Τι προσδοκά για το λιμάνι
Μαθηματικός, με μεταπτυχιακό στη Διοίκηση Επιχειρήσεων, Γενικός διευθυντής της εταιρείας συμβουλευτικής p-consulting.gr η οποία ειδικεύεται στις επιχειρηματικές ευκαιρίες του διαδικτύου, με πληθώρα εκπαιδευτικών εφαρμογών που έχουν βραβευτεί σε πανευρωπαϊκό επίπεδο και από το περασμένο καλοκαίρι, Διευθύνων Σύμβουλος του Οργανισμού Λιμένα Πατρών.
Ο Παναγιώτης Γ. Αναστασόπουλος, έχει γράψει το δικό του success story και δεν μένει παρά να δούμε αν θα τα καταφέρει εξίσου καλά και στα «ύδατα» ενός απαιτητικού Οργανισμού, όπως ο ΟΛΠΑ και μάλιστα σε μια κομβική περίοδο για την πορεία του λιμανιού της Πάτρας.
Στο μεταξύ, ανοίγει τα χαρτιά του στο The Best Magazine, μας εξηγεί ποια είναι η σχέση των μαθηματικών με την ψυχολογία, πώς επηρέασαν τα αρχαία Ελληνικά και η τεχνολογία την επαγγελματική του εξέλιξη, μιλάει για το δικό του «λιμάνι», την οικογένειά του και την κόρη του Φαίδρα αλλά και για το Brain Drain που στοίχησε στην Πάτρα σημαντικό τεχνοκρατικό δυναμικό.
Από την συζήτησή μας δεν μπορούσαν να λείπουν η εξέλιξη και οι προοπτικές του λιμανιού της Πάτρας αλλά και όσα ένας επαγγελματίας με περισσότερα από 16 χρόνια εμπειρίας στην καινοτόμα επιχειρηματικότητα και στη συμβουλευτική πληροφοριακών συστημάτων, ονειρεύεται για την πόλη του.
Photo: Νίκος Ψαθογιαννάκης
-Ποια είναι η πιο δυνατή ανάμνησή σας από τα παιδικά σας χρόνια; Είχε φανεί από νωρίς η κλίση σας στα μαθηματικά και την τεχνολογία ή ήταν κάτι που προέκυψε στην πορεία;
Οι πιο δυνατές αναμνήσεις είναι τα καλοκαίρια στο χωριό. Όλη μέρα παιχνίδι και κολύμπι, με τους γονείς μου να προσπαθούν να με διδάξουν ότι όλα στη φύση αλλά και την θάλασσα εξηγούνται με τη λογική! Στο σχολείο μεγαλώνοντας, ο δικός μου σούπερ ήρωας ήταν ο Οδυσσέας κι έτσι λάτρεψα τα αρχαία ελληνικά (την πλέον μαθηματική γλώσσα). Αν συνυπολογίσει κανείς και την έντονη ενασχόληση του πατέρα μου (και άρα δική μου) με την τεχνολογία, δε θέλει και περισσότερη ανάλυση για το πώς ασχολήθηκα με τα Μαθηματικά και την Τεχνολογία.
Ποιο ήταν παιδικό σας όνειρο; Εξελίχθηκαν τα πράγματα όπως τα είχατε φανταστεί;
Σαν παιδί ήθελα να γίνω γλωσσολόγος καθώς λάτρευα τα αρχαία ελληνικά. Τα πράγματα προφανώς εξελίχθηκαν εντελώς διαφορετικά. Σκεφτείτε ότι ήμουν τυχερός που ήμουν το μόνο παιδί στο δημοτικό που είχα ηλεκτρονικό υπολογιστή, ένα spectrum ZX128, αλλά ντρεπόμουν κιόλας να το πω. Αλλά είναι λογικό!
Από τότε φαινόταν ότι θα υπάρξουν τομείς και επαγγέλματα που τότε δεν υπήρχαν. Βέβαια τότε πιστεύαμε ότι αυτό θα συνέβαινε στα γεράματά μας, ενώ τώρα δεν μπορούμε να προβλέψουμε τομείς και επαγγέλματα για την επόμενη πενταετία.
