Η τοποθέτηση του προέδρου του ΣΚΕΑΝΑ στο 1ο travel west forum
Για το Πατρινό Καρναβάλι και την εστίαση, την υφιστάμενη κατάσταση και τις απαραίτητες παρεμβάσεις μίλησε στο 1ο Travel West Forum ο πρόεδρος του Συλλόγου Καταστηματαρχών Εστίασης και Αναψυχής της Αχαΐας Τάσος Γιατράς.
Ο κύριος Γιατράς αναφέρθηκε στο πώς θα μπορούσαν να μεγιστοποιηθούν τα οφέλη από τον μαζικότερο θεσμό της Πάτρας, στην θεματική ενότητα που αφορούσε στο Πατρινό Καρναβάλι
Η τοποθέτηση του Τάσου Γιατρά
H τοποθέτηση του κ. Γιατρά είχε ως εξής:
Δυστυχώς ζούμε σε μια χώρα που η εστίαση παρότι είναι τουρισμός, δεν εντάσσεται στο Υπουργείο Τουρισμού και ο φορέας ο οποίος άπτεται της επιχειρηματικής μας δραστηριότητας είναι αυτός της Γενικής Γραμματείας Προστασίας του Καταναλωτή.
Όσο και αν αυτό ακούγεται περίεργο σε κάποιους, οι οποίοι δεν ξέρουν πώς ακριβώς δραστηριοποιούμαστε σε αυτή τη χώρα, για όλους μας είναι αυτονόητο ότι η εστίαση είναι μέρος του τουρισμού και καταλαβαίνετε πόσα πολλαπλά οφέλη υπάρχουν μέσα από τη δική μας δραστηριότητα και πόσο συνδέεται με τη βιωματική εμπειρία.
Θα αναφέρω ορισμένα νούμερα για να δώσω και μία τάξη μεγέθους για το τι σημαίνει η εστίαση και στην Πάτρα αλλά και στη χώρα.
Η εστίαση κατέγραψε κατά το 2023, σύμφωνα με τα επίσημα στατιστικά της ΕΛΣΤΑΤ, τζίρο μεγαλύτερο των 9 δισεκατομμυρίων ευρώ. Πολύ κοντά σε αυτόν των καταλυμάτων. Και αντίστοιχα στην περιοχή της Αχαΐας - παρότι δεν υπάρχουν καταγεγραμμένες ούτε επίσημες έρευνες, ούτε πολλά ποιοτικά στοιχεία - έχουμε περίπου 2.100 επιχειρήσεις εστίασης και καταγράφεται ένας ένα τζίρος γύρω στα 160 εκατομμύρια.
Άρα η εστίαση έχει μια δραστηριότητα και ένα αποτύπωμα οικονομικό που είναι πάρα πολύ μεγάλο.
Πάμε λοιπόν στο δικό μας Καρναβάλι, το οποίο έχει ένα χαρακτήρα μοναδικό, από θέμα ποιοτικών χαρακτηριστικών και μιας διαφοροποίησης, η οποία είναι αυταπόδεικτη θεωρώ.
Αμέσως μετά το φετινό καρναβάλι προσπάθησα να κάνω μια μίνι έρευνα σχετικά με το τι συνέβη στο καρναβάλι της Ξάνθης.
Να μεταφέρω λοιπόν ότι το καρναβάλι της Ξάνθης πλέον αναφέρεται ως «λαογραφική γιορτή της Ξάνθης». Δεν τους συνδέουν τόσο πολύ με το καρναβάλι. Κι εδώ να πω ότι υπήρχαν δημοσιεύματα, διαβουλεύσεις και συζητήσεις περίπου 15 μέρες που προσπαθούσαν να βρουν τρόπο ώστε «να πουλήσουν» στο καρναβάλι της Ξάνθης τις αδιάθετες στολές. Δεν υπήρχε δηλαδή συμμετοχή του κόσμου για να βγει στην παρέλαση την αντίστοιχη. Σαν μέγεθος, έτσι όπως το λέω περιγραφικά δεν πλησιάζει ούτε το 1/3 με 1/4 της παρέλασης του παιδικού καρναβαλιού της Πάτρας.
