Στην Τσαμαδού 24 ο γνωστός ζωγράφος μίλησε στο thebest.gr για την έκθεσή του, τους ιστορικούς τέχνης- «ντίβες» και τους συλλέκτες που δεν έχουμε
Πριν τον συναντήσεις ξέρεις προκαταβολικά πως θα είναι «στην πρίζα» για ένα ακόμα βήμα. Πάντα ανήσυχος, επινοητικός και με άποψη για τα κοινά της πόλης και την εικαστική επικαιρότητα. «Aggressive» με την καλή έννοια, για να προωθηθεί η ζωγραφική του και μια νέα γενιά ομότεχνων σύμφωνα με τα δικά του υψηλά κριτήρια. Απόφοιτος της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών και με μεταπτυχιακά στη Γερμανία, ο Κλεομένης Κωστόπουλος είναι ο ιδρυτής της Art in Progress, «ατμομηχανής» του μεγαλεπίβολου εικαστικού φεστιβάλ Re- Culture και του δημοφιλούς Art Walk, που γέμισε τοιχογραφίες την Πάτρα. Tο να αλλάξει η Πάτρα μέσω της τέχνης αποτελεί το προσωπικό του μανιφέστο. Καλωσόρισε το thebest.gr σε νέο περιβάλλον, στην Τσαμαδού 24, όπου με την αρχιτέκτονα σύντροφό του στο πλευρό του, έκανε ήδη έναρξη της πρώτης έκθεσης και έχει στα σκαριά πολλά και διάφορα. Εννοείται μας περιμένει στο εξής όλους εκεί.
Τσαμαδού 24. Μίλησέ μας για την απόφαση μετεγκατάστασης εδώ. Πώς διαμορφώθηκε η νέα σου «έδρα»;
Εψαχνα αρκετό καιρό για κατάλληλο χώρο. Το οίκημα ήταν παλιότερα ποτοποιία και ξυλουργείο. Εγινε ολοκληρωτική ανάπλαση και φτιάχθηκε από την αρχή η σκεπή όπου μπήκαν δοκάρια και ανοίχτηκαν φεγγίτες για να διαχέεται το φυσικό φως. Μπήκαν δέντρα στο κέντρο για να πετύχουμε μια εικόνα αίθριου. Είναι ένα κατάλευκο περιβάλλον με μεγάλους και ψηλούς τοίχους ιδανικούς για εκθέματα, δεν νομίζω να υπάρχει αλλού κάτι αντίστοιχο. Κρατήσαμε κάποια παλιά στοιχεία όπως τις πέτρινες κολώνες της πρώην αυλής στο βάθος και διαμορφώσαμε με design πνεύμα ακόμα και το μπάνιο. Το σύγχρονο και το παλιό μαζί συμπορεύονται δημιουργικά. Στην Τσαμαδού 24-Tatiana Dimou Architects θα συστεγάζονται το αρχιτεκτονικό γραφείο της Τατιάνας Δήμου με το χώρο τέχνης που θα διευθύνω καλλιτεχνικά. Ηδη είμαι σε φάση διαμόρφωσης προγράμματος, ενώ ξεκίνησε λειτουργεί η πρώτη έκθεση με δικά μου έργα. Ταυτόχρονα «τρέχω» τη δημιουργία ενός ερευνητικού κέντρου με πολλές δυνατότητες.
Μας υποδέχεσαι λοιπόν σε καινούριο περιβάλλον με καινούρια έργα. Τι σημαίνει ο τίτλος «Head Up Cycle»;
«Head Up Cycled» είναι το μήνυμα μιας θεματικής του να κοιτάζεις ψηλά και να κάνεις ανακύκλωση. Το πρώτο μέρος έγινε και το σλόγκαν της street art στην πόλη με τις τοιχογραφίες στα κτίρια και το ξαναλέμε σαν κάλεσμα με την έννοια να προχωρήσουμε μπροστά. Η οικολογική πλευρά των πορτρέτων όμως αναμφίβολα πρωταγωνιστεί καθώς τα πρόσωπα φορούν σακούλες του μπακάλη και σακούλες σκουπιδιών. Ηταν μια ιδέα μου για styling στους φίλους που πόζαραν και μετά τους φωτογράφισα για να δουλέψω εντελώς αφοσιωμένος την περίοδο της καραντίνας. Ανέκαθεν μου άρεσαν τα πορτρέτα, τα οποία ως τώρα έκανα σε φυσικό μέγεθος. Οι μεγάλες διαστάσεις όμως συνθέτουν ένα δυναμικό πολύπτυχο και προσφέρουν ένταση, καθιστώντας τα πρόσωπα σύμβολα. Δεν έχουν κάτι από Ρούμπενς; Τα μεγέθη φθάνουν τα 2 x 2 μέτρα και πέρα από τον αρχικό εντυπωσιασμό καλείσαι να ανακαλύψεις τη βαθύτερη διάσταση και το concept από πίσω. Τα κρυφά μηνύματα και το να αφυπνιστεί ο επισκέπτης μιας έκθεσης είναι για μένα το πιο καθοριστικό στη ζωγραφική.
