Το φετινό έμβλημα της πομπής είναι ένας κλόουν με καρουζέλ πίσω του, δίχως τη «σπαστή» παλιότερη λογική
Φθάνουμε στο ζενίθ του Πατρινού Καρναβαλιού, με τις πολυαναμενόμενες παρελάσεις του τελευταίου σαββατοκύριακου, αλλά με αφορμή το προκαταβολικό «ντεμπούτο» των αρμάτων στην πλατεία Γεωργίου για να φωτογραφηθεί μαζί τους ο κόσμος, κάναμε κάποιες αναδρομικές σκέψεις.
Ο φετινός Βασιλιάς Καρνάβαλος- που ναι, μας αρέσει γιατί υμνεί τη μαγεία του παιχνιδιού και το χρυσό- κόκκινο «δείχνουν» πολύ πάνω του με art αποτέλεσμα- υστερεί σε εκτόπισμα, όσο κι αν επανεμφανίζεται μετά από χρόνια αδράνεια, σε συνθήκες «έκρηξης επισκεψιμότητας».
Βασιλιάς Καρνάβαλος 2023
Για να εξηγούμαστε, οι μικρότερες διαστάσεις που εξομοιώνουν το βασικό άρμα – έμβλημα με τα υπόλοιπα είναι φαινόμενο πολλών χρόνων και δεν αφορά μόνο τη νυν δημοτική αρχή. Την περίοδο από τα μέσα των nineties και για μια δεκαπενταετία περίπου είδαμε iconic κατασκευές του «Βασιλιά» με σπονδυλωτές πλατφόρμες, σαν ενιαίο αφήγημα. Τότε το κεντρικό άρμα ήταν πελώριο δεσπόζοντας στις πομπές. Κυρίαρχο αξιοθέατο αναμφίβολα. Διάδοχος των ονομαστών κατασκευαστών Βούρτση και Παπαθεοδώρου, ο μετρ του είδους Πέτρος Βρυώνης είχε επενδύσει στη μεγαλοπρέπεια, σε εμβληματικό, «διονυσιακό» style με καμπύλες που «πετούσαν» και έρρεαν μπροστά στα μάτια του κοινού αλλά και στις μηχανικές εκπλήξεις. Σε παλιότερη συνέντευξή του είχε αναφέρει πως οι περικοπές στο δημοτικό προγραμματισμό, διέκοψαν αυτή την παράδοση. Ο ίδιος είχε ως πιο αγαπημένα του, αξιομνημόνευτα άρματα τα «Ηλιος και Σελήνη» και «Μαχαραγιάς πάνω σε ποδήλατο» γιατί είχαν περισσότερα σκαλίσματα και κινήσεις. Επιπλέον έχει επισημάνει πως το 1997 το βασικό άρμα του Καρνάβαλου με τίτλο «Οδύσσεια» το συνέθεταν δέκα πλατφόρμες και κάτι αντίστοιχο είχε συμβεί τη χρονιά με τους «Αθλους του Ηρακλή».
Μακέτες στο πνεύμα της ακολουθίας
Η ιστορία
Γυρίζοντας το χρόνο πίσω οφείλουμε να επισημάνουμε πως ο Δήμος Πατρέων ανέλαβε το Καρναβάλι εδώ και 70 χρόνια, με το Καρναβαλικό Συνεργείο να αποτελεί το κορυφαίο του επίτευγμα. Χάρη σε αυτό «χτίστηκε» η νέα εποχή της μεγαλύτερης γιορτής της πόλης που στιγμάτισε το πολιτισμικό της προφίλ και τη διαφοροποίησε από άλλες διοργανώσεις. Μέσα σε αυτό διέπρεψαν σημαντικοί εικαστικοί δημιουργοί και ανθοκόμοι. Το 1953 για πρώτη φορά το κεφάλι περιστρέφεται, τα μάτια ανοιγοκλείνουν, τα χέρια κινούνται. Το 1955 και 1956 διέσχισαν τους δρόμους οι πρώτοι καθιστοί καρνάβαλοι και το 1959 ξάπλωσε σε ανάκλιντρο. Το 1960 χρειάστηκε ρυμολκούμενο όχημα καθώς εμφανίστηκε με γόνδολα με γόνδολα που την έσερναν δυο θαλάσσια φίδια με τα ηνία μιας γοργόνας. Το 1964 ο Γρηγόρης Παπαθεοδώρου δημιούργησε έναν