Ο Αντώνης Κορωναίος & η υψίφωνος Τζίνα Φωτεινοπούλου εμφανίστηκαν στο ιδιαίτερα επιτυχημένο Χριστουγεννιάτικο κοντσέρτο της Πολυφωνικής στις 22 & 23/12/2023 στην Πάτρα
Η πορεία του διαγράφεται λαμπρή στο κλασσικό οπερατικό τραγούδι με σημαντικές συνεργασίες, πολλά βραβεία και διακρίσεις στην Ελλάδα και το εξωτερικό και έχοντας πραγματοποιήσει πλήθος συναυλιών με τις μεγαλύτερες συμφωνικές ορχήστρες στα καλύτερα μουσικά θέατρα της χώρας μας και της Ευρώπης. Ο λυρικός τενόρος Αντώνης Κορωναίος έχει κατακτήσει με τη φωνή του ένα τεράστιο και απαιτητικό κοινό στις μεγαλύτερες μουσικές σκηνές του κόσμου. Δεν έχει μόνο συγκλονιστική φωνή. Είναι ένας συνδυασμός πολλών πραγμάτων.
Σε κερδίζει με τη συναισθηματικότητα και την αβρότητά του που συνδυάζονται με μια «αφοπλιστική» απλότητα και μια σπάνια ευγένεια. Ο λυρισμός, η συναισθηματική ειλικρίνεια, το αστείρευτο πάθος και το ασίγαστο ταλέντο του, ο επαγγελματισμός και η πειθαρχία του πάνω στη σκηνή ερμηνεύοντας ρόλους, βασικούς και πρωταγωνιστικούς προ-κλασσικού και σύγχρονου ρεπερτορίου, τον κατατάσσουν ως έναν από τους καλύτερους ερμηνευτές της γενιάς του, γνωρίζοντας παγκόσμια καταξίωση. Με φωνητικές και υποκριτικές ικανότητες, με άρτιες σπουδές στο πιάνο και στα ανώτερα θεωρητικά και ευρεία μουσική παιδεία από τους καλύτερους διεθνούς φήμης δασκάλους φωνητικής και θεωρητικών μουσικής, πρωταγωνιστεί σε θέατρα της Ελλάδας και του εξωτερικού έχοντας αποσπάσει πολλά πρώτα βραβεία.
Ενας καλλιτέχνης σπάνιας ποιότητας γνωστός για την κρυστάλλινη φωνή του, πάντα ζεστός και εξαιρετικά έντονος στις ερμηνείες του, εξελίχθηκε, προόδευσε, υπήρξε συνεπής στο μόχθο, την διαρκή άσκηση και τη μελέτη που κάνουν το ταλέντο να «ξετυλιχθεί» και να διαρκέσει. Στη συζήτησή μας αυτή διανύουμε μαζί το δρόμο μιας μεγάλης καριέρας, στεκόμαστε στις πιο σημαντικές στιγμές αυτής και ανακαλύπτω ένα μεγάλο κλασσικό τραγουδιστή, ένα σπουδαίο και βαθιά φιλοσοφημένο άνθρωπο που μιλά για τα παιδικά του χρόνια, τα πρώτα επαγγελματικά του βήματα, τις σπουδές και την καριέρα του στο εξωτερικό, αποκαλύπτοντάς μας τα μελλοντικά του σχέδια.
-Πρώτα βραβεία σε διεθνείς διαγωνισμούς, σημαντικές συνεργασίες, διακρίσεις στην Ελλάδα και το εξωτερικό, εμφανίσεις σε μουσικά θέατρα, εκατοντάδες συναυλίες. Σε όλα αυτά τι άλλο μπορούμε να προσθέσουμε;
Αγάπη και πίστη σε αυτό που αποφάσισα από μικρή ηλικία να ακολουθήσω. Μουσική και φωνή. Ευτυχισμένες στιγμές συνύπαρξης και συνεργασίας με ανθρώπους στη σκηνή.
-Πόσο εύκολο είναι για έναν Έλληνα κλασσικό αοιδό να σταθεί μπροστά σε αυτό το μεγαλείο που κουβαλάνε όλα αυτά τα μεγάλα λυρικά θέατρα; Φαντάζομαι ότι ο δρόμος ήταν δύσκολος και οι σπουδές σημαντικές….
Θέλει διαρκή μελέτη και προετοιμασία μα είναι παράλληλα και η πιο ωραία στιγμή να βρίσκεσαι σε αυτούς τους χώρους. Μιλώντας με το χέρι στην καρδιά, οι άνθρωποι, όταν είσαι καλά προετοιμασμένος, σε αυτά τα θέατρα σε βοηθούν και σε υποστηρίζουν σε όλα τα επίπεδα.
