ΔΕΙΤΕ τι απομένει να γίνει
Τον τελικό δρόμο της υλοποίησης παίρνει πλέον το έργο της έλευσης του φυσικού αερίου στην Πάτρα, τον Πύργο και το Αγρίνιο.
Ωστόσο σε τοπικό επίπεδο στην αχαϊκή πρωτεύουσα δεν λείπουν οι αντιπαραθέσεις καθώς το φυσικό αέριο δεν αναμένεται να φτάσει μέσω αγωγού, αλλά σε υγροποιημένη μορφή και αποθήκευση σε ειδικούς χώρους που θα διαμορφωθούν κατάλληλα.
Μάλιστα την Τετάρτη σε δύο συνεδριάσεις που ουσιαστικά εξελίσσονταν παράλληλα, του Δημοτικού και του Περιφερειακού Συμβουλίου, υπήρξαν εντελώς διαφορετικές προσεγγίσεις στο θέμα από Κώστα Πελετίδη και Νεκτάριο Φαρμάκη αντίστοιχα.
Η δημοτική Αρχή υποστηρίζει ουσιαστικά ότι εάν το φυσικό αέριο δεν έρθει με αγωγό καλύτερα να μην έρθει καθόλου. Αντιθέτως η Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας είναι υπέρμαχος, στην παρούσα φάση, του σχεδίου με το υγροποιημένο αέριο και τρέχει τις σχετικές διαδικασίες.
Σύμφωνα με τον σχεδιασμό αυτόν απαιτούνται συνολικά περίπου 27εκ. ευρώ εκ των οποίων τα 12εκ. έχουν εξασφαλιστεί από το ευρωπαϊκά κονδύλια της Περιφέρειας (ΠΕΠ) και τα υπόλοιπα θα μπουν από την Πολιτεία.
Στην Πάτρα τα τρία σημεία αποθήκευσης του αερίου θα είναι στη Βιομηχανική Περιοχή και άλλες δύο εκτάσεις εκατέρωθεν, ουσιαστικά στις δύο εισόδους της πόλης.
Ποιο είναι όμως το ιστορικό της διεκδίκησης από την πόλη του φυσικού αερίου και ποιες οι επόμενες κινήσεις που πρέπει να γίνουν ώστε επιχειρήσεις και περί τα 2.500 σπίτια να απολαμβάνουν φθηνότερη ενέργεια;
ΤΟ ΧΡΟΝΙΚΟ
Η προσπάθεια έλευσης του φυσικού αερίου (Φ.Α.) στην Δυτική Ελλάδα ήταν μία διεκδίκηση που έχει εδώ και πολλά χρόνια ξεκινήσει, με το Τεχνικό Επιμελητήριο Δυτικής Ελλάδας και την Περιφέρεια να πρωτοστατούν.
Ήταν το 2011 όταν ο τότε Περιφερειάρχης Απόστολος Κατσιφάρας μαζί μετο ΤΕΕ Δυτικής Ελλάδας, διεκδικήσαν μέσα στο γραφείο του τότε Υπουργού Ενέργειας κ. Μανιάτη, το ΦΑ για την περιοχή παρουσία όλων των εκπροσώπων των ενεργειακών φορέων και δομών χώρας (ΔΕΠΑ, ΔΕΣΦΑ, ΕΠΑ κ.α.).
Η απάντηση όμως τότε ήταν αρνητική, λόγω μη «βιωσιμότητας του εγχειρήματος» και συνεπώς μη χρηματοδότησης του αγωγού από την Κόρινθο στην Πάτρα. Έτσι ξεκίνησε η προσπάθεια διερεύνησης διεξόδου για την έλευση μέσω άλλων τρόπων στην Δυτική Ελλάδα.
Λίγο αργότερα έπεσε στο τραπέζι η ιδέα για μεταφορά υγροποιημένου αερίου μέσω θαλάσσης.
Το 2014 η Δημόσια Επιχείρηση Αερίου και το Υπουργείο ζήτησαν από την Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας, την τεκμηρίωση της σκοπιμότητας και της βιωσιμότητας ενός τέτοιου εγχειρήματος για την περιοχή.
Ήταν τότε που το ΤΕΕ Δυτικής Ελλάδας μαζί με το ΤΕΕ Αιτωλοακαρνανίας ανέλαβαν να τεκμηριώσουν με συγκεκριμένα δεδομένα καταναλώσεων ότι και δυνατή είναι αλλά και βιώσιμη επιχειρηματικά η έλευση του φυσικού αερίου στην Δυτική Ελλάδα.
Παράλληλα με την προσπάθεια δημιουργίας δικτύων από την ΠΔΕ και το ΤΕΕ Δυτικής Ελλάδας, υπήρξε ένα ευρωπαϊκό project αποκλειστικά για ωρίμανση μελετών εγκαταστάσεων τροφοδοσίας υγροποιημένου φυσικού αερίου για την ναυτιλία, στο οποίο, κατόπιν παρότρυνσης του Υπουργείου Ενέργειας και της ΔΕΠΑ ΑΕ, υπήρξε συμμετοχή και του λιμανιού της Πάτρας.
Όμως τότε οι συγκυρίες δεν επέτρεψαν την ευόδωση του σχεδίου και το ΤΕΕ στράφηκε προς άλλες εναλλακτικές λύσεις.
Έτσι, οι Φορείς βρέθηκαν στη θέση να αναζητούν νέα εναλλακτική λύση για να αποφευχθεί το διαφαινόμενο αδιέξοδο μη έλευσης ΥΦΑ στην Δυτική Ελλάδα.
