Ο πρόεδρος των Εκπαιδευτηρίων Πάνου μιλά στο thebest.gr
Υπάρχει μια κινέζικη παροιμία που λέει: «Πες μου το, και θα το ξεχάσω. Δείξε μου το και θα το θυμάμαι, άσε με να εμπλακώ σε αυτό και θα το καταλάβω.» Στα Εκπαιδευτήρια Πάνου μπορεί κανείς να διαπιστώσει πως αυτό τηρείται με αμέριστη προσοχή από τους εκπαιδευτικούς του Νηπιαγωγείου, το αναλυτικό πρόγραμμα του οποίου υπακούει σε μία βασική παιδαγωγική αρχή: Τα παιδιά βιώνουν τα μαθήματα – «παίζουν» μαζί τους.
Το γνωστό ιδιωτικό σχολείο της περιοχής μας συνεχίζει να παρέχει μία καινοτόμα προσέγγιση στον χώρο της προσχολικής αγωγής, υιοθετώντας εκπαιδευτικές μεθόδους που θυμίζουν πρωτοπόρα σχολεία του εξωτερικού. Η ενδιαφέρουσα συζήτηση που είχαμε με τον ιδιοκτήτη των Εκπαιδευτηρίων Πάνου, κ. Γιώργο Κοτρώνη, είναι ενδεικτική των προθέσεων του εκπαιδευτικού Οργανισμού σε σχέση με την παιδαγωγική που αναπτύσσει.
«Το Νηπιαγωγείο μας επιθυμούμε να είναι φυτώριο δημιουργικής σκέψης και συλλογικής δράσης, δημοκρατικής αντίληψης και ολιστικής μάθησης» επισημαίνει ο κ. Κοτρώνης, τονίζοντας ταυτόχρονα: «Δε μπορούμε να κλείνουμε τα αυτιά μας σε αυτά που λένε τα παιδιά. Με την εμπειρία μέσω του βιώματος και της ταύτισης επιδιώκουμε να τους δώσουμε το δικαίωμα να φτιάξουν τον δικό τους κόσμο, έτσι όπως τα ίδια τον ονειρεύονται».
Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα
Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα του Νηπιαγωγείου αποτελεί κομμάτι της ελληνικής εκπαιδευτικής πραγματικότητας καθώς ακολουθεί τους στόχους του επίσημου αναλυτικού προγράμματος. Παράλληλα όμως δίνει ιδιαίτερη έμφαση στις μεθοδολογίες που ακολουθούνται για να επιτευχθούν. «Για να μπορέσουμε να καλλιεργήσουμε τις απαραίτητες δεξιότητες χρειάζεται συνδυασμός μεθόδων, σύμφωνα με τις εκάστοτε ανάγκες» τονίζει ο κ. Κοτρώνης, προσθέτοντας: «Επιδιώκουμε η μάθηση να γίνεται μέσα σε αυθεντικές συνθήκες που να επιτρέπει στα παιδιά να εξερευνήσουν, να αναρωτηθούν, να συζητήσουν και εν τέλει να δημιουργήσουν τα δικά τους σενάρια γύρω από τα θέματα που τα απασχολούν. Έτσι η γνώση προκύπτει μέσα από την εμπειρία».
Μέσα σ’ ένα τέτοιο παιδαγωγικό πλαίσιο οι Νηπιαγωγοί των Εκπαιδευτηρίων επιδιώκουν να μιλούν λιγότερο και να ακούν περισσότερο. Οι ίδιοι δηλώνουν ότι είναι βοηθοί, συνερευνητές και συμμετοχικοί παρατηρητές στο ταξίδι της μάθησης. Mέριμνά τους είναι να διευκολύνουν την έκφραση των παιδιών μέσα από διάφορα μέσα επικοινωνίας προκειμένου να ανακαλύψουν τα ενδιαφέροντα και τις ανάγκες τους, δίνοντάς τους ακολούθως πρωταγωνιστική θέση στην εκπαιδευτική διαδικασία.