-Από ποιον δεχτήκατε τα πρώτα μουσικά ερεθίσματα-ακούσματα;
Από την οικογένειά μου, ο πατέρας μου, τενόρος κι εκείνος και μαέστρος Εκκλησιαστικών χορωδιών καθώς και ψάλτης, άκουγε διαρκώς όπερα, δη τενόρους στο πικ-απ. Εύκολο ήταν να θέλω να είμαι στη μουσική. Πρώτος τενόρος που άκουσα ήταν ο Mario Lanza. Πρότυπα μου σε πολύ μικρή ηλικία ο Placido Domingo και ο Giuseppe di Stefano (του οποίου το πρώτο βραβείο πήρα στο διαγωνισμό του από τον ίδιο).
-Τι σας ώθησε στη μουσική και το κλασσικό τραγούδι; Οι σπουδές στο εξωτερικό ήταν επιλογή ή ανάγκη;
Αγάπησα την κλασσική μουσική από πολύ μικρή ηλικία, δεν ετέθη θέμα επιλογής γιατί λάτρεψα το κλασσικό τραγούδι από την αρχή. Οι σπουδές στο εξωτερικό ήταν ανάγκη βέβαια. Έμαθα πολλά στην Ελλάδα μα στο εξωτερικό ήταν η συνολική σπουδή και συμμετοχή στο οπερατικό «γίγνεσθαι» πολύ πιο ολοκληρωμένη.
-Υπήρχαν στην παιδική σας ηλικία κάποιοι τραγουδιστές της όπερας που τους θαυμάζατε και τους είχατε ως πρότυπο; Επίγονο ποιων καλλιτεχνών θεωρείτε τον εαυτό σας;
Όπως ανέφερα ο Mario Lanza, Domingo, o Di Stefano μα και Έλληνες όπως ο Κώστας Πασχάλης, καθηγητής μου, ο Γεώργιος Ζερβάνος, ο Νίκος Μοσχονάς, ο Νίκος Ζαχαρίου, ο Δημήτρης Καβράκος, η Αγνή Μπάλτσα. Επίγονος είναι νομίζω λίγο βαρύς σαν τίτλος. Προσπαθώ να κάνω με πολύ αγάπη κι επιμέλεια όσο καλύτερα αυτό που έμαθα. Το αν έκανα σωστή πορεία αυτό το κρίνουν άλλοι ιστορικά.
-Τι θεωρείτε μεγαλύτερη πρόκληση στο συγκεκριμένο είδος που έχετε επιλέξει; Τι απαιτεί η ζωή ενός λυρικού τραγουδιστή της όπερας;
Απαιτεί πειθαρχία, ενασχόληση κι άσκηση διαρκή, μελέτη και πάθος. Πρόκληση είναι για μένα να στέκομαι στο ύψος των ρόλων που καλούμαι να ερμηνεύσω. Μεγάλη ευθύνη μα και ικανοποίηση όταν το πετυχαίνω.
-Έχετε ερμηνεύσει ρόλους πρωταγωνιστικούς και βασικούς σε πάνω από 20 όπερες. Ποιο ρόλο ξεχωρίζετε και ποια συνεργασία;
Ένας από τους ρόλους που έχω αγαπήσει πολύ είναι αυτός του Duka di Mantova στο «Rigoletto» του Giuseppe Verdi. Συνεργασίες εξαιρετικές με πολλούς όμως θα αναφέρω σα μνημειώδη τη συνεργασία μου με τη Αγνή Μπάλτσα στο έργο «Ιταλιάνα» στο Αλγέρι του Gioacchino Rossini στην Κρατική Όπερα της Βιέννης και στο Εθνικό θέατρο του Τόκιο.
-Ποια η μαγικότερη στιγμή πάνω στη σκηνή; Να κερδίζετε προσωπικά την αναμέτρηση με το έργο «πιάνοντας» το αίσθημα του συνθέτη μέσα από τις νότες που μετατρέπονται σε ευχάριστα ακούσματα ή να μοιράζεστε με όλο και μεγαλύτερο κοινό όσα έχετε κερδίσει;
Πιστεύω ότι αυτά τα δύο είναι αλληλένδετα. Η προσπάθεια είναι να πλησιάσουμε τη σκέψη του συνθέτη στην απόδοση μας και να δώσουμε προσωπικό χρώμα. Εάν συμβεί αυτό νομίζω ότι το κοινό ανταποκρίνεται πάντα θετικά. Σίγουρα το κυνήγι της δόξας δεν είναι το άμεσο ενδιαφέρον μου. Η μελέτη και η συνέπεια στην απόδοση όσων ζητά ο συνθέτης είναι το ευκταίο.
