Η τοποθέτηση του Αντιπροέδρου της Ένωσης Ξενοδόχων του Νομού Αχαΐας στο Travel West Forum
Για τις δυνατότητες της Αχαΐας ως βιώσιμος τουριστικός προορισμός μίλησε στο 1ο Travel West Forum ο Αντιπρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων του Νομού Αχαΐας Χρηστος Κανελλής.
Ο κ. Κανελλής μίλησε στην θεματική ενότητα για το "hoteling"
Η τοποθέτηση του Χρήστου Κανελλή
Είναι γενικά παραδεκτό ότι η Αχαΐα, δυστυχώς, είναι από τους ουραγούς στην τουριστική ανάπτυξη και στην επισκεψιμότητα. Τα στοιχεία του ΙΝΣΕΤΕ, μας κατατάσσουν στους τελευταίους στην Ελλάδα.
Μήπως όμως αυτό είναι μια ευκαιρία για την προσέγγιση μιας άλλης μορφής βιώσιμης τουριστικής ανάπτυξης;
Τι είναι η βιώσιμη τουριστική ανάπτυξη;
Είναι η ανάπτυξη που θα πρέπει να εστιάζει στη σημασία της διατήρησης των φυσικών και πολιτιστικών πόρων, στην ενίσχυση της τοπικής οικονομίας και στην προώθηση της κοινωνικής δικαιοσύνης, της διαφορετικότητας, με απώτερο στόχο την αειφορία και την προστασία του περιβάλλοντος, σε άμεση συνάρτηση με τους στόχους της Ατζέντας 2030.
Ο στόχος είναι ένας, η προώθηση και ανάπτυξη των εναλλακτικών μορφών τουρισμού στην Αχαΐα όλο το χρόνο. Ιδιαίτερα οικοτουρισμός, φυσιολατρικός, περιπατητικός, αθλητικός, ποδηλατικός, αλιευτικός, θαλάσσιος τουρισμός και σπουδαιότερη μορφή, ο πολιτιστικός τουρισμός που περιλαμβάνει γαστρονομικό, οινοτουρισμό και θρησκευτικό τουρισμό.
Τι είναι όμως αυτό που οδηγεί σε κάποιες περιοχές να υπάρχει επισκεψιμότητα όλο το χρόνο και όχι μια εποχικότητα όπως δυστυχώς συμβαίνει σε εμάς.
Ένα βασικό πράγμα. Ο πολιτισμός τους.
Τι σημαίνει πολιτισμός στη συγκεκριμένη περίπτωση;
Είναι τα μουσεία και τα αρχαία θέατρα, είναι η ιστορία μας για τα μοναστήρια, είναι το καρναβάλι μας.
Είναι όλα αυτά και πολύ παραπάνω, είναι το κρασί μας. Το φαγητό είναι η φύση, είναι η παράδοση, είναι η φιλοξενία. Με 2 λέξεις είναι ο τρόπος ζωής μας.
Στο σημερινό πολύπλοκο κόσμο η δίψα των ανθρώπων να γνωρίσουν έναν άλλο τρόπο ζωής έχει ενταθεί και είναι μέσα στις δυνατότητες της Αχαΐας να το προσφέρει.
Γιατί σ έναν κόσμο που τρέχει με σκοπό το χρήμα, η εμμονή μας στην περιοχή μας με μια ανθρωποκεντρική αντίληψη είναι ουσιώδης.
Ο πολιτιστικός τουρισμός αποτελεί έναν από τους ταχύτερους αναπτυσσόμενους τομείς της παγκόσμιας τουριστικής αγοράς καθώς οι επισκέπτες που πραγματοποιούν τουριστικά ταξίδια με σκοπό την πολιτιστική εμπειρία, είναι συνήθως υψηλού μορφωτικού, επιπέδου αλλά και βιοτικού, δηλαδή έχουν μια υψηλή κατά κεφαλή δαπάνη σε σχέση με τους υπόλοιπους επισκέπτες. Επομένως ο τόπος και οι κάτοικοι ωφελούνται μέσω της αύξησης επισκεψιμότητας και των εισοδημάτων.
Ο πολιτισμός είναι ουσιαστικά η καρδιά και η ψυχή μιας κοινωνίας. Περιλαμβάνει τη γαστρονομία, την τεχνολογία που υπήρχε στο παρελθόν.
