Back to Top
#TAGS ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΠΑΤΡΩΝ Αιγιάλεια Αμαλιάδα Νάσος Νασόπουλος 15 χρόνια thebest Εκλογές ΗΠΑ 2024
Γιάννης Κωστόπουλος- SaMMY: Η "έξυπ...

Γιάννης Κωστόπουλος- SaMMY: Η "έξυπνη" διαχείριση μαρινών και τουριστικών λιμένων

Η εισήγηση του Ιδρυτή και Διευθυνοντα συμβούλου της εταιρείας SaMMY στο 1ο Travel West Forum.

TRAVEL WEST FORUM
/

"Ο θαλάσσιος τουρισμός και ο ψηφιακός μετασχηματισμός του κλάδου - Η "έξυπνη" διαχείριση μαρινών και τουριστικών λιμένων" ήταν το αντικείμενο της ομιλίας του Ιδρυτή και Διευθυνοντα συμβούλου της εταιρείας SaMMY, Γιάννη Κωστόπουλου στο 1ο Travel West Forum.

Ο κ. Κωστόπουλος μίλησε στη συνεδρία με θέμα "η ανάπτυξη από τη θάλασσα και η μπλε οικονομία - Η Πάτρα και το θαλάσσιο μέτωπό της, η επόμενη μέρα"

H εισήγηση του Γιάννη Κωστόπουλου - Διευθύνοντα συμβούλου SaMMY

Η εισήγησή μου έχει να κάνει με τον ψηφιακό μετασχηματισμό μαρίνων και τουριστικών λιμένων και πώς η τεχνολογία μπορεί να συμβάλει στην αειφόρο ανάπτυξη των περιοχών αυτών και των τόσο σημαντικών υποδομών.

Αναφορικά με κάποια στοιχεία της παγκόσμιας αγοράς, μιλάμε για πάνω από 25.000 οργανωμένες μαρίνες και τουριστικούς λιμένες παγκοσμίως και εκατοντάδες χιλιάδες αγκυροβόλια, ένα κοινό που απαριθμεί πάνω από 200 εκατομμύρια χρήστες κι έναν τζίρο που γίνεται γύρω από αυτή την αγορά, ο οποίος είναι της τάξης των 45 δισεκατομμυρίων δολαρίων μόνο γύρω από τις μαρίνες και τα τουριστικά λιμάνια, ο οποίος έχει μια έμμεση συνεισφορά στο χώρο της ανάπτυξης και της αγοράς των σκαφών αναψυχής, όσο και του θαλάσσιου τουρισμού εν γένει, ο οποίος είναι κοντά στα 300 δισεκατομμύρια (280 δισεκατομμύρια ετησίως).

Επίσης, να αναφέρουμε ότι είναι μια αγορά η οποία έδειξε ιδιαίτερη ανθεκτικότητα κατά την περίοδο του COVID-19.

Είναι μια αγορά η οποία αναπτύσσεται με μέσο όρο 7% σε ετήσια βάση και τα τελευταία χρόνια θα έλεγα μετασχηματίζεται σε 2 βασικούς τομείς.

Ο ένας είναι το mega yacht και πριν και ο άλλος του γενικευμένου θαλάσσιου τουρισμού με σκάφη αναψυχής που έχει μια ιδιαίτερη μαζικότητα.

Όπως όλες οι αγορές βέβαια συνοδεύεται και αυτή από σημαντικές προκλήσεις.

Σε 9 από τις 10 μαρίνες ή τουριστικά λιμάνια και στην Ελλάδα και διεθνώς, έχουμε πάρα πολύ χαμηλό βαθμό διείσδυσης των ψηφιακών τεχνολογιών και των νέων τεχνολογιών.

Φανταστείτε ότι στις περισσότερες από αυτές τις περιπτώσεις δεν υπάρχει καν καταγραφή των ελλιμενιζόμενων σκαφών ή γίνεται η καταγραφή με πάρα πολύ υποτυπώδη τρόπο, όπως ας πούμε, excel φύλλα και τα λοιπά.

Φυσικά δεν συζητάμε για συλλογή δεδομένων σε πραγματικό χρόνο, το οποίο είναι το επόμενο βήμα το οποίο ακολουθεί.

