Ο προσανατολισμός και οι νεοεισερχόμενοι
Τα μηχανογραφικά είναι για τους νεοεισερχόμενους φοιτητές που ετοιμάζονται να επιλέξουν Σχολή φοίτησης, κάτι σαν «λαβύρινθος» χωρίς χάρτη βοήθειας επί του προσανατολισμού.
Κάπως έτσι θα συναντήσει κανείς συνωστισμό σε «φορεμένες» σχολές, ιδίως των αστικών κέντρων, και «αραιοκατοίκηση» σε περιφερειακές σχολές και τμήματα που προτείνουν εναλλακτικούς τρόπους γνωστικής και επαγγελματικής επένδυσης.
Τι συμβαίνει όμως και σήμερα, έν έτει 2023 οι νεοεισερχόμενοι φοιτητές στην Ελλάδα καταλήγουν να αναζητούν βοήθεια μέχρι την τελευταία στιγμή για να επιλέξουν σχολή, μετεωριζόμενοι, μεταξύ προσωπικής επιθυμίας, κλίσης, ταλέντου και υπόσχεσης-εικασίας περί επαγγελματικής αποκατάστασης; Οι λόγοι αναζητούνται σε ένα πλέγμα αποτελούμενο από ελλείψεις που καθιστούν την ενημέρωση μια βεβιασμένη κατάσταση ολίγων ημερών για να καταλήξουμε σε πολλές εκ των περιπτώσεων, σε μια όχι και τόσο συνειδητή επιλογή με όσες επιπτώσεις μπορεί να έχει κάτι τέτοιο στο μέλλον.
Τέσσερα Τμήματα της Σχολής Γεωπονικών Επιστημών του Πανεπιστημίου Πατρών, επιχειρούν να αλλάζουν αυτό το δεδομένο μέσα από αναλυτικό οπτικοακουστικό υλικό μέσω του οποίου συστήνονται στους υποψήφιους φοιτητές τους, ενόψει και της συμπλήρωσης των μηχανογραφικών δελτίων.
Στόχος είναι η σφαιρική ενημέρωση των ενδιαφερομένων για τους δρόμους που ανοίγονται στα συγκεκριμένα πεδία σπουδών.
Πρόκειται για τα Τμήματα Επιστήμης και Τεχνολογίας Τροφίμων (Αγρίνιο), Αειφορικής Γεωργίας (Αγρίνιο) Αλιείας και Υδατοκαλλιεργειών (Μεσολόγγι) και Γεωπονίας (Μεσολόγγι).
Το project της προβολής δεν περιλαμβάνει μόνο τα ίδια τα Τμήματα και την ενημέρωση για αυτά, αλλά και τη γνωριμία με τους τόπους υποδοχής των φοιτητών κάποιοι εκ των οποίων βρίσκονται σε άμεση συνάρτηση με το αντικείμενο σπουδών.
Πρόκειται για μια πρωτοποριακή και ενδιαφέρουσα πρωτοβουλία που στόχο έχει την ενδυνάμωση των συγκεκριμένων Τμημάτων, την προσέλκυση του ενδιαφέροντος περισσότερων φοιτητών αλλά και τη σύνδεσή τους με την οικονομία της περιοχής και με την αγορά εργασίας γενικότερα.
Τα βίντεο σκηνοθέτησε ο Παναγιώτης Φαφούτης ενώ συνεργάστηκαν ο Νίκος Πατρώνας, ο Μιχάλης Τσουραπάκης και η Ελισάβετ Πηρούνια.
Μιλήσαμε με τον καθηγητή της Σχολής Γεωπονικών Επιστημών, Τμήμα Επιστήμης και Τεχνολογίας Τροφίμων του Πανεπιστημίου Πατρών, κοσμήτορα, Γιώργο Κεχαγιά, ο οποίος μας εξηγεί τους λόγους που συνέτειναν στην ανάγκη προβολής των Τμημάτων και στο νέο αυτό τρόπο «συνομιλίας» με τους νεοεισερχόμενους φοιτητές, που καλούνται να δουν έξω από το «κάδρο» τον επαγγελματικό τους προσανατολισμό σε σχέση με την αγορά του σήμερα και του αύριο.
Πώς γεννήθηκε η ιδέα για την προβολή των πλεονεκτημάτων των συγκεκριμένων Σχολών του Πανεπιστημίου Πατρών;
Η ιδέα ξεκίνησε κατά την αναζήτηση τρόπων ενίσχυσης της εξωστρέφειας των 4 Τμημάτων. Είδαμε ότι ο πιο άμεσος τρόπος με τον οποίο ένας υποψήφιος φοιτητής μπορεί να έλθει κοντά σε ένα Πανεπιστημιακό Τμήμα θα πρέπει οπωσδήποτε να περιλαμβάνει εικόνες από αυτό, δηλαδή ουσιαστικά ένα βίντεο γνωριμίας. Και πράγματι, είναι σύνηθες τα τελευταία χρόνια, τέτοια βίντεο Τμημάτων να υπάρχουν στις ιστοσελίδες τους, αλλά και να στέλνονται στα Λύκεια όλης της χώρας, αυξάνοντας έτσι τις πιθανότητες επιλογής των συγκεκριμένων Τμημάτων από τους μαθητές-υποψήφιους.
