Back to Top
#TAGS ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΠΑΤΡΩΝ Αιγιάλεια Αμαλιάδα Νάσος Νασόπουλος
Αγγελίες
Μην ψάχνεις, βρες στο
THE BEST

ΒΙΒΛΙΟ

/

Η χορογράφος, πανεπιστημιακός και ποιήτρια Μάρω Γαλάνη στο thebest.gr- Το Σάββατο η παρουσίαση του βιβλίου της

Η χορογράφος, πανεπιστημιακός και ποιήτρ...
Μαρτάτος Tάκης

Η ποιητική της συλλογή "Όσα Περίσσεψαν της λήθης" παρουσιάζεται στο Πολύεδρο, στην Κανακάρη 147, στην Πάτρα το Σάββατο 11/11/2023 στις 19.00

Η Μάρω Γαλάνη πρώτα απ’ όλα είναι χορογράφος, και με αυτό το ξεχωριστό καλλιτεχνικό αντικείμενο είναι γνωστή και καταξιωμένη τις τελευταίες δεκαετίες. Ο χορός για την ίδια «ήταν πάντα για μένα μελώδημα συμπαντικό, αμεσότητα θαυμαστή της ζωής».

Συνάμα είναι και πανεπιστημιακός καθώς εργάζεται ως Ειδικό Εκπαιδευτικό Προσωπικό στο ΤΕπΕΚΕ (Τμήμα Επιστημών της Εκπαίδευσης και Κοινωνικής Εργασίας) του Πανεπιστημίου Πατρών, αλλά και ερευνήτρια του performance writing.

Η κ. Μάρω Γαλάνη, ένας ανήσυχος και δημιουργικός άνθρωπος με πάντα ιδιαίτερες, «ψαγμένες» δουλειές πάνω στο χορό, έβγαλε τον περασμένο Ιούνιο την πρώτη της ποιητική συλλογή με τίτλο «Όσα περίσσεψαν της λήθης» και το Σάββατο 11 Νοεμβρίου 2023 μετά τις 19.00 στο πάντα φιλόξενο Πολύεδρο της Όλγας Νικολοπούλου και του Κωστή Καπέλα που ανέλαβε και την έκδοση του βιβλίου, θα γίνει εκδήλωση παρουσίασης όπου & μιλήσουν ο Σπύρος Βρεττός, ποιητής, δικηγόρος και ο Γιάννης Ζαρκάδης, ποιητής, καθηγητής Ιατρικής του Πανεπιστημίου Πατρών αλλά και η ίδια η Μάρω Γαλάνη.

Το thebest.gr επικοινώνησε μαζί της με αφορμή την εκδήλωση και θέλησε να μάθει για την βαθιά αγάπη που έτρεφε από τα εφηβικά της χρόνια για το γράψιμο και την ποίηση. Μας κέντρισε το ενδιαφέρον το γεγονός πως παρότι έγραφε και είχε μάλιστα και ένα χαριτωμένο ψευδώνυμο (το «Καλούδα Σάρα») εν τούτοις παρά το ότι το γράψιμο φώτιζε τη ψυχή της όπως έχει χαρακτηριστικά εξομολογηθεί, επί μία 20ετία και πλέον (1988-2009) συγκέντρωνε τα ποιήματά της και τα έκαιγε!

Το 2016 η Μάρω Γαλάνη αποφάσισε να σπουδάσει στο μεταπτυχιακό πρόγραμμα Δημιουργικής Γραφής, κατεύθυνση Συγγραφής, του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας ενώ σήμερα βρίσκεται στην ευχάριστη όσο και υπεύθυνη θέση να διδάσκει κιόλας στο Διιδρυματικό Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών «Δημιουργική Γραφή» στο Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας σε συνεργασία και με το Τμήμα Κινηματογράφου του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, Performance writing.  

Από το 2013 το καλλιτεχνικό και επιστημονικό ενδιαφέρον της αφορά αποκλειστικά στη Χοροθεατρική Performance και το Performance Writing ενώ ως χορεύτρια, χορογράφος και σκηνοθέτιδα έχει εργασθεί σε περισσότερες από 30 παραστάσεις, στην Ελλάδα, το Βέλγιο, τη Βουλγαρία και τη Μ. Βρετανία. Έχει συνεργαστεί στο Ελληνικό θέατρο με σημαντικούς ανθρώπους όπως οι αξέχαστοι Γιάννης Βόγλης και Κώστας Καζάκος, αλλά και οι Πάνος Παπαϊωάννου, Θοδωρής Αμπαζής, Ελένη Μποζά. Εκτός από ποίηση, η Μάρω Γαλάνη έχει εκδώσει επιστημονικά συγγράμματα για το θέατρο και τον χορό, ενώ το διήγημά της «Φιλί να φυλάγεσαι» από τις εκδόσεις «Το Δόντι» έχει βραβευθεί στο διαγωνισμό μικροαφηγήματος από το Πανεπιστήμιο Πατρών. Επίσης το διήγημά της «Η μάσκα και το μέσα πρόσωπο» βραβεύτηκε από την πολιτισμική συλλογικότητα/portal «αορτή».

