H oμιλία του Βουλευτή Αχαΐας ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ στην Ολομέλεια της Βουλής κατά τη συζήτηση του σν Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού
Ο Βουλευτής Αχαΐας του ΣΥΡΙΖΑ Κώστας Μάρκου, κατά τη σημερινή τοποθέτησή του στην Ολομέλεια της Βουλής, επί της συζήτησης του σ/ν του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού αναφέρθηκε ότι δεν προκύπτει από πουθενά η σκοπιμότητα αλλαγής του νομικού καθεστώτος των 5 μεγαλύτερων Μουσείων της χώρας.
Σύμφωνα με το προς ψήφιση νομοσχέδιο διαπιστώνει κανείς ότι η μετατροπή του νομικού καθεστώτος των μουσείων σημαίνει την αυτόματη αποκοπή τους από τον κορμό της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας, η οποία όμως διαχρονικά τα τροφοδοτεί με πλήθος ανασκαφικών ευρημάτων, αλλά μέχρι πρότινος και με ανθρώπινους πόρους. Παράλληλα ο βουλευτής διαπίστωσε ότι δημιουργείται τεράστιο πρόβλημα στα μικρά μουσεία της χώρας που τροφοδοτούντο από τους πόρους της ψηλής επισκεψιμότητας των μεγάλων μουσείων.
Ταυτόχρονα η ίδρυση παραρτημάτων των μουσείων στο εξωτερικό συνδέεται άμεσα με τη μακροχρόνια εξαγωγή αρχαιοτήτων από ελληνικά Μουσεία στο εξωτερικό. Ο βουλευτής κατέληξε τονίζοντας ότι η Ελλάδα είναι ολόκληρη ένα τεράστιο εξελισσόμενο Μουσείο που δεν μοιάζει με καμμιά άλλη χώρα. Η απερχόμενη Υπουργός Πολιτισμού αφήνει πίσω της στάχτη και αποκαΐδια. Η επόμενη κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ θα προβεί σε εκτεταμένη «Απομενδωποίηση».
Ακολουθεί ολόκληρη η ομιλία:
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι
ΣΚΟΠΙΜΟΤΗΤΑ
Καταρχάς δεν καθίσταται σαφές και κατανοητό ακόμη και από την αιτιολογική έκθεση που συνοδεύει το Σ/Ν ποια είναι η ανάγκη αυτής της μετατροπής του νομικού καθεστώτος των Μουσείων. Τουλάχιστον από τα μέσα της δεκαετίας του 1990 και εξής, τα δημόσια αρχαιολογικά μουσεία της χώρας έχουν καταφέρει να απορροφήσουν πλήθος εθνικών και ευρωπαϊκών κονδυλίων που αφορούσαν έργα υποδομής, αλλά και ανανέωσης των μόνιμων εκθέσεων, έχουν παρουσιάσει εκατοντάδες εκπαιδευτικά προγράμματα για επισκέπτες όλων των ηλικιών αλλά και για ΑμεΑ, Ρομά, τοξικοεξαρτημένους και ευάλωτες κοινωνικές ομάδες.
Έχουν εκπονήσει δεκάδες περιοδικές εκθέσεις, οι οποίες στηρίζονται σε στιβαρή επιστημονική έρευνα, έχουν συμμετάσχει δανείζοντας εκθέματα σε μεγάλες περιοδικές εκθέσεις σε Μουσεία του εξωτερικού, έχουν πραγματοποιήσει σημαντικές εκδόσεις, που αποτελούν ουσιαστικές συμβολές στη διεθνή βιβλιογραφία, και έχουν παράσχει αρχαιολογικό υλικό και κάθε είδους βοήθεια σε ερευνητές από όλον τον κόσμο. Όλα αυτά παρέχονται δωρεάν και υπηρετούνται από υψηλής εξειδίκευσης υπαλλήλους, οι οποίοι αν και δεν είναι ευάριθμοι υπερβαίνουν εαυτούς στα καθήκοντά τους.
Σύμφωνα με το προς ψήφιση Σ/Ν διαπιστώνει κανείς ότι η μετατροπή του νομικού καθεστώτος των μουσείων σημαίνει την αυτόματη αποκοπή τους από τον κορμό της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας, η οποία όμως διαχρονικά τα τροφοδοτεί με πλήθος ανασκαφικών ευρημάτων, αλλά μέχρι πρότινος και με ανθρώπινους πόρους.