Πώς θυμάστε την Πάτρα των παιδικών σας χρόνων και τι βλέπετε να έχει αλλάξει στην πάροδο των ετών;
Η Πάτρα τότε ήταν μια πόλη που στα μάτια μου ήταν μεγάλη και γλυκιά. Φυσικά μεγαλύτερη από την Ζάκυνθο και την Καλαμάτα, αλλά αρκετά μικρότερη από την Αθήνα. Με ρυθμούς πιο απαλούς και απίστευτα πιο γλυκούς, καθώς έλειπε το βάρος των ευθυνών. Μια περίεργη και ανεξήγητη αίγλη στην πόλη, με τα κίτρινα καράβια του Καραγιώργη να δίνουν την επιλογή για το μεγάλο άλμα στην Ευρώπη και τον «μουτζούρη» να μας πηγαίνει στην Καλαμάτα και την Αθήνα. Με λιγότερα οχήματα και πολύ περπάτημα. Ίσως πιο απλά. Τί άλλαξε; Πέραν της τεχνολογίας στην καθημερινότητα, μάλλον η πολυπλοκότητα των στιγμών, η έλλειψη της απλότητας στην καθημερινότητα και φυσικά οι ευθύνες που δεν μας αφήνουν να απολαύσουμε την κάθε στιγμή. Η πόλη μας έχει απίστευτες προοπτικές και είναι πλέον η ώρα να τις υλοποιήσουμε.
Πόσο καθοριστικός ήταν ο παράγοντας… μαθηματικά στην προσωπική σας ζωή; Με δεδομένο ότι μαθηματικά και ψυχολογία είναι έννοιες συνδεδεμένες μεταξύ τους. Ισχύει αυτό;
Στα μαθηματικά το μόνο που μετράει είναι πώς από το σημείο Α θα πας στο σημείο Β με τον καλύτερο τρόπο. Ε, αυτό δεν είναι και ο έρωτας; Και τι ζωή θα ζούσαμε χωρίς τον έρωτα; Από τους αριθμούς, στη διοίκηση επιχειρήσεων, στην τεχνολογία, στα πλη ροφοριακά συστήματα και την συμβουλευτική και πλέον στη διοίκηση του ΟΛΠΑ.
Πώς είδατε τον εαυτό σας να αλλάζει μέσα από αυτή την διαδρομή;
Πράγματι θα έλεγε κανείς, σε μια πρώτη ανάλυση, ότι δεν υπάρχουν και πολλά κοινά σημεία σε αυτά τα βήματα. Σε μια πιο ενδελεχή όμως ανάλυση, φαίνεται ότι όλα αυτά τα βήματα είναι απόλυτα αλληλένδετα και βασίζονται στην αποκωδικοποίηση των δεδομένων, την ανάλυση και επεξεργασία τους και τέλος στην κτήση του ζητούμενου. Πόσο μαθηματικό!
Για περισσότερο από μια 10ετία ζήσαμε στην Ελλάδα το φαινόμενο του Brain Drain με πολλούς επιστήμονες και τεχνοκράτες να φεύγουν στο εξωτερικό για να δραστηριοποιηθούν επαγγελματικά. Εσάς τι σας κράτησε στην Ελλάδα; Πόσο δύσκολα ήταν αυτά τα χρόνια για έναν άνθρωπο στην ακμή της παραγωγικής του ζωής;
Πράγματι ήταν δύσκολα! Πολύ δύσκολα γιατί δεν ήταν τόσο το παρόν που ζούσαμε τότε. Κακά τα ψέματα, η Ελλάδα έχει υποστεί πολύ χειρότερα. Εκείνο που όμως έκανε τη διαφορά ήταν η έλλειψη κάθε ελπίδας για το μέλλον. Δε φαινόταν στον ορίζοντα κάποια λύση! Κι αυτό δυσκόλεψε τα πράγματα ακόμη περισσότερο! Στο πρώτο pick της κρίσης το 2012 ήταν η πρώτη φορά που σκεφτήκαμε να δοκιμάσουμε την τύχη μας στην Ευρώπη.
