Η τοποθέτηση του Μέλους της ΕΟΕ στο Travel West Forum
Με την τοποθέτηση του προέδρου της Ελληνικής Ολυμπιακής Επιτροπής και Αρχηγού της Ελληνικής Ολυμπιακής Αποστολής Παρίσι 2024, Πέτρου Συναδινού, άνοιξε η θεματική συνεδρία "ο αθλητικός τουρισμός ως προνομιακός τομέας τουριστικής ανάπτυξης" στο 1ο Travel West Forum.
O κ. Συναδινός μίλησε με θέμα "Η ανάπτυξη του αθλητικού τουρισμού και ο ρόλος του στην ενίσχυση της οικονομικής και κοινωνικής ανάπτυξης - οι δυνατότητες της Δυτικής Ελλάδας"
Το κείμενο της ομιλίας του κ. Συναδινού:
Να μοιραστώ μαζί σας την εμπειρία μου σχετικά με τον αθλητικό τουρισμό και ιδιαίτερα με τις μεγάλες αθλητικές διοργανώσεις.
Βρισκόμαστε σε ένα παγκοσμιοποιημένο κόσμο.
Έναν κόσμο στον οποίο η μεγάλη ευκολία των μετακινήσεων αποτελεί πλέον συνώνυμο του τρόπου ζωής μας. Σε ένα τέτοιο κόσμο. Όλοι μπορούμε να αντιληφθούμε την κομβική σημασία του τουρισμού στην οικονομική δραστηριότητα, δραστηριότητα που, όπως είναι εύκολα αντιληπτό, λαμβάνει ιδιαίτερο βάρος για την πατρίδα μας.
Πώς μπορούμε να διαφοροποιήσουμε ακόμα καλύτερα το ελληνικό τουριστικό προϊόν, να ξεφύγουμε από την μόνο-ποικιλία του «ήλιος, θάλασσα, νησί»;
Πώς μπορούμε να εξασφαλίσουμε τουρισμό καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους και να προσεγγίσουμε ένα διαρκώς πιο απαιτητικό παγκόσμιο τουριστικό κοινό;
Σε αυτές τις ερωτήσεις έρχεται να απαντήσει ο αθλητικός τουρισμός, μια τόσο ιδιαίτερη και ξεχωριστή έννοια τουρισμού.
Λέξεις κλειδιά: «Όραμα, επιλογή διοργανώσεων, επαγγελματισμός, συνεργασίες, απολογισμός».
Θέλω σε αυτό το σημείο να αναφερθώ σε συγκεκριμένα παραδείγματα.
Η Αθήνα το 2004, παρά τα όσα λέγονται, επένδυσε στο μακροπρόθεσμο τουρισμό. Η διοργάνωση εκείνη συνδυάστηκε με μια πολύ μεγάλη βελτίωση υποδομών σε όλα τα επίπεδα στις τηλεπικοινωνίες, στις δημόσιες συγκοινωνίες, στα νοσοκομεία.
Νομίζω μπορούμε να αποδώσουμε έστω και εν μέρει τη σημερινή τουριστική άνθηση της Αθήνας σε εκείνη τη δραστήρια και δημιουργική περίοδο. Θα μπορούσε, λόγου χάριν, η Αθήνα να φιλοξενεί σήμερα εκατομμύρια τουριστών χωρίς το νέο αεροδρόμιο ή το μετρό;
Σήμερα το Παρίσι προσβλέπει σε 9 εκατομμύρια τουρίστες. Αρα το αθλητικό γεγονός είναι αν θέλετε το κερασάκι στην τούρτα για την οικονομική δραστηριότητα, τον γίγαντα, που λέγεται αθλητικός τουρισμός.
Στην Πάτρα, για να είμαστε πιο πρακτικοί, το 2004 μας έμεινε τουλάχιστον το παμπελοποννησιακό.
Με την διοργάνωση του Παγκοσμίου της γυμναστικής το 2007 είχαμε κάποιες βελτιώσεις, αθλητικές εγκαταστάσεις και πολύ κόσμο που ήρθε.
Το 2018 στους Μεσογειακούς αγώνες - πανευρωπαϊκό γεγονός με 40 κράτη- είχαμε μια εντελώς αυτοχρηματοδοτούμενη διοργάνωση, η οποία είχε πολύ μεγάλο όφελος και πρόβαλε την Πάτρα, τα τοπία της κτλ
Αντίθετα, το 2021 στην διοργάνωση των παράκτιων μεσογειακών, δεν νομίζω ότι είχαμε κάποιο όφελος. Είναι αυτό που έλεγα πριν ότι πρέπει να προσέχουμε.
Τι διεκδικούμε, με ποιον τρόπο και τι ωφελεί σε βάθος χρόνου την πόλη;
Επιτρέψτε μου μια προσωπική εμπειρία που μου θύμισαν προ ημερών.
Το 1993 έγινε ένα συνέδριο με θέμα η Πάτρα στον 21ο αιώνα.
Ήταν η πρώτη φορά που ο Χρήστος Λαμπράκης μίλησε δημόσια για ένα θέμα εκτός δημοσιογραφίας, με συγκεκριμένες προτάσεις για την τουριστική ανάπτυξη της Πάτρας. Η πρώτη και τελευταία φορά.
