Σεμνός και προσγειωμένος, μιλάει σαν να μην κατάφερε και κάτι σπουδαίο…
Ο Πατρινός Δημήτρης Νικολακόπουλος είναι 22 χρόνων και είναι αυθεντία στα μαθηματικά. Πριν λίγες μέρες πήρε το πτυχίο του από το Τμήμα Μαθηματικών του Πανεπιστημίου Πατρών με 9.93 στα 10 και πλέον είναι έτοιμος για τις μεταπτυχιακές σπουδές του. Τα όνειρά του ξεπερνούν τα ελληνικά σύνορα αφού θα ήθελε να βρεθεί και σε κάποιο Πανεπιστήμιο του εξωτερικού. Σεμνός και προσγειωμένος, μιλάει σαν να μην κατάφερε και κάτι σπουδαίο…
Πώς ήσουν ως μαθητής;
Στο σχολείο ήμουν ένα ζωηρό, ένα άτακτο παιδί. Κάποια στιγμή, το 2014 και ενώ πήγαινα στη Β’ Γυμνασίου, κατάλαβα ότι μου αρέσουν τα μαθηματικά. Άρχισα να συμμετέχω σε διαγωνισμούς. Τα πήγαινα καλά και μου άρεσε ιδιαίτερα η επίλυση προβλημάτων. Ήμουν μέτριος μαθητής, όμως στα μαθηματικά έπαιρνα πάντα το μέγιστο. Η αλήθεια είναι ότι δεν με βοήθησε κάποιος καθηγητής, ούτε με παρότρυνε να ασχοληθώ πιο σοβαρά με τα μαθηματικά. Πιο πολύ έψαξα μόνος μου. Κάποια στιγμή, στη Γ’ Γυμνασίου βρήκα έναν καθηγητή να με καθοδηγήσει.
Πότε άρχισες να ασχολείσαι «πιο σοβαρά» με τα μαθηματικά;
Θυμάμαι τον πρώτο διαγωνισμό. Δεν είχα προετοιμαστεί όμως τα πήγα καλά, και γενικά έχω παρατηρήσει ότι το αποτέλεσμα είναι καλύτερο όταν δεν έχω κάνει κάποια προετοιμασία. Εκεί κατάλαβα τι μου άρεσε. Το έναυσμα ήταν η θεωρία αριθμών. Όσο διάβαζα και έλυνα προβλήματα πριν από ένα διαγωνισμό, ενθουσιαζόμουν. Κατά τη διάρκεια των διαγωνισμών δεν μπορώ να πω ότι είχα τόσο ενθουσιασμό. Το θέμα είναι να σε εμπνεύσει κάτι, να σε κάνει να αναρωτηθείς και να σε προκαλέσει να ψάξεις γι΄αυτό. Αν με κάνεις να σκεφτώ, να αναρωτηθώ, τότε με έχεις κερδίσει.
Υπήρχε κάποιος από το περιβάλλον σου που να ασχολείται επίσης με τα μαθηματικά;
Όχι. Η μητέρα μου εργάζεται ως καθαρίστρια σε νοσοκομείο ενώ ο πατέρας μου εργάζεται ως οδηγός ταξί. Με στήριξαν και οικονομικά και με τις συμβουλές τους. Έχω και δύο αδελφές που ασχολήθηκαν με τα παιδαγωγικά και τα τουριστικά.
Δούλεψες μέχρι να πάρεις το πτυχίο σου;
Εργάστηκα ως ντελιβεράς, είχε πλάκα. Έβγαζα το χαρτζιλίκι μου και παράλληλα μου άρεσε.