-Πόσο συνυφασμένη είναι η μουσική έκφραση με την υποκριτική, δεδομένου ότι οι άριες που ερμηνεύετε προέρχονται από όπερες;
Είναι απόλυτα συνυφασμένη αρκεί κάνεις να μελετήσει τη γλώσσα που χρησιμοποιεί ο συνθέτης. Γι’ αυτό πάντα συμβουλή μου στους νεότερους είναι η εκμάθηση ξένων γλωσσών προκειμένου να ερμηνεύουν καλύτερα όσα ο συνθέτης έχει γράψει.
-«Η όπερα ταιριάζει στους Έλληνες καθώς είναι η εξέλιξη της αρχαίας τραγωδίας», είχατε πει σε μια συνέντευξή σας. Ως Έλληνες έχουμε την κατάλληλοι παιδεία να καταλάβουμε και να νιώσουμε αυτό το είδος της κλασσικής μουσικής;
Δυστυχώς όχι, η παιδεία μας δεν είναι η κατάλληλη. Άλλωστε δεν μελετούμε πια ούτε τους αρχαίους συγγραφείς και ποιητές. Δυνητικά, αν αυτό γινόταν, η αίσθηση μου είναι ότι ταιριάζει στους Έλληνες. Όμως πρέπει να γίνουν βήματα προς αυτή την κατεύθυνση.
-Το ταλέντο του ακροατή χρειάζεται και μουσικές γνώσεις ή αρέσκεται στο να ακούει ωραίες μελωδίες; Είμαστε φιλόμουσοι;
Κι εδώ θα με βρείτε αρνητικό. Τα ακούσματα μας πλέον είναι πολύ φτωχά. Όμως η όπερα έχει κάτι μαγικό. Αρκεί κάποιος να δοκιμάσει να το ζήσει ζωντανά. Μια συναυλία ή μια παράσταση όπερας δια ζώσης μπορεί μαλάξει όλες τις παραμέτρους μέσα μας. Οι μελωδίες πολλές φορές κατακτούν μα εάν λίγο είμαστε εκπαιδευόμενοι η εσωτερική μας αίσθηση είναι διαφορετική και μας γεμίζει ουσιαστικά.
-Ακολουθήσατε τα βήματα του του Κ. Πασχάλη, του Κ. Παλιατσάρα, του Δ. Πλατανιά... Πώς γίνεται από μια χώρα που δεν έχει τέτοια παράδοση στις μουσικές ακαδημίες αλλά ούτε και τις κατάλληλες υποδομές να βγαίνουν τέτοιες φωνές παγκόσμιου βεληνεκούς;
Έχουμε παράδοση, καθώς το ποσοστό ύπαρξης ωραίων φωνών είναι μεγαλύτερο από άλλες χώρες. Άλλωστε πριν από εμάς υπήρξαν πολλοί μεγάλοι ο Νίκος Μοσχονάς, ο Επιτροπάκης, ο Ζαννής Καμπάνης, ο Νίκος Ζαχαρίου, η Κάλλας… Οι μουσικές ακαδημίες δεν είναι πανάκεια υπάρχουν τεράστιοι μουσικοί στην Ελλάδα μας αρκεί να θέλουμε να τους βρούμε.
-Η «αρματωσιά» των μουσικών διαδρομών σας, σε τι διαφέρει από αυτές των ομότεχνών σας; Θέλω να πω ποια είναι η δική σας καλλιτεχνική ταυτότητα;
Δε νομίζω ότι διαφέρει. Άξονας μου είναι η μελέτη και η διαρκής εκπαίδευση όπως προείπα. Ίσως οι πρότερες μουσικές σπουδές μου καθώς είμαι διπλωματούχος πιάνου κι ανωτέρων θεωρητικών να διαμορφώνουν άποψη. Σίγουρα ο καθένας μας έχει μέσω των εμπειριών και γνώσεων κάτι διαφορετικό να πει ή να προσθέσει.
-Έχετε γεννηθεί στη Νέα Υόρκη και αργότερα ήρθατε στην Ελλάδα. Ποια θεωρείτε πατρίδα; Πού αισθάνεστε λιγότερο ή περισσότερο ξένος;
Αισθάνομαι ίδια και στις δύο πατρίδες μου. Η Νέα Υόρκη έχει μεγάλο αριθμό Ελλήνων και η ομογένεια είναι παρούσα σε όλες τις πτυχές μας. Αν κάτι μπορώ να πω με πικρία είναι ότι ξένος καλλιτεχνικά αισθάνομαι στην Ελλάδα. Μα αγαπώ τη χώρα μου.