Εκεί συνέδεσε την ιστορικότητα της περιοχής που αγαπούσε, τα μνημεία της, με το θρησκευτικό τουρισμό, τον Άγιο Αντρέα, τη γαστρονομία, τον Οινοτουρισμό με την Αχάια Κλάους, τον περιηγητικό τουρισμό, γιατί εκτιμούσε πολύ τον αείμνηστο γιατρό Κορύλλο και ταυτόχρονα μίλησε για την αισθητική αναβάθμιση της πόλης με αναπλάσεις και άλλα πολλά. Προσέξτε την ημερομηνία, 1993!
30 χρόνια μετά, παλεύουμε ακόμα για το αυτονόητο, για το παραλιακό μέτωπο, για την υπογειοποίηση του σιδηροδρόμου…
Πόσοι διαγωνισμοί θα χρειαστούν άραγε ακόμη;
Για τον αναξιοποίητο αρχιτεκτονικό πλούτο των εγκαταλελειμμένων εργοστασίων κοντά στο νέο λιμάνι για την αισθητική αναβάθμιση του κέντρου της πόλης, για τη βελτίωση της σύνδεσης με την αρχαία Ολυμπία, για το μεγάλο ιστορικό μας λιμάνι που υφίσταται έντονο ανταγωνισμό από την Ηγουμενίτσα, για το αεροδρόμιο του Αράξου που είναι ένα από τα 22 αεροδρόμια προς μελλοντική αξιοποίηση.
Όλα αυτά λένε ότι πολλά από αυτά που κουβεντιάζουμε δεν είναι τωρινές ιστορίες.
Δυστυχώς νιώθω ότι μετά από λίγο καιρό θα ξαναλέμε τα ίδια.
Οχι ότι δεν γίνονται πράγματα, αλλά έχουμε μέλλον.
Τι καταλαβαίνουμε λοιπόν;
Οι όροι και τα κριτήρια μιας επιτυχημένης διοργάνωσης ορίζονται αν την αντιμετωπίζουμε όχι μόνο ως αθλητικό γεγονός, αλλά και ως οικονομική δραστηριότητα με μακροπρόθεσμα οφέλη.
Αν συνδυάζεται με έργα τα οποία θα παραμείνουν στην περιοχή.
Αν υπάρχει στενή συνεργασία των εμπλεκόμενων φορέων.
Εάν κινητοποιείται η τοπική κοινωνία, βλέποντας τη διοργάνωση ως στοίχημα για όλη την περιοχή.
Και κατά συνέπεια, αν συνδυάζεται με κοινωνική αποδοχή, εθελοντισμό, που στις μέρες μας είναι εντελώς απαραίτητος αλλά και τόσο δυσεύρετος.
Φυσικά δεν είναι όλες οι διοργανώσεις ίδιες, υπάρχουν προϋποθέσεις για να έχει επιτυχία η όποια δραστηριότητα.
Ποικίλουν ανάλογα με το αν αναφερόμαστε σε τοπικής εμβέλειας διοργάνωση ή σε διεθνές ή ευρωπαϊκό γεγονός...
Εάν η περιοχή στην οποία θα λάβει χώρα η διοργάνωση έχει και άλλες παράλληλες δραστηριότητες και αξιοθέατα να επιδείξει.
Εάν σε αυτά που αναφέραμε παραπάνω για την περίπτωση της Πάτρας και της Αρχαίας Ολυμπίας, συνδυάσουμε την τώρα προβλεπόμενη σύνδεση με την περιοχή εκεί, επισημαίνοντας ότι η γενέτειρα του Αθλητισμού στερείται ακόμα σύγχρονου αθλητικού κέντρου.
Αυταπόδεικτα η αξία του αθλητικού τουρισμού σε επίπεδο τοπικής κοινωνίας και αλλά και σε επίπεδο χώρας πρέπει να είναι ένα γεγονός που να το επιζητούμε.
Πώς όμως μπορούμε να εξασφαλίσουμε τα καλύτερα δυνατά αποτελέσματα;
Θα κλείσω με μια πρόταση η οποία μου προέκυψε από τους Ολυμπιακούς Αγώνες του Σίδνεϊ, το έτος 2000.
Εκεί μας είχαν παρουσιάσει μια μικρή εταιρεία θαυματουργή, που ιδρύθηκε στη Μελβούρνη από Έλληνες Ομογενείς.
Από την τοπική κυβέρνηση, την περιφέρεια και το δήμο ιδρύθηκε με λίγα στελέχη, 5- 6 αν θυμάμαι καλά, μια εταιρία δραστήρια, η οποία αποκλειστικό σκοπό είχε να διεκδικήσει και την άλλη μέρα το πρωί να διοργανώσει, τα αθλητικά γεγονότα. Ασχολιόταν μόνο με την αθλητική διοργάνωση.
Αυτή η εταιρεία έχει τεράστια οικονομικά οφέλη στην τοπική κοινωνία και η Μελβούρνη έχει μπει στον παγκόσμιο αθλητικό χάρτη σαν μια περιοχή που όλοι θέλουν να πάνε.
Μια τέτοια εταιρεία θα μπορούσε να κινητοποιήσει όλες τις τοπικές δυνάμεις και να συντονίσει τη δράση τους ώστε να διεκδικεί μια περιοχή με επιτυχία, μεγάλες αθλητικές διοργανώσεις και η Πάτρα έχει υποδομή.
Είναι καιρός να αρχίσουμε να σκεφτόμαστε με αυτούς τους όρους και στην πατρίδα μας.
Ακολουθήστε το thebest.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο thebest.gr