Η PanArmonia παρουσιάζει, υπό την αιγίδα του Πανεπιστημίου Πατρών, την παράσταση «Ορφικοί Ύμνοι – Η Πρεμιέρα (ΠΑΤΡΑ)» στο Αμφιθέατρο του “Συνεδριακού & Πολιτιστικού Κέντρου Πανεπιστημίου Πατρών” το Σάββατο 22 Απριλίου
Η Εστία ανάβει, οι μουσικοί βρίσκονται στις θέσεις τους και ο λόγος και η μουσική ενώνονται, με αφετηρία το παρελθόν, αλλά με την εστίαση στο παρόν. Οι Ορφικοί Ύμνοι μέσα από τη μουσική παράσταση που θα δοθεί το Σάββατο 22 Απριλίου, υπό την αιγίδα του Πανεπιστημίου Πατρών, στο Συνεδριακό Κέντρο, θα μας μεταφέρουν τους δικούς τους συμβολισμούς και νοήματα μια και η PanArmonia έχει φροντίσει να μην τους αφήσει μόνο στο χαρτί. Αντιθέτως, μέσω μιας πολύπλευρης μουσικής και εννοιολογικής προσέγγισης τους δίνει μελωδία και πνοή.
25 μουσικοί ενώνονται στη σκηνή όπου συμπράττουν μέσα από μια ποικιλία μουσικών οργάνων. Από άρπα και κεραύνια κύμβαλα, μέχρι μπουζούκι και κιθάρα.
Οι θεατές θα έχουν την ευκαιρία – τόσο κατά την έναρξη όσο και κατά τη διάρκεια της συναυλίας να βιώσουν την εμπειρία του ακούσματος ήχησης κεραυνίων κυμβάλων (gong). Η ομάδα “Thundering Cymbals” αποτελεί αναπόσπαστο μέρος της παράστασης.
Η PanArmonia είναι ένα πολυποίκιλο μουσικό σύνολο που εδώ και χρόνια αφιερώνει ένα μεγάλο μέρος της δράσης του στην μελέτη των Ορφικών Ύμνων, την ψυχαγωγική λειτουργία τους και την θεραπευτική επενέργειά τους στους ανθρώπους, όπως τονίζει.
Το thebest.gr μιλά με τη μουσικό Τζένη -Τζοάννα Σουλκούκη (πιάνο, σύνθεση, καλλιτεχνική διεύθυνση), η οποία μας «μυεί» στο πρωτότυπο project που παρουσιάζεται στην Πάτρα, σε συνέχεια της παγκόσμιας πρώτης στους Δελφούς. Μάλιστα θα αποτελέσει μέρος της μεγάλης περιοδείας που θα λάβει χώρα σε Ελλάδα, Κύπρο και εξωτερικό.
Πώς προέκυψε η ενασχόλησή σας με του Ορφικούς Ύμνους και γιατί; Ποιος είναι ο στόχος αυτής της παραγωγής;
«Η περίφημη καραντίνα άλλαξε αρκετά τα σχέδια και τις ισορροπίες στον καθένα μας. Έχοντας αρκετό ελεύθερο χρόνο, όπως όλοι οι καλλιτέχνες τότε, με την PanArmonia βρεθήκαμε μπροστά στην πρόκληση της μελοποίησης των Ορφικών Ύμνων. Αξιοποιώντας το δώρο του κοινού ελεύθερου χρόνου, το όνειρό μας να ασχοληθούμε και μουσικά με τους Ορφικούς Ύμνους, άρχισε να παίρνει μορφή. Φυσικά, τίποτα δεν ξεκινάει από εκεί που φαινομενικά μοιάζει η αρχή του. Προσωπικά, από μικρή έψαχνα την εναρμόνιση με την μουσική, τους ανθρώπους, την ζωή και την φύση. Σιγά-σιγά, κατέληξα εκεί απ’ όπου θα έπρεπε να είχα ξεκινήσει: στην σχέση με τον εαυτό.
