Back to Top
#TAGS ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΠΑΤΡΩΝ Αιγιάλεια Αμαλιάδα Νάσος Νασόπουλος 15 χρόνια thebest Εκλογές ΗΠΑ 2024
Αγγελίες
Μην ψάχνεις, βρες στο
THE BEST

ΠΑΙΔΙ

/

Λογοθεραπεία: όσα θέλει να ξέρει ένας γονιός - 4 ειδικοί απαντούν στο thebest.gr (α' μέρος)

Λογοθεραπεία: όσα θέλει να ξέρει ένας γο...

Τα σημάδια που δείχνουν ότι πρέπει να απευθυνθούν σε ένα ειδικό, οι μέθοδοι που ακολουθούνται και τα περιθώρια βελτίωσης που υπάρχουν

Οι αναπτυξιακές δυσκολίες που μπορεί να παρατηρεί ένας γονιός στο παιδί του είναι ένα θέμα που χρήζει  σοβαρής προσοχής και υπεύθυνης αντιμετώπισης, ειδικά στη σύγχρονη κοινωνία με τις τεράστιες δυνατότητες που προσφέρει η επιστήμη.

Η λογοθεραπεία είναι η επιστήμη που μελετά, ερευνά και εφαρμόζει τις επιστημονικές γνώσεις γύρω από την ανθρώπινη επικοινωνία, τη φωνή, την ομιλία, τον λόγο (προφορικό και γραπτό), τη μη λεκτική επικοινωνία και τις διαταραχές που σχετίζονται με αυτήν καθώς και τις διαταραχές των καταποτικών κινήσεων του στοματοφάρυγγα. Ασχολείται με την πρόληψη, τη διάγνωση και τη θεραπεία των διαταραχών λόγου, ομιλίας, φωνής και μάσησης - κατάποσης σε παιδιά και ενήλικες, όποια κι αν είναι η αιτία αυτών των διαταραχών (νευρολογική, εξελικτική ή λειτουργική).

Το πώς θα εντοπιστεί το πρόβλημα, όπως και το αν και το πότε πρέπει να ξεκινήσει ένα παιδί τη λογοθεραπεία, είναι τα δύο από τα πιο συχνά ερωτήματα των γονέων. Ποια είναι τα σημάδια που δείχνουν ότι πρέπει να απευθυνθούν σε ένα ειδικό, ποιες είναι οι μέθοδοι που ακολουθούνται και ποια περιθώρια βελτίωσης υπάρχουν;

Τέσσερις έμπειροι ειδικοί απαντούν στις ερωτήσεις του thebest.gr για όσα θέλει να γνωρίζει ένας γονιός για τη λογοθεραπεία.

 ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΚΑΡΥΤΙΝΟΥ- Talk Talk Κέντρο Λογοθεραπείας

Όλο και πιο συχνά ακούμε για την λογοθεραπεία. Τι ακριβώς είναι; 

Λογοθεραπεία είναι η επιστήμη που ασχολείται με την αξιολόγηση, την διάγνωση και την θεραπεία των διαταραχών του λόγου, της ομιλίας, της επικοινωνίας και της κατάποσης σε παιδιά αλλά και ενήλικες. 

Οι εξειδικευμένες υπηρεσίες που παρέχουν οι λογοθεραπευτές αφορούν τις διαταραχές άρθρωσης, τις φωνολογικές διαταραχές, τις διαταραχές αυτιστικού φάσματος (ΔΑΦ), την καθυστέρηση λόγου και ομιλίας, τις διαταραχές ροής (τραυλισμός, ταχυλαλία), τις μαθησιακές δυσκολίες και δυσλεξία, τη διαταραχή ελλειμματικής προσοχής ή/και υπερκινητικότητα (ΔΕΠΥ), την βαρηκοΐα και την κώφωση, τις νευρογενείς διαταραχές της ομιλίας (απραξία, δυσαρθρία), τις διαταραχές φώνησης, την αφασία και συναφείς επίκτητες γλωσσικές διαταραχές.

Πότε οι γονείς θα πρέπει να απευθυνθούν σε λογοθεραπευτή; Ποια είναι τα «σημάδια»;

Η περίοδος από τα 2 έως τα 6 έτη έχει αποδειχτεί να είναι εξαιρετικά σημαντική για την ανάπτυξη του λόγου και της επικοινωνίας. Την περίοδο αυτή τα παιδιά μαθαίνουν και εξελίσσονται το κάθε ένα με τον δικό του μοναδικό τρόπο. Τα «σημάδια» που περιμένουμε είναι διαφορετικά σε κάθε ηλικία. 

Στην βρεφική ηλικία μας ενδιαφέρει πολύ η βλεμματική επαφή, η απόκριση στο όνομα, η αλληλεπίδραση με τους γονείς και τα οικεία πρόσωπα, τα χαμόγελα και φυσικά το βάβισμα.

