Back to Top
#TAGS ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΠΑΤΡΩΝ Αιγιάλεια Αμαλιάδα Νάσος Νασόπουλος 15 χρόνια thebest Εκλογές ΗΠΑ 2024
Πλάτωνας Μαρλαφέκας: Η επιλογή είναι μία...

Πλάτωνας Μαρλαφέκας: Η επιλογή είναι μία: Προσαρμογή και Ενημέρωση

Ο Πρόεδρος του Επιμελητηρίου Αχαΐας, Πλάτωνας Μαρλαφέκας μιλάει στην ειδική έκδοση του TheBest για την επόμενη μέρα στη Δυτική Ελλάδα

Ξεπερνώντας την πανδημία θα υπάρξουν ευκαιρίες ανασύνταξης και ανασυγκρότησης μέσω της αξιοποίησης των προγραμμάτων του ΕΣΠΑ που διαχειρίζεται η Διαχειριστική Ευρωπαϊκών Προγραμμάτων και η Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδος, εκτιμά ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου Αχαΐας Πλάτωνας Μαρλαφέκας.

Πόσο επηρέασε η πανδημία τις επιχειρήσεις και την οικονομία της Αχαΐας και της Δυτικής Ελλάδας;

H υγειονομική κρίση δεν τελείωσε. Βρίσκεται σε εξέλιξη. Συνεπώς δεν είμαστε ακόμα σε θέση να κάνουμε απολογισμό για τις συνέπειες της πανδημίας στην επιχειρηματική και την οικονομική ζωή της περιοχής μας. Εκτιμώ ότι μετά από το τέλος της υγειονομικής περιπέτειας που ζούμε η εικόνα δεν θα θυμίζει σε τίποτα αυτό που γνωρίζαμε πριν από ένα χρόνο. Η πραγματική κατάσταση της αγοράς θα είναι εντελώς διαφορετική και ένας μεγάλος αριθμός μικρών επιχειρήσεων της μεταποίησης, του λιανεμπορίου και της εστίασης θα έχουν διακόψει τη λειτουργία τους. Η πανδημία έχει επιφέρει αλλαγές στην καταναλωτική συμπεριφορά και έχει υποχρεώσει σε αλλαγές τις επιχειρήσεις. Θα μπορούσε ωστόσο να αξιοποιηθεί ως ευκαιρία; Θα συμφωνήσω μαζί σας ότι η πανδημία επέβαλε ριζικές αλλαγές στην καταναλωτική συμπεριφορά μας. Εκτιμώ ότι αυτή η νέα συνθήκη άνοιξε ακόμα περισσότερο το «παράθυρο» του ηλεκτρονικού εμπορίου. Το αποτύπωμά του είναι ακόμα πολύ μικρό. Σύμφωνα με έρευνες στις μικρές επιχειρήσεις και το λιανικό εμπόριο τα ποσοστά τους είναι μονοψήφια. Εκτιμώ ότι ο επιχειρηματικός κόσμος πρέπει να προσαρμοστεί σε αυτό το νέο περιβάλλον, καθώς σήμερα το μονοπωλούν οι μεγάλες εταιρείες και αλυσίδες. Παρόλα αυτά, θεωρώ ότι θα δημιουργηθούν και ευκαιρίες για νέες δραστηριότητες που ενσωματώνουν καινοτομία, προσαρμογή και απασχόληση νέων με δεξιότητες.

Τι θεωρείτε ότι πρέπει να κάνουν οι πληττόμενες επιχειρήσεις για να μείνουν όρθιες;

Υπάρχουν κάποιες καλές πρακτικές; Θα επιμείνω στον παράγοντα του ηλεκτρονικού εμπορίου γιατί πιστεύω ότι είναι η βέλτιστη πρακτική για να κρατηθεί όρθια μια επιχείρηση σε αυτή την εξαιρετικά δύσκολη οικονομική συγκυρία. Δημιουργώντας το δικό σου ηλεκτρονικό κατάστημα, αποκτάς τη δυνατότητα να πουλήσεις τα προϊόντα σου σε όλο τον κόσμο. Δεν απευθύνεσαι πλέον στην τοπική αγορά, αλλά στη διεθνή. Εξυπακούεται ότι θα πρέπει να έχεις μάτια και αφτιά ανοικτά για να αξιοποιήσεις κάθε χρηματοδοτική ευκαιρία που θα παρουσιαστεί μπροστά σου, ώστε να κρατήσεις ζωντανή μια πληττόμενη επιχείρηση. Εκτιμώ ότι ξεπερνώντας την πανδημία θα υπάρξουν ευκαιρίες ανασύνταξης και ανασυγκρότησης μέσω της αξιοποίησης των προγραμμάτων του ΕΣΠΑ που διαχειρίζεται η Διαχειριστική Ευρωπαϊκών Προγραμμάτων και η Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδος. Τίποτα δεν θα είναι εύκολο, αλλά η επιλογή είναι μία: προσαρμογή και ενημέρωση.