Ο αρχαίος ελληνικός λόγος, χάρη στην μαθηματική φύση του, είναι χάρτης γεμάτος θησαυρούς, κώδικες, αναγραμματισμούς και έννοιες βαθειές που σε καθοδηγούν, καθώς κάθε συλλαβή,κάθε γράμμα του θα έλεγα, έχει αυτοτελές νόημα. Αυτόν τον λόγο τον συναντάμε σήμερα όλο και λιγότερο, καθώς ό,τι προβάλλεται μονομερώς, τείνει και να κυριαρχεί. Αυτός είναι και ο απώτερος σκοπός όχι μόνο της δικής μας παραγωγής αλλά και της τέχνης γενικότερα: να επαναφέρει στο Φως ό,τι είναι κρυμμένο! Να επαναφέρει το Φως, την ενθύμηση της ρίζας, της ίδιας μας της ουσίας.
Μελετώντας την Αρμονία και τον Λόγο, αλλάζει το φάσμα της συνειδητότητάς σου κι ανακαλύπτεις ποιότητες λησμονημένες από τον χρόνο, αξίες και αρετές καλά κρυμμένες μέσα σου, που λίγο-λίγο αναδύονται μέσα από τον θαυμασμό. Αυτόν ακριβώς τον θαυμασμό προκαλεί η ποίηση της υψηλής κοσμοθέασης του Ορφέα κι εγώ βρίσκομαι ακόμα στην αρχική ενατένιση».
Ποιο είναι για σας το απόσταγμα των Ορφικών ‘Ύμνων, σε επίπεδο φιλοσοφίας στη ζωή σας.
«Οι Ορφικοί Ύμνοι υμνούν την Ωραιότητα και την Σοφία του Εκδηλωμένου Κόσμου, της Φύσης και των Δυνάμεων αυτής, με τον ωραιότερο λόγο που θα μπορούσε να αρθρώσει άνθρωπος επί γης. Εκεί, στο μυστήριο της κοσμογονίας, ο Ορφέας μας μυεί με 88 Θεϊκούς τρόπους στην ανάδειξη της τελειότητας, που είναι σε κάθε της εκδήλωση μοναδική, μα ποτέ ξέχωρη από το Όλον».
Η μελοποίηση και η ενορχήστρωση των Ύμνων από την PanArmonia, βασίστηκε πέρα από την έμπνευση, τόσο στην ετυμολογική και εννοιολογική μετάφραση των κειμένων όσο και στον αποσυμβολισμό τους, όπως αναφέρετε. Εξηγήστε μας περισσότερα γι’ αυτό. Παραδείγματος χάριν: Υπήρχαν στοιχεία για τον ρυθμό και τις μελωδία που είχαν στην πρωταρχική τους μορφή και στην εποχή τους;
«Οι Ύμνοι έχουν μελοποιηθεί στην πρωτότυπη μορφή τους, ολόκληροι, χωρίς να παραληφθούν στίχοι. Σε κάθε γλώσσα οι λέξεις και οι συλλαβές έχουν ρυθμό, πόσο μάλλον στην αρχαία ελληνική γλώσσα, που είναι και η μόνη αμιγώς εννοιολογική, άρα μπορεί να δώσει – πέρα από τον ρυθμό – εικόνες, αριθμούς, σύμβολα και γνώση.
Οι μελωδίες που έχουν προκύψει είναι καθαρά αποτέλεσμα έμπνευσης και όχι κάποιας έρευνας των μουσικών δρόμων της αρχαίας Ελληνικής μουσικής. Δεν προσπαθήσαμε ούτε να πλησιάσουμε κάτι αλλά ούτε να πρωτοτυπήσουμε. Έχουμε αντλήσει πληροφορίες από την εναλλαγή μακρών και βραχειών συλλαβών, η οποία δημιουργούσε τον ρυθμό στα αρχαία ποιήματα. Χρειάστηκε η βοήθεια φιλολόγων για να αποδοθεί με ακρίβεια η προφορά των φθόγγων, ώστε να προσεγγίσουμε τον αρχαίο κραδασμό του λόγου, αλλά και το συμβολικό νόημα κάθε λέξης, σύμφωνα με τους μύστες και τους δασκάλους της αρχαιότητας. Όπως θα ακούσετε, πολλές λέξεις ή φράσεις μπαίνουν εις διπλούν είτε εις τριπλούν στην μελοποίηση, για να λειτουργήσουν όχι μόνο εμφατικά, όπως συνηθίζεται στην μελοποίηση, αλλά και συμβολικά προς υλοποίηση – μιας και το 3 είναι ο πρώτος «αληθινός» αριθμός κατά τους Πυθαγόρειους. Για παράδειγμα η λέξη «Υγίεια» στον ύμνο του Ασκληπιού, εκφέρεται 3 φορές για να δράσει στα τρία επίπεδα της ανθρώπινης ύπαρξης: το νοητικό, το συναισθηματικό και το υλικό.