ξεχωριστό Καρνάβαλο που με τη βοήθεια μηχανισμών σηκωνόταν από τον θρόνο του και ξανακαθόταν . Ο Δημήτρης Βούρτσης, που θήτευσε από το 1964 έως το 1988, έφτιαξε τον πρώτο του Καρνάβαλο το 1978. Συνδέθηκε με άκρως εντυπωσιακά έργα, όπως τον υπερμεγέθη Καρνάβαλο «Μποκάσα» με τους ελέφαντες που παραλίγο να προκαλέσει διπλωματικό επεισόδιο με την Πρεσβεία και αναγκαστικά μετατράπηκε σε φακίρη. Το 1986 έφτιαξε Καρνάβαλο που ανοιγόκλεινε το στόμα του και από μέσα ξεπηδούσαν καρναβαλιστές! Με τη συμβολή του το Συνεργείο μετακόμισε στο κτίριο Λαδόπουλου. Από το 1988 έως το 1993 καλλιτεχνικός υπεύθυνος του Συνεργείου διετέλεσε ο εικαστικός Τάσος Τσαϊλάκης που άφησε το δικό του αποτύπωμα στις δημιουργίες, ενώ από το 1994 μέχρι και το 2019 έγραψε ιστορία και ξεσήκωσε το πανελλαδικό ενδιαφέρον ως art director ο Πέτρος Βρυώνης. Aξέχαστα θεωρούνται τα κεντρικά του άρματα με μυθολογικές και πολιτικοικονομικές θεματικές. (Ιδανικά για καρτ ποσταλ θα λέγαμε).
Στην τωρινή έδρα στο Πετρωτό εξελίσσεται από το 1995 ένα φυτώριο χαρισματικών τεχνιτών. Υπεύθυνος σήμερα είναι ο δημιουργός-κατασκευαστής Νίκος Λιβάνης που υπογράφει τα βασικά και πιο απαιτητικά άρματα και επανέφερε το άνθινο άρμα στο προσκήνιο.
Το σήμερα
Κατά καιρούς έχουν γίνει συζητήσεις για το «Βασιλιά». Για τον εκσυγχρονισμό του με νέες τεχνικές και πρωτόφαντα υλικά, για περισσότερη διάθεση καινοτομίας. Όμως σαν πρώτο βήμα θα έπρεπε να «μεγαλώσει», να ξαναγίνει υπερθέαμα. Λιγότερο στατικό αναμφίβολα. Να φουντώσει ξανά η «φλόγα» για το «κάτι άλλο» που δεν έχει ξαναπαρουσιαστεί. Αυτή τη χρονιά θα δούμε μόνο πέντε νέα άρματα- ανάμεσά τους και το άνθινο- και θα ξαναβγούν πάλι οι κατασκευές από το παιδικό καρναβάλι, με στοιχεία που έχουμε κουραστεί να βλέπουμε ξαναβαμμένα και ξανασυναρμολογημένα. Όταν τα πληρώματα και η εστίαση κάνουν διαρκώς προοδευτικά βήματα τονώνοντας τη δυναμική τους, γιατί η επίσημη αγκαλιά του θεσμού να υπολείπεται; Σκεφτείτε πως από τα γκρουπ θα δούμε φέτος 17 άρματα και δεκάδες στολές ολοκαίνουριες. Αριθμητικά ο Δήμος έχει μειωμένη εκπροσώπηση σε κατασκευές και παραγωγή εικόνων. Τί θα γινόταν εάν όλοι αυτοί οι μασκαράδες ξανάβγαιναν με περσινές φορεσιές;.
Ευελπιστούμε με κάθε καλή προαίρεση για επανεξέταση του ζητήματος. Να δοθεί χώρος στους μοναδικούς αυτούς καλλιτέχνες. Να αποκτήσει ξανά ο Καρνάβαλος το μεγαλείο του ως κορυφαίο, super θεαματικό κομμάτι της αποκριάς, ενδεχομένως με αναπροσαρμογή προγραμματισμού και κατανομής χρηματοδότησης, προσέλκυση χορηγών ή με όποιον άλλο τρόπο οραματιστούν οι «φωτισμένοι» αρμόδιοι παράγοντες. Τωρινοί και επόμενοι.
Ακολουθήστε το thebest.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο thebest.gr