Παρόλα αυτά τουριστικά είχε κατακλυστεί όλη την εβδομάδα. Υπήρχαν επισκέπτες από όλα τα Βαλκάνια, υπήρχαν πούλμαν με Τούρκους τουρίστες, οι οποίοι είχαν κλείσει πολύ πριν για να μπορέσουν να βρεθούν στην Ξάνθη και είχαν γεμίσει και τα καταστήματα και τα καταλύματα από κόσμο.
Το δικό μας καρναβάλι έχει διαφορετικά χαρακτηριστικά και θεωρώ ότι και το τελευταίο διάστημα έχουμε και μια ανατροπή στους συσχετισμούς.
Είδαμε ειδικά φέτος αλλά και πέρσι μια γιγάντωση της συμμετοχής. Έχουμε χιλιάδες κόσμου που συμμετέχει και νομίζω αυτό δείχνει και τη διάθεση του κόσμου, κυρίως μετά την πανδημία, να βγει να καρναβαλιστεί, σε αντίθεση με τους επισκέπτες, που ενώ πέρυσι κάναμε ένα καλό pic, φέτος είδαμε να μειώνονται πάρα πολύ.
Θα σας μιλήσω επίσης για τα ποιοτικά χαρακτηριστικά που γνωρίζετε ότι δεν καταγράφονται. Όμως με «γυμνό μάτι», αυτά που αντιμετωπίζει η εστίαση είναι πολύ ορατά. Έρχεται κόσμος ο οποίος αφήνει πολύ λίγα χρήματα. Πιθανώς να μην τα αφήνει ούτε στην εστίαση και ούτε στα καταλύματα, αφού δεν έχουμε αντίστοιχες υποδομές για να υποστηρίξουν τόσο πολύ κόσμο.
Η υφιστάμενη κατάσταση γύρω από την εστίαση στο καρναβάλι, είναι μια κατάσταση στην οποία επενδύσαμε αλλά την αφήσαμε ανεξέλεγκτη τα τελευταία χρόνια - γιατί έχουμε και εμείς τις δικές μας ευθύνες - να προσαρμοστεί στους επισκέπτες.
Επειδή μιλήσαμε για τα ποιοτικά χαρακτηριστικά και για τις έρευνες, φανταστείτε να είχαμε μια έρευνα η οποία θα απαντούσε στο ερώτημα «αν με αφορμή την βιωματική εμπειρία του Πατρινού καρναβαλιού κάποιος επισκέφθηκε ξανά την πόλη μας». Δηλαδή αν με αφορμή το τι έζησε στο καρναβάλι, ήρθε πάλι στην πόλη μας... Να είχαμε απαντήσει σε ένα τέτοιο ερώτημα…
Δεν ξέρω αν αυτό το οποίο αντιμετωπίζει ο επισκέπτης με ή χωρίς εισαγωγικά, διαφημίζει την πόλη και για το δικό μου κλάδο, δεν ξέρω αν διαφημίζει τον κλάδο της εστίασης.
Προσωπικά το έχω πει πολλές φορές δημόσια, όχι διαφήμιση αλλά νομίζω δυσφήμιση αποτελεί για τον κλάδο, αποτελεί η ανεξέλεγκτη αυτή κατάσταση με την υπαίθρια εστίαση. Θεωρώ ότι η υφιστάμενη κατάσταση πάσχει πάρα πολύ σε επίπεδο νομικού πλαισίου, ώστε να μπορέσει να αντιμετωπιστεί. Ακούω κατανοώ και θεωρώ ότι αντικατοπτρίζει και το πρόβλημα μιας φτωχοποιημένης πόλης. Μιας πόλης η οποία ξαφνικά βλέπει επισκέπτες και θέλει να πάρει κάτι και θέλει να το πάρει οποιοσδήποτε και ο εστιάτορας και ο ψητοπώλης και ο μπάρμαν…
Γιατί μπορεί κάποιος να πει αφελώς «μα είναι κάποια χρήματα, λίγα χρήματα, που οι επισκέπτες αφήνουν στην πόλη. Τι σας ενδιαφέρει, αφού τα αφήνει στην πόλη;». Εμάς αυτό μας ενδιαφέρει γιατί είμαστε επιχειρηματίες και επαγγελματίες εστίασης.