Μια δεύτερη σημαντική περιοχή προκλήσεων, είναι το ίδιο το κοινό,  το οποίο επιβαίνει στα σκάφη αναψυχής.

Το 2020 ήταν μια χρονιά ορόσημο όπου οι ιδιοκτήτες σκαφών έως 40 ετών ξεπέρασαν σε αριθμό αυτούς που ήταν από 40 ετών και πάνω. Ήταν κάτι το μοναδικό, κάτι το οποίο μας επισημαίνει το γεγονός, ότι νεότερες γενιές έχουν μπει στον κλάδο και κατά συνέπεια έχουν πολύ μεγαλύτερη ζήτηση για ψηφιακές υπηρεσίες.

Και βλέπουν πλέον το yachting, όχι σαν ένα μεταφορικό μέσο από ένα σημείο στο άλλο, αλλά σε μια ολιστική ταξιδιωτική εμπειρία.

Τρίτος πυλώνας προκλήσεων είναι ο περιβαλλοντικός.

Μιλάμε για και για σκάφη, αλλά και για μαρίνες που έχουν όσο το δυνατόν ουδέτερη περιβαλλοντική επίπτωση. Σήμερα υπάρχει μια αυξανόμενη τάση για mega yacht facilities, για υποδομές.

Η Ελλάδα είναι νούμερο ένα τουριστικός προορισμός για mega yacht τα τελευταία χρόνια και υπάρχει και αυξανόμενη τάση για πλωτές υποδομές, όπως πλωτά αγκυροβόλια ή πλωτήρες, οι οποίοι σκοπεύουν να εξυπηρετήσουν την όλη αγορά γιατί αυτή τη στιγμή, όπως γνωρίζουμε, υπάρχει έλλειψη θέσεων ελλιμενισμού.

Άρα, πώς έρχεται η τεχνολογία τώρα να «κουμπώσει» όλες αυτές τις προκλήσεις;

 Έρχεται με αυτό που λέμε smart marinas, έξυπνες μαρίνες, έξυπνα τουριστικά λιμάνια.

Ουσιαστικά θα λέγαμε ότι μια υποδομή έξυπνης μαρίνας συνδυάζει φυσικές υποδομές, με τις ψηφιακές και την τεχνολογία, προκειμένου να δώσουμε καλύτερη ποιότητα υπηρεσιών προς τους τελικούς χρήστες, αλλά και ένα πιο γρήγορο, πιο διαφανή και πιο οργανωμένο τρόπο για τους διαχειριστές των λιμενικών αυτών υποδομών.

Αυτό τώρα επιτυγχάνεται με 3 βασικά βήματα.

Το πρώτο είναι να μπορέσουμε να φτιάξουμε ένα επίπεδο συλλογής δεδομένων, είτε σε πραγματικό χρόνο, είτε ιστορικά δεδομένα

Ένα δεύτερο επίπεδο είναι να αναλύσουμε τα δεδομένα αυτά και να μπορέσουμε να φτιάξουμε κανάλια διανομής, να μπορέσουμε να τα δώσουμε στο κοινό μας, είτε αυτό είναι οι χρήστες μας, είτε αυτοί είναι οι state holders όπως το Υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας που ζητάει στοιχεία προκειμένου να κάνει τη στρατηγική του και

Σε ένα τρίτο επίπεδο, να μπορέσουμε να αξιοποιήσουμε τα στοιχεία αυτά με μηχανισμούς επιχειρησιακής ευφυίας ή προγνωστικής αναλυτικής.

Πηγαίνοντας ένα βήμα παρακάτω και βλέποντας τις 2 βασικές κατηγορίες χρηστών στο χώρο των τουριστικών λιμένων και μαρίνων, έχουμε τους θαλάσσιους ταξιδιώτες στα σκάφη αναψυχής, όπου το ζητούμενο είναι, όπως ανέφερα και πριν, να δώσουμε ένα υψηλότατο επίπεδο ψηφιακών υπηρεσιών, ξεκινώντας από τη διαδικασία ψηφιακού αιτήματος για τα θέματα του ελλιμενισμού να μπορέσουν να γνωρίζουν πριν φτάσουν σε μια μαρίνα λιμάνι, ποιες είναι οι παρεχόμενες υπηρεσίες  τι μπορεί να βρουν και να μπορούν να εξερευνήσουν τη γύρω γύρω αγορά.

