Back to Top
#TAGS ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΠΑΤΡΩΝ Αιγιάλεια Αμαλιάδα Νάσος Νασόπουλος
Αγγελίες
Μην ψάχνεις, βρες στο
THE BEST

ΣΙΝΕΜΑ

/

Επαναπροβάλλεται από 3/8 στις αίθουσες "Το Μετέωρο βήμα του Πελαργού" του Θόδωρου Αγγελόπουλου

Επαναπροβάλλεται από 3/8 στις αίθουσες &...

Για όσους δεν το θυμούνται η ταινία είχε προξενήσει αντιδράσεις και είχε αφοριστεί από τον τότε Μητροπολίτη Φλωρίνης, Αυγουστίνο Καντιώτη

Η ταινία – σταθμός του διεθνούς μας auteur Θόδωρου Αγγελόπουλου «Το Μετέωρο βήμα του Πελαργού» επαναπροβάλλεται από την Πέμπτη 3/8/2023 στις κινηματογραφικές αίθουσες και πιο συγκεκριμένα αποκλειστικά στο STUDIO new star art cinema, στην Αθήνα.

Η ταινία είχε διαγωνιστεί για τον Χρυσό Φοίνικα στο Διεθνές Φεστιβάλ των Καννών το 1991.

Μία ποιητική επεξεργασία μιας από τις πιο ισχυρές κοινωνικές και πολιτικές εικόνες του 20ού αιώνα. H ελπίδα μιας ριζικής αλλαγής στις υπάρχουσες κοινωνικές συνθήκες .

Σενάριο: Θόδωρος Αγγελόπουλος, Τονίνο Γκουέρα, Πέτρος Μάρκαρης σε συνεργασία με τον Θ. Βαλτινό.

Διεύθυνση φωτογραφίας: Γιώργος Αρβανίτης, Ανδρέας Σινάνος

Μοντάζ: Γιάννης Τσιτσόπουλος

Μουσική: Ελένη Καραΐνδρου

Κοστούμια: Γιώργος Πάτσας

Σκηνικά: Μικές Καραπιπέρης

Ηθοποιοί: Marcello Mastroianni, Jeanne Moreau, Gregory Carr, Ηλίας Λογοθέτης, Ντόρα Χρυσικού, Βασίλης Μουγιουκλάκης, Δημήτρης Πουλικάκος.

Διάρκεια: 138 λεπτά.

ΣΥΝΟΨΗ

Ένας πολιτικός, μετά από μια συνεδρίαση στη βουλή όπου εκφωνεί μάλλον μια ποιητική ανακοίνωση παρά έναν πολιτικό λόγο, εγκαταλείπει το κοινοβούλιο και το σπίτι του, κι εξαφανίζεται χωρίς ν' αφήσει κανένα ίχνος. Ένας δημοσιογράφος που κάνει ρεπορτάζ στην παραμεθόριο για τους εγκλωβισμένους στα σύνορα μετανάστες και πρόσφυγες διαφόρων φυλών, συναντά έναν άντρα που η εξωτερική του εμφάνιση ταιριάζει με τα χαρακτηριστικά του αγνοούμενου πολιτικού. Παρά τις έρευνές του και μια συνάντηση που καταφέρνει να οργανώσει ανάμεσα στον άγνωστο και τη Γαλλίδα γυναίκα του πολιτικού, η ταυτότητα του αγνώστου παραμένει ανεξακρίβωτη.

Η γυναίκα δεν τον αναγνωρίζει, κι εκείνος δε φαίνεται διατεθειμένος ούτε για μια στιγμή να μας δώσει ένα σημάδι ότι δεν πρόκειται για τον πολιτικό που αγνοείται. Σ’ αυτόν τον κατακερματισμένο κόσμο όπου έχει καταφύγει, στην απομόνωση ενός κόσμου με δικό του θεό και νόμο, συμπιεσμένο ανάμεσα σε εμπόδια, σύνορα και όρια, όλα μετεωρίζονται σε μιαν αβέβαιη πραγματικότητα…

Με τον αξέχαστο Μαρτσέλο Μαστρογιάνι ο Θόδωρος Αγγελόπουλος είχε συνεργαστεί και το 1986 στην ταινία «Ο Μελισσοκόμος».

O καθρέφτης και το άγαλμα: ∆ύο σύμβολα συνόρων της Sylvie Rollet

Μπροστά μας, η απέραντη θάλασσα. Το γκρίζο νερό γίνεται ένα µε τον ουρανό. Στο βάθος διακρίνεται κάτι, σαν βραχώδης ακτή, αλλά κι αυτό χάνεται στην ομίχλη. O χώρος που μας αποκαλύπτει η κάμερα στο πρώτο πλάνο της ταινίας Το Μετέωρο Βήμα του Πελαργού, ένας χώρος δίχως όρια, δίχως ένα σημείο που να μπορεί να συγκρατήσει το βλέμμα μας, δείχνει παραδόξως να στερείται οποιουδήποτε «βάθους». Είναι σαν να βλέπουμε όχι ένα χώρο, αλλά ένα «φόντο», βυθισμένο σ’ ένα ομοιόμορφο, ασπριδερό χρώμα, απ’ όπου ξεπροβάλλουν οι περιπολίες των στρατιωτικών ελικοπτέρων. Στο κέντρο, µια άμορφη κηλίδα, σκούρα: οι πνιγμένοι. Πάνω στην γκρίζα επιφάνεια, ο κύκλος που διαγράφουν οι λιμενικές Αρχές, δεν αποτελεί αυτό που θα ονομάζαμε τροχιά, αλλά μπορούμε να πούμε ότι σχηματίζει µια «μορφή». O «χώρος-περιοχή» χάνεται, δίνοντας τη θέση του σ’ ένα χώρο νοερό, αφηρημένο, μεταφυσικό. Ένας «μαγικός» κύκλος διαγράφεται γύρω από τα πτώματα, σαν φανταστικό οχυρό. Η μορφή που σχηματίζεται στο πρώτο πλάνο της ταινίας, είναι λοιπόν η φιγούρα της ετερότητας, η οποία, στα πλαίσια του ορατού, διαπερνά το απόλυτο, αδιανόητο και ακατονόµαστο «αλλού».[...]