Στην προσχολική ηλικία είναι σύνηθες το παιδί να μπορεί να κατανοήσει αλλά και να παράγει περισσότερες από 60 λέξεις και να δημιουργεί φράσεις για να επικοινωνήσει. Από τα πιο βασικά αναπτυξιακά ορόσημα αναφέρουν ότι περιμένουμε την πρώτη λέξη στον πρώτο χρόνο, και τις πρώτες φράσεις στα 2 έτη Στη νηπιακή ηλικία το λεξιλόγιο του παιδιού έχει αυξηθεί πολύ και μπορεί να συμμετέχει σε συζητήσεις και να αφηγείται μικρές ιστορίες. Μέχρι τα 6 έτη το παιδί έχει μάθει να προφέρει σωστά όλες τις «φωνούλες» της ελληνικής γλώσσας και ο λόγος του είναι πια καθαρός. 

Σε γενικές γραμμές, μια λογοθεραπευτική αξιολόγηση φαίνεται χρήσιμη σε περιπτώσεις όπου υπάρχει απουσία βλεμματικής επαφής, απουσία λόγου μέχρι τα δύο έτη, δυσκολία στην διατήρηση της κοινής προσοχής, μη καταληπτή ομιλία σε ηλικία 3 ετών, δυσκολία στην άρθρωση (π.χ. αδυναμία παραγωγής του «s», ή αντικατάσταση κάποιων φωνημάτων («νελό» αντί για «νερό»), δυσκολία στην ροή του λόγου, αδυναμία κατανόησης απλών ή σύνθετων οδηγιών, συχνά γραμματικά και συντακτικά λάθη ,δυσκολία κατά την κατάποση τροφής-υγρών καθώς και δυσκολίες αισθητηριακής ρύθμισης (π.χ. δυσκολία διαχείρισης πολύ δυνατών ήχων, ή δυσάρεστη εμπειρία με το έντονο φως).  

Εκτός από τις ατελείωτες λίστες, οι γονείς δεν πρέπει ποτέ να ξεχνάνε να ακολουθούν το ένστικτό τους. Γιατί αυτοί ξέρουν το παιδί τους καλύτερα. Γι' αυτό, αν για οποιοδήποτε λόγο ανησυχείτε για την ανάπτυξη του λόγου ενός παιδιού, το καλύτερο που έχετε να κάνετε είναι να κλείσετε ένα ραντεβού με τον λογοθεραπευτή σας. Η γνώση και η αποδοχή μιας κατάστασης είναι πάντα δύναμη.

 Πόσο σημαντικό είναι  αντιμετωπισθούν άμεσα οι δυσκολίες στο λόγο και στην ομιλία ; 

Η έγκαιρη διάγνωση και παρέμβαση παίζουν εξαιρετικά σημαντικό ρόλο στην εξέλιξη ενός παιδιού που παρουσιάζει δυσκολίες. Έρευνες έχουν δείξει ότι όσο πιο νωρίς αντιληφθούμε κάτι και ξεκινήσουμε θεραπεία, τόσο πιο γρήγορα θα αναπτυχθούν οι επικοινωνιακές δεξιότητες που είναι απαραίτητες για την γνωστική, γλωσσική, συναισθηματική και κοινωνική ανάπτυξη του παιδιού. Ιδιαίτερα σημαντική στις μικρές ηλικίες είναι η συμμετοχή των γονέων στο θεραπευτικό πρόγραμμα. 

Τι περιθώρια βελτίωσης υπάρχουν;  

Περιθώρια βελτίωσης υπάρχουν πάντα, από την στιγμή που κάποιος αποφασίζει να «δουλέψει» κάτι. Το ποσοστό βελτίωσης εξαρτάται από την δυσκολία της κατάστασης, την ηλικία του παιδιού, την εμπειρία του θεραπευτή αλλά και την συμμετοχή της οικογένειας στην θεραπεία.

Όλα τα παιδιά αναπτύσσονται και βελτιώνονται, καθένα με το δικό του τρόπο και στον δικό του χρόνο! 

Ποιες τεχνικές και μέθοδοι ακολουθούνται; 

Στο Talk Talk σεβόμαστε τις ιδιαιτερότητες και πιστεύουμε στη μοναδικότητα του κάθε παιδιού. Τα προγράμματα παρέμβασης είναι εξατομικευμένα και σχεδιασμένα ανάλογα τις ανάγκες των μικρών μας φίλων. 

Οι τεχνικές και οι μέθοδοι που χρησιμοποιούνται ποικίλουν ανάλογα το παιδί, την ηλικία και το επίπεδο της δυσκολίας. Οι συνεδρίες είναι συνήθως ατομικές και το πρόγραμμα παρέμβασης είναι πάντα προσαρμοσμένο στις ανάγκες και στις δυνάμεις του κάθε παιδιού. Οι γονείς παίζουν σημαντικό ρόλο στη θεραπεία μας. Έχουν πάντα μια θέση στη συνεδρία, συμμετέχουν, ακούν, λύνουν απορίες και μαθαίνουν τρόπους να βοηθήσουν το παιδί τους. 

