Back to Top
#TAGS ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΠΑΤΡΩΝ Αιγιάλεια Αμαλιάδα Νάσος Νασόπουλος 15 χρόνια thebest Εκλογές ΗΠΑ 2024
Αγγελίες
Μην ψάχνεις, βρες στο
THE BEST

ΠΟΛΙΤΙΚΗ

/

Χρήστος Σταϊκούρας: Η Γέφυρα Ρίου - Αντιρρίου είναι σημείο αναφοράς της σύγχρονης Ελλάδας

Χρήστος Σταϊκούρας: Η Γέφυρα Ρίου - Αντι...

Τι είπε κατά την εκδήλωση που πραγματοποιήθηκε, σήμερα, για τα 20 χρόνια λειτουργίας του έργου

«Η Γέφυρα Ρίου – Αντιρρίου είναι ένα εμβληματικό έργο που αποτελεί, πλέον, σημείο αναφοράς της σύγχρονης Ελλάδας. Της Ελλάδας που μπορεί να φτάσει ψηλότερα, να αναπτύσσεται και να ισχυροποιείται πολύπλευρα».

Αυτό δήλωσε ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σταϊκούρας, κατά την εκδήλωση που πραγματοποιήθηκε, σήμερα, για τα 20 χρόνια λειτουργίας του έργου και με αφορμή το πέρασμα της Ολυμπιακής Φλόγας, στο ταξίδι της για τους Ολυμπιακούς Αγώνες στο Παρίσι.

Όπως ανέφερε ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, «σε αυτά τα 20 χρόνια λειτουργίας έχουν πραγματοποιηθεί 77 εκατ. διελεύσεις οχημάτων από τη Γέφυρα “Χαρίλαος Τρικούπης”, η οποία εκπληρώνει τον πολλαπλό της ρόλο».

Όπως τόνισε, μεταξύ άλλων, στον χαιρετισμό του ο κ. Σταϊκούρας: «Το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, με σκληρή δουλειά, σχέδιο και μεθοδικότητα, συνεχίζει να επιτελεί τον στρατηγικό του ρόλο, υλοποιώντας εμβληματικά, μεγάλα και μικρά έργα σε όλη την επικράτεια. Έργα που βελτιώνουν την καθημερινότητα του πολίτη και ενισχύουν την ευημερία των πολιτών». 

Από την πλευρά της, η Υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, αρμόδια για τις Μεταφορές Χριστίνα Αλεξοπούλου, κατά την ομιλία της επεσήμανε ότι «η Γέφυρα διευκόλυνε την ζωή των κατοίκων της περιοχής, συνέβαλε στην ανάπτυξη της οικονομίας και σήμερα, δίνει το παράδειγμα, συμβάλλοντας στη μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος, με πολλούς τρόπους.

Θέλω να σταθώ», τόνισε χαρακτηριστικά, «στη μείωση της τιμής διέλευσης, των ηλεκτρικών οχημάτων κατά 34%, στην τοποθέτηση σημείων φόρτισης πάνω στη γέφυρα, αλλά και στην χρήση ηλεκτρικών οχημάτων για τις μετακινήσεις του προσωπικού. Όλα αυτά συνθέτουν την εικόνα» υπογράμμισε η κυρία Αλεξοπούλου «ενός σύγχρονου φορέα που λαμβάνει σοβαρά, υπόψη του, το ενεργειακό αποτύπωμα».

Ο Υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, αρμόδιος για τις Υποδομές Νίκος Ταχιάος στον χαιρετισμό του δήλωσε ότι: «Η Γέφυρα αποτελεί ένα σύμβολο του εκσυγχρονισμού της Ελλάδας στο μεταίχμιο του εικοστού αιώνα. Ένα αίτημα το οποίο παραμένει διαρκές και συνεχίζεται σήμερα από, την Κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη. Αποτελεί ένα έργο το οποίο έχει μοναδικά κατασκευαστικά χαρακτηριστικά, μια τεχνογνωσία πρωτότυπη για την εποχή της. Στη κατασκευή της γέφυρας συνεργάστηκαν Γάλλοι και Έλληνες μηχανικοί, μεταφέροντας την  τεχνογνωσία τους στη χώρα μας. Κάτι πάρα πολύ σημαντικό για τις ελληνικές κατασκευαστικές εταιρείες.