Όλα, ωστόσο, συνέβησαν και συμβαίνουν χωρίς να αποκόπτεται το τελικό αποτέλεσμα από την αρχική μελωδία που εμπνεόμαστε. Εξάλλου, όσο σέβεται κανείς αυτό που προϋπάρχει, αισθάνομαι ότιτου δίνεται η άδεια να δημιουργήσει με τα υπάρχοντα χρώματα, νέες αποχρώσεις. Χρωστάω μεγάλη ευγνωμοσύνη στην αγαπημένη φίλη Ροδάνθη Πετρίδου που ανταποκρίνεται κάθε φορά άμεσα με τις γνώσεις της πάνω στην αρχαία Ελληνική γλώσσα, αλλά και με απόλυτο σεβασμό στην υπερπολύτιμη - για κάθε ψυχή - διαθήκη των προγόνων μας. Είμαι αιώνια ευγνώμων στους δασκάλους μου και σε όποιον Δάσκαλο υπηρέτησε την Α-λήθεια δίνοντας στους ανθρώπους έναν μίτο για την διέξοδό τους από την λήθη».
Ποιους ρυθμούς χρησιμοποιήσατε και ποιος είναι ο στόχος σε επίπεδο σύνθεσης, καθώς βλέπουμε να συνδυάζονται σε αυτή την περίπτωση, η άρπα με το μπουζούκι.
«Τα μέλη της PanArmonia δρούμε πάντα ορμώμενα από την έμπνευση της στιγμής και με μοναδικό στόχο να αναδείξουμε ό,τι αυθεντικότερο ενυπάρχει μέσα μας. Έχουμε χρησιμοποιήσει αρκετούς ρυθμούς παραδοσιακούς: 5/8, 7/8, 9/8, πυρρίχιο (Άρεως), απλούς ρυθμούς όπως 2/4 (Διός) και 4/4 (Ερμού), αλλά και ρυθμούς με αρκετές εναλλαγές, όπως στον ύμνο των Μουσών που θα ακούσετε. Αφήνουμε την εσωτερική μας καθοδήγηση να «ηγηθεί», γιατί, όταν η προσέγγιση δεν είναι νοητική, το αποτέλεσμα εκπλήσσει και εμάς τους ίδιους στο τέλος.
Στις ενορχηστρώσεις μας χρησιμοποιούμε τα όργανα, τα οποία παίζουμε για να συμμετέχουμε όσο γίνεται όλοι μας. Όλα αυτά συνθέτουν έναν δικό μας ήχο, ένα δικό μας ύφος, και το μουσικό αποτέλεσμα θεωρώ ότι μιλάει στο σήμερα, αλλά εμπεριέχει το αποτύπωμα του αθάνατου αρχικού παλμού. Ενίοτε, κάποιες συνθέσεις προκύπτουν και με διαφορετικά όργανα, όπως με την άρπα που ρωτήσατε. Ένα βράδυ, πριν από περίπου 3 χρόνια, κατά τη διάρκεια μιας ανάρρωσης, προσπαθούσα να οραματιστώ πώς θα ήταν εάν έμπαινα σε ένα αρχαίο Ασκληπιείο... Τι θα αντίκρυζα, πώς θα ήταν η φύση, η μουσική… η ιατρική του τότε. Έτσι έβαλα στο αρμόνιο τον ήχο της άρπας, θέλοντας να ακούσω κάτι πιο απαλό, πιο θεραπευτικό και ηχογράφησα έναν πεντάλεπτο αυτοσχεδιασμό ως ένα προσωπικό ταξίδι προς τα Ασκληπιεία. Έτσι ήρθε η άρπα ως σολιστικό όργανο στον ύμνο του Ασκληπιού. Και καθώς ανήκει στα έγχορδα, όπως και το μπουζούκι, δεν υπήρξε κανένα θέμα στο ταίριασμά τους.