Το βασικότερο «εργαλείο» είναι το παιχνίδι! Μέσω του παιχνιδιού δημιουργούμε μια σχέση εμπιστοσύνης και αγάπης με το παιδί και προσπαθούμε να επιδιώκουμε να φτάσει στο μέγιστο των δυνατοτήτων του. Δεν ξεχνάμε ποτέ ότι «η δουλειά του παιδιού είναι το παιχνίδι» και γι' αυτό παίζει κυρίαρχο ρόλο στις συνεδρίες μας. Μέσα από αυτό το παιδί αναπτύσσει τις απαραίτητες δεξιότητες για την ανάπτυξη της γλώσσας και της επικοινωνίας. 

Η λογοθεραπεύτρια του κέντρου μας έχει λάβει σημαντικό πλήθος εκπαιδεύσεων πάνω σε μεθόδους παρέμβασης και εργαλεία αξιολόγησης, μεταξύ των οποίων είναι: ΑΘΗΝΑ Τεστ, ΛΟΓΟΜΕΤΡΟ, LEGObased Therapy, SCERTS model, Attention Autism, SIMATA, Touch and Say, Early Sociocognitive Battery, EΔΑΛΦΑ, PECs κ.α. 

Εκτός από τα ατομικά προγράμματα υπάρχουν και οι ομαδικές συνεδρίες που έχουν κυρίως στόχο την κοινωνικοποίηση, την επικοινωνία και την γενίκευση των δεξιοτήτων που τα παιδιά έχουν κατακτήσει κατά την διάρκεια των εξατομικευμένων συνεδριών. Το γνωστότερο πρόγραμμα είναι οι ομάδες LEGO , ένα καινοτόμο θεραπευτικό πρόγραμμα που στοχεύει κυρίως στην ανάπτυξη των κοινωνικών δεξιοτήτων και απευθύνεται σε άτομα με Διαταραχές Αυτιστικού Φάσματος (ΔΑΦ) αλλά και σε όσους αντιμετωπίζουν δυσκολίες στην κοινωνική αλληλεπίδραση και επικοινωνία. 

Τι είναι αυτό που πρέπει να προσέξουν οι γονείς παίρνοντας την απόφαση για λογοθεραπεία; 

Η απόφαση για λογοθεραπεία δεν είναι πάντα εύκολη. Πολλές φορές οι γονείς έρχονται αντιμέτωποι με έναν κόσμο εντελώς καινούριο, άγνωστο και ίσως τρομακτικό. Είναι πολύ σημαντικό σε όλη αυτή την πορεία να βρουν επαγγελματίες τους οποίους θα μπορέσουν να εμπιστευτούν και να ακολουθήσουν τις συμβουλές τους.  Η διαδικασία θα πρέπει πάντα να είναι ξεκάθαρη: Ανησυχία/προβληματισμός –> αναζήτηση λογοθεραπευτή –> ολοκληρωμένη αξιολόγηση –>παραπομπή σε ειδικούς (αν χρειάζεται) –> δημιουργία εξατομικευμένου προγράμματος παρέμβασης–>συνεργασία/επικοινωνία με άλλους επαγγελματίες (π.χ. δασκάλους, ειδικούς παιδαγωγούς, εργοθεραπευτές) που παρακολουθούν το παιδί –> επαναξιολόγηση. 

Καθ'όλη τη διάρκεια  της διαδικασίας αυτής, οι γονείς θα πρέπει να νιώθουν άνετα να εκφράσουν τους προβληματισμούς, τις απορίες και τις επιθυμίες τους. 

Πώς θα πρέπει να γίνεται επιλογή λογοθεραπευτή; 

Η επιλογή του θεραπευτή εξαρτάται από τρεις διαφορετικούς παράγοντες. Ένας από αυτούς είναι οι γνώσεις του θεραπευτή, οι εξειδικεύσεις που έχει και η συνεχής εκπαίδευση του. Στην εποχή που ζούμε είναι απαραίτητο να ενημερωνόμαστε συνέχεια για τις καινούριες εξελίξεις στον επαγγελματικό μας χώρο. Οι εξειδικευμένες γνώσεις και οι συνεχείς μετεκπαιδεύσεις είναι χαρακτηριστικά που κάνουν έναν θεραπευτή να ξεχωρίζει και να μπορεί να παρέχει αποτελεσματικές υπηρεσίες. 

Ένας άλλος παράγοντας είναι θεραπευτική σχέση θεραπευτή – παιδιού. Ένα από τα πιο βασικά, αν όχι το βασικότερο, είναι η σχέση που θα αναπτυχθεί ανάμεσα στον θεραπευτή και στο παιδί. Η σχέση αυτή θα πρέπει να βασίζεται στην εμπιστοσύνη και να χαρακτηρίζεται από ζεστασιά και ασφάλεια. Μόνο έτσι τα παιδιά θα μπορέσουν να ανοιχτούν, να ακούσουν, να αλληλεπιδράσουν και να εξελιχθούν. 