Η ώσμωση αυτή  μεταξύ των κατασκευαστικών εταιρειών της χώρας και ομίλων όπως η Vinci συνεχίζει να είναι μια πρόκληση για τα επόμενα χρόνια καθώς παράγει  προστιθέμενη αξία.

Στο μέλλον μπορούμε να αναπτύξουμε – γιατί αυτό αποτελεί  το αίτημα της  εποχής – νέα έργα χρησιμοποιώντας τα μοντέλα των παραχωρήσεων και των ΣΔΙΤ, τα οποία έχουν χαρακτήρα αποδοτικότητας και δοκιμάστηκαν με επιτυχία στη  γέφυρα».

Το πλήρες κείμενο της τοποθέτησης του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστου Σταϊκούρα:

 Είναι μεγάλη η τιμή και η χαρά που βρίσκομαι σήμερα εδώ, για μια διπλή γιορτή. Τη συμπλήρωση 20 ετών από την παράδοση ενός από τα πιο εμβληματικά έργα υποδομής και ανάπτυξης που έχουν κατασκευαστεί στη χώρα μας, τη Γέφυρα Ρίου – Αντιρρίου.

Και ταυτόχρονα το πέρασμα της Ολυμπιακής Φλόγας, στο ταξίδι της για τους Ολυμπιακούς Αγώνες στο Παρίσι. Η ιστορία της Γέφυρας, άλλωστε, είναι συνυφασμένη με τους Ολυμπιακούς Αγώνες, καθώς εγκαινιάστηκε λίγες ημέρες προτού διεξαχθούν οι Ολυμπιακοί Αγώνες του 2004, στην Αθήνα.   

Όμως, το όραμα για την κατασκευή της χρονολογείται από τον 19ο αιώνα, όταν ένας από τους πιο σημαντικούς πολιτικούς στην ιστορία του σύγχρονου ελληνικού κράτους, διατύπωσε δημοσίως αυτή την ιδέα.

Ορμώμενος, βέβαια, και από τα δικά του βιώματα. Όπως αναφέρεται σε μια από τις εγκυρότερες βιογραφίες του, το 1873, σε μια επιστολή προς την οικογένειά του, όπου προανήγγειλε την επιστροφή του από την Αθήνα στο Μεσολόγγι, ο Χαρίλαος Τρικούπης σημείωνε ότι το ταξίδι του θα διαρκούσε 54 ώρες και μάλιστα, ακτοπλοϊκώς.

Σήμερα, η ίδια διαδρομή καλύπτεται οδικώς σε περίπου 2 ώρες και 40 λεπτά. Γιατί υπάρχει η Γέφυρα Ρίου – Αντιρρίου, αλλά και γιατί υπάρχουν η Ολυμπία Οδός και η Ιόνια Οδός. Και αυτό δεν ήταν κάτι αυτονόητο. Θυμίζω ότι ο διαγωνισμός για το έργο ξεκίνησε το 1993. Και όταν λειτούργησε η Γέφυρα, πριν από 20 χρόνια, συνέδεε τις δύο εθνικές οδούς που είχαν κατασκευαστεί τις προηγούμενες δεκαετίες.

Χρειάστηκαν αρκετά χρόνια, πολλές θυσίες και μεγάλη προσπάθεια διαδοχικών Κυβερνήσεων για να φτάσουμε στο σημείο που βρισκόμαστε σήμερα. Το σημείο στο οποίο να αποτελεί η Γέφυρα Ρίου – Αντιρρίου τη φυσική συνέχεια ενός σύγχρονου δικτύου αυτοκινητοδρόμων που ενώνει τη Δυτική Ελλάδα και κοσμεί τον δομικό πλούτο της χώρας μας, με τα ιδιαίτερα τεχνικά χαρακτηριστικά της, αλλά και την εντυπωσιακή της εικόνα.

Σε αυτά τα 20 χρόνια λειτουργίας, έχουν πραγματοποιηθεί 77 εκατ. διελεύσεις οχημάτων από τη Γέφυρα Χαρίλαος Τρικούπης, η οποία εκπληρώνει τον πολλαπλό της ρόλο.