-Στην εποχή μας όταν οι υπολογιστές μπορούν να «συνθέτουν» πλέον μουσική, ποιο μπορεί να είναι το μέλλον της κλασσικής μουσικής; Τι λείπει σήμερα; Το ταλέντο; Το συναίσθημα; Τα σωστά μουσικά ακούσματα; Ο ρυθμός; Το όραμα; Η κατάθεση ψυχής σε αυτό που κάνεις;
Λείπει το όραμα. Μα κανένας υπολογιστής δεν μπορεί να αντικαταστήσει τη φωνή. Ακόμα κι αν καταφέρει να μοιάσει απόλυτα στον ήχο θα λείπει το συναίσθημα γιατί είναι άυλο δεν είναι αποτέλεσμα σκέψης. Επίσης το μέλλον είναι ζωντανό εφόσον υπάρχουν ζωντανές παραστάσεις. Αυτό είναι αναντικατάστατο :η ζωντάνια της στιγμής στο θέατρο.
-Τελικά τι είναι η καλή μουσική για εσάς και ποια είναι η δύναμή της σε καιρούς δύσκολους; Η μουσική τέχνη είναι όπλο αντίστασης ακόμα και στις κρίσιμες περιόδους της κοινωνίας μας;
Φυσικά η μουσική απελευθερώνει. Καλή θεωρώ τη μουσική που σε κάνει να «ζεις». Κι εμένα μόνο η κλασσική μουσική μου το δημιουργεί αυτό. Αισθάνομαι, ονειρεύομαι, γεμίζω σαν άνθρωπος.
-Τι άλλα είδη μουσικής ακούτε;
Σχεδόν όλα εφόσον δεν έχω συναυλίες και παραστάσεις. Όταν βρίσκομαι σε περίοδο προετοιμασίας δεν έχω το χρόνο να αφήσω άλλες μουσικές να με επηρεάσουν. Όμως σπάνια μου αρέσει κάτι έξω από τον κόσμο της όπερας ή της κλασσικής μουσικής.
-Τι ετοιμάζετε για τη νέα χρονιά; Επόμενα καλλιτεχνικά σχέδια;
Πολλά κι ενδιαφέροντα. Στους επόμενους μήνες έχω δύο πρωταγωνιστικούς ρόλους έναν στην οπερέτα του Σπύρου Σαμαρά «Η πριγκίπισσα της Σάσσσονος» στην Κέρκυρα υπό τη διεύθυνση του Άλκη Μπαλτά και μετά ο Νεμορινο στο «Ελιξήριο του έρωτος» του Ντονιτσέττι στο Ηράκλειο Κρήτης υπό τη διεύθυνση του Μύρωνα Μιχαηλίδη. Μεγάλο αριθμό συναυλιών σε διάφορες πόλεις καθώς και τη παρουσίαση μιας όπερας με το μεταπτυχιακό τμήμα μονωδίας στο Δημοτικό Ωδείο Αγ. Βαρβάρας του οποίου είμαι καθηγητής, όπερα με τα παιδιά μου, όπως αποκαλώ.
*Ο τενόρος Αντώνης Κορωναίος μαζί και με την λυρική ερμηνεύτρια Τζίνα Φωτεινοπούλου συμμετείχαν στο Christmas Gala Χριστουγεννιάτικο Κοντσέρτο της Πολυφωνικής Χορωδίας στις 22 και 23 Δεκεμβρίου 2023 στην αίθουσα του Συνεδριακού και Πολιτιστικού Κέντρου του Πανεπιστημίου Πατρών στο Ρίο όπου συνολικά πήραν μέρος 350 ερμηνευτές. Το Christmas Gala της Πολυφωνικής όπου οι Αντώνης Κορωναίος και Τζίνα Φωτεινοπούλου παρουσίασαν κλασσικά εορταστικά τραγούδια, είχε μοναδική επιτυχία και καταχειροκροτήθηκε από το κοινό.
Την συνέντευξη του τενόρου Αντώνη Κορωναίου πήρε η δημοσιογράφος Ανθή Ροδοπούλου.
Η φωτ. είναι από τη σελίδα στο facebook της Πολυφωνικής Χορωδίας.
Ακολουθήστε το thebest.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο thebest.gr