Τέλος, εξαρτάται και από την εμπιστοσύνη που εμπνέει στους γονείς: Εκτός από τη σχέση που θα δημιουργήσει με το παιδί, είναι σημαντικό ο θεραπευτής να μπορέσει να πλησιάσει τους γονείς. Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι οι γονείς παίζουν σπουδαίο ρόλο στην θεραπευτική πορεία και είναι απαραίτητο να μπορούν να εμπιστεύονται απόλυτα τον άνθρωπο που συνεργάζεται με το παιδί τους. 

 

 

Info:

Talk talk Κέντρο Λογοθεραπείας

Βασιλείου Ρούφου 29, Πάτρα

Τ.: 698 417 7630

talktalk.gr

www.facebook.com/Talk.Talk.speechtherapy.patra/



 

ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΠΑΣΣΙΣΗ – Ειδικό Κέντρο Παιδιού

Τι ακριβώς είναι η λογοθεραπεία;

Λογοθεραπεία είναι η επιστήμη που ασχολείται με τη πρόληψη, τη διάγνωση, και τη θεραπεία στις διαταραχές λόγου, φωνής , ομιλίας και σίτισης – κατάποσης σε παιδιά και ενήλικες όποια και αν είναι η αιτία αυτών των διαταραχών.

Σε ό,τι αφορά τα παιδιά, η λογοθεραπεία μπορεί να βoηθήσει να επικοινωνήσουν  πιο αποτελεσματικά, να κάνουν γνωστές τις ανάγκες τους, να δομήσουν τον λόγο τους, να βελτιώσουν την άρθρωσή τους, να οργανώσουν τη σκέψη τους, να βελτιώσουν τις κοινωνικές δεξιότητές τους, να βελτιώσουν την προσοχή και τη μνήμη τους και πολλά άλλα.

Πότε οι γονείς θα πρέπει να απευθυνθούν σε λογοθεραπευτή; Ποια είναι τα «σημάδια»;

 Αν το παιδί δεν έχει μιλήσει έως την ηλικία των 2 ετών ή αν η ομιλία του δεν είναι κατανοητή από τρίτους, αν του μιλάει και τον αγνοεί,  αν αντιδρά υπερβολικά ή καθόλου σε έντονους ήχους.  Κάποιες φορές μπορεί να επαναλαμβάνει λέξεις ή φράσεις ξανά και ξανά ή να επαναλαμβάνει συλλαβές σε μια λέξη π.χ. πατάτα (τατάτα) ή να υπάρχει υπερβολικά γρήγορος ρυθμός ομιλίας.

Πολλά παιδιά δεν μπορούν να μιμηθούν εκφράσεις και κινήσεις ή  δυσκολεύονται στη διαδικασία της μάσησης και της κατάποσης (καταβάλουν μεγαλύτερη προσπάθεια ή χρειάζονται περισσότερο χρόνο).  Ο λογοθεραπευτής μπορεί να είναι χρήσιμος σε παιδιά που κάνουν συχνά γραμματικά και εκφραστικά λάθη ή αν το παιδί δεν παράγει σωστά φωνήματα ((π.χ./σ/, /ρ/, /ξ/, /π/), αν αντικαθιστά ή παραλείπει συλλαβές ή γράμματα μέσα στις λέξεις.

Τέλος αν παρουσιάζει δυσκολία στο να διηγηθεί απλά πρόσφατα γεγονότα (ή μια ιστορία) ή αν πραγματοποιεί μπλοκαρίσματα κατά την διάρκεια της ομιλίας του (π.χ.μμμμ-μαμά)

Πόσο σημαντικό είναι  αντιμετωπισθούν άμεσα οι δυσκολίες στο λόγο και στην ομιλία; 

Η πρώιμη παρέμβαση αλλά και γενικότερα η άμεση αντιμετώπιση των διαφόρων διαταραχών είναι πολύ σημαντική για την αναπτυξιακή  πορεία του παιδιού. Σκοπός της είναι η μείωση ή δυνατόν εξάλειψη των ελλειμάτων στην πορεία της ανάπτυξης κατά τα πρώτα χρόνια της ζωής των παιδιών.

Τι περιθώρια βελτίωσης υπάρχουν;   

Τα περιθώρια βελτίωσης για το κάθε παιδί εξαρτώνται από πολλούς παράγοντες. Ειδικότερα, από το είδος της διαταραχής και τη βαρύτητα της. Από την έγκαιρη παρέμβαση, από την ενεργή συμμετοχή των γονέων υπό την καθοδήγηση του θεραπευτή ή της διεπιστημονικής ομάδας (εργοθεραπευτή, ψυχολόγο, κ.λπ ) που αρκετά συχνά μπορεί να χρειαστεί το παιδί.

Ποιες τεχνικές και μέθοδοι ακολουθούνται;  

Η επιλογή των τεχνικών που εφαρμόζονται κατά την λογοθεραπευτική παρέμβαση βασίζεται τόσο στη διάγνωση της διαταραχής όσο και στα αποτελέσματα μιας ολοκληρωμένης αξιολόγησης ( μέσω κλινικής παρατήρησης και  εφαρμογής σταθμισμένων και μη αξιολογητικών εργαλείων ). Η αξιολόγηση οδηγεί στη κατάρτιση εξατομικευμένου και εξειδικευμένου προγράμματος θεραπευτικής παρέμβασης.

