Εάν βρεθείτε στην Αθήνα και ειδικά στο Θησείο σπεύστε στην έκθεση «Light Negative Positive – Η Ελληνικότητα της Χρύσας»
Μια σπάνια ευκαιρία να γνωρίσουμε τις συνθέσεις της διάσημης στο εξωτερικό -και ειδικά στην Αμερική- ελληνίδας εικαστικού Χρύσας- Chryssa μας δίνει η έκθεση «Light Negative Positive – Η Ελληνικότητα της Χρύσας» στο MOMus-Μουσείο Άλεξ Μυλωνά στην πλατεία Αγίων Ασωμάτων της περιοχής του Θησείου. Απολαύστε την παραγωγή που μας δίνει να καταλάβουμε πως η γραφή, η γλώσσα, η επικοινωνία και τα σύμβολα είναι κεντρικός άξονας των έργων της, όπως και οι έννοιες της αρμονίας, της συμμετρίας, του ρυθμού. Παρουσιάζεται συγκεκριμένα μια ενότητα σχεδίων της αείμνηστης Χρύσας, τα οποία δώρισε ο αρχιτέκτονας, ερευνητής και συγγραφέας Αλέξανδρος Τζώνης (Alexander Tzonis) και η σύντροφός του Liane Lefaivre το 2017 στο Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης και σήμερα ανήκουν στη συλλογή του MOMus. Θα δούμε ακόμα και την πρωτότυπη αφίσα της πρώτης σχετικής έκθεσης του 1968.
Η Χρύσα (Βαρδέα-Μαυρομιχάλη) [Αθήνα, 1933-2013] σπούδασε στο Παρίσι (Académie de la Grande Chaumière, 1953-54) και στo Σαν Φρανσίσκο (California School of Fine Arts, 1954-55). Από το 1955 εγκαταστάθηκε μόνιμα στη Νέα Υόρκη.
Εκπρόσωπος της πρωτοπορίας της αμερικάνικης και της διεθνούς τέχνης τις δεκαετίες του 1950 και του 1960, η Χρύσα αναζητά επίμονα και αδιαπραγμάτευτα την «πραγματικότητα» στην τέχνη. Στη δουλειά της διαφαίνεται η διαλεκτική σχέση που αναπτύσσει ανάμεσα στο παρελθόν, στις πολιτισμικές της καταβολές και στην πολυπλοκότητα του υλιστικού, φωτεινού κόσμου της Times Square, της κουλτούρας της μαζικής κατανάλωσης και πληροφόρησης.
Με την τέχνη της εξερευνά τον εαυτό της και προσδιορίζει την ταυτότητά της ενώ εμβαθύνει στη γυναικεία δημιουργικότητα με δική της σημειολογία. Εχει κοινά χαρακτηριστικά με το κίνημα της pop art, αλλά οι πειραματισμοί της με το νέον, έγιναν σήμα κατατεθέν της. Εχει κάνει έκθέσεις σε Museum of Modern Art (Νέα Υόρκη), Whitney Museum of American Art (Νέα Υόρκη), Musée d’ Art Contemporain (Μόντρεαλ), Musée d’ Art Moderne de la ville de Paris (Παρίσι) και στην Εθνική Πινακοθήκη της Αθήνας. Συμμετείχε σε Μπιενάλε του São Paulo (1963, 1969, 1991) και της Βενετίας (1972) και στη Documenta 4 του Kassel (1968). Στις αρχές της δεκαετίας του 1990 εργάστηκε για ένα διάστημα στην Ελλάδα, χρησιμοποιώντας ως εργαστήριο την αίθουσα ενός παλιού κινηματογράφου. Από το 2007 έζησε μόνιμα στην Αθήνα, όπου τα γνωστότερα έργα της σε δημόσιο χώρο είναι η Κλυταιμνήστρα στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, και η Mott Street που τοποθετήθηκε (2004) στον σταθμό «Ευαγγελισμός» του αθηναϊκού Μετρό.
*Την επιμέλεια της έκθεσης που θα διαρκέσει ως 29/1 έχουν αναλάβει ο Γιάννης Μπόλης, ιστορικός της τέχνης, προϊστάμενος του MOMus-Μουσείου Άλεξ Μυλωνά και η Μαρία Τσαντσάνογλου, ιστορικός της τέχνης και διευθύντρια του MOMus-Μουσείου Μοντέρνας Τέχνης-Συλλογή Κωστάκη. Σύμβουλος της έκθεσης είναι ο Αλέξανδρος Τζώνης, αρχιτέκτονας, συγγραφέας ερευνητής και ομότιμος Καθηγητής στο Τεχνολογικό Πανεπιστήμιο του Delft.
Η Χρύσα στο Μετρό της Αθήνας
Ακολουθήστε το thebest.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο thebest.gr