Εξάλλου, το μπουζούκι είναι ένα από τα αρχαιότερα όργανα που χρησιμοποιούσαν στα αρχαία θεάματα και ο Πυθαγόρειος Χατζηνικολάου στην PanArmonia προσεγγίζει αυτό το όργανο με τον ύψιστο σεβασμό. Ο ύμνος του Ασκληπιού θα ακουστεί στην Πάτρα στις 22 Απριλίου».
Ο ρυθμός των ύμνων και η μουσικότητα των λέξεών του οδήγησαν στη σύνθεσή ή ακολουθήθηκε ο αντίθετος δρόμος; Ή και οι δύο.
«Ναι, η αρχή του κάθε ύμνου έχει συμβεί με ποικίλους τρόπους. Στον ύμνο της Νίκης, παραδείγματος χάριν, ήρθε όλη η μουσική σε λίγα λεπτά και σε δεύτερο χρόνο προσαρμόστηκε στις μελωδίες ο στίχος. Στον ύμνο του Άρεως επιλέχθηκαν πρώτα οι ρυθμοί και έπειτα η σύνθεση βγήκε κυριολεκτικά χορεύοντας! Στην σύνθεση του ύμνου του Ερμού, ο Εμμανουήλ Μιχαλίτσης πρώτα εμπνεύστηκε με το λαούτο του την μελοποίηση του στίχου κι ύστερα προστέθηκαν τα περαιτέρω μουσικά στοιχεία.
Πέρα από τον ενορχήστρωση, όμως, η μουσικότητα, ο ρυθμός των λέξεων και η σημασία αυτών έπαιξαν καταλυτικό ρόλο στην μελωδία του στίχου».
Ποια ήταν η δυσκολία σε αυτή τη διαδρομή της σύνθεσης;
«Υπήρξαν διαφόρων ειδών προκλήσεις, όπως η μελοποίηση του αρχαίου λόγου για να αποδοθεί σωστά σύμφωνα με την προσωδία – δηλαδή την εναλλαγή μακρών και βραχείων συλλαβών. Οι αρχικές ενορχηστρώσεις ήταν μόνο για πιάνο, φλάουτο, μπουζούκι, λαούτο, κιθάρα, κρουστά οπότε έλειπαν οι μεσαίες και μπάσες αποχρώσεις και απουσίαζαν εντελώς τα έγχορδα με δοξάρι και τα χάλκινα πνευστά. Σιγά σιγά, προσθέτουμε όργανα, μέχρι να ερμηνευτούν από συμφωνική ορχήστρα και χορωδία, όπως τους οραματιστήκαμε αρχικά.
Παρόλα αυτά, για εμένα προσωπικά, η μεγαλύτερη δυσκολία ήταν να αφήσω στην άκρη τους μουσικούς μου προγραμματισμούς και να σταματήσω να αμφισβητώ το αποτέλεσμα. Μόλις επέτρεψα να αφεθώ, λειτούργησε πιο αρμονικά η ροή αφήνοντας κι εμένα έκπληκτη, με την έννοια ότι, αν το είχα σκεφτεί, σίγουρα θα τα είχα γράψει διαφορετικά. Η ευκολία είναι ότι κάθε μελοποίηση Ορφικών Ύμνων σε καθοδηγεί μέσα από τις ποιότητες που φέρει, άρα δεν μένουν και πολλά να κάνεις, παρά να καταγράφεις την έμπνευση της στιγμής».