Μερικές από τις μεθόδους  που εφαρμόζονται είναι το Oral placement therapy (στοματοκινητική τοποθέτηση), η προσέγγιση Palin PCI για παιδία με τραυλισμό, το εναλλακτικό σύστημα επικοινωνίας Pecs, το Grid, το Gotalk20+, το Lego- based therapy, το Feeding therapy a sensory – motor approach, το Floortime, το Messy play κλπ.

Τι είναι αυτό που πρέπει να προσέξουν οι γονείς παίρνοντας την απόφαση για λογοθεραπεία; 

Σε κάθε περίπτωση, αν οι γονείς διακρίνουν κάποια σημάδια ή ανησυχούν για οπουδήποτε  λόγο, θα πρέπει να απευθυνθούν  σε κάποια ιατρική ειδικότητα όπως παιδίατρο, παιδίατρο αναπτυξιολόγο, παιδοψυχίατρο, παιδονευρολόγο ο οποίος να κάνει τη διάγνωση και την παραπομπή για λογοθεραπεία.

Πώς θα πρέπει να γίνεται επιλογή λογοθεραπευτή;  

Τα κριτήρια για την επιλογή  λογοθεραπευτή θα πρέπει να είναι η εξειδίκευση και η συνεχής μετεκπαίδευση του θεραπευτή, ο κατάλληλα υλικοτεχνικά εξοπλισμένος και διαμορφωμένος χώρος. Επίσης η ύπαρξη διεπιστημονικής ομάδας σε περίπτωση που χρειάζεται παρέμβαση και από άλλες ειδικότητες. Τέλος, η  ικανότητα και εμπειρία του λογοθεραπευτή  να ανιχνεύει άλλες δυσκολίες και η σωστή καθοδήγηση και παραπομπή  σε άλλες ειδικότητες.  

 

Info:

Ειδικο Κέντρο Παιδιου

Αμμοχώστου 15 & 17, Τερψιθέα - Πάτρα

Τ.: 2610 421464

ekppatras.gr

 

ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΣΤΑΜΑΤΟΓΛΟΥ- Λογοθεραπεία Σταματόγλου

Τι ακριβώς είναι η λογοθεραπεία;

Η λογοθεραπεία είναι η επιστήμη που ασχολείται με τις διαταραχές λόγου, φωνής, ομιλίας και μάσησης- κατάποσης σε παιδιά και ενήλικες, όποια και αν είναι η αιτία των διαταραχών (νευρολογική, εξελικτική/αναπτυξιακή ή λειτουργική). Αποσκοπεί στην ανάπτυξη λεκτικής και εξωλεκτικής επικοινωνίας, την καθαρότητα της ομιλίας και φωνής και στην παραγωγή λόγου. Ακούμε συχνότερα για την λογοθεραπεία, γιατί πλέον αναγνωρίζονται και διαγιγνώσκονται έγκαιρα, διαταραχές και παθήσεις οι οποίες χρήζουν λογοθεραπευτικής παρέμβασης.

Πότε οι γονείς θα πρέπει να απευθυνθούν σε λογοθεραπευτή; Ποια είναι τα «σημάδια»;

Ύστερα από παρότρυνση ιατρού (παιδιάτρου, παιδοψυχιάτρου, νευρολόγου, ΩΡΛ), το άτομο πρέπει να ξεκινήσει λογοθεραπεία.

Από εκεί και πέρα, είναι ωφέλιμο να λαμβάνεται η γνώμη ενός λογοθεραπευτή όταν εμφανίζονται δυσκολίες στην τυπική ανάπτυξη του παιδιού. Η έγκαιρη λογοθεραπευτική αξιολόγηση μπορεί να δώσει απαντήσεις στις αμφιβολίες των γονιών.

Πόσο σημαντικό είναι να αντιμετωπιστούν άμεσα οι δυσκολίες στο λόγο και στην ομιλία; Ποιες τεχνικές και μέθοδοι ακολουθούνται;  

Ανάλογα με το πρόβλημα του/της θεραπευόμενου/ης, αλλά και τη βαρύτητά του, προκύπτει ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα θεραπευτικής παρέμβασης, εξατομικευμένο στις ανάγκες του ατόμου. Δεν υπάρχει η «τέλεια συνταγή» θεραπείας, υπάρχει η αρμονική συνεργασία της διεπιστημονικής ομάδας που αναλαμβάνει τον θεραπευόμενο/η  και η άρτια χορήγηση τεχνικών και μεθόδων, πάντα με σύμμαχο το καλό κλίμα στη συνεδρία.

Οι περιπτώσεις ποικίλουν, διαφορετική προσέγγιση θα έχει ένα άτομο με μία απλή αρθρωτική-φωνολογική διαταραχή, διαφορετική ένα άτομο με διαταραχή στο φάσμα του αυτισμού. Και φυσικά, διαφορετικούς χρόνους αποκατάστασης.  Σε κάθε περίπτωση όμως, κρίνεται σωστό να ξεκινάει η θεραπευτική παρέμβαση έγκαιρα καθώς αυτό διευρύνει τα περιθώρια βελτίωσης και εξέλιξης.