Η ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΔΙΑΣΤΑΣΗ
Για να σταθούμε λοιπόν στην οικονομική διάσταση. Αυτά τα πέντε μεγάλα μουσεία, οι ναυαρχίδες της πολιτιστικής κληρονομιάς, της μουσειακής πολιτικής της χώρας, θα έχουν βέβαια όλα τα έξοδα και θα επιβαρύνουν βεβαίως τον τακτικό Προϋπολογισμό. Και τα έσοδα μέχρι να γίνει η ΚΥΑ, τα έσοδα θα τα διαχειρίζεται βεβαίως το Διοικητικό Συμβούλιο. Εδώ έχουμε ένα τεράστιο πρόβλημα. Εάν η μουσειακή πολιτική της χώρας είχε μία τεράστια σημασία είναι ότι δημιουργούσε μία αλυσίδα αλληλεγγύης ανάμεσα στα μουσεία. Τα μεγάλα μουσεία με την επισκεψιμότητα, με τους πόρους που είχαν, μπορούσαν να τροφοδοτούν και τα μικρότερα μουσεία της χώρας. Τώρα τι θα γίνει; Αυτή η αλυσίδα αλληλεγγύης σπάει; Έχουμε πέντε μουσεία και από κει και πέρα τελείωσε η υπόθεση; Η Περιφέρεια, τα μικρά μουσεία που είναι όμως τεράστιας παιδαγωγικής ταυτοτικής, ερευνητικής σημασίας, αυτά τα μουσεία θα μείνουν εκτός;
ΠΑΡΑΡΤΗΜΑΤΑ
Εδώ προσοχή προβλέπεται η ίδρυση παραρτημάτων των μουσείων στο εσωτερικό!!! (δεν αντιλαμβανόμαστε την σκοπιμότητα ίδρυση παραρτήματος του ΕΑΜ εντός της χώρας, όταν υπάρχουν σχεδόν παντού (έχουμε περίπου 240 μουσεία)συνδεδεμένα με τον τοπικό αρχαιολογικό πλούτο, και το εξωτερικό.
Η ΔΙΟΙΚΗΣΗ
Συγκροτούνται επταμελή Δ.Σ. που θα διοικούν τα πέντε μουσεία. Τα μέλη τους διορίζονται με Υ.Α. του υπουργού πολιτισμού με 3ετή θητεία δυνάμενη να ανανεωθεί άλλες δύο φορές. Δυνητικά λοιπόν αναφερόμαστε σε 9ετή θητεία των μελών των διορισμένων Δ.Σ. από τον υπουργό. Σημειώνω ότι μαζί με τους 5 Γεν. Δ/ντες, 40 άτομα της απολύτου επιλογής του εκάστοτε υπουργού θα διαχειρίζονται τον σημαντικότερο μουσειακό πλούτο της χώρα, θα καθορίζουν μουσειακή πολιτική, θα ελέγχουν τους εργαζόμενους, θα διαχειρίζονται τα οικονομικά των μουσείων, θα ιδρύουν παραρτήματα κλπ. Είναι μοντέλο που ακούγεται καινοφανές - και είναι όσον αφορά την διαχείριση των αρχαιοτήτων στην χώρα
Ο ΔΑΝΕΙΣΜΟΣ
Εισάγεται η δυνατότητα στους διορισμένους και απόλυτα αρεστούς στον εκάστοτε υπουργό να αποφασίζουν για τον δανεισμό, παρακαταθήκη, εξαγωγή και ανταλλαγή αντικειμένων, επαναλαμβάνοντας την γνωστή ρύθμιση περί μακρόχρονου δανεισμού. Ενώ αναφέρετε ότι ο χρόνος δανεισμού και εξαγωγής δεν μπορεί να υπερβαίνει την πενταετία και δύναται να ανανεωθεί με την ίδια διαδικασία, δεν προσθέτει όμως στην διαδικασία ανανέωσης την λέξη άπαξ γεγονός που σημαίνει ότι η διαδικασία μπορεί να ανανεώνεται αέναα. Ας σκεφτούμε πως συνδέεται η εν λόγω ρύθμιση με το θέμα των μαρμάρων, την συμφωνία Στερν και Κύριος οίδε σε πόσες άλλες συμφωνίες θα βρει εφαρμογή.