Μιλήστε μας για τα κύμβαλα τα οποία, όπως αναφέρετε, ηχούν στις συχνότητες των πλανητών του ηλιακού μας συστήματος και τον στόχο που εξυπηρετούν σε αυτό το project. Μιλάμε για τη μουσική των σφαιρών, που πρέσβευε ο Πυθαγόρας;
«Στην έναρξη της συναυλίας μας στην Πάτρα και κατά την ερμηνεία των Ύμνων, το κοινό θα έχει την ευκαιρία να «μυηθεί» στον ήχο των κεραύνιων κυμβάλων. Πρόκειται για κατασκευασμένα από ειδικά κράματα μετάλλων κύμβαλα, συντονισμένα στις τροχιές ουράνιων σωμάτων του ηλιακού μας συστήματος.
Χρησιμοποιούνται για ψυχαγωγία με την κυριολεκτική σημασία της λέξης: άγουν δηλαδή την ψυχή στην αφοβία και, κατά συνέπεια, στην ελευθερία. Για αυτόν τον λόγο πιστεύουμε ότι τα κεραύνια κύμβαλα, ενισχύουν μ’ έναν θαυμαστό τρόπο τα μηνύματα των μυσταγωγικών Ορφικών Ύμνων.
Οι αρχαιότερες μαρτυρίες για την χρήση των γκονγκ, τα συνδέουν με τον μύθο της γέννησης του Δία, όταν οι Κουρήτες τον φρουρούσαν κρυμμένο από τον πατέρα του τον Κρόνο, έξω από στο Ιδαίο Άντρο, και χτυπούσαν τις ασπίδες τους για να σκεπάσουν τα κλάματα του βρέφους. Τα γκονγκ χρησιμοποιούνταν ευρέως στις αρχαιοελληνικές ιεροτελεστίες, όπως στο ιερό του Δία στη Δωδώνη, στα Ελευσίνια Μυστήρια, στους Δελφούς, στις ταφές των Λακεδαιμόνων βασιλέων, στις Μυκήνες, στις θεατρικές παραστάσεις, καθώς επίσης και για τον εκφοβισμό των κάθε είδους ορατών και αόρατων εχθρών. Στην μετέπειτα εποχή, η χρήση τους σχεδόν σταμάτησε, διατηρήθηκε ωστόσο, σε αμέτρητους ανατολικούς πολιτισμούς, με αποτέλεσμα τώρα να επιστρέφει, όχι μόνο ως μέσον πνευματικής ανύψωσης αλλά και θεραπείας.
Αυτή, βέβαια, είναι η δική μας «μουσική των σφαιρών». Ο Πυθαγόρας, από την άλλη, βίωνε μέσα από την μαθηματική κίνηση των ουρανίων σωμάτων την δική του «Μουσική των Σφαιρών», βυθίζοντας τον εαυτό του σε μουσικές αρμονίες και τροχιές τις οποίες άκουγε μόνον εκείνος. Ίσως τελικά, την «μουσική των σφαιρών», την συναντάς εντός σου».
Ποιοι είναι οι συμβολισμοί ορισμένων εκ των Ορφικών Ύμνων που θα ακούσουμε στην Πάτρα; Τους Διός, των Μουσών και της Νίκης
«Μπορώ να αναφέρω μερικούς, αλλά σε καμία περίπτωση όλους, μιας και στους Ορφικούς Ύμνους κάθε λέξη μπορεί να αποσυμβολιστεί. Η «Ομάδα Ιερού Λόγου», μία ομάδα φιλολόγων που συνεργάζεται με την PanArmonia για την αποκωδικοποίηση των συμβόλων των Ύμνων, μας έχει δώσει στοιχεία για όλους τους ύμνους που θα ακουστούν στις 22 Απριλίου. Στον ύμνο του Διός, αν και αποκαλείται «Ζεῦ Κρόνιε» σε έναν στίχο, σε έναν άλλο προσφωνείται «αὐτοπάτωρ», που σημαίνει πατέρας του εαυτού του. Ως Ζευς ζευγνύει, που σημαίνει ενοποιεί ή ενώνει, τα πάντα εις Εν. Στον ύμνο διασώζεται επίσης το εξής: «Διὰ σὴν κεφαλὴν ἐφάνη τάδε πάντα». Αυτό αποκαλύπτει πως ο Δίας είναι ο κοσμογονικός νους, είναι το ίδιο το Σύμπαν στην εκδήλωσή του.