·       Εξασφαλίζει τη συνδεσιμότητα της Δυτικής Πελοποννήσου με τη Δυτική Στερεά Ελλάδα, που ήταν αποκομμένες στο παρελθόν, όταν επικρατούσαν κακές καιρικές συνθήκες.

·       Παρέχει ευκολότερη και ταχύτερη μεταφορά ανθρώπων και αγαθών.

·       Υποστηρίζει την περιφερειακή οικονομική ανάπτυξη. 

·       Συμβάλλει στη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου, αφενός μειώνοντας τον χρόνο ταξιδίου, και αφετέρου καλύπτοντας τις ανάγκες λειτουργίας της από Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας.

·       Ισχυροποιεί την εικόνα της χώρας, αποτελώντας ένα σημαντικό επίτευγμα της Μηχανικής, ως μια από τις μεγαλύτερες καλωδιωτές γέφυρες στον κόσμο. Αυτή είναι, άλλωστε, η εικόνα που θα ταξιδέψει σήμερα, από εδώ, σε όλο τον κόσμο.

Η διαδρομή της Ολυμπιακής Φλόγας από τη Γέφυρα Ρίου – Αντιρρίου πρόκειται για ένα εμβληματικό έργο που αποτελεί, πλέον, σημείο αναφοράς της σύγχρονης Ελλάδας. Της Ελλάδας που μπορεί να φτάσει ψηλότερα, να μεγεθύνεται ισχυρότερα, να αναπτύσσεται ισχυρότερα, να ισχυροποιείται πολύπλευρα. Το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, με σκληρή δουλειά, σχέδιο και μεθοδικότητα, συνεχίζει να επιτελεί τον στρατηγικό του ρόλο, υλοποιώντας εμβληματικά, μεγάλα και μικρά έργα σε όλη την επικράτεια. Έργα που βελτιώνουν την καθημερινότητα του πολίτη και ενισχύουν την ευημερία των πολιτών. 

Το πλήρες κείμενο της τοποθέτησης της Υφυπουργού Υποδομών, αρμόδιας για τις Μεταφορές, Χριστίνας Αλεξοπούλου:

 Με μεγάλη χαρά βρίσκομαι εδώ ανταποκρινόμενη στην πρόσκλησή σας για τον εορτασμό της 20ης Επετείου της Γέφυρας Ρίου – Αντιρρίου που συμπίπτει με πέρασμα της Ολυμπιακής Φλόγας, στο δρόμο προς το Παρίσι και τους Ολυμπιακούς Αγώνες.

Είχα τη μοναδική ευκαιρία στα πρώτα επαγγελματικά μου βήματα, ως μηχανικός πεδίου, να δουλέψω στο συγκεκριμένο εργοτάξιο και να αποκομίσω μια ανεπανάληπτη εμπειρία. Νιώθω υπερήφανη γι’ αυτό το μοναδικό έργο, που γιορτάζουμε σήμερα, 20 χρόνια λειτουργίας του.

Τότε δεν ήταν ορατό στους πολλούς, ότι πρόκειται για το πρώτο κομμάτι ενός παζλ που θα άλλαζε σημαντικά, τις οδικές μεταφορές στη χώρα μας: Ολυμπία Οδός, Ιόνια Οδός και η συνέχεια σήμερα με τον αυτοκινητόδρομο Πατρών – Πύργου μήκους 75 χιλιομέτρων που όπως γνωρίζετε προχωρά, με ταχείς ρυθμούς. Σύντομα οι εκτελεσμένες εργασίες, θα υπερβούν το 50% πιθανόν ως το τέλος του χρόνου να προσεγγίσουν το 80%, με την ολοκλήρωση του έργου το 2025. Ένα έργο που θα αναβαθμίσει την Οδική Ασφάλεια, θα επιταχύνει τις μεταφορές, θα μειώσει το περιβαλλοντικό αποτύπωμα και θα δώσει ώθηση στην τοπική οικονομία. Ένα έργο που θα φέρει πιο κοντά το μεγάλο brand name, την Αρχαία Ολυμπία, με την Γέφυρα, θα μειώσει τις χρονικές αποστάσεις, αλλάζοντας τα δεδομένα.