Πόσο ενημερωμένοι εκτιμάτε ότι είναι οι νεοεισερχόμενοι φοιτητές σε σχέση με Τμήματα που δεν είναι ευρέως γνωστά;
Σήμερα, στην εποχή του διαδικτύου, είναι σπάνιο να μην υπάρχει αναζήτηση και ενημέρωση των νέων για οτιδήποτε τους ενδιαφέρει. Είναι κάτι που θα το κάνουν εντελώς αυθόρμητα και άμεσα. Το ζήτημα είναι αν αυτή η ενημέρωση γίνεται «ψυχρά» στα πλαίσια μιας περιήγησης στην ιστοσελίδα ενός Τμήματος, ή υπάρχει μία πιο ζωντανή και «θερμή» προσέγγιση, ένα καλωσόρισμα αυτών των υποψήφιων (ή αν θέλετε ακόμη και των πρωτοετών φοιτητών του ίδιου Τμήματος), μέσα από ένα σύγχρονο οπτικό τρόπο που έχουν συνηθίσει εξάλλου και οι νέοι μας. Αυτή ήταν και η σκέψη πίσω από τη δημιουργία αυτού του οπτικοακουστικού υλικού.
Που αποδίδετε την επιφυλακτικότητα των φοιτητών στο να επιλέξουν τα συγκεκριμένα τμήματα; Το ερωτώ με δεδομένο ότι σε κάποια από αυτά αντιμετωπίζεται πρόβλημα έλλειψης φοιτητών.
Το ερώτημα αυτό είναι πραγματικά πολυσύνθετο και περιλαμβάνει λόγους κοινωνικούς, οικονομικούς, πρακτικούς, αλλά θεωρώ ότι σε μεγάλο βαθμό οφείλεται σε ελλιπή ή στρεβλή ενημέρωση. Η «φήμη» ή οι «φήμες» που κυκλοφορούν για κάθε Πανεπιστημιακό Τμήμα έχουν θα έλεγα μεγάλη αδράνεια και δύσκολα τις μετακινεί και τις παρακάμπτει ένας υποψήφιος φοιτητής. Αντίστοιχο πρόβλημα αντιμετωπίζουν τα νέα και ακόμη άγνωστα Τμήματα. Αν δει κανείς τις επιλογές των περισσότερων υποψήφιων φοιτητών θα μπορούσε να φανταστεί ομόκεντρους κύκλους γύρω από τα μεγάλα αστικά κέντρα Αθήνας και Θεσσαλονίκης, όπου όσο αυξάνει η απόσταση-κύκλος γύρω από αυτά τα κέντρα τόσο μειώνεται η ελκυστικότητα των Πανεπιστημιακών Τμημάτων, χωρίς να έχει σημασία ποια είναι αυτά. Το αποτέλεσμα είναι να παρατηρείται συσσώρευση στις δύο αυτές μεγάλες πόλεις και η «επαρχία» να έχει πρόβλημα, το οποίο σε κάποιες περιπτώσεις γίνεται έντονο με δραματική μείωση του αριθμού των φοιτητών στα «περιφερειακά» Τμήματα. Το πρόβλημα αυτό αντιμετωπίζει και η Σχολή Γεωπονικών Επιστημών του Πανεπιστημίου Πατρών, η οποία απαρτίζεται από 4 πολύ δυναμικά Τμήματα, με νέους συναδέλφους γεμάτους όρεξη για εκπαίδευση και έρευνα, και μεγάλες δυνατότητες ανάπτυξης. Αυτό ακριβώς προσπαθούμε να δείξουμε μέσα από μία πρωτοβουλία που εφαρμόζεται για πρώτη φορά στο Πανεπιστήμιο Πατρών, και στόχο έχει να προσφέρει απτές οπτικές αποδείξεις ότι τέτοια Τμήματα έχουν πολύ μεγάλα πλεονεκτήματα. Για να το τονίσουμε αυτό στα βίντεο δίνεται ο λόγος στους ίδιους τους φοιτητές και στο προσωπικό, ώστε να αντιληφθεί κανείς ότι πίσω από ονόματα και τίτλους υπάρχουν άνθρωποι οι οποίοι είναι ευχαριστημένοι με τις επιλογές τους.