Ο Άρης, που το όνομά του σημαίνει Πνεύμα (Αήρ), είναι ένας από τους πιο παρερμηνευμένους θεούς. Ο Ορφέας τον επικαλείται ως εξής: «δικαιοτάτων ἀγὲφωτῶν», δηλαδή «οδηγέ των δικαιότατων ανθρώπων του φωτός». Είναι αυτός που κάμπτει την απατηλή παρόρμηση. Είναι ο Άρης που δίνει θάρρος να κυριαρχήσει ο άνθρωπος στην μάχη ενάντια στην κατώτερη φύση του και να βιώσει τους σταθερούς θεσμούς της εσωτερικής του ειρήνης («εἰρήνης τε μένεινἐνἀπήμοσιθεσμοῖς»). Είναι «ἕρκος Ὀλύμπου», άρα πνευματικό φρούριο του Ολύμπου, δηλαδή των υψηλών ιδανικών. Είναι η αιώνια νεότητα, ο Θείος Έρωτας της Ψυχής για ένωση με το Θείο, για υπέρβαση και εκθέωση.
Οι Μούσες είναι, προστάτιδες των τεχνών και της γνώσης επικαλούνται ως «πάσης παιδείης ἀρετὴν γεννῶσαι ἄμεμπτον» (αυτές που γεννούν την άμεμπτη αρετή πάσης παιδίας). Καθοδηγούν τον νου με ορθή κρίση, αφού πραγματώνουν την θρέψη της ψυχής ως «θρέπτειραι ψυχῆς» (τροφοί) αυτής.
Η Νίκη, κόρη του Άρεως, είναι η θεά που, όταν γεννιέται η Αθηνά από το κεφάλι του Δία, πετά γύρω της κρατώντας ένα στεφάνι δόξας στα χέρια. Αργότερα την βρίσκουμε να επικάθεται στο δεξί χέρι της θεάς. Στο επίπεδο της ύλης είναι θριαμβευτής και φέρνει την πιο γλυκειά πολεμική δόξα, όταν εμφανίζεται με βλέμμα φωτεινό - «ὄμματι φαιδρῷ» στο πρωτότυπο.
Συναντάει κανείς την Θεά Νίκη, όταν κατακτώντας την σωφροσύνη και χαλιναγωγώντας τις κατώτερες παρορμήσεις, βρίσκει αυτό που ο Πλάτωνας στους «Νόμους», ονομάζει πρώτη και άριστη νίκη: την νίκη επί του εαυτού.
Ο αποσυμβολισμός των ύμνων που θα ακουστούν στην συναυλία μας, εμπεριέχεται συνοπτικά και πολύ μεστά σε ένα συλλεκτικό τεύχος που θα διατίθεται στην είσοδο».
Γιατί μετά τους Δελφούς διαλέξατε την Πάτρα; Ποιες άλλες πόλεις-χώρες θα ακολουθήσουν;
«Η Πάτρα έχει μια εξαιρετική- από άποψη ακουστικής μελέτης - αίθουσα, μέσα στο Πανεπιστήμιο Πατρών. Είναι πολύ σημαντικό για εμάς να υπάρχει ποιότητα στον ήχο και παράλληλα και μεγάλος χώρος για το κοινό μας.
Η Πάτρα, άλλωστε, έχει μακραίωνη ιστορία, είναι η τρίτη μεγαλύτερη πόλη της Ελλάδας και είναι μια πόλη με έντονη πολιτιστική κίνηση που οφείλεται και στο Πανεπιστήμιό της. Προέκυψε, λοιπόν, να είναι το πρώτο αστικό κέντρο, στο οποίο θα παρουσιάσουμε το έργο μας και χαιρόμαστε ιδιαίτερα που η συναυλία μας είναι υπό την αιγίδα του Πανεπιστημίου Πατρών.