Την επομένη της πανδημίας, σε ποιους κλάδους της οικονομίας πρέπει να δοθεί το βάρος της ανάπτυξης;

Η ψηφιακή οικονομία και το περιβάλλον θα έχουν ένα πολύ σημαντικό μερίδιο για την ανάπτυξη της οικονομίας. Τα τρόφιμα και οι μεταφορές θα έχουν επίσης πολύ σημαντικό ρόλο. Στην μεταποίηση θα επικρατήσουν οι αυτοματισμοί, η ρομποτική και οι λοιπές σύγχρονες καινοτόμες τεχνολογίες. Η περιοχή μας έχει το προνόμιο να συμπεριλαμβάνει ένα μεγάλο πλήθος επιχειρήσεων που ασχολούνται με την καινοτομία και αυτό το πλεονέκτημα θα πρέπει οι τοπικές επιχειρήσεις να το αξιοποιήσουν. Δεν θα κουραστώ να επαναλαμβάνω ότι η προσπάθεια που ξεκίνησε τα προηγούμενα χρόνια, με την συνδρομή του Επιμελητηρίου Αχαΐας, στη σύνδεση της καινοτομίας που παράγεται στο Πανεπιστήμιο Πατρών με την τοπική –και όχι μόνο- παραγωγή επιβάλλεται να ενταθεί. Επίσης, ένας κλάδος που είναι εντελώς αναξιοποίητος και μετά το τέλος της πανδημίας θα γνωρίσει μεγάλη ανάπτυξη είναι ο θεματικός τουρισμός, στον οποίο η περιοχή μας έχει σημαντικά συγκριτικά πλεονεκτήματα. Η περιοχή μας και κατ’ επέκταση η Ελλάδα έχει αποδείξει ότι παράγει υψηλής ποιότητας αγροδιατροφικά προϊόντα. Απαιτείται όμως να πειστεί και η διεθνής αγορά για την ποιότητα και την υπεραξία τους. Αυτό είναι καθήκον των φορέων, όπως κάνει για παράδειγμα το Επιμελητήριο Αχαΐας και η Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας με το πρόγραμμα για την προώθηση οίνων Προστατευόμενης Γεωγραφικής Ένδειξης και Προστατευόμενης Ονομασίας Προέλευσης στις αγορές της Ιαπωνίας και της Νοτίου Κορέας. Ένας κλάδος που είναι σημαντικός για την Αχαΐα, η οποία είναι η μεγαλύτερη αμπελουργική περιοχή της Ελλάδας, αλλά η μεγαλύτερη ποσότητα της παραγωγής φτάνει να πωλείται χύμα.

Με τι είναι αντιμέτωπος ένας επιχειρηματίας σε μία κρίση όπως αυτή και ποιες είναι οι προτεραιότητές του;

Η υγειονομική κρίση ήλθε ως κεραυνός εν αιθρία. Κανείς δεν μπορούσε να φαντασθεί στις αρχές του 2020, ούτε το μέγεθος, ούτε τις συνέπειες, ούτε βέβαια τους κινδύνους. Συνεπώς έρχεται αντιμέτωπος αρχικά με την αβεβαιότητα και το άγνωστο. Αυτό φαίνεται ακόμη και σήμερα που κανείς δεν μπορεί να καταγράψει με βεβαιότητα την συνέχεια. Ο επιχειρηματίας που στηρίζει την επιβίωσή του λειτουργώντας μέσα σε ένα ομαλό περιβάλλον, με το ξέσπασμα της πανδημίας ήλθε αντιμέτωπος με ραγδαία μείωση της οικονομικής δραστηριότητας, υποχρεώσεις με αδυναμία εξυπηρέτησης και εξαφάνιση των κεφαλαίων, ακόμη και αυτών των κεφαλαίων κίνησης. Σε γενικό επίπεδο εκτιμώ ότι η ευρωπαϊκή και η διεθνής κοινότητα θα πρέπει να λάβουν μέτρα τύπου «οικο- νομίας πολέμου». Διαφορετικά, δεν θα μπορέσει να επανεκκινήσει η παγκόσμια οικονομία μετά το τέλος της πανδημίας. Η βασική προτεραιότητα πρέπει να είναι η διατήρηση της ρευστότητας και σε αυτό θα πρέπει να έχει πρωταγωνιστικό ρόλο το πιστωτικό σύστημα. Και βέβαια σημαντικό θα είναι να αντιληφθεί έγκαιρα ο επιχειρηματίας ότι η μετάβαση στην ομαλότητα δεν θα έλθει από την μία στιγμή στην άλλη.

Ακολουθήστε το thebest.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο thebest.gr