Είναι πολύ σημαντικό να γνωρίζουμε και τις δυναμικές στο χώρο του yachting.

Για κάθε 1€ για παράδειγμα, που δαπανάται μέσα σε μια λιμενική υποδομή, αλλά 4€ δαπανώνται στις γύρω περιοχές, άρα είναι πάρα πολύ σημαντική συμβολή στην τοπική οικονομία, καθώς και να μπορούν να κάνουν μια οργάνωση ταξιδιού από πριν να μπορούν να ξέρουν να οργανώσουν ένα ταξίδι με πολλαπλούς προορισμούς και να ξέρουν ότι θα τους περιμένουν οι υπηρεσίες υψηλού επιπέδου, τις οποίες θέλει.

Από την πλευρά του διαχειριστή της μαρίνας ή του τουριστικού λιμένα, μιλάμε για  αποτελεσματικότητα, διαφάνεια, καθώς και εξοικονόμηση πόρων.

Γνωρίζουμε ότι οι πόροι, ιδιαίτερα οι ανθρώπινοι πόροι, σε αυτούς που δεν είναι εξοικειωμένοι με τον χώρο του yachting, είναι πάρα πολύ λίγοι. Δεν υπάρχει κόσμος ουσιαστικά και υπάρχει μια ζήτηση στο να προχωρήσουμε σε επί της ουσίας σε  οικονομία κλίμακας, οπότε η τεχνολογία έρχεται να συμβάλει στον τομέα αυτόν εξοικονομώντας πόρους και οικονομικούς αλλά και ανθρώπινους στους φορείς αυτούς.

Άρα, ένα βασικό ζητούμενο είναι πώς θα φτιάξουμε ένα ψηφιακό δίδυμο, όπου επί της ουσίας να οπτικοποιούμε την καθημερινότητα, να ξέρουμε τι υπάρχει και ποιες είναι οι διαδικασίες μέσα σε μια μαρίνα τουριστικού λιμένα.

Να μπορούμε να διαχειριστούμε όλες τις υποδομές μας ξεκινώντας από τις θέσεις ελλιμενισμού, αλλά πηγαίνοντας και στις παροχές. Όπως γνωρίζετε, δίνουμε ηλεκτρικό ρεύμα, νερό, καθώς και άλλου τύπου υπηρεσίες στα ελλιμενιζόμενα σκάφη και να δώσουμε γενικότερα πληροφορίες σε πραγματικό χρόνο για την κατάσταση σε ένα λιμένα η μία τουριστική περιοχή.


Τι σημαίνει μια έξυπνη μαρίνα, σε ένα τουριστικό λιμάνι;

Βλέπουμε μια σειρά από τεχνολογίες οι οποίες εμπλέκονται.

Είναι το internet of things, το δίκτυο των πραγμάτων, όπου μιλάμε για συσκευές ασύρματες οι οποίες με αισθητήρες ή κάμερες έχουν το ρόλο να συλλέγουν στοιχεία σε πραγματικό χρόνο. Μιλάμε για ανάλυση όλου αυτού του όγκου των δεδομένων. Για αυτό μιλάμε για big data analytics, να μπορέσουμε να τα αναλύσουμε σε πραγματικό χρόνο και να βγάλουμε συμπεράσματα.

Μιλάμε για ρομποτικά συστήματα είτε για drones, τα οποία εποπτεύουν όλη την περιοχή μιας μαρίνας, είτε για επιφανειακά πλωτά, είτε υποθαλάσσια τα οποία συλλέγουν δεδομένα σε όλες αυτές τις περιοχές.

Μιλάμε για var τεχνολογίες προκειμένου να απεικονίσουμε την κατάσταση, μια μαρίνα ή να δείξουμε το περιβάλλον σε έναν χρήστη και να το επιλέξει.

Social media προφανώς, 5G και 6G technology, τα οποία βοηθούν σε νέου τύπου προωθημένες λύσεις και υπηρεσίες, όπως για παράδειγμα το καθάρισμα ενός σκάφους σε πραγματικό χρόνο που προϋποθέτει τέτοιου είδους δεδομένα ή να μπορέσουμε να ελέγξουμε απομακρυσμένα βίντεο σήματα, να έχουμε αυτόνομα σκάφη.