Ήταν στόχος το Τμήμα Μαθηματικών;
Όταν έδωσα Πανελλήνιες εξετάσεις, ο στόχος ήταν το μαθηματικό. Συγκέντρωσα 16.000 μόρια. Δεν τα πήγα καλά στην Έκθεση. Μπήκα έβδομος στο Μαθηματικό Τμήμα του Πανεπιστημίου Πατρών. Έχω θετικές εντυπώσεις από το Τμήμα. Γνώρισα αξιόλογα παιδιά που ήμασταν συμφοιτητές. Πολλοί από αυτούς ήταν από την Πάτρα και αγαπούσαν πολύ τα μαθηματικά. Ένας από τους λόγους που τα πήγα καλά και κατάφερα να πάω μπροστά ήταν αυτοί οι άνθρωποι που συμπορευτήκαμε. Ήταν σαν να βρισκόμουν σε πλάτες γιγάντων που με βοηθούσαν να κοιτάξω πιο μακριά. Όταν ανεβαίνεις πάνω σε ένα γίγαντα αυτό συμβαίνει. Ήταν προσωπικότητες με ενδιαφέρον και καλοί χαρακτήρες. Είναι πολύ όμορφο να είσαι με ανθρώπους που έχεις κοινά ενδιαφέροντα και σε βοηθούν να εξελιχθείς αλλά να τους βοηθάς κι εσύ. Κατά τη διάρκεια της καραντίνας, αρκετοί είπαν ότι δεν τα πήγαν καλά. Ωστόσο για εμένα ήταν μία πολύ καλή περίοδος. Όχι μόνο δεν έμεινα πίσω στα μαθήματα αλλά ασχολήθηκα γενικότερα με τον εαυτό μου. Συζητούσαμε με τους φίλους μου, παίζαμε επιτραπέζια, πηγαίναμε για τρέξιμο.
Τι είναι αυτό που χρειάζεται για να κάνει κάποιος τη διαφορά;
Όσο καλός και να είσαι κάτι, όσο ταλέντο και να έχεις πρέπει να δουλέψεις για να το καλλιεργήσεις. Το πιο εύκολο είναι να βρίσκω προβλήματα για να επιλύνω. Στο διαδίκτυο υπάρχουν τα πάντα, μπορεί να είναι η αυτοκρατορία σου, αν το χρησιμοποιήσεις σωστά. Πρέπει να το εκμεταλλευτείς κατάλληλα για να πάρεις αυτά που χρειάζεσαι. Όταν θέλω να επικεντρωθώ σε ένα θέμα, το βρίσκω σε πολλά βιβλία, σε πολλές δημοσιεύσεις προκειμένου να καταλήξω στη δική μου γνώμη, άποψη και οπτική. Για παράδειγμα, σε προπτυχιακό επίπεδο έκανα μία εργασία σε θεωρία αριθμών και τις ελλειπτικές καμπύλες. Μέσα από την μελέτη πολλών δημοσιεύσεων προέκυψε και η δική μου πινελιά.
Τι ρόλο παίζει ο καθηγητής σε ένα τέτοιο τμήμα;
Κατά τη διάρκεια των σπουδών μου και σε προπτυχιακό επίπεδο, δεν επέλεγα μαθήματα αλλά καθηγητές. Έχει πολύ μεγάλη σημασία να έχεις καλούς συνεργάτες, να επικοινωνείς, να συζητάς, να βοηθάς. Μπορεί να υπάρχει ένα πολύ ενδιαφέρον μάθημα και ο καθηγητής να μην το μεταδίδει σωστά. Επέλεγα λοιπόν τους καθηγητές που με ενέπνεαν και με παρακινούσαν.
Σε πείραξε που για λίγο το πτυχίο σου δεν είναι με 10;
Ο βαθμός του πτυχίου μου είναι 9.93 στα 10. Σε όλα τα μαθήματα έγραψα 10 εκτός από ένα στο οποίο πήρα 9,5 στο τρίτο έτος. Συζητήσαμε με τον καθηγητή που έδωσε αυτή την βαθμολογία και ήταν σεβαστή. Έχω ακολουθήσει ως κατεύθυνση τα θεωρητικά μαθηματικά και αυτό ήταν ένα μάθημα στατιστικής. Δεν με απασχολούσε πολύ, δεν πειράζει που εξαιτίας του χάθηκε το 10/10. Αυτό που με ενδιαφέρει εμένα είναι να αποδίδω. Δεν θα έλεγα ότι με νοιάζουν οι βαθμοί.