Η παράσταση «Ορφικοί Ύμνοι», είναι μια μεγάλη παραγωγή με πολλούς συντελεστές εντός και εκτός σκηνής και κάθε φορά ερευνούμε την καταλληλότητα της αίθουσας και τους παράγοντες που εφιστούν δυνατό ένα τέτοιο μεγάλο έργο.Θα ακολουθήσουν και άλλες μεγάλες πόλεις της Ελλάδας, σίγουρα ανάμεσα σε αυτές η Θεσσαλονίκη και η Αθήνα και εξετάζουμε ήδη κάποιες προτάσεις που έχουμε για το εξωτερικό».
Συνεχίζετε να εργάζεστε πάνω στη μελοποίηση κι άλλων ορφικών ύμνων;
«Ναι, παράλληλα με άλλες μελοποιήσεις δικών μας τραγουδιών και ύμνων, έχουμε μελοποιήσει τους Ορφικούς ύμνους του Πλούτωνα, του Ηφαίστου, της Σελήνης, του Θανάτου και πρόσφατα ολοκληρώθηκε και ο ύμνος του Ηλίου».
Μιλήστε μας για την PanArmonia της οποία είστε μέλος από το 2018
«Η μουσική ομάδα PanArmonia αποτελείται από ανθρώπους που αγαπούν να υπηρετούν την καλλιτεχνία σε όλες τις πτυχές της ζωή τους. Όταν συνάντησα την μουσική ομάδα PanArmonia, ήταν σαν να αναγεννήθηκε το εσωτερικό μου παιδί! Η δύναμη της απλότητας, του μη επιτηδευμένου, η χαρά που αποτυπώνεται στα τραγούδια της PanArmonia, η αδελφοσύνη που έχει χτιστεί μεταξύ των μελών της από το 2010, η βαθειά αγάπη που υπάρχει για την αρμονία, αποτυπώνεται στον τρόπο δράσης και στις μεταξύ μας σχέσεις. Νιώθω τιμή να βρίσκομαι ανάμεσα σε φίλους και αδελφούς που στέκονται φάροι φωτός στο μονοπάτι της ψυχής μου.
Ευχαριστώ την Κατερίνα Ρίττερ και τον Απόστολο Στάμο που έβαλαν ιερή ποιοτική σφραγίδα στο ξεκίνημα αυτής της μουσικής ομάδας και έγιναν πόλος έλξεως τόσων υπέροχων μουσικών, φίλων και συνεργατών. Μαζί τους, η Δήμητρα, η Ερμηέλ, ο Γιάννης, ο Μίνωας, ο Πυθαγόρειος, ο Μάνος και ο Παντελής αποτελούν για εμένα αστείρευτη πηγή έμπνευσης.
Η PanArmonia είναι για μένα ένας πνεύμονας της αρμονικής μουσικής στον σύγχρονο κόσμο.
Νιώθω την ανάγκη να ευχαριστήσω δημόσια, όλους τους φίλους μας, τους συνδρομητές της PanArmonia, τους συνεργάτες μας, και ειδικά, τους στενούς συνεργάτες, Άννα Μαρία Κάλφα και Γιώργο Νιτσόπουλο. Χωρίς την αγάπη όλων αυτών των ανθρώπων για την PanArmonia, δεν θα ήταν εφικτή η οργάνωση αυτών των μεγάλων παραγωγών, άρα και η διάδοση αυτού του έργου».
Βιογραφικό | Τζένη-Τζοάννα Σουλκούκη
Η Τζένη Τζοάννα Σουλκούκη γεννήθηκε από γονείς μουσικούς και ξεκίνησε 5 ετών μαθήματα πιάνου, δίνοντας την πρώτη της συναυλία σε ηλικία 6 ετών. To 1994 εισήχθη στο Ωδείο Αθηνών στην μέση σχολή πιάνου, με καθηγήτρια την Λουκία Φιλιππόνη, αποσπώντας βραβεία διάκρισης σε κάθε έτος φοίτησής της. Το 2006 αποφοίτησε από το Ωδείο Αθηνών υπό την καθοδήγηση του Άρη Γαρουφαλή, με δίπλωμα και βαθμό Άριστα παμψηφεί, καθώς και Α’ βραβείο.