Οι νέοι σου πίνακες με την πρώτη ματιά «κλέβουν την παράσταση». Είναι τόσο εκτυφλωτικοί και διαπεραστικοί! Αυτό οφείλεται και στο ότι παραμένοντας παραστατικός προσφέρεις μια ευκολία στην δεκτικότητα των εικόνων σου;
Δεν με αφορά η τεχνοτροπία. Ο ειλικρινής καλλιτέχνης δεν είναι κινηματικός. Με νοιάζει να εκφράζεται το αίσθημα της στιγμής, να βγάζω την ψυχή μου στα έργα μου. Όχι δηλαδή να χαρακτηριστώ και να αρχειοθετηθώ. Οι σημαντικοί καλλιτέχνες στο πέρασμα των αιώνων δεν στόχευαν να ενταχθούν σε κάποιο ρεύμα, οι ιστορικοί τέχνης έφτιαξαν αυτές τις ταμπέλες. Και δυστυχώς τον 20ο αιώνα οι ντίβες και οι stars στο χώρο μας είναι οι κριτικοί τέχνης και οι επιμελητές.
Ως υπεύθυνος στην καλλιτεχνική διεύθυνση και στην επιμέλεια εκθέσεων θα λειτουργήσεις με συγκεκριμένη φιλοσοφία επιλογών;
Θέλω να διαφοροποιηθώ από όσα γίνονται σε άλλους χώρους στην πόλη. Να διατηρήσω το επίπεδο του Re- Culture παρουσιάζοντας καλλιτέχνες από το πανελλήνιο και το διεθνές τοπίο. Ονόματα με «εκτόπισμα» που είναι ταγμένα στην τέχνη, στην έρευνα και τον πειραματισμό, όχι δηλαδή «χομπίστες». Δεν με αφορά ένα πρόγραμμα με δημιουργούς της πόλης, που προωθούνται με συνδικαλιστικές τακτικές και επειδή διαθέτουν κύκλο γνωριμιών εδώ. Θέλω ο κόσμος να δει τι συμβαίνει παραέξω, να εξοικειωθεί με τη σύγχρονη τέχνη, να την μελετήσει, να μάθει να τη «διαβάζει» μέσα από σταθερές ξεναγήσεις και διαλέξεις. Η δυναμική και η αναγνωρισιμότητα έρχεται από το κοινό. Οι 10.000 και 20.000 κόσμος που ήρθαν σε εμάς στο Σκαγιοπούλειο και γενικότερα στο Re- Culture είναι αριθμοί που ζηλεύει ακόμα και η Μπιενάλε της Αθήνας. Σκοπεύω να αξιοποιήσω αυτή την «προίκα», να δώσω ώθηση στους μελλοντικούς συλλέκτες της πόλης και να καθιερωθούν προσιτές τιμές έργων υπέρ των καλλιτεχνών. Θα δώσω μάχη για να κάνω προσιτά τα εκθέματα και να απολαύσει το πατρινό κοινό καταξιωμένους ζωγράφους. Και βέβαια θέλω να ανακάμψει ο τομέας μας καθώς η μικρή κοινότητα των εικαστικών πληγώθηκε περισσότερο από όλους στην πανδημία.
Αναφέρθηκες σε συλλέκτες. Πιστεύεις πως η πόλη στερείται φιλότεχνων που επενδύουν στη σύγχρονη τέχνη;
Η Πάτρα έχει αστούς αλλά με μικροαστική νοοτροπία. Επιχειρηματίες που ευημερούν αλλά προτιμούν να διοχετεύουν τον πλούτο τους σε άλλες κατευθύνσεις, όπως τα … μπουζούκια, επειδή συνδέουν την τέχνη με την ψυχαγωγία. Θεωρώ ότι τους διακατέχει το σύμπλεγμα της αμάθειας. Γενικότερα όμως αντιμετωπίζεται ακόμα αμήχανα η είσοδος σε μια αίθουσα τέχνης. Εγώ ο ίδιος σε φίλους μου λέω ελάτε να δείτε, να ξεναγηθείτε, να συζητήσουμε. Με την ενημέρωση έρχεται η γνώση.
Ακολουθήστε το thebest.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο thebest.gr