Η Γέφυρα διευκόλυνε την ζωή των κατοίκων της περιοχής, συνέβαλε στην ανάπτυξη της οικονομίας και σήμερα, για να έρθω στα καθ’ υμάς, δίνει το παράδειγμα, συμβάλλοντας στη μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος, με πολλούς τρόπους. Θέλω να σταθώ στην μείωση της τιμής διέλευσης, των ηλεκτρικών οχημάτων κατά 34%, στην τοποθέτηση σημείων φόρτισης πάνω στη γέφυρα, αλλά και στην χρήση ηλεκτρικών οχημάτων για τις μετακινήσεις του προσωπικού. Όλα αυτά συνθέτουν την εικόνα, ενός σύγχρονου φορέα που λαμβάνει σοβαρά, υπόψη του, το ενεργειακό αποτύπωμα.

Η Γέφυρα Ρίου – Αντιρρίου εγκαινιάστηκε το 2004, πριν την έναρξη της Ολυμπιάδας στην Αθήνα. Αποτελεί ορόσημο της Ελλάδας του 21ου αιώνα, ένα σπουδαίο οικοδόμημα, αντάξιο της εικόνας που προσδοκούμε και χτίζουμε για την χώρα μας. Εμείς οι μηχανικοί, έχουμε διαδραματίσει κομβικό ρόλο στη δημιουργία σημαντικών εθνικών υποδομών και δημοσίων έργων. Τις τελευταίες δεκαετίες, ο τεχνικός – κατασκευαστικός κλάδος πρωταγωνιστεί στον εκσυγχρονισμό και την αναβάθμιση του συνόλου των υποδομών και μεταφορών της χώρας.

Στο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών σχεδιάζουμε και υλοποιούμε δημόσια έργα, όπως είναι η ολοκλήρωση του αυτοκινητοδρόμου Πατρών – Πύργου, με όρους οικονομικής αποτελεσματικής και κοινωνικής ανταποδοτικότητας. Έργα που προάγουν την περιφερειακή ανάπτυξη, δημιουργούν θέσεις απασχόλησης και τονώνουν την κοινωνική συνοχή, έργα μεγάλα και μικρά, ανθεκτικά και ποιοτικά, που βοηθούν στη βιώσιμη ανάπτυξη αλλά και στην ασφάλεια των μεταφορών.

Δεν είναι τυχαίο ότι τα στοιχεία του 2023, δεικνύουν σημαντική αύξηση επισκεψιμότητας της περιοχής. Πλέον ο επισκέπτης μπορεί να φτάσει από τα Γιάννενα στην Πάτρα, σε 150 λεπτά σύννομα, με ασφάλεια και χαμηλότερο ενεργειακό αποτύπωμα. Είναι σημαντικό να αξιοποιήσουμε την ευχέρεια των Υποδομών, για να ενισχύσουμε την επισκεψιμότητα της περιοχής. Ακόμη και με θεματικό τουρισμό, αθλητικό, ποδηλατικό. Δράττομαι της ευκαιρίας να τονίσω πως η Μεσογειακή διαδρομή ΕV8 του Eurovelo διέρχεται από τη Γέφυρα στην πορεία της από την Ηγουμενίτσα στην Αθήνα. Μια πολύ σημαντική ποδηλατική διαδρομή, που ξεκινά από την Ισπανία και διασχίζει όλη τη λεκάνη της Μεσογείου.

Τι να πρωτοθυμηθεί κανείς από τα 20 χρόνια στη Γέφυρα, τον Ότο Ρεχάγκελ με την Ολυμπιακή Φλόγα, τον Μαρκ Γουέμπερ με τη Formula 1, το Bridge Experience με κολύμπι, τρέξιμο, ποδήλατο και άλλα πολλά ακόμη. Αν με ρωτάτε το καλύτερο μου είναι να την χαζεύω από την Πάτρα την ώρα που ανάβουν τα φώτα το σούρουπο, ή λίγο πριν σβήσουν το χάραμα.  