Τι είναι αυτό που πρέπει να προσέξουν οι γονείς παίρνοντας την απόφαση για λογοθεραπεία; Πώς θα πρέπει να γίνεται επιλογή λογοθεραπευτή; 

Ο λογοθεραπευτής (ή αλλιώς λογοπεδικός) είναι κομμάτι της ομάδας ειδικών επιστημόνων που αναλαμβάνουν την θεραπευτική παρέμβαση του ατόμου. Ο λογοθεραπευτής λοιπόν, οφείλει να αξιολογεί σωστά την κάθε περίπτωση, να δημιουργεί εξατομικευμένο πρόγραμμα θεραπείας, ιδανικά, βασισμένο σε σύγχρονες μεθόδους, να έχει καλή επικοινωνία με το περιβάλλον του θεραπευόμενου, να έχει υπομονή και διάθεση και τέλος, να του περισσεύει πάντα χρόνος για χαμόγελα και γέλια με τους μαθητές του.

Το σημείο που θα σταθώ εγώ προσωπικά, είναι η επικοινωνία αλλά και η συνεργασία του λογοθεραπευτή με την οικογένεια. Η δουλειά που γίνεται στο γραφείο συνεχίζεται και γενικεύεται στο σπίτι, στο σχολείο, στην βόλτα.

 

Info:

Σταματόγλου Λογοθεραπεία

Δημ. Βότση 50, Πάτρα

Τ.: 2614015012, 6978152300

stamatoglou-logotherapeia.gr

 

ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΦΩΤΟΠΟΥΛΟΥ- Διάβασις

Τι ακριβώς είναι η λογοθεραπεία;

Κατ’ αρχάς είναι και  καλό  και κακό που ακούτε συχνά για τη λογοθεραπεία γιατί από μια πλευρά αυτό σημαίνει ότι πλέον ο μέσος πολίτης  έχει αποδεχθεί, είναι πιο ενημερωμένος και πιο ευαισθητοποιημένος σε ζητήματα που αφορούν άτομα με ιδιαίτερες δυσκολίες. Από την άλλη όμως ενδέχεται να ακούτε συχνά για παιδιά που χρήζουν θεραπευτικής αποκατάστασης γιατί από την μάχη της «ανοιχτής αγοράς» και τους όρους προσφοράς και ζήτησης του εμπορίου δεν έχουν μείνει δυστυχώς οι υπηρεσίες που αφορούν τον άνθρωπο από έξω. Θέλει λοιπόν πολύ μεγάλη προσοχή γιατί σε κανένα δεν αξίζει να τον θεωρούν καταναλωτικό προϊόν πόσο μάλλον όταν αυτό αφορά τα παιδιά μας!

Τώρα σχετικά με την ουσία της ερώτησης σας σχετικά με το τι είναι η λογοθεραπεία, με απλά λόγια μπορούμε να πούμε ότι είναι η επιστήμη που καλείται να δώσει λύσεις και να ερευνήσει ζητήματα που αφορούν τις αιτίες και τους τρόπους αντιμετώπισης προβλημάτων που σχετίζονται με  το λόγο(σκέψη),  την ομιλία και γενικά το φάσμα της επικοινωνίας τόσο σε παιδιά όσο και σε ενήλικες.

Είναι ο κλάδος εκείνος που προσπαθεί να απαντήσει και να επιλύσει  ζητήματα που απαντούν στο γιατί  ένα παιδί αργεί να μιλήσει, να κατανοήσει, να μάθει, να επικοινωνήσει αλλά και πως ένας ενήλικας μετά από κάποια εγκεφαλική βλάβη ή πάθηση του νευρικού συστήματος, της φωνητικής οδού κ.λπ, μπορεί να επαναφέρει μέρος ή όλη την επικοινωνιακή του ικανότητα  του σε πρότερα επίπεδα .

Πότε οι γονείς θα πρέπει να απευθυνθούν σε λογοθεραπευτή; Ποια είναι τα «σημάδια»; 

Οι γονείς και ιδιαιτέρως οι μητέρες, πιστέψτε με, έχουν πολύ καλά αντανακλαστικά που αφορούν την ανάπτυξη  των παιδιών τους. Φτάνει να μην ακούν τους «γύρω» και να ακούν μονάχα τον ένστικτό τους. Γενικά αν ένα παιδί από την ηλικία ήδη των έξι μηνών δεν δείχνει σημάδια επικοινωνιακής διάθεσης θα πρέπει οι γονείς να λάβουν μια γνώση από κάποιο εξειδικευμένο επιστήμονα λογοθεραπευτή όχι για να κάνει φυσικά το βρέφος  λογοθεραπεία αλλά συμβουλευτικά και μόνο για το πώς οι ίδιοι μπορούν αρχικά να βοηθήσουν και να παρατηρούν- καταγράφουν την εξέλιξη του βρέφους. Τα επικοινωνιακά σημάδια που  πρέπει να έχει ένα παιδί ήδη από την ηλικία των έξι με εννέα μηνών είναι:

Η βλεμματική επαφή, το χαμόγελο-γέλιο ως μορφασμός όχι ως αντίληψη του χιούμορ, η αναζήτηση της αγκαλιάς, το γέλιο, το κλάμα, οι μασητικές- γναθικές - στοματικές κινήσεις, το σήκωμα των χεριών, η αλλαγή διάθεσης όταν αλλάζει περιβάλλον ακόμα και αν αυτό είναι πχ το μπάνιο ή η βόλτα.