«Τα παιδιά τα θέλουμε ταξιδευτές της γνώσης», σχολιάζει ο Πρόεδρος των Εκπαιδευτηρίων, συνεχίζοντας: «Η παιδαγωγική μας στηρίζεται στην αυθόρμητη ανάγκη των παιδιών για εξερεύνηση και δίνει ιδιαίτερη σημασία στις ερωτήσεις που κάνουν τα ίδια, θέτοντας ως έναν από τους στόχους της να τα μάθει να υποβάλλουν παραγωγικές και δημιουργικές ερωτήσεις. Μπολιάζοντας το μυαλό των παιδιών μας με το «γιατί» επιδιώκουμε να μπαίνουν σε μια διαδικασία διαρκούς γόνιμης αναζήτησης σε σχέση με τον εαυτό τους και τον κόσμο που τα περιβάλλει».
Το παιχνίδι διδάσκει
Και πράγματι, κάθε μέρα φαίνεται να γίνεται μια περιπέτεια ζωής για τα νήπια και τα προνήπια των Εκπαιδευτηρίων μέσα από δραστηριότητες που συνδέουν τη θεωρία με την πράξη. Μια ποικιλία εναλλακτικών τρόπων παιδαγωγικής, φιλοσοφίας και μεθοδολογίας, ξετυλίγει ένα σύστημα εκπαίδευσης που περιλαμβάνει πληθώρα δράσεων με πρωταγωνιστή το ίδιο το παιδί. Δίδοντας ιδιαίτερη έμφαση στη μάθηση μέσω του παιχνιδιού, τα παιδιά ερευνούν και παρατηρούν, ως ενεργοί παράγοντες διαθεματικών projects που σχετίζονται με ζητήματα της καθημερινής ζωής, στο πλαίσιο των οποίων παίρνουν αποφάσεις βάσει των δικών τους ιδεών.
Οι δραστηριότητες
Έτσι στο καθημερινό τους πρόγραμμα εντάσσεται μια πληθώρα θεματικών πεδίων τα οποία τοποθετούν το παιδί στο κέντρο των εξελίξεων: η μουσικοκινητική αγωγή, το θέατρο, η ζωγραφική, η πλαστική και οι κατασκευές, η εξοικείωση με την Αγγλική γλώσσα με τη συνδρομή δασκάλων που είναι native speakers, το αγγλικό ποδόσφαιρο και η κολύμβηση, η επαφή με τους υπολογιστές και τον συναρπαστικό κόσμο της Ρομποτικής, η καλλιέργεια της Μαθηματικής Σκέψης και των Φυσικών Επιστημών είναι μόνο κάποιοι ενδεικτικοί τομείς των θεματικών δραστηριοτήτων. Ειδικά εργαστήρια έκφρασης και συναισθημάτων με τη σύμπραξη εκπαιδευτικού – ψυχολόγου δίδουν εξάλλου στα παιδιά την ευκαιρία μέσα από δημιουργικές δραστηριότητες, ασκήσεις και παιχνίδια να εκπαιδευτούν και να εξασκήσουν τις βασικές πνευματικές, ψυχολογικές και κοινωνικές τους δεξιότητες, όπως η ρύθμιση του συναισθήματος, η θέσπιση στόχων, ο εσωτερικός διάλογος και η επικοινωνία, γνωρίζοντας έτσι τον εαυτό τους και αυξάνοντας την αυτοπεποίθηση τους.
Το κατάλληλο περιβάλλον
Στη φιλοσοφία των Εκπαιδευτηρίων αποκτά ιδιαίτερη σημασία και το εκπαιδευτικό περιβάλλον, καθώς αντιμετωπίζεται ως σημαντικός παράγοντας λειτουργικότητας και εξέλιξης του παιδιού. «Το περιβάλλον για εμάς είναι δάσκαλος», αναφέρει με έμφαση ο κ. Κοτρώνης, σημειώνοντας: «Γι’ αυτό επιδιώξαμε να δημιουργήσουμε έναν χώρο ειδικά σχεδιασμένο ώστε να εξυπηρετεί την απαιτούμενη έρευνα, τον πειραματισμό και την εξάσκηση του συνόλου των δυνατοτήτων των παιδιών, υποκινώντας την ενεργή αλληλεπίδραση τους με το περιβάλλον».