Τι θα ήθελες για το μέλλον;
Θα ήθελα να κάνω σπουδές εκτός Ελλάδας. Θα ήθελα να ασχοληθώ με την έρευνα και σε ακαδημαϊκό επίπεδο. ‘Έχω ακούσει ότι στο εξωτερικό γίνεται καλύτερη δουλειά, ότι υπάρχουν πιο ειδικευμένοι καθηγητές πάνω σε αυτό που με ενδιαφέρει. Θέλω πολύ να δουλέψω με ξένους καθηγητές. Με όποιον δάσκαλο καθίσεις, τέτοια γράμματα θα μάθεις. Υπάρχουν πρόσωπα που θαυμάζω και φυσικά ο στόχος είναι να τα ξεπεράσω.
Κάποιος που ασχολείται με τα μαθηματικά, μπορεί να βγάλει αρκετά χρήματα;
Νομίζω ότι μπορεί να κερδίζει ένα ικανοποιητικό ποσό.
Θα μπορούσες να κάνεις και κάτι άλλο εκτός από τα μαθηματικά;
Δε το έχω σκεφτεί. Δε ξέρω. Αφιερώνω πολύ χρόνο στο διάβασμα. Νομίζω ότι όσο κάνω μαθηματικά, αυτό που μου αρέσει δηλαδή, θα είμαι εντάξει. Δεν αισθάνομαι ότι χάνω κάτι από τη ζωή μου ή ότι στερούμαι εξαιτίας των σπουδών μου. Πρέπει να βάζει προτεραιότητες κανείς. Πολλές φορές λέω, γράψε τις προτεραιότητες σου σε ένα χαρτί και μετά κόψε το χαρτί στη μέση, κράτα μόνο το πάνω μέρος.
Υπάρχει κάτι που σε «τρομάζει»;
Κάθε φορά που ανακαλύπτω κάτι καινούργιο είναι σα να αφαιρώ μία σταγόνα από ολόκληρο τον Ωκεανό. Είναι κάτι που φαίνεται τρομακτικό, αλλά τελικά είναι όμορφο. Η γνώση δεν είναι σφαιρική αλλά κατευθυνόμενη, σαν βέλος. Και ότι ξέρεις, πρέπει να το ξέρεις καλά…
Ποιος είναι για εσένα αυτός που έχει ήθος;
Αυτός που σέβεται τον άλλον, τη γνώμη του. Αυτός που ενδιαφέρεται για τον άλλον. Είμαστε κοινωνικά όντα, πρέπει να βοηθάμε. Θέλω να φτάσω ψηλά όχι για να δω τη θέα αλλά για να μπορέσω να σε τραβήξω και να τη δεις μαζί μου μαζί με το φορτίο σου.
Για εμένα η ορθόδοξη Εκκλησία έχει παίξει πολύ σημαντικό ρόλο. Πηγαίνω στην Εκκλησία όσο πιο συχνά μπορώ γιατί η πίστη με βοηθά. Το πνευματικό κομμάτι και η πνευματική ψυχή μου είναι κάτι που με ενδιαφέρει πολύ. Είναι κάτι που έμαθα από την οικογένεια μου. Οι γονείς μου με πήγαιναν μικρό στην Εκκλησία και το κατηχητικό. Κατάλαβα ότι η ζωή κοντά στην Εκκλησία με βοηθούσε και στα μαθηματικά, όσο κι ακούγεται περίεργο. Ο Ευκλείδης, για παράδειγμα, έβαλε κάποια αξιώματα που είναι παραδοχές. Τα δέχεσαι, τα πιστεύεις και πορεύεσαι με αυτά. Έτσι είναι και η θρησκεία.
*Φωτογραφίες: Δημήτρης Χριστοδουλόπουλος
Ακολουθήστε το thebest.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο thebest.gr