Λαογραφικά σημεία, αξία, παραδόσεις, τέχνη, γλώσσα, θρησκεία, τα έθιμα και τους μύθους μιας κοινότητας.
Στην Αχαΐα γεννήθηκαν οι πιο σπουδαίοι μύθοι της αρχαίας Ελλάδας. Οι άθλοι του Ηρακλή, τα αθάνατα νερά της Στύγας που βαφτίστηκε ο Αχιλλέας, είναι μύθοι οι οποίοι είναι προς αξιοποίηση.
Πώς μπορεί ο πολιτισμός μας να γίνει ένα είδος προς αξιοποίηση;
Πρώτα από όλα πρέπει να αποκτήσουμε ένα στρατηγικό σχέδιο.
Για να σχεδιαστεί και να υλοποιηθεί ένα τέτοιο πρόγραμμα που θα φέρει αποτελέσματα, απαιτούνται από 5 ως 7 χρόνια.
Επομένως, πρέπει να ξεκινήσουμε τώρα.
Από την ώρα που θα αποφασίσουμε να χτίσουμε την ταυτότητα μιας περιοχής γύρω από αυτή την ιδέα θα πρέπει ό,τι κάνουμε να το υποστηρίζουμε. Από τον τρόπο που φτιάχνουμε τα προϊόντα μας, από τον τρόπο που προσφέρουμε τις υπηρεσίες μας, τον τόπο και το χρόνο που κάνουμε διαφήμιση.
Όσο πιο αυθεντικός είσαι, τόσο πιο συνεπής μπορεί να είσαι. Και όσο πιο συνεπής είσαι, τόσο πιο γνωστός γίνεσαι. Όταν σχεδιάζεις πολιτιστικό προϊόν, είναι πολύ σημαντικό να γίνει καθημερινότητα, η συμμετοχή όλων.
Και όταν λέμε όλοι, ποιους εννοούμε;
Από το γραφείο του περιφερειάρχη και του δημάρχου, τον υπεύθυνο που οργανώνει το καρναβάλι, τα ξενοδοχεία και την εστίαση, τους συνεταιρισμούς, αρχαιολογικές υπηρεσίες μέχρι και τον τοπικό τύπο.
Ωστόσο, ο τουρισμός πρέπει να γίνεται με σεβασμό προς τον πολιτισμό, το περιβάλλον και την τοπική κοινότητα.
Είναι σημαντικό να αναπτύξουμε βιώσιμη προσέγγιση στον τουρισμό και αυτό μπορεί να επιτευχθεί μέσω της προώθησης του πολιτισμού μας με αξιοπρέπεια και σεβασμό της εκπαίδευσης του ντόπιου πληθυσμού, των κατοίκων των επιχειρηματιών σχετικά με την αξία και τη σημασία και μέσω της δημιουργίας βιώσιμων τουριστικών υποδομών, με πράσινο αποτύπωμα και αρχές αειφορίας.
Ο πολιτισμός και ο τουρισμός μπορούν να αποτελέσουν ένα δυναμικό σχεδιασμό.
Ένα συνδυασμό που να προσφέρει μια μοναδική εμπειρία στους ταξιδιώτες και τους επισκέπτες της Αχαΐας.
Επίσης ένα τεράστιο πλεονέκτημα της Αχαΐας είναι ότι είμαστε προικισμένοι με εξαιρετικά προϊόντα. Όπως είπαν και οι προηγούμενοι ομιλητές το κρασί μας, το λάδι μας, η σταφίδα, η ροδοζάχαρη και λοιπά και λοιπά είναι μοναδικά στην Ελλάδα. Προϊόντα με προστατευόμενη ονομασία προέλευσης, υψηλής διατροφικής αξίας και με τα οποία, σε συνεργασία με τους οινοποιούς, τους σταφιδοπαραγωγούς, τους παραγωγούς λαδιού κτλ, μπορούμε να δημιουργήσουμε μοναδικές συνταγές και να τις προωθούμε παράλληλα, ώστε να βάλουμε τις βάσεις για το βιωματικό τουρισμό.
Με επίσκεψη στα ελαιοτριβεία στα Λιοστάσια για την συγκομιδή της ελιάς, στα οινοποιεία για τον τρύγο.