Η Μάρω Γαλάνη ιδιαίτερα ευγενής απήντησε σε όσα την ρωτήσαμε ενώ παραδέχτηκε «πόσο συγκρουσιακό είναι να εμψυχώνω άλλους στη γραφή και να καίω τα γραπτά μου».

Η συνέντευξη της στο thebest.gr με την ευκαιρία της εκδήλωσης παρουσίασης της ποιητικής σας συλλογής «Όσα περίσσεψαν της λήθης», στο Πολύεδρο το Σάββατο 11/11/2023, έχει ως εξής:

-Κυρία Γαλάνη σας γνωρίζουμε ως διακεκριμένη χορογράφο και πανεπιστημιακό στο Τμήμα Επιστημών της Εκπαίδευσης & Κοινωνικής Εργασίας και τα τελευταία χρόνια και ως συγγραφέα. Πώς προέκυψε η πρώτη σας ποιητική συλλογή, το βιβλίο «Όσα περίσσεψαν της λήθης» που κυκλοφόρησε το περασμένο καλοκαίρι.

Η πανεπιστημιακή διδασκαλία ήρθε νωρίς κι απρόσμενα στη ζωή μου και με συνεπήρε, με τις αδιάκοπες εκπλήξεις της σχέσης διδάσκοντα και διδασκόμενου, από την πρώτη μέρα. Ο χορός ήταν πάντα για μένα μελώδημα συμπαντικό, αμεσότητα θαυμαστή της ζωής, σύνορο ταυτότητας και ετερότητας, απειλή και χάδι. Χορεύω και γράφω από παιδί. Έλεγα πως όταν μεγαλώσω αρκετά θα αλλάξω τη σειρά θα γράφω και θα χορεύω. Μεγάλωσα, αρκετά!

-Απ’ όσο είδαμε, γράφετε ποίηση από νεαρή ηλικία ωστόσο τα γραπτά σας τα συγκεντρώνατε κάθε 7 χρόνια και τα καταστρέφατε έως το 2009. Δεν είχατε εμπιστοσύνη στα όσα γράφατε για να εκδοθούν ενδεχομένως νωρίτερα ή ήταν απλά μία εσωτερική, δημιουργική σας έκφραση;

Η ψυχαναλυτική ερμηνευτική ίσως έχει πιο ενδιαφέρουσες απαντήσεις. Για μένα δεν ήταν ζήτημα εμπιστοσύνης στη γραφή μου. Η καύση ερχόταν πριν φτάσω στη σκέψη της έκθεσης μέσω της έκδοσης. Η δε έκθεση δεν ήταν ποτέ ένα πρόβλημα, είχα από νωρίς την εμπειρία του χορού. Έκλεινα τα μάτια και παραδινόμουν στην παράσταση έξω χρόνου. Πίστευα και πιστεύω ακόμη ότι η ποίηση σημαδεύει στην καρδιά τα θέλγητρα του ορατού και του μη ορατού, καθιστά ενεστώσα την απουσία. Η φωτιά της, έλεγα, ζεσταίνει την καρδιά μου με τη δύναμη των αγαπημένων απόντων και έκαιγα τα ποιήματα μου κάθε επταετία. Ας τις πούμε ποιητικές, εφηβικές, νεανικές σκέψεις και πράξεις - είναι αλήθεια οτι κράτησαν πολύ.

-Ένας που γράφει ποίηση σήμερα και δημοσιοποιεί τη δουλειά του πού ακριβώς απευθύνεται, με την έννοια ότι το κοινό της ποίησης μοιάζει ολοένα να λιγοστεύει.

Κάθε ποιητής κατά την κατασκευή του τεχνουργήματός του δεν μπορεί να αγωνιά για το κοινό του διότι βρίσκεται σε θέση ασταθή, αλλιώς, πιο τολμηρά, ειπωμένο είναι σε κίνδυνο. Όταν το ποίημα έχει ολοκληρωθεί, επιτυχημένο ποιητικά ή όχι, θα πάρει το δρόμο του. Σε αυτή του την πορεία θα συναντηθεί με τους αναγνώστες οι οποίοι θα του δώσουν νόημα. Αν ακόμη, και ενός αναγνώστη την αγωνία, για την χαμένη ονειρική ουτοπία που η ψυχή επιθυμεί και την σκληρή πραγματικότητα των ημερών, καταφέρει να παρηγορήσει, τότε η κατασκευή έχει πετύχει. Ίσως ναι, η εποχή αρνείται την ποίηση παρότι τη χρειάζεται περισσότερο από κάθε άλλη φορά, ωστόσο υπάρχουν ακόμη αρκετοί που ψάχνουν έναν τόπο που κατοικεί το ποιητικό.