Την οπτική αυτή καταδεικνύει άλλωστε η εμφανώς προσεγμένη οργάνωση του εξοπλισμού του Νηπιαγωγείου των Εκπαιδευτηρίων, η αισθητικά άρτια αποθήκευση και παρουσίαση του εκπαιδευτικού υλικού, η ύπαρξη μεγάλων επιφανειών εργασίας και αιθουσών, το πληρέστατα εξοπλισμένο εργαστήρι ζωγραφικής, η πλούσια βιβλιοθήκη, το παιδικό εστιατόριο, οι χαριτωμένες γωνιές ως κέντρα δραστηριοτήτων των παιδιών, η πολυχρωμία, ο φυσικός φωτισμός και τα παιχνιδίσματα του φωτός και της σκιάς, τα φυτά εσωτερικού χώρου και η ζωγραφική τοίχου, οι διαφορετικές υφές και τα φυσικά υλικά της υλικοτεχνικής υποδομής αρμονικά παντρεμένα με τα ψηφιακά εκπαιδευτικά μέσα της σύγχρονης τεχνολογίας. Τα πάντα δείχνουν προσεκτικά επιλεγμένα με στόχο να διαμορφώσουν ένα ζεστό αλλά και σύγχρονο περιβάλλον με βάση τις επιταγές της εποχής, που δίνει αφορμές έμπνευσης στις εργασίες των παιδιών και διαμορφώνει ευκαιρίες για ενεργητική συμμετοχή.
Αναπόσπαστο κομμάτι της καθημερινότητάς των παιδιών όμως αποτελούν και οι outdoor δραστηριότητες τους στη φύση και στον προαύλιο χώρο του σχολείου, που είναι διαμορφωμένος με τέτοιον τρόπο ώστε να προωθεί τη βελτίωση των κινητικών δεξιοτήτων, τον υγιεινό τρόπο ζωής, αλλά και την όξυνση της φαντασίας τους. Το σχολείο ενταγμένο, άλλωστε, μέσα στο μαγευτικό περιβάλλον της Παλαιοπαναγιάς Ναυπάκτου ευνοεί τις εκπαιδευτικές δραστηριότητες στο γρασίδι, στη θάλασσα, στο δάσος και στο ποτάμι.
Οι δραστηριότητες στη φύση
«Χρησιμοποιούμε το περιβάλλον σε όλες του τις καιρικές συνθήκες ως έμπνευση» θα μας πει ο κ. Κοτρώνης, συμπληρώνοντας: «Οι εξωτερικές δραστηριότητες στη φύση – οργανωμένες και ελεύθερες - παρέχουν μοναδικές εμπειρίες και ευκαιρίες, ενώ παράλληλα συμπληρώνουν και προεκτείνουν τα project που δουλεύονται καθ’ όλη τη διάρκεια της χρονιάς διευκολύνοντας τη σύνδεση της γνώσης με την πραγματική ζωή».
Έτσι, στον κήπο του σχολείου τους τα παιδιά βιώνουν με ενθουσιασμό το μάζεμα της ελιάς, γεύονται τους καρπούς της σοδειάς τους στον λαχανόκηπό τους, εμπλέκονται με δραστηριότητες που αφορούν το όργωμα και τη σπορά, τραγουδούν, δραματοποιούν παραμύθια στην αγκαλιά της φύσης, ενθαρρύνονται και παίρνουν ευθύνες και πρωτοβουλίες μέσα σ’ έναν τόπο που κάνει τα πάντα να μοιάζουν με παιχνίδι. Εδώ, πλέον, ο σκοπός δεν είναι να μάθουν τα παιδιά απλώς εγκυκλοπαιδικά πράγματα αλλά μέσα από την ίδια τους την επαφή με τη φύση, να αποκτήσουν γνώσεις, υπευθυνότητα, εμπειρίες από πρώτο χέρι, να έρθουν σε επαφή με τις εικόνες, τους φυσικούς ήχους και τις οσμές, που μπορεί να κινητοποιήσουν την περιέργεια τους, να βαθύνουν τη γνώση και να διευρύνουν τους ορίζοντες τους.