Το 2015 με τα capital controls, ήμασταν σχεδόν αποφασισμένοι. Τότε όμως, έχοντας και την εμπειρία της ζωής στο εξωτερικό από πολλά επαγγελματικά ταξίδια, καταλήξαμε ότι η ζωή στο εξωτερικό δεν έχει καμία σχέση με την ποιότητα της καθημερινότητας σε μια πόλη, όπως η Πάτρα. Επιπλέον, φεύγοντας όλοι μας έξω, ποιος θα έμενε να παλέψει για να αλλάξει η τότε κατάσταση; Έτσι δοκιμάσαμε να φέρουμε την Ευρώπη στην Πάτρα, αντί να πάμε εμείς στην Ευρώπη, αξιοποιώντας την τεχνολογία και τις ευκαιρίες που η Ευρωπαϊκή Ένωση δίνει στους πολίτες της. Και από όσο δείχνει το σήμερα, το καταφέραμε.
Πώς μπορεί η πόλη να αξιοποιήσει το τεχνοκρατικό της δυναμικό; Γιατί δεν το έχουμε κάνει ήδη στο μέγιστο βαθμό;
Για να αξιοποιήσουμε το τεχνοκρατικό μας δυναμικό είναι μονόδρομος η δημιουργία τεχνοκρατικών συνθηκών υποδομής. Μεγάλο ρόλο παίζει η έννοια των επιλογών. Σε αυτό θα μπορούσαμε να υιοθετήσουμε τα 3 T’s: Trust (Εμπιστοσύνη), Transparency (Διαφάνεια) και Transferability of Knowledge (Δυνατότητα Μεταφοράς της γνώσης). Είναι πλαίσιο και όχι δομή, αλλά αποτελεί τη βασική υποδομή ώστε κάποιος τεχνοκράτης να αφιερώσει ενέργεια και τεχνογνωσία για το κοινό καλό!
Ποιο ρόλο παίζει η έννοια της εξωστρέφειας στο DNA της πόλης; Με δεδομένο ότι μια πόλη που έχει ανοιχτό θαλάσσιο μέτωπο προς την δύση, αυτονόητα θα έπρεπε να είναι εξωστρεφής; Είναι όμως;
Με όρους 2023 και σε μια εποχή που η πληροφορία δίνεται με φρενήρεις ρυθμούς, σίγουρα θα μπορούσαμε να τα πάμε καλύτερα στον τομέα της εξωστρέφειας. Ως πόλη έχουμε πολλά συγκριτικά πλεονεκτήματα. Μπορούμε να τα αξιοποιήσουμε να τα εξελίξουμε και να τα κεφαλαιοποιήσουμε. Φυσικά έχουμε και ελλείψεις. Αυτές επίσης πρέπει να τις προσεγγίσουμε με έναν δημιουργικό και θεραπευτικό τρόπο! Πώς θα μπορούσε να γίνει αυτό πράξη προς όφελος της Πάτρας, της εικόνας και της οικονομίας της; Θα ήταν μια καλή ιδέα η πόλη να αποκτήσει έναν δομημένο στρατηγικό σχεδιασμό, όχι μόνο για έργα υποδομής, αλλά γενικότερα για το τι σχεδιάζουμε να γίνουμε σαν πόλη την επόμενη δεκαετία. Τι να προτάξουμε ως πλεονεκτήματα και τι να προσεγγίσουμε δημιουργικά και θεραπευτικά ως μειονεκτήματα. Απλά και ρεαλιστικά! Ένα επικοινωνιακό πλάνο, δομημένο πάνω σε αυτόν τον σχεδιασμό, θα έκανε τα πράγματα πολύ πιο εύκολα και αποτελεσματικά.
Ο ρόλος της οικογένειας μέσα σε μια έντονη καθημερινότητα γεμάτη ευθύνες ποιος είναι; Είναι το «λιμάνι» σας;
Τι άλλο θα μπορούσε να είναι το λιμάνι ενός πατέρα; Η οικογένεια είναι το απάγκιο και το απανέμι του. Όταν ξεκινά η μέρα, αφήνεις το λιμάνι σου, αλλά εκεί πάντα επιστρέφεις κάθε φορά. Το ενδιάμεσο ταξίδι είναι η εμπειρία της ζωής που για να την αφομοιώσεις όμως χρειάζεσαι την απαρέγκλιτη συνθήκη της ηρεμίας και σιγουριάς που σου προσφέρει το λιμάνι σου.
