστη, αλλά από μια «μηχανή», από ένα robot, που επαναλαμβάνει αυτή την κίνηση.
Που βρίσκονται τα bots;
Υπάρχουν δεκάδες εταιρίες στο εξωτερικό και κυρίως στην Κίνα και την Ινδία που έχουν τέτοιες «μηχανές» και προσφέρουν τις υπηρεσίες τους σε όποιον τις ζητήσει και φυσικά πληρώσει.
Πόσο κοστίζουν τα bots;
Απελπιστικά φτηνά. Μπορούν να σου προσφέρουν 500.000 «κλικς» (δηλαδή να εμφανίζεις ότι έχεις 500.000 μοναδικούς επισκέπτες) πληρώνοντας 100-200 δολάρια ή ακόμη πιο φθηνά!
Πώς ξεχωρίζεις την ψεύτικη επισκεψιμότητα που προκαλούν τα bots;
Είναι πολύ απλό. Διαβάζοντας τα Google Analytics ενός site, μπορείς με την πρώτη ματιά να διαπιστώσεις αν χρησιμοποιεί bots, αφού τα ίχνη τους είναι εμφανή σε όλα τα στοιχεία επισκεψιμότητας ενός site. To πιο εμφανές είναι η χρονική διάρκεια παραμονής ενός επισκέπτη στο site. Καθώς τα bots δεν διαβάζουν θέματα, όπως οι πραγματικοί αναγνώστες, αλλά αυτοματοποιημένα πραγματοποιούν επισκέψεις και στη συνέχεια αποχωρούν, ο χρόνος παραμονής τους στα site με την fake επισκεψιμότητα είναι μηδαμινός, διαρκεί λίγα (έως 15-20, ίσως και λιγότερα) δευτερόλεπτα.
Δηλαδή έχει διάρκεια μόλις λίγων δευτερολέπτων, καθώς μπαίνει το bot κάνει «κλικ» και εξαφανίζεται. Ένας πραγματικός αναγνώστης χρειάζεται κατά μέσο όρο πολύ περισσότερα δευτερόλεπτα, για να μπει σε ένα site να ρίξει μια ματιά και να αποχωρήσει. Για παράδειγμα ο μέσος όρος παραμονής των αναγνωστών στο thebest.gr είναι πάνω από 6 λεπτά (360 δευτερόλεπτα).
Ε, σε ένα ενημερωτικό site με fake traffic είναι μόλις κάποια λίγα δευτερόλεπτα (κάτω από 30). Μπαίνει, καταγράφεται το «κλικ» και εξαφανίζεται ο υποτιθέμενος αναγνώστης.
Πώς αλλιώς καταλαβαίνεις ότι ένα site έχει fake traffic;
Από τον αριθμό επισκέψεων (sessions). Αν ο αριθμός επισκέψεων είναι περίπου ίδιος με τον αριθμό μοναδικών επισκεπτών, τότε κάτι ύποπτο συμβαίνει με το site, καθώς εμφανίζεται κάθε επισκέπτης να διαβάζει μόνον ένα θέμα και να φεύγει. Τι είδους ενημερωτικό site είναι αυτό;
Από το Bounce rate ενός site, δηλαδή πόσοι από τους επισκέπτες του site επισκέπτονται μόνον μια σελίδα, μόνον ένα θέμα και εν συνεχεία φεύγουν από το site, δεν συνεχίζουν να διαβάσουν άλλο θέμα. Αν το bounce rate είναι μεγαλύτερο από 75-80% τότε αυτό δείχνει ότι κάτι ύποπτο συμβαίνει με το site. Επί παραδείγματι, στο thebest.gr το bounce rate είναι 45%.
Από τον αριθμό προβολών σελίδας (page views). Αν και εδώ ο αριθμός σελίδων είναι πολύ κοντά στον αριθμό μοναδικών επισκεπτών, τότε δεν συμβαίνει απλώς κάτι ύποπτο, αλλά βγάζει μάτι η παγαποντιά. Για να καταλάβετε στο thebest.gr ο αριθμός των pageviews(προβολές σελίδας) είναι 11πλασιος (ναι, 11 φορές μεγαλύτερος) από τον αριθμό των users.
Αν λοιπόν σε ένα ενημερωτικό site τα Google Analytics δείχνουν ότι ταυτόχρονα έχει αριθμό επισκέψεων περίπου ίσο με τον αριθμό επισκεπτών και τον αριθμό των pageviews, η διάρκεια κάθε επίσκεψης είναι κάτω από 30 δευτερόλεπτα και το bounce rate πάνω από 80%, τότε το εν λόγω ενημερωτικό site χρησιμοποιεί bots. Και κυρίως η διάρκεια επίσκεψης, είναι το καθοριστικό στοιχείο που αποδεικνύει αν συμβαίνει κάτι ύποπτο. Γιατί, πολύ απλά, ένα ενημερωτικό site με διάρκεια επίσκεψης 10 και 15 δευτερόλεπτα (πολλώ δε μάλλον, λιγότερη και από 10), απλά δεν διαβάζεται…
Γιατί καταφεύγουν στα κόλπα με τα bots;
Πολύ απλά, για να δείξουν ότι έχουν μεγαλύτερη επισκεψιμότητα και έτσι, να διεκδικήσουν διαφήμιση από Επιχειρήσεις ή από το Κράτος.
Πώς θα μάθετε την πραγματική επισκεψιμότητα ενός ενημερωτικού site;
Η λύση για να δείτε την πραγματική επισκεψιμότητα σε ένα ενημερωτικό site είναι να ζητήσετε από τον διαχειριστή του site να μπει μπροστά σας στα Google Analytics του και να σας δείξει τα στοιχεία (μπροστά σας, «ζωντανά», όχι να σας τα φέρει τυπωμένα γιατί υπάρχει και το photoshop που κάνει …θαύματα).
Τότε, ελέγχοντας τα στοιχεία που αναφέραμε παραπάνω (διάρκεια επίσκεψης, αριθμό επισκέψεων και pageviews σε σύγκριση με τον αριθμό των μοναδικών επισκεπτών και το bounce rate) αμέσως θα διαπιστώσετε αν πρόκειται για πραγματική ή τεχνητή επισκεψιμότητα. Αν δηλαδή το ενημερωτικό site το διαβάζουν άνθρωποι, ή το κλικάρουν κάποιες μηχανές…
Διαβάστε εδώ περισσότερα, για τα bots
Forget Fake News -- It's Fake Traffic You Need to Worry About
https://www.mediavine.com/fake-traffic-spot-never-buy/
https://www.quora.com/What-is-the-best-website-to-drive-fake-traffic
Ακολουθήστε το thebest.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο thebest.gr