Πέρα από τα όρια του François Niney

Το Μετέωρο Βήμα του Πελαργού του Θόδωρου Αγγελόπουλου αποτελεί κατά κάποιον τρόπο το τρίτο µέρος µιας τριλογίας. Στην ταινία αυτή ξαναβρίσκουμε τον θαυμάσιο Μastroianni του Μελισσοκόμου, να υποδύεται έναν χτυπημένο άνθρωπο που καταφεύγει στη φτώχεια, έχοντας εγκαταλείψει τις μάταιες αξίες της ζωής. Ξανασυναντάμε επίσης, απ' το Τοπίο στην Ομίχλη, το θέμα των συνόρων ως χαμένης ταυτότητας και ως µη τόπου. [...]

Oι αποτυχίες της Ιστορίας του Àngel Quintana 

Η συνάντηση μεταξύ του άντρα και της γυναίκας καταγράφει και την επανασύνδεση του Marcello Mastroianni και της Jeanne Moreau, που είχαν να εμφανιστούν μαζί σε ταινία από τη Νύχτα (1961) του Michelangelo Antonioni. Η σκηνή στο Μετέωρο Βήµα του Πελαργού μπορεί να ερμηνευτεί και ως αδυναμία της Jeanne Moreau να ξαναβρεί τον νεαρό Mastroianni στον ηλικιωμένο Mastroianni. Περιέργως, τόσο το σενάριο της ταινίας του Αntonioni όσο και αυτό του Αγγελόπουλου φέρουν την υπογραφή του Τonino Guerra. Η Jeanne Moreau και ο Marcello Mastroianni έμελλε να εμφανιστούν ξανά μαζί σ' ένα από τα ιντερλούδια της ταινίας Πέρα από τα σύννεφα (1995) των Antonioni-Wenders.  

Ο ΑΦΟΡΙΣΜΟΣ

“Αφορισμός κάτω από τέτοιους όρους είναι τιμή”, δήλωνε ο σκηνοθέτης.

"Η ταινία είχε μηνύματα που δεν άρεσαν σε κάποιους που αντέδρασαν βάναυσα. Η ταινία «Το Μετέωρο βήμα του πελαργού» είχε προκαλέσει το ενδιαφέρον της κοινής γνώμης και του Τύπου για μεγάλο χρονικό διάστημα και για άλλο λόγο, πέρα του κινηματογραφικού ενδιαφέροντος, καθώς συνοδεύτηκε από ένα απροσδόκητο γεγονός. Όλα ξεκίνησαν όταν με κάποιο αδιευκρίνιστο τρόπο το σενάριο της ταινίας έφτασε στα χέρια του μητροπολίτη της πόλης, Αυγουστίνου Καντιώτη.

Ο μητροπολίτης κυρός Αυγουστίνος Καντιώτης θεώρησε ότι προσβάλλει το έθνος και τον Χριστιανισμό. Έτσι, όπως αναφέρει το δελτίο Τύπου της New Star, ο ιερωμένος απείλησε τον Αγγελόπουλο ότι θα τον αφορίσει και τον διέταξε να σταματήσει τα γυρίσματα, κάτι που εξόργισε τον Αγγελόπουλο, που δεν υποχώρησε και προκάλεσε επίσης και το μένος των συνεργατών του. Το θέμα πήρε διεθνείς διαστάσεις. Ο Αγγελόπουλος στηρίχτηκε από τους πολιτικούς της Αριστεράς και είχε την αρωγή του σκηνοθέτη και φίλου του, Ακίρα Κουροσάβα. Όταν ο Αγγελόπουλος επέστρεψε, μεγάλη μερίδα των χριστιανών της Φλώρινας είχε κατακλύσει την πόλη με μαύρες σημαίες και πλακάτ, ενώ υπήρχαν και καρικατούρες που παρίσταναν το σκηνοθέτη σαν έναν προδότη που κρατούσε ένα σακούλι με 600 εκατομμύρια δραχμές και εμφανίζονταν πλακάτ με συνθήματα, όπως «αναρχία, ανθελληνισμός, αθεΐα, ακολασία», «Γενίτσαροι μαρξισταί», «Αναρχία, ανθελληνισμός, αθεΐα, ακολασία», και τα μεγάφωνα να παιανίζουν τη «Μακεδονία ξακουστή». Με την παρότρυνση του μητροπολίτη προσπάθησαν με κάθε τρόπο να εμποδίσουν την ολοκλήρωση και κυκλοφορία της ταινίας.

Στις 16 Δεκεμβρίου 1990 ήταν η μέρα τελετής αφορισμού του Αγγελόπουλου και του πρωταγωνιστή Μαρτσέλο Μαστρογιάνι, αλλά και όλων των συντελεστών της ταινίας, είτε άνδρες είτε γυναίκες".

Η ταινία είχε πάρει πολύ καλές κριτικές όταν προβλήθηκε στις αίθουσες.

Επιμέλεια ανάρτησης: Τ. ΜΑΡΤΑΤΟΣ

Ακολουθήστε το thebest.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο thebest.gr

Culture