Τι είδους μπαμπάς είστε για την κόρη σας; Πόσο σας έχει αλλάξει ο ερχομός του παιδιού στη ζωή σας;
Ο ερχομός της Φαίδρας στη ζωή μου απλά με άλλαξε σχεδόν ολιστικά σαν άνθρωπο. Πριν είχα άλλη νοοτροπία, πλέον εντελώς διαφορετική. Το είδος του μπαμπά πραγματικά δεν είμαι σε θέση να το περιγράψω. Το μόνο που θα ήθελα, είναι να μην εξαρτάται η κόρη μας από μένα ή τη μητέρα της, να μιλάμε κοινή γλώσσα, να την καταλαβαίνω και να με καταλαβαίνει. Όσο το δυνατόν συντομότερα, να είναι σε θέση να ανοίξει τα φτερά της και να ζήσει τη ζωή της, να γεμίσει με εμπειρίες, χωρίς να είναι προσκολλημένη πάνω μου.
Τι ονειρεύεστε για το μέλλον σε προσωπικό επίπεδο;
Υγεία και περισσότερο χρόνο για την οικογένειά μου. Περισσότερες και ποιοτικότερες στιγμές. Περισσότερες ευκαιρίες για την κόρη μου την Φαίδρα και όλα τα παιδιά της πόλης μας, σε ένα περιβάλλον που θα γεννά ευκαιρίες και δεν θα έχει να ζηλέψει τίποτα από οποιαδήποτε άλλη ευρωπαϊκή πόλη.
Πώς φαντάζεστε την Πάτρα στα χρόνια που ακολουθούν;
Εντελώς διαφορετική. Πρέπει να αντιληφθούμε ότι είμαστε μια Ευρωπαϊκή πόλη που ζει τους ίδιους φρενήρεις ρυθμούς αλλαγής που ζει όλος ο δυτικός κόσμος. Πρέπει να υλοποιήσουμε το μοναδικό πράγμα που θα μας δώσει την απαραίτητη υποδομή να είμαστε μέρος των εξελίξεων. Κι αυτό δεν είναι άλλο από το να αλλάξουμε τη νοοτροπία μας, να αγκαλιάσουμε την αλλαγή και τη συμμετοχικότητα. Να καλωσορίσουμε την τεχνολογία και τις θέσεις εργασίας παραγωγής πλούτου. Σαν πόλη είμαστε απίστευτα τυχεροί που έχουμε 3 πανεπιστήμια, τόσα ΙΕΚ και τόσο ανθρώπινο δυναμικό. Έχουμε εταιρείες αιχμής που είναι πραγματικά διαμάντια. Αν επενδύσουμε και λίγο παραπάνω σε υποδομές τότε μιλάμε για μια εντελώς διαφορετική πόλη από αυτό που σήμερα έχουμε.
Ποιο στόχο θα θέλατε να πετύχετε στη διάρκεια της θητείας σας στον ΟΛΠΑ;
Το 2023 και με τις αλλαγές που εφαρμόζονται στον χάρτη των λιμανιών σε Ελλάδα, Μεσόγειο και Ευρώπη, το λιμάνι της Πάτρας έχει έναν νευραλγικό ρόλο. Υπάρχουν συγκεκριμένα και καλά ορισμένα milestones που πρέπει το λιμάνι να υλοποιήσει, όπως η οριστική έγκριση του τροποποιημένου Master Plan, ώστε έτσι να μπορέσουμε να ξεκινήσουν τα έργα πνοής που πραγματικά θα αλλάξουν το λιμάνι αλλά και την πόλη.