-Έχετε αγαπημένους συγγραφείς, ποιητές/ποιήτριες που σας έχουν επηρεάσει, εμπνεύσει.

Αγαπώ πολλούς, πολλές. Σολωμό, Σεφέρη, Σαχτούρη (τα τρία σίγμα) Οδυσσέα Ελύτη, Τίτο Πατρίκιο, Μάτση Χατζηλαζάρου, Sylvia Plath, EE Cummings, Anne Sexton, Joyce Mansour, Alejandra Pizarnik, τους «πατρινούς» Γιάννη Ζαρκάδη και Σπύρο Βρεττό, τον Χρήστο Λάζαρη.

-Έχει επίσης ενδιαφέρον το στοιχείο ότι κάνατε μεταπτυχιακό πάνω στη συγγραφή/δημιουργική γραφή στο Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας στη Φλώρινα, όπου τώρα διδάσκετε Performance Writing.

Ναι το 2016 ξεκίνησα το Μεταπτυχιακό Δημιουργικής Γραφής, στην κατεύθυνση Συγγραφής, στη Φλώρινα στο Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας. Διευθυντής αυτού του προγράμματος είναι ο ποιητής και καθηγητής Τριαντάφυλλος Κωτόπουλος. Εξαίρετος πανεπιστημιακός δάσκαλος, του οποίου η υποστηρικτικότητα με έβαλε στη διαδικασία αναθεώρησης των εμμονικών τελετουργικών μου πράξεων. Είναι αυτός, ο γενναιόδωρος πάντα, που μου έδωσε τη δυνατότητα να διδάξω στο Μεταπτυχιακό Δημιουργικής Γραφής στο Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας, πράγμα που μου έδειξε πόσο συγκρουσιακό είναι να εμψυχώνω άλλους στη γραφή και να καίω τα γραπτά μου.

-Είστε μία καλλιτέχνιδα που έχει και τη δική της ομάδα, την «DERIDAncetheatre Ensemble». Μέσα από δουλειές σας έχετε θίξει και ευαίσθητα, κοινωνικά θέματα & με πολιτικές αποχρώσεις όπως τα γυναικεία Ναζιστικά στρατόπεδα συγκέντρωσης ή στο θεατρικό σας “ΡΑΣΥ 74.135” που παρουσιάστηκε στο Παλαιό Δημοτικό Νοσοκομείο στο Διεθνές Φεστιβάλ Πάτρας 2020 στο οποίο είχατε για ηρωίδα μία καρκινοπαθή γυναίκα και τη μάχη της για τη ζωή.

Τι καινούριο ετοιμάζετε ως χορογράφος και ως συγγραφέας.

Όσο αφορά τα χορογραφικά: Η DERIDΑncetheatre Ensemble είναι μια μικρή ομάδα καλλιτεχνών, με πίστη στην αισθητική ως ηθική και τη βαθιά πίστη πως η τέχνη μπορεί και πρέπει με τρόπο ποιητικό να αναδεικνύει την πολιτική διάσταση των πραγμάτων. Ωστόσο τα χορογραφικά μου έργα αποτέλεσαν σπουδή στην ποίηση, μια διερεύνηση της σωματικότητας της ποίησης. Οι περισσότερες από τις μισές χορογραφίες μου (όσες δεν ήταν παραγγελία) εδρεύουν στη ποίηση, σε ποιήτριες και ποιητές: Σαπφώ, Ελύτης, Σεφέρης, Μάτση Χατζηλαζάρου, Κική Δημουλά, Τίτος Πατρίκιος, Σπύρος Βρεττός, Γιάννης Ζαρκάδης, Ιβαν Βάζοφ, Sylvia Plath, Joyce Mansour, κ.α.

Για τη χορό ετοιμάζεται η παρουσίαση της παράστασης «V.E.M.F.emina» στο θέατρο Λιθογραφείον στις 25 Νοεμβρίου 2023, και ώρα 21.30. Πρόκειται για μια χοροθεατρική performance για τη γυναίκα που δε διαφεύγει από τον κόσμο, αλλά πηγαίνει προς τον κόσμο, περπατώντας ενάντια στην τρέχουσα ροή για να ανακαλύψει το νόημα της ζωής. Παράσταση που εμπνέεται από το έργο και τη ζωή των: Virginia Woolf, Edith Piaf, Malala Yousafzai, Frida Kahlo και την νεαρή ποιήτρια Μαρίνα Σπηλιωτοπούλου.  Σύνθεση και χορογραφία μου, χορεύουν: Μαριλένα Γραμματικάκη, Κλήμη Κλαίρη, Magnelli Bianca, Μουσαβερέ Χριστιάνα, Σαλκιτζόγλου Βασιλική.

Είναι έτοιμη και η επόμενη συλλογή επιτελεστικής ποίησης. Ένα βιβλίο που συνδέεται με performances οπτικοακουστικής δημιουργίας και θα εκδοθεί στις αρχές του 2024.

 

Ακολουθήστε το thebest.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο thebest.gr

Culture