Η διέξοδος δόθηκε από το Υπουργείο σε συνεργασία με τον Διαχειριστή Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου (ΔΕΣΦΑ) όταν ο τελευταίος ενέταξε στον σχεδιασμό του την δημιουργία της αντίστοιχης προβλήτας για LNG (υγροποιημένο φυσικό αέριο) στον τερματικό σταθμό της Ρεβυθούσας από όπου θα τροφοδοτούνται πλέον των άλλων και τα ειδικής κατασκευής φορτηγά με κρυογενικές δεξαμενές τα οποία θα μεταφέρουν το αέριο στη Δυτική Ελλάδα.
Η λύση της χερσαίας μεταφοράς αποτελεί, για πολλούς, όχι την βέλτιστη αλλά ικανή για να μπορέσει να παροχετεύσει σε πρώτη φάση κάποιες λίγες κατοικίες, επιχειρήσεις και δημόσια κτίρια εξασφαλίζοντάς τους φθηνότερη ενέργεια και κάνοντας αντίστοιχα τα προϊόντα τους πιο ανταγωνιστικά.
Αλλά ταυτόχρονα, εκτιμάται ότι δίνει την δυνατότητα η περιοχή να εξασφαλίσει δίκτυα χαμηλής πίεσης της τάξεων των 27εκ € σχεδόν με το σχεδόν το σύνολο τους από ευρωπαϊκή και ιδιωτική χρηματοδότηση.
Παρόλα αυτά το πρόβλημα χωροθέτησης παρέμενε μιας και θα έπρεπε να βρεθούν οι χώροι οι οποίοι ικανοποιούν όλες τις απαραίτητες απαιτήσεις χωροθέτησης των εγκαταστάσεων τροφοδοσίας δικτύου. Έτσι άρχισε η αναζήτηση των κατάλληλων περιοχών.
Σε αυτό το επίπεδο ζητήθηκε να εφαρμοστούν στο εν λόγω έργο τα πιο αυστηρά πρωτόκολλα ασφαλείας των χώρων της ΕΕ για τις εγκαταστάσεις των αποκεντρωμένων συστημάτων τροφοδοσίας των δικτύων.
Πρόκειται για μικρές εγκαταστάσεις, της τάξεως των 400m3 ΥΦΑ (στο 4% σε σχέση με τις αρχικώς σχεδιαζόμενες εγκαταστάσεις στο λιμάνι της Πάτρας που ήταν 10.000m3 ΥΦΑ), οι οποίες μάλιστα θέλουν ελάχιστη περιβαλλοντική αδειοδότηση και αφορούν 2 την περιοχή της Πάτρας, 1 την ΒΙΠΕ Πάτρας, 1 την πόλη του Αγρινίου και 1 την πόλη του Πύργου.
Οι θέσεις αυτές παρουσιάστηκαν από το ΤΕΕ το Φλεβάρη '19 στον Υπουργό Ενέργειας, στον Περιφερειάρχη, τους εμπλεκόμενους φορείς (ΔΕΔΑ-ΔΕΣΦΑ), τις τοπικές Αρχές αλλά και τους φορείς της περιοχής.
Θέσεις οι οποίες δεν ήταν συγκεκριμένα οικόπεδα αλλά ευρύτερες περιοχές που ικανοποιούν τις απαιτήσεις που ετέθησαν από την ΔΕΔΑ Α.Ε. χωρίς μεταβολή στην ισχύουσα χωροταξική και πολεοδομική νομοθεσία.
ΤΙ ΑΠΟΜΕΝΕΙ ΝΑ ΓΙΝΕΙ
Στην πρόσφατη συνεδρίαση της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας από φορείς της περιοχής έγιναν σημαντικές επισημάνσεις για τα βήματα που πρέπει να ακολουθηθούν στο εξής ώστε να μην μείνει το όνειρο στα χαρτιά.
Μεταξύ άλλων τονίστηκε ότι:
-Η ένταξη του έργου θα πρέπει να γίνει απαρέγκλιτα εντός του 2020.
-Η ΔΗΜΟΣΙΑ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΗ ΔΙΚΤΥΩΝ ΔΙΑΝΟΜΗΣ ΑΕΡΙΟΥ Α.Ε. άμεσα θα πρέπει να προχωρήσει στην επιλογή της χωροθέτησης των εγκαταστάσεων τροφοδοσίας των δικτύων.
-Η επιλογή των θέσεων θα δώσει τη δυνατότητα να προχωρήσουμε στην ολοκλήρωση των μελετών εφαρμογής των δικτύων και θα δημιουργήσει εξελίξεις για την άμεση δημοπράτηση του έργου.
- Η Διαχειριστική Αρχή της Περιφέρειας να εκδώσει άμεσα την πρόσκληση ενδιαφέροντος για το έργο.
- Η πρόσκληση να γίνει εντός του καλοκαιριού με σύντομη καταληκτική ημερομηνία υποβολής κατόπιν συμφωνίας με την ΔΕΔΑ.
- ΔΕΔΑ να προχωρήσει στην άμεση οριστικοποίηση επιλογής των θέσεων τροφοδοσίας του δικτύου και έναρξη των αντίστοιχων διαδικασιών για την περιβαλλοντική αδειοδότηση.
- Να ολοκληρώσει τις μελέτες εφαρμογής.
- Να υποβάλει το επενδυτικό σχέδιο στο ΠΕΠ Δυτικής Ελλάδας.
Ακολουθήστε το thebest.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο thebest.gr