Ξανατονίζω εδώ ότι όλες οι μανούλες καταλαβαίνουν απόλυτα αν το παΐδι τους υπολείπεται κάπου και το μόνο που χρειάζεται είναι να μην κλείσουν τα αυτιά στο ένστικτο τους που είναι από τη φύση μας πολύ ισχυρό. Να πάρουν μια γνώμη από ειδικό και να ξέρουν ότι μόνο καλό θα κάνουν αν πατήσουν σε βήματα σταθερά ειδικών που γνωρίζουν και τίποτα κακό δεν πρόκειται να συμβεί. Επιπλέον αν ένα παιδί στην ηλικία των 3,6 δεν έχει ακόμα καθαρό καταληπτό λόγο τότε επίσης θα πρέπει η οικογένεια να σπεύσει άμεσα σε κάποιο λογοθεραπευτή γιατί από κει και έπειτα μετά την ηλικία των 3,6  ο χρόνος  εξέλιξης ανάπτυξης του λόγου μετρά αντίστροφα μιας και θα πρέπει ήδη μέχρι τα 3,6 ο προφορικός λόγος να έχει απόλυτα δομηθεί στη βασική του απλή δομή (φωνολογικά , αρθρωτικά και συντακτικά) και να εξελίσσεται το λεξιλόγιο και η σύνθετη δομή σχετικά με το επίπεδο της σκέψης και της διανόησης. Αν αμελήσουμε τα σημάδια στα δύο αυτά κομβικά ηλικιακά ορόσημα και στο ενδιάμεσο χρονικό πλαίσιο που μεσολαβεί, τότε οι συνέπειες θα έχουν χρονοβόρα κοστοβόρα και πολλές φορές μη αναστρέψιμα αποτελέσματα.

Πόσο σημαντικό είναι  αντιμετωπισθούν άμεσα οι δυσκολίες στο λόγο και στην ομιλία; 

Δεν είναι απλά σημαντικό πολλές φορές μπορεί να είναι και ολέθριο για ένα παιδί να μη λάβει έγκαιρα θεραπεία. Η επικοινωνία μας δεν είναι μονάχα η έκφραση αναγκών που είναι και αυτό εξαιρετικά σημαντικό. Η επικοινωνία είναι η επαφή μας με τον κόσμο και με το περιβάλλον, είναι άμεσα συνδεδεμένη με την ψυχολογία μας, με την εικόνα του εαυτού και φυσικά με την μαθησιακή  διαδικασία. Είναι λοιπόν επιτακτική ανάγκη ένα παιδί να περνάει τα αναπτυξιακά στάδια-ορόσημα εντός ορίων ώστε να φτάνει πάντα στο μέγιστο  των δικών του ικανοτήτων.

Τι περιθώρια βελτίωσης υπάρχουν;   

Είναι λίγο δύσκολο να απαντηθεί η ερώτηση αυτή αν και είναι εξαιρετικά σημαντική εύστοχη και ουσιαστική. Είναι δύσκολο ν απαντηθεί διότι η βελτίωση και τα περιθώρια  αυτής  είναι ένα ζήτημα  πολυπαραγοντικό.

Θέλω με αυτό να πω ότι εξαρτάται από πολλούς παράγοντες που δρουν ταυτόχρονα όπως το γενικό ιστορικό  του παιδιού, το περιβάλλον  στο οποίο ανατρέφεται, το είδος της διαταραχής – δυσκολίας, τον θεραπευτή φυσικά, το πλαίσιο, το ίδιο το παιδί ιδιοσυγκρασιακά  και -απαράμιλλης δυναμικής-, τις γενικές συνθήκες. Όταν όμως όλα τα παραπάνω είναι σε θετική τροχιά τότε τα περιθώρια  βελτίωσης για κάθε δυσκολία είναι εξαιρετικά ικανοποιητικά και το παιδί μπορεί να φτάσει στο μέγιστο σημείο που δυναμικά μπορεί.