Φανταστείτε ένα σκάφος που σε περιμένει στην είσοδο ενός λιμένα, μιας μαρίνας και σε κατευθύνει στη θέση που έχεις κρατήσει και τα λοιπά, καθώς και αυτό που είναι και πολύ της μόδας τελευταία, η τεχνητή νοημοσύνη και το machine learning, άρα έχουμε και αλγόριθμους τέτοιους που έχουν να κάνουν με το πώς μπορούν να χρησιμοποιηθούν προκειμένου να επεξεργαστούμε τα δεδομένα και να βγάλουμε αποτελέσματα για το μέλλον.

Συμπερασματικά λοιπόν, αν προσπαθήσουμε να κάνουμε μια παρόμοια ανάλυσης με την προηγούμενη παρουσίαση, λέμε ότι ναι μεν υπάρχουν προβλήματα όπως ο χαμηλός βαθμός διείσδυσης της τεχνολογίας, το χαμηλό επίπεδο υπηρεσιών και οι λίγες θέσεις ελλιμενισμού, καθώς και το μικρό προσωπικό.

Υπάρχει μια απομόνωση σε πολλές περιπτώσεις αγκυροβολίων και τουριστικών λιμένων από τις γύρω οικονομίες, που είναι πολύ σημαντικό αυτό να διασυνδεθεί γιατί όπως είπαμε, δημιουργεί προστιθέμενη αξία, καθώς και υπάρχει και μια πολυνομία, πολλαπλή τυποποίηση και πολλαπλοί τύποι μαρίνων και τουριστικών λιμένων. Δηλαδή συνηθίζουμε να μιλάμε για μαρίνες και πολλές φορές δεν είναι μαρίνες. Είναι τουριστικοί λιμένες ή τουριστικά αγκυροβόλια ή δεν είναι καν αγκυροβόλια.

Είναι υπάρχουν διαφορετικοί τύποι εν πάση περιπτώσει.

Από την άλλη, βέβαια υπάρχουν θετικά στοιχεία, όπως είπα το yachting δίνει ένα πολύ σημαντικό boost στην τοπική οικονομία και στην οικονομία εν γένει.

Στην ελληνική οικονομία να αναφέρω γύρω από το τι παράγεται, ότι το 1,5% του ΑΕΠ είναι αρκετά πολύ σημαντικό νούμερο.

Υπάρχει συνεχόμενη ζήτηση για το yachting sector και επίσης υπάρχουν νέες επενδύσεις και υποδομές, οι οποίες είναι εν εξελίξει, σαν αυτές του ταμείου Ανάκαμψης. Επιπλέον η τεχνολογία έχει ωριμάσει. Υπάρχουν δοκιμασμένες τεχνολογίες για λιμενικές εγκαταστάσεις, αποδοτικές τεχνολογίες καθώς και οι χρηματοδοτικοί μηχανισμοί.

Συνεπώς είναι η κατάλληλη στιγμή για την εκκίνηση του ψηφιακού μετασχηματισμού.

Η οικονομία στο χώρο του yachting και ιδιαίτερα στο χώρο των μαρινών και τουριστικών λιμένων αναπτύσσεται σε επίπεδο οικοσυστημάτων.

Ξεκινώντας από την Αττική Ριβιέρα μέχρι το Ιόνιο, βλέπουμε ότι υπάρχουν οικοσυστήματα και όπου υπάρχουν οικοσυστήματα, υπάρχει συμπληρωματικότητα.

Δυο λόγια για εταιρεία SaMMY.

Η έδρα μας είναι στην Πάτρα. Παρέχουμε υπηρεσίες σε όλο το φάσμα του ψηφιακού μετασχηματισμού λιμένων και μαρινών.

Έχουμε πάρει διάφορες διακρίσεις, από τον Οργανισμό Ηνωμένων Εθνών, από το Monaco και είμαστε και στο εμβληματικό έργο της Amazon στη Νάξο στο smart island project που φιλοδοξούμε φέτος να έχει ολοκληρωθεί.

Ακολουθήστε το thebest.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο thebest.gr