Φανταστείτε όμως ότι αυτό δεν έχει καμία υπεραξία για το τι θα συμβεί στο μέλλον.
Αν το συγκριτικό πλεονέκτημα του πατρινού καρναβαλιού είναι να πούμε σε ένα παιδί 16, 18, 20,22 ετών "έλα στην πόλη μας για 20 ώρες, μπορείς να κάνεις ό, τι θέλεις, χωρίς να σε ελέγξει κανείς, να πας όπου θέλεις, χωρίς να υπάρχει κανένα πλαίσιο, κανένα όριο", νομίζω ότι αυτό κάποια στιγμή θα αντιγραφεί.
Επαναλαμβάνω ότι το πατρινό καρναβάλι διαφοροποιείται και έχει όλα αυτά τα συγκριτικά πλεονεκτήματα το οποίο το κάνουν μοναδικό.
Αλλά αυτό δεν αφορά το θεσμό ως θεσμό. Αφορά το πως η πόλη αντιμετωπίζει αυτό το τριήμερο.
Και μιας και είπα τριήμερο, πόσες φορές ως Καρναβαλιστές έχουμε συζητήσει για αυτή την επιμήκυνση της καρναβαλικής περιόδου και για το πώς μπορούμε να προσελκύσουμε επισκέπτες και να δημιουργήσουμε δρώμενα και βιωματικές εμπειρίες σε άλλα τέτοια διήμερα, τριήμερα ή μονοήμερα;
Ακούσαμε πριν την πρόταση για την ημέρα έναρξης. Δεύτερη ημέρα, η Τσικνοπέμπτη.
Μπορούμε να δούμε το Τριήμερο του παιδικού καρναβαλιού με στόχευση στην οικογένεια.
Τα νούμερα ξεφεύγουν αν δούμε αυτό που συμβαίνει στα Τρίκαλα την χριστουγεννιάτικη περίοδο όπου φιλοξενούν περισσότερους από 1,5 εκ επισκέπτες σε μια μικρή πόλη, χωρίς να έχουν τίποτα από όλα όσα έχουμε εμείς.
Εμείς έχουμε το brand. Έχουμε κάτι το οποίο δεν μπορεί να αντιγραφεί σε μέγεθος. Έχουμε περισσότερους από 50, ίσως ήταν και 60.000 συμμετέχοντες στην παρέλαση κάτι που δεν συμβαίνει πουθενά στον κόσμο.
Αυτό το πράγμα είναι μοναδικό, οπότε έχουμε στοιχεία για να μπορέσουμε και να την επιμηκύνουμε την καρναβαλική περίοδο.
Για παράδειγμα την έναρξη του καρναβαλιού θα μπορούσαμε να την κάνουμε μέρες μετά τις 17 Ιανουαρίου για να πέσει Σάββατο, να μην υπάρχει ανταγωνισμός, να μην σχετίζεται με τις εκδηλώσεις που διεκπεραιώνει ένας καρναβαλικός οργανισμός ή ο δήμος αλλά να γίνει όντως μια υπερπαραγωγή. Φανταστείτε πόσους θα προσελκύσει αντίστοιχα την Τσικνοπέμπτη ή το παιδικό καρναβάλι.
Φανταστείτε λοιπόν ότι γεμίζουμε μια καρναβαλική περίοδο με πάρα πολλά, πολλές ποιοτικές ώρες ως προς τον επισκέπτη που θα έρθει και θα πρέπει να εξερευνήσει την πόλη με σύγχρονα εργαλεία που όμως τώρα του λείπουν.
Άρα θα συμφωνήσω και εγώ απολυτα με αυτό που είπανε τα παιδιά πριν: ότι είναι πάρα πολύ σημαντικό να έχουμε συνεργασία.
Ακολουθήστε το thebest.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο thebest.gr