Όπως είπε η Ρέα Γαλανάκη, αρχικά το σενάριο της τελευταίας του ταινίας που έμεινε ανολοκλήρωτη "Η Άλλη θάλασσα", θα αναφερόταν στους μετανάστες της Πάτρας, όμως το 2009 το σενάριο άλλαξε
Ένα αφιέρωμα στον εκλιπόντα σημαντικό σκηνοθέτη μας Θόδωρο Αγγελόπουλο, καθώς φέτος συμπληρώνονται 10 χρόνια από τον θάνατό του το 2012, διοργάνωσε το Ίδρυμα Ι. & Ε. Τοπάλη το βράδυ της περασμένης Κυριακής 5 Ιουνίου 2022 στο νέο Αρχαιολογικό Μουσείο Πατρών.
Στις 8 το βράδυ, οι συγγραφείς Ρέα Γαλανάκη και Βασίλης Λαδάς συζήτησαν για τον βραβευμένο και με τον Χρυσό Φοίνικα του Φεστιβάλ των Καννών, Θόδωρο Αγγελόπουλο, με τον συντονισμό της εκδήλωσης να έχει η δημοσιογράφος Αλεξάνδρα Παναγοπούλου.
Η εκδήλωση ξεκίνησε με χαιρετισμό του προέδρου του Ιδρύματος Τοπάλη, Βαγγέλη Πολίτη – Στεργίου, ο οποίος ευχαρίστησε τους συμμετέχοντες στην εκδήλωση, αναφέρθηκε στην γνωριμία του με τον φωτογράφο Ηλία Μπουργιώτη τον Ιανουάριο του 2019 στην γκαλερί σύγχρονης τέχνης «Τύρβη» που έχει δημιουργήσει στο Μεσολόγγι ο Νεκτάριος Μαρκογιάννης, ενώ καλωσόρισε και τους δύο ομιλητές, την συγγραφέα Ρέα Γαλανάκη που συμμετείχε ως κομπάρσος στον «Θίασο» το 1975 που ξεκινάει με φόντο τον παλαιό Σιδηροδρομικό Σταθμό στο Μεσολόγγι, και τον συγγραφέα, δικηγόρο και σινεφίλ Βασίλη Λαδά.
Παράλληλα ευχαριστίες ο Βαγγέλης Πολίτης Στεργίου απηύθυνε προς την διευθύντρια της εφορείας Αρχαιοτήτων Αχαΐας Αναστασίας Κουμούση για τη φιλοξενία της εκδήλωσης στο Αρχαιολογικό Μουσείο, τον αρχαιολόγο Γιάννη Μόσχο για το στήσιμο της έκθεσης και τη γενικότερη βοήθειά του, τον λογιστή και οικονομικό συνεργάτη του Ιδρύματος Ηλία Μπούσια για τη οργανωτική του βοήθεια, το «Δόντι» και τον Αντρέα Τσιλίρα για τη διάθεση του φωτογραφικού λευκώματος του Ηλία Μπουργιώτη και την Ερυφίλη Παρπαρούση για την προσφορά των οίνων.
Ολοκληρώνοντας ο κ. Πολίτης αναφέρθηκε στις βασικές φετινές δραστηριότητες του Ιδρύματος Ι. & Ε. Τοπάλη, όπως, η συνδιοργάνωση με την Φιλαρμονική Εταιρεία Ωδείο Πατρών της εκδήλωσης αφιέρωμα στον Ιάννη Ξενάκη, 20 χρόνια μετά το θάνατό του αλλά και των συναυλιών του Μουσικού Μαΐου με την Καλλιτεχνική Διεύθυνση της Βάσως Φιλιππαίου, η ενίσχυση των δραστηριοτήτων των Πολιτιστικών Ομάδων των Φοιτητών του Πανεπιστημίου Πατρών και η καινούργια πρωτοβουλία του Ιδρύματος αγοράς εισιτηρίων, τα οποία δόθηκαν στους φοιτητές μέλη των Ομάδων, για την παρακολούθηση θεατρικών παραστάσεων της δικής τους επιλογής στις θεατρικές σκηνές της πόλης.