Οι γονείς συμμέτοχοι
Και φυσικά, σε όλη αυτή την εκπαιδευτική διαδικασία οι γονείς δεν παραμένουν απλοί θεατές. «Για εμάς», λέει ο κ. Κοτρώνης, «οι γονείς ως πρώτοι δάσκαλοι του παιδιού τους είναι συνεργάτες και υποστηρικτές. Η συνεργασία είναι μονόδρομος στο πλαίσιο μιας παιδαγωγικής του διαλόγου και εμπλέκονται ενεργητικά, όσοι το επιθυμούν, στις εκπαιδευτικές δράσεις του σχολείου. Όλοι μας, εκπαιδευτικοί, γονείς, παιδιά δε συναντιόμαστε απλά, μα συνδιαλεγόμαστε, επικοινωνούμε, ανταλλάσσουμε ιδέες, και εν τέλει εκπαιδευόμαστε όλοι μαζί».
Η πρόκληση της πανδημίας
Ήταν ευνόητο η συζήτηση με τον Πρόεδρο των Εκπαιδευτηρίων να καταλήξει στο προφανές ερώτημα: Πως ανταπεξήλθε ως σχολείο με την εξ αποστάσεως διδασκαλία των μικρότερων μαθητών του Νηπιαγωγείου, κατά το κλείσιμο των σχολικών μονάδων λόγω της πανδημίας;
«Σαν έτοιμοι από καιρό. Η εξ αποστάσεως εκπαίδευση υπήρχε ως φιλοσοφία στη λειτουργία των Εκπαιδευτηρίων, κυρίως στις ανώτερες βαθμίδες. Ως εκ τούτου, η μακρόχρονη αξιοποίηση της τεχνολογίας στο σχολείο μας, ως εκπαιδευτικό μέσο, μας έδωσε τη δυνατότητα από την πρώτη φάση της πανδημίας να εφαρμόσουμε άμεσα ένα πλήρες πρόγραμμα εξ αποστάσεως και στο Νηπιαγωγείο. Η πρόκληση βέβαια ήταν μεγάλη γιατί η μικρή ηλικία των παιδιών τα καθιστά πιο ευαίσθητα στις αλλαγές της καθημερινότητάς τους και σε συνάρτηση βέβαια με το γεγονός ότι η εκπαίδευση τους βασίζεται στη βιωματική εμπειρία. Οπότε η φάση της πανδημίας μας βρήκε ήδη προετοιμασμένους. Οι Νηπιαγωγοί μας ανταποκρίθηκαν στην πρόκληση έχοντας ήδη επεξεργασμένο το εκπαιδευτικό τους υλικό, διατηρώντας καθημερινά την επαφή με τους μαθητές τους μέσω τηλεσυναντήσεων (σύγχρονη εκπαίδευση)».
«Κόντρα στις αντιξοότητες της συγκυρίας της πανδημίας» τονίζει ο κ. Κοτρώνης, «εμείς συνεχίζουμε να ονειρευόμαστε για το σήμερα και για το αύριο. Ένα σχολείο οφείλει με κάθε μέσο να συνεχίζει να διδάσκει τη ζωή, να παράγει καινούρια νοήματα, προοπτικές, προβληματισμούς, ελπίδες και υποσχέσεις, να διδάσκεται το ίδιο από τη ζωή και τις περιστάσεις της, όποιες κι αν είναι αυτές… να είναι το ίδιο η ζωή».
Ακολουθήστε το thebest.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο thebest.gr