Ο Παγκόσμιος Οργανισμός Τουρισμού έχει κατατάξει 35 είδη τουρισμού κάτω από τον τίτλο τουρισμός περιπέτειας. Εμείς θα τον ονομάσουμε βιωματικό τουρισμό που είναι στην ουσία το ίδιο.
Ο βιωματικός τουρισμός είναι άμεσα συνυφασμένος με τον πολιτισμό. Είναι ένα είδος τουρισμού που σου αφήνει ένα αποτύπωμα που φεύγεις και παίρνεις μαζί σου εμπειρίες και αναμνήσεις.
Ένας θρύλος των Ξενοδόχων, ο Μάριο, όταν έκανε προσλήψεις, ρωτούσε τους υποψήφιους διευθυντές τι πουλάμε; Ποιο είναι το προϊόν μας;
Απαντούσαν διάφορα: Υπηρεσίες, θάλασσες, πισίνες και λοιπά.
«Όχι. Πουλάμε αναμνήσεις το προϊόν μας είναι αναμνήσεις» απάντησε και ακριβώς αυτό το πράγμα είναι που θα πρέπει εμείς να κάνουμε εδώ στην Αχαΐα.
Από τα 35 είδη τουρισμού βιωματικού τουρισμού που αναφέρει ο Παγκόσμιος Οργανισμός εγώ έχω μετρήσει ότι η περιοχή μας μπορεί να υποστηρίξει τουλάχιστον 30.
Γαστρονομικό, αθλητικό, αναρρίχηση, περίπατοι, θρησκευτικό, θάλασσα, γλάροι, χλωρίδα, πανίδα και λοιπά.
Ο τουρισμός εμπειριών είναι ένα είδος τουρισμού που έχει πολύ χρήμα που το ακολουθεί και δεν θέλει ιδιαίτερα μεγάλη υποδομή. Θέλει όμως εξαιρετικά συστήματα οργάνωσης.
Γιατί από την ώρα που θα σκεφτεί μια οικογένεια, παράδειγμα να έρθει στην περιοχή μας θα πρέπει να τους πούμε τι άλλο ξεχωριστό προσφέρουμε και πώς θα το βρούμε;
Πού θα μείνουν, πώς θα μεταφερθούν, που θα βρουν ξεναγούς και διερμηνείς σε διάφορες γλώσσες και για διάφορες ηλικίες.
Αυτό θέλει ένα άλλο επίπεδο αντιμετώπισης του επισκέπτη και οργάνωσης για να εξυπηρετηθεί με τρόπο που θα τον κάνει να φέρει και άλλους.
Έχει γίνει ποτέ τέτοιος συντονισμός στην περιοχή μας;
Δηλαδή να νοικιάζουμε για παράδειγμα τζιπ, γουρούνες και λοιπά να τους πηγαίνουμε στα μονοπάτια του Χελμού και του Παναχαϊκού, να φτιάχνουμε τοπικά προϊόντα, να φτιάχνουμε τοπικά φαγητά, να ζούνε τη ζωή των ανθρώπων που μένουν στην περιοχή, να ζουν την εμπειρία του, να είσαι κάτοικος της Αχαΐας;
Η δύναμη αυτή που ακόμα έχουμε στην Αχαΐα, γιατί δεν έχει αλλοιωθεί η φυσιογνωμία μας από τη μανία της ανάπτυξης της τουριστικής ανάπτυξης χωρίς όρια, είναι αυτό που μας δίνει τη δυνατότητα να αναπτύξουμε διαφορετικά τον τόπο μας.
Αν το καταλάβουμε αυτό και το πετύχουμε, όλα τα άλλα χτίζονται.
Πρέπει να καταλάβουμε ότι η βιώσιμη τουριστική ανάπτυξη, είναι μοχλός γενικής ανάπτυξης.
Έρευνες που έχουν γίνει έδειξαν ότι κάθε ευρώ που επενδύεται σε αυτή τη μορφή τουρισμού φέρνει πίσω 8€ στα έσοδα.
Σήμερα λοιπόν κιόλας, φεύγοντας από δω θα πρέπει να κοιτάξουμε κατάματα το τουριστικό μας μέλλον με αυτοπεποίθηση και σιγουριά να το αγκαλιάσουμε και να το εξελίξουμε.
Γιατί νομίζω ότι αξίζουμε ως προορισμός ένα καλύτερο μέλλον στον τουρισμό.
Ακολουθήστε το thebest.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο thebest.gr