Λαμβάνοντας τον λόγο, οι δύο συνομιλητές αναφέρθηκαν τόσο στο έργο του Θόδωρου Αγγελόπουλου όσο και στον ίδιο τον άνθρωπο, μοιραζόμενοι με το κοινό αναμνήσεις και κοινές εμπειρίες, κυρίως από την συνεργασία τους για την τελευταία ημιτελή ταινία του «Η άλλη θάλασσα».
Η Ρέα Γαλανάκη υπογράμμισε πως ο τρόπος που σκοτώθηκε ο Θόδωρος Αγγελόπουλος σε τροχαίο στο Κερατσίνι ήταν μία ύβρις με την αρχαία έννοια της λέξης, ενώ αναφέρθηκε και στον τρόπο γνωριμίας τους, επί δικτατορίας μέσα από κοινές αντιστασιακές παρέες, αλλά και στη συμμετοχή της στον «Θίασο». «Μ’ έκανε να βλέπω αλλιώς της ιστορία» είπε χαρακτηριστικά, ενώ μίλησε για τα τρία χρόνια της συνεργασίας τους πάνω στο σενάριο της ημιτελούς ταινίας «Η άλλη θάλασσα». Όπως σημείωσε η κ. Γαλανάκη, αρχικά το σενάριο θα αναφερόταν στους μετανάστες της Πάτρας, όμως το 2009 το σενάριο άλλαξε, ο Θόδωρος Αγγελόπουλος το ξαναέγραψε εστιάζοντας στην κοινωνική και ηθική κρίση της εποχής, δημιουργώντας ένα «πιο σκληρό έργο». Η γνωστή συγγραφέας χαρακτήρισε τον Έλληνα σκηνοθέτη ως έναν «ανανεωτή της ιστορικής και κινηματογραφικής αφήγησης», συμπληρώνοντας πως το σενάριο για την «Άλλη Θάλασσα» γράφτηκε και διορθώθηκε 100 φορές.
Όπως πολλές φορές επανέλαβε η κ. Γαλανάκη που πριν λίγο καιρό έβγαλε από τις εκδόσεις Καστανιώτη και το νέο της μυθιστόρημα με τίτλο «Εμμανουήλ και Αικατερίνη – Τα παραμύθια που δεν είναι παραμύθια», ο Θόδωρος Αγγελόπουλος έγραφε μόνος του τα σενάρια των ταινιών του. Μάλιστα η Ρέα Γαλανάκη, αναφέρθηκε και στην τελευταία φορά που συνάντησε τον Θόδωρο Αγγελόπουλο, την παραμονή του θανάτου του, στο Rex, αποκαλύπτοντας παράλληλα πως ήταν ένας από τους ανθρώπους που επηρέασε το γράψιμό της, με την στροφή του στην σημερινή πραγματικότητα, εμπνέοντάς την να γράψει το βιβλίο της «Η Άκρα Ταπείνωση», ένα κεφάλαιο του οποίου του το έχει αφιερώσει.
Από την πλευρά του, ο Βασίλης Λαδάς αναφέρθηκε στην γνωριμία με τον Θόδωρο Αγγελόπουλο, στα τέλη του 2008, όταν ο γνωστός σκηνοθέτης διάβασε το «Μουσαφεράτ» και ζήτησε από τον Ανδρέα Βγενόπουλο να τον πάει στον καταυλισμό των μεταναστών αλλά και το τηλέφωνο του λογοτέχνη. «Το σήκωσε η σύζυγός μου η Κατερίνα, που αμέσως αναγνώρισε τον Θόδωρο Αγγελόπουλο από τον τρόπο της ομιλίας του» θυμήθηκε ο Βασίλης Λαδάς, όπως επίσης και τις συναντήσεις τους στον ΟΠΑΘΑ, σε ένα «αγγελοπουλικό σκηνικό» όπως το χαρακτήρισε.