Σημαντικότατο ακόμη θεωρείται η υλοποίηση του ενεργειακού πλάνου του λιμανιού και η απόλυτη μετάβασή του στη λίστα των Πράσινων Λιμανιών της Μεσογείου, που αποδεδειγμένα πλέον θα αποδεικνύεται ο απόλυτος σεβασμός στο περιβάλλον. Κάτι όμως που θα μας προσδώσει πρωταγωνιστικό ρόλο στο χάρτη των λιμανιών είναι η άμεση αξιοποίηση της τεχνολογίας δίνοντάς μας το χαρακτηριστικό του έξυπνου λιμανιού (Smart Port Εφαρμογές). Όπως όλα τα ελληνικά λιμάνια, έτσι και το δικό μας προσφέρει τεράστιο πεδίο εφαρμογών για τον πλήρη ψηφιακό του μετασχηματισμό και αξιοποίησης καινοτόμου τεχνολογίας. Με την υλοποίηση των συγκεκριμένων στόχων το λιμάνι ολοκληρώνεται μόλις συνδεθεί σιδηροδρομικά με την υπόλοιπη Ελλάδα και να αποκτήσει πρωταγωνιστικό ρόλο στο χάρτη των logistics.
Ποια είναι η άποψή σας για το ενδεχόμενο δημιουργίας μαρίνας mega yachts στην Πάτρα; Με τη λειτουργία του υδατοδρομίου σε τι φάση είμαστε;
Η δημιουργία μιας τέτοιας μαρίνας είναι έργο πνοής όχι μόνο για την πόλη της Πάτρας, όχι μόνο για την Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας, αλλά για όλο τον θαλάσσιο χώρο από τον Σαρωνικό έως και το Ιόνιο. Η ύπαρξη μιας Mega Yacht Marina στην πόλη μας, αυτόματα την αναβαθμίζει σε νευραλγικό κόμβο για τον θαλάσσιο τουρισμό, ένα είδος τουρισμού που ανθεί και θα συνεχίσει να ανθεί στην χώρα μας.
Αυτόματα δημιουργεί πολλές νέες ποιοτικές θέσεις εργασίας για τους Πατρινούς (τόσο για τη λειτουργία της όσο και σε υποστηρικτικές υπηρεσίες), αναβαθμίζοντας οριζόντια την τοπική και περιφερειακή οικονομία.
Προσδίδει λίγη από τη χαμένη αίγλη στην Πάτρα και την επαναπροσδιορίζει στο θαλάσσιο τοπίο. Αν την συνδυάσουμε δε και με την λειτουργία του dry berth στο νέο λιμάνι που κι αυτό το έργο έχει πάρει το δρόμο του, η Πάτρα πλέον αποκτά πρωταγωνιστικό ρόλο στον χώρο του θαλάσσιου τουρισμού! Έργα υποδομών που εκτινάσσουν τις επιλογές σε ένα σύγχρονο οικονομικό περιβάλλον. Περισσότερο όμως θα ήθελα να σταθώ στην υπεραξία που δίνουν αυτά τα έργα στον τόπο μας. Είναι η υπεραξία που ξανασυνδέει τον Πατρινό με τη θάλασσα και την ναυτοσύνη που έμφυτα υπάρχει σε όλους τους Έλληνες!
Όσον αφορά το υδατοδρόμιο και τα υδροπλάνα τώρα, θα τα δούμε να από-προσθαλασσώνονται στην πόλη μας πολύ πιο σύντομα από όσο περιμένουμε!
Προβλέπεται ότι στο τέλος του 2024, θα μπορούμε να μιλάμε για την Πάτρα ως ένα ξεχωριστό σημείο αναφοράς στο σύγχρονο θαλάσσιο χάρτη!
Ο φάκελος του έργου της Μega Yacht Marina προβλέπεται να ολοκληρωθεί εντός του έτους, ώστε να προχωρήσουμε στα επόμενα βήματα των μελετών και κατασκευής. Για το υδατοδρόμιο, όλα έχουν ολοκληρωθεί σε επίπεδο υποδομών από τη μεριά μας και αναμένουμε μια γραφειοκρατική διαδικασία που αφορά την άδεια πτήσεων. Μια επίσκεψη στο σταθμό Κανελλόπουλου θα σας πείσει.
Ποιο είναι το στοίχημα της επόμενης 5ετίας για το λιμάνι της Πάτρας;
Ο στρατηγικός μας στόχος είναι ένας: Η υλοποίηση των παραπάνω βημάτων ώστε να ολοκληρωθούν όλες οι υλικές και άυλες υποδομές που θα δημιουργήσουν πληθώρα νέων θέσεων εργασίας παραγωγής πλούτου.
Ακολουθήστε το thebest.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο thebest.gr