Ποιες τεχνικές και μέθοδοι ακολουθούνται;  

Οι τεχνικές και οι μέθοδοι είναι στοιχεία που καθορίζονται και πάλι από το είδος την διαταραχής. Φυσικά μια καλή διαγνωστική- αξιολογητική και διαφοροδιαγνωστική διαδικασία είναι απαραίτητη προκειμένου ο ειδικός να καταλήξει σε διάγνωση ώστε να εφαρμόσει το καλύτερο πλαίσιο, πάντοτε εξατομικευμένο για κάθε παιδί. Οι τεχνικές είναι  πολλές και ποτέ δεν ακολουθούν  ίδια στάδια και  ίδια βήματα ούτε τις  μεταχειριζόμαστε  με τον ίδιο τρόπο για όλα τα παιδιά. Το παιχνίδι, η μίμηση, η ζωγραφική, η συλλογική –συνεργατική διαδικασία ( ερώτηση- απόκριση κ.λπ), η αισθητηριακή ολοκλήρωση, η σωματική άσκηση, η διαχείριση των συναισθημάτων, η ολοκληρωμένη επικοινωνία και συναλλαγή με το οικογενειακό περιβάλλον και άλλα πολλά που αφορούν προγράμματα αποκατάστασης  εναλλακτικών τρόπων επικοινωνίας παιδιών με δυσκολίες, συμβάλλουν στο να φτάσουμε στο καλύτερο επιθυμητό αποτέλεσμα.

Τι είναι αυτό που πρέπει να προσέξουν οι γονείς παίρνοντας την απόφαση για λογοθεραπεία; 

Εδώ θα σας απαντήσω και ως γονιός και ως ειδικός. Οι γονείς πρέπει να είμαστε ιδιαίτερα προσεκτικοί στο ζήτημα της επιλογής κατάλληλου ειδικού και εννοώ αρχικά πιστοποιημένου λογοθεραπευτή, αποφοίτου των  σχολών  υγείας του τμήματος  Λογοθεραπείας  αποφοίτου των σχολών υγείας του τμήματος Λογοθεραπείας ΑΕΙ /ΑΤΕΙ ημεδαπής ή αλλοδαπής.

Επίσης είναι καλό να ρωτούν τον ειδικό για οποιαδήποτε απορία έχουν σχετικά με το θέματα που τους οδήγησαν στον θεραπευτή, να ζητούν χρόνο στην επικοινωνία μαζί του και να μην επιτρέψουν στον εαυτό τους  να νιώσουν την διαδικασία ως διεκπεραίωση. Τότε θα πρέπει να υποψιαστούν ότι η συνθήκη δε λειτουργεί ως θα όφειλε. Απεναντίας να νιώσουν ασφαλείς όταν προσλαμβάνουν τη θεραπεία  ως φροντίδα με επιστημονική στοχοθεσία  και ανθρωπιστική  προσέγγιση. Τότε και μόνο τότε είναι σε σωστά και καλά χέρια και θα μπορέσει το παιδί να πάρει τα καλύτερα εφόδια ώστε να φτάσει στο μέγιστο σημείο που επιτρέπουν οι ικανότητές του. Πολλή, πολλή, πολλή προσοχή σε αυτό!

Πώς θα πρέπει να γίνεται επιλογή λογοθεραπευτή;  

Νομίζω απάντησα παραπάνω στην ερώτηση αυτή. Θεωρώ ότι η σχέση που χτίζουμε με το θεραπευτή είναι καθοριστική και η επικοινωνία  μας μαζί του δεν πρέπει ποτέ να είναι διεκπεραιωτική και τυπική. Όταν κάτι τέτοιο αισθανθούμε μην το αγνοήσουμε ως οιωνό.

Το επιστημονικό  υπόβαθρο του ειδικού είναι καλό και σημαντικό να το γνωρίζουμε και δεν είναι κακό να ζητάμε να δούμε το πιστοποιητικό των σπουδών αυτού που τελικά θα αναλάβει το παιδί μας. Ξέρετε σε ορισμένους φορείς του δημοσίου  δεν αμφισβητείται η εγκυρότητα του επιστήμονα π.χ. όταν πας στο νοσοκομείο ξέρεις ότι ο απέναντί σου είναι γιατρός. Αν είναι καλός ή κακός είναι  άλλη κουβέντα αλλά σίγουρα είναι γιατρός. Απεναντίας, στο ελεύθερο επάγγελμα αυτό δεν είναι πάντα  ούτε αυτονόητο ούτε ξεκάθαρο και σαφές και καλό είναι να ξέρουμε που εμπιστευόμαστε τα παιδιά μας. Φυσικά η πόλη μας, στην οποία ζω και εγώ τα τελευταία αρκετά χρόνια, είναι μια μικρή  πόλη  και βοηθάει σε αυτό, αλλά καλό είναι να είμαστε λίγο προσεκτικοί, όχι καχύποπτοι προς Θεού, απλά λίγο πιο προσεκτικοί  στην επιλογή κατάλληλου ειδικού, να είναι πιστοποιημένος με πτυχίο, και πάλι το τονίζω χωρίς να υπαινίσσομαι κατί παραπάνω απο αυτό που λέω είναι σημαντικό να έχουμε σαφή εικόνα για το ποιος ασχολείται θεραπευτικά με το παιδί.

Info:

Διάβασις

Γερμανού 158 & Εϋνάρδου, Άνω Πόλη - Πάτρα

Τ.: 2610327228

www.facebook.com/evageliafotopoulou/

 

Ακολουθήστε το thebest.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο thebest.gr

Well Being