Στις συναντήσεις αυτές ο Θόδωρος Αγγελόπουλος ρώτησε για το αν είναι αληθινά τα γεγονότα που περιγράφονται στο βιβλίο, με τον Βασίλη Λαδά να περιγράφει την κατάσταση τόσο του καταυλισμού όσο και το κλίμα που επικρατούσε στην πόλη την εποχή εκείνη, με τις αποφάσεις για κατεδάφισή του, τις προσπάθειες της Κίνησης Υπεράσπισης Δικαιωμάτων Προσφύγων και Μεταναστών, των αναρχικών και των αλληλέγγυων να μην γίνει κάτι τέτοιο αλλά και την δική του παρέμβαση για αναβολή της απόφασης αυτής, κάτι που κατάφερε. Παρόλα αυτά όμως ο καταυλισμός κάηκε.
«Η Πάτρα βγήκε στην επικαιρότητα, περισσότερο απ’ ό,τι τώρα με την υπόθεση Πισπιρίγκου. Αυτά ήθελε ο Αγγελόπουλος να ανιχνεύσει» είπε χαρακτηριστικά ενώ μιλώντας για τον γνωστό Έλληνα σκηνοθέτη τόνισε πως ήταν ένας άνθρωπος που αποκτούσε οικειότητα με όλους. Μάλιστα ο Θόδωρος Αγγελόπουλος είχε βρει τα μέρη όπου θα γινόντουσαν τα γυρίσματα στην Πάτρα (κάτι που τελικά δεν έγινε για διάφορους λόγους, μεταξύ των οποίων και η έλλειψη χρηματοδότησης), όπως το λιμάνι, το καφενείο Παναχαϊκόν, το Δημοτικό Θέατρο «Απόλλων» κ.ά., «όμως αντιμετώπισε σιγανοπαπαδιές. Οι διάφορες αρχές αλλά και ο Δήμος φοβόντουσαν μήπως δυσφημιστεί η πόλη, ενώ αντίθετα θα αποκτούσε η πόλη έναν μύθο» όπως είπε.
Σε σύντομο χαιρετισμό του ο φωτογράφος Ηλίας Μπουργιώτης, δημιουργός του λευκώματος «Το βλέμμα της αιωνιότητας» αφού ευχαρίστησε τους διοργανωτές αναφέρθηκε στην πρώτη του επαφή με την Πάτρα το 1997 όταν βρέθηκε εδώ για να φωτογραφήσει τους Κούρδους πρόσφυγες στην περιοχή του Αγίου Διονυσίου, αλλά και στην συνεργασία του με τον Θόδωρο Αγγελόπουλο.
*Η συνέχεια δόθηκε στον εσωτερικό χώρο του Αρχαιολογικού Μουσείου, όταν λίγο μετά τις 9 το βράδυ, πραγματοποιήθηκαν τα εγκαίνια της έκθεσης φωτογραφίας του Ηλία Μπουργιώτη «Το βλέμμα της αιωνιότητας», η οποία θα διαρκέσει έως την Κυριακή 19 Ιουνίου 2022 και περιλαμβάνει backstage φωτογραφίες από τις τρεις τελευταίες ταινίες του Θόδωρου Αγγελόπουλου.
Μπροστά από τις φωτογραφίες του, ο Ηλίας Μπουργιώτης μίλησε για την δική του εμπειρία με τον Θόδωρο Αγγελόπουλο, ο οποίος όπως είπε ήταν ένας άνθρωπος που αγαπούσε το τυχαίο, ενώ περιέγραψε, χαρακτηριστικές στιγμές της συνεργασίας τους αλλά και την τελευταία φωτογραφία που του τράβηξε ένα λεπτό πριν το ατύχημα.
Τέλος να σημειωθεί πως καθ’ όλη την διάρκεια της έκθεσης θα προβάλλεται το ντοκιμαντέρ του Ισίδωρου Λεοντή με τίτλο «Θόδωρος Αγγελόπουλος: Μια ζωή στον κινηματογράφο».
Ανάμεσα στους παρευρισκόμενους ήταν ο λογοτέχνης Γιώργος Κοζίας, οι βουλευτές Σία Αναγνωστοπούλου και Κώστας Μάρκου, κ.α.
Ακολουθήστε το thebest.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο thebest.gr