Το 2006, μαζί τον σολίστα βιολιστή Jonian-IliaKadesha, εκπροσώπησε την Ελλάδα στη Βιέννη στο διαγωνισμό Eurovision για νέους σολίστες. Υπήρξε πιανίστα της χορωδίας των Φίλων της Μουσικής του Μεγάρου Αθηνών, «Musica», της χορωδίας «La Familia» και συνοδός πιάνου στο Ωδείο Αθηνών για 5 χρόνια.
Έχει λάβει μέρος σε εκατοντάδες συναυλίες μουσικής δωματίου, ρεσιτάλ, διαγωνισμούς, σεμινάρια και εκδηλώσεις σε Ελλάδα, Βουλγαρία, Αλβανία, Αυστρία, Λετονία, Ιταλία, Γαλλία, Ελβετία, Ρωσία, Πορτογαλία, Κίνα και τη Νότιο Αφρική.
Από το 2010-2019 ήταν πιανίστα της χορωδίας «Rosarte» (4 χρυσά μετάλλια στα World Choir Games, Αυστρία 2008, Λετονία 2014, Ν. Αφρική 2018).
Από το 2012-2022 εργάστηκε ως καθηγήτρια πιάνου στο Ωδείο Αθηνών.
Από το 2013 μαζί με την Βικτωρία-Φιοράλμπα Κιαζίμη αποτελούν το «Piano Duo Specchio». Έχουν πραγματοποιήσει συναυλίες σε διάφορες πόλεις της Ελλάδας και τον Ιούλιο του 2015 πραγματοποίησαν 5 συναυλίες και σεμινάρια σε διάφορες πόλεις της Κίνας στα πλαίσια μιας μεγάλης περιοδείας που οργανώθηκε για το Piano Duo Specchio.
Από το 2018 είναι μέλος της PanArmonia ως πιανίστα, τραγουδοποιός, συνθέτης, τραγουδίστρια. Το 2022 ανέλαβε την καλλιτεχνική επιμέλεια στο Studio New Star Art Cinema για το πρόγραμμα βουβών ταινιών συνοδεία ζωντανής μουσικής για την καλλιτεχνική περίοδο 2022-2023.
Από το 2022 εργάζεται ως πιανίστρια στις Εκπαιδευτικές και Κοινωνικές Δράσεις της Εθνικής Λυρικής Σκηνής.
Info
22 Απριλίου 2023 στο Συνεδριακό Κέντρο του Πανεπιστημίου Πατρών
Ώρα έναρξης 8 μ.μ.
Πρόδρομος της συναυλίας, θα είναι η εικαστική έκθεση της συλλογής “Ανω Οράν” της καλλιτέχνιδας Βασιλικής Ιωσηφίδου, που αποτελείται από μυσταγωγικούς πίνακες με αρμονικά, πανάρχαια σύμβολα και Ορφικούς Ύμνους.
Το ορχηστρικό σύνολο απαρτίζεται από:
Σολίστες: Μέτζο σοπράνο - Δήμητρα Αναστασία Σακελλαροπούλου, Σοπράνο: Μαριάννα Καλογεράκη,
Βαρύτονος: Θανάσης Βούτσας, Μπάσος: Ilya Algaer, γυναικείες και αντρικές φωνές που συνοδεύονται από τους ήχους των οργάνων: πιάνο, φλάουτο, άρπα, κιθάρα, λαούτο, μπουζούκι, τρομπόνι, κρουστά, τυμπάνια, μαντολίνο, τσέλο και 6μελές σύνολο ήχησης gong.
Παρουσιάζει την βραδιά η Κωνσταντίνα Ροδάνθη Πετρίδου. Προσέλευση θεατών: 18.00 – 20.00.
Εισιτήρια
https://www.viva.gr/tickets/music/orfikoi-ymnoi-i-premiera-patra/
Ακολουθήστε το thebest.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο thebest.gr