Ποιοι είναι οι ορίζοντες που ανοίγονται σε έναν φοιτητή που θα ασχοληθεί με συγκεκριμένα τμήματα; Και πόσο «ανοικτή» είναι η αγορά εργασίας;
Ένας από τους στόχους της παραγωγής αυτού του οπτικοακουστικού υλικού ήταν να προβάλουμε κάποια από τα πλεονεκτήματα των 4 Τμημάτων. Θα πρέπει να σας πω ότι πριν από λίγους μήνες έγινε πραγματικότητα ένα διαχρονικό αίτημα των φοιτητών και αποφοίτων για απόδοση επαγγελματικών δικαιωμάτων. Πράγματι, οι απόφοιτοι των Τμημάτων της Γεωπονίας και της Αειφορικής Γεωργίας λαμβάνουν δικαιώματα Γεωπόνου, ενώ οι απόφοιτοι του Τμήματος Αλιείας & Υδατοκαλλιεργειών δικαιώματα Ιχθυολόγου με αναγνώριση από το ΓΕΩΤΕΕ. Για το Τμήμα Επιστήμης & Τεχνολογίας Τροφίμων έχουν γίνει από το Πανεπιστήμιο όλες οι απαραίτητες ενέργειες ώστε σύντομα να μπορούν και οι δικοί του απόφοιτοι να έχουν επαγγελματικά δικαιώματα Γεωπόνου. Πέρα από αυτά όμως, ένας φοιτητής μπορεί να ασχοληθεί με την έρευνα μέσα από σύγχρονα μεταπτυχιακά προγράμματα και προγράμματα διδακτορικών σπουδών που υπάρχουν σε όλα τα Τμήματα της Σχολής. Τα τέσσερα Τμήματα βρίσκονται γεωγραφικά σε μία από τις πιο παραγωγικές περιοχές της χώρας. Οι επαφές και συνεργασίες που έχουν αναπτυχθεί με παραγωγικούς φορείς της δυτικής Ελλάδας, δίνουν τεράστιες δυνατότητες απασχόλησης των φοιτητών και αυριανών αποφοίτων σε παραδοσιακούς και μοντέρνους κλάδους της γεωργίας, κτηνοτροφίας, ιχθυοκαλλιέργειας, μεταποίησης και της βιομηχανίας τροφίμων, μέσα από συνέργειες ερευνητικών και εκπαιδευτικών προγραμμάτων. Βρισκόμαστε σε έναν αιώνα όπου το πρόβλημα της παραγωγής τροφής θα γιγαντωθεί και αυτό σημαίνει ότι τεράστιες επενδύσεις και ανθρώπινο δυναμικό θα στραφεί στην έρευνα και την ανάπτυξη καινοτόμων διαδικασιών καλλιέργειας και παραγωγής τροφίμων. Εμείς και οι φοιτητές μας προσδοκούμε να είμαστε μέρος αυτού του παιχνιδιού.
Τι περιλαμβάνουν τα βίντεο με τα οποία συστήνεστε στους νεοεισερχόμενους φοιτητές;
Το κάθε Τμήμα δημιούργησε ένα ξεχωριστό, δικό του βίντεο με τη βοήθεια έμπειρων στελεχών των ΜΜΕ και της διαφήμισης. Σε κάθε τέτοιο βίντεο δίνονται οπτικά και ακουστικά οι πληροφορίες που δεν μπορεί να βρει ο υποψήφιος φοιτητής στην ιστοσελίδα του Τμήματος. Δίνονται εικόνες από τους χώρους, και τις υποδομές των Τμημάτων εν ώρα λειτουργίας, γίνεται αναφορά στην έρευνα που επιτελείται σε κάθε Τμήμα, τονίζοντας τα συγκριτικά του πλεονεκτήματα και τις μελλοντικές του δυνατότητες. Το ρόλο αυτό επιλέξαμε να τον δώσουμε στους ανθρώπους μας, είτε αυτοί είναι μέλη του διδακτικού και ερευνητικού προσωπικού, είτε είναι προπτυχιακοί και μεταπτυχιακοί φοιτητές, ή υποψήφιοι διδάκτορες. Ακόμη στα βίντεο δίνονται εικόνες από την περιοχή, τα τοπία και τα αξιοθέατα, ενώ δεν ξεχνάμε και τη φοιτητική ζωή που, τελικά και κατά γενική ομολογία, είναι καλύτερη από ότι σε μεγάλα αστικά κέντρα.
Πού προβάλλονται αυτά τα βίντεο;
Τα βίντεο προβάλλονται στις ιστοσελίδες των Τμημάτων και έχουν διάρκεια 4-5 λεπτών το καθένα, ενώ ένα μικρής διάρκειας βίντεο για όλα τα Τμήματα θα υπάρχει στην ιστοσελίδα του Πανεπιστημίου Πατρών.
Ακολουθήστε το thebest.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο thebest.gr