ΠΑΡΑΡΤΗΜΑΤΑ
Στο αρθρο 65 προβλέπεται η ίδρυση παραρτημάτων και του Μουσείου Ακρόπολης στο εσωτερικό και το εξωτερικό. Το σημείο αυτό είναι ιδιαιτέρως επικίνδυνο, καθώς συνδέεται άμεσα με τη μακροχρόνια εξαγωγή αρχαιοτήτων από ελληνικά Μουσεία στο εξωτερικό, την νομιμοποίηση της αρχαιοκαπηλικής Συλλογής Στερν και τις μυστικές διαπραγματεύσεις της κυβέρνησης για την “ανταλλαγή” ή τον “δανεισμό” των αρχιτεκτονικών γλυπτών του Παρθενώνα, με πρωτοβουλία και εισήγηση του κυβερνητικά διορισμένου ΔΣ.
ΔΙΟΡΘΩΣΕΙΣ
Στα Άρθρα 70-71 το κεφάλαιο Γ εισάγει διορθώσεις και αλλαγές στον Ν. 4858/2021 “Κύρωση Κώδικα νομοθεσίας για την προστασία των αρχαιοτήτων και εν γένει της πολιτιστικής κληρονομιάς”. Θυμίζουμε ότι η κωδικοποίηση αυτή εισήχθη στη Βουλή χωρίς καμία προηγούμενη συζήτηση ή γνώμη των Υπηρεσιών του ΥΠΠΟΑ. Και μάλιστα με κατεπείγοντα τρόπο, ως κύρωση, σε μία και μόνη συνεδρίαση της αρμόδιας Επιτροπής στις 11/11/2021, ενώ το κείμενο του νομοθετήματος ήταν έτοιμο από τον Μάρτιο 2021. Για όλα αυτά αλλά και για τα ΠΡΟΦΑΝΗ ΣΦΑΛΜΑΤΑ κωδικοποίησης ο ΣΥΡΙΖΑ είχε στείλει ακόμα και επιστολή στον πρόεδρο της Βουλής και στην αρμόδια επιτροπή κωδικοποίησης αλλά φωνή βοώντος εν τη ερήμω.
Το νομοθέτημα έγινε από το γραφείο της υπουργού και δεν είχε δοθεί ούτε καν στις αρμόδιες Γενικές Διευθύνσεις και Διευθύνσεις του ΥΠΠΟΑ που ήταν αρμόδιες να επεξεργαστούν την κωδικοποίηση, με αποτέλεσμα να υπάρχουν προφανή λάθη αλλά και ουσιώδεις παρεμβάσεις στον Ν. 3028/02 που εμφανίστηκαν ως απλή «κωδικοποίηση» ενώ έφταναν ακόμα και σε υποβάθμιση της ποινικής αντιμετώπισης των κακουργημάτων του αρχαιολογικού νόμου καταργώντας την αρμοδιότητα του Εισαγγελέα Εφετών! Το ότι έρχεσθε τώρα με νέο νομοθέτημα να “διορθώσετε” κάποια από τα λάθη αυτά, και μάλιστα επιλεκτικά, και όχι όλα, αναδεικνύει τα επικίνδυνα γονατογραφήματα που νομοθετείτε.
H ΥΠΟΥΡΓΟΣ MΕΝΔΩΝΗ:
Αποκεφάλισε τα αρχαια της Εγνατίας
Νομιμοποίησε την αρχαιοκαπηλία
Τσίμέντωσε την Ακρόπολη
Στάθηκε δίπλα στον Λιγνάδη
Απαξίωσε τους καλλιτέχνες
ΑΦΗΝΕΙ ΠΙΣΩ ΤΗΣ ΣΤΑΧΤΗ ΚΑΙ ΑΠΟΚΑΪΔΙΑ ΧΡΕΙΑΖΕΤΑΙ «ΑΠΟΜΕΝΔΩΠΟΙΗΣΗ»
Ακολουθήστε το thebest.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο thebest.gr