Πέρασαν είκοσι χρόνια από το καλοκαίρι του 2004, όταν η Ολυμπιακή Φλόγα διέσχιζε για πρώτη φορά την Γέφυρα. Σβήνοντας τα 20 κεράκια των γενεθλίων, έστω νοερά, εύχομαι περισσότερες και ασφαλείς διελεύσεις,  από τη Γέφυρα, που άλλαξε τον χάρτη των Υποδομών στη χώρα, αλλά και πολλές επιτυχίες για τις Ελληνίδες και τους Έλληνες Αθλητές στους Ολυμπιακούς Αγώνες στο Παρίσι.

 Το πλήρες κείμενο της τοποθέτησης του Υφυπουργού Υποδομών και Μεταφορών, αρμόδιου για τις Υποδομές, Νίκου Ταχιάου:

 Η γέφυρα του Ρίου – Αντιρρίου, με το όνομα «Χαρίλαος Τρικούπης» είναι ίσως το μεγαλύτερο έργο από άποψη τεχνογνωσίας που έχει γίνει στην Ελλάδα.

Όπως είχε πει και ο Μιτεράν «η πολιτική είναι η διαχείριση των συμβόλων». Η γέφυρα αποτελεί  ένα σύμβολο του εκσυγχρονισμού της Ελλάδας στο μεταίχμιο του εικοστού αιώνα. Ένα αίτημα το οποίο παραμένει διαρκές και συνεχίζεται σήμερα από την κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη. Είναι ένα έργο το οποίο έχει μοναδικά κατασκευαστικά χαρακτηριστικά, μια τεχνογνωσία πρωτότυπη για την εποχή της.

Στη κατασκευή της γέφυρας συνεργάστηκαν Γάλλοι και Έλληνες μηχανικοί,  μεταφέροντας την τεχνογνωσία τους στη χώρα μας. Κάτι πάρα πολύ σημαντικό για τις ελληνικές κατασκευαστικές εταιρείες.

Η ώσμωση αυτή  μεταξύ των κατασκευαστικών εταιρειών της χώρας και ομίλων όπως η Vinci συνεχίζει να αποτελεί μια πρόκληση για τα επόμενα χρόνια καθώς παράγει προστιθέμενη αξία. Είμαστε εδώ για να υιοθετούμε πρακτικές, όπως αυτές των παραχωρήσεων ή των ΣΔΙΤ, που όμως δεν περιορίζονται σε πληρωμές διαθεσιμότητας, αλλά έχουν έναν χαρακτήρα αποδοτικότητας. Νομίζω ότι στο μέλλον μπορούμε να αναπτύξουμε – γιατί αυτό είναι το αίτημα της  εποχής – νέα έργα, χρησιμοποιώντας αυτά τα μοντέλα, τα οποία δοκιμάστηκαν  με επιτυχία στη  γέφυρα.

H γέφυρα αποτελεί σύμβολο για έναν ακόμα λόγο. Ένα άρθρο του Εconomist  του 2007 την αποκαλούσε έργο σύνδεσης των «πουθενά» γιατί τότε δεν είχαν δημιουργηθεί οι μεγάλοι αυτοκινητόδρομοι, οι οποίοι συνέδεσαν τη Βόρεια με τη Νότια Ελλάδα. Η γέφυρα, λειτούργησε και ως «καταλύτης» συμβάλλοντας στην προώθηση των υπόλοιπων έργων.

Θα κλείσω και με κάτι προσωπικό. Κατάγομαι από τη Θεσσαλονίκη.  Είμαι στους τυχερούς της, γιατί βγαίνοντας στο μπαλκόνι μου βλέπω απέναντί το βουνό των θεών, τον Όλυμπο. Στην Πάτρα, ζηλεύω αυτούς που βγαίνουν στο μπαλκόνι τους και βλέπουν αυτό εδώ το δημιούργημα που λέγεται γέφυρα Ρίου – Αντιρρίου και που ήταν η αναμέτρηση του ανθρώπου με τους Θεούς. Ένα έργο το οποίο έχει πάνω του την αξία μιας θεϊκής δημιουργίας, ένα υπέροχο κόσμημα, ένα μοναδικό σύμβολο.

Αποτελεί την αναμέτρηση του ανθρώπου με τη φύση και ως τέτοιο έργο πρέπει να μείνει στο μέλλον. Όχι μόνο για τα 150 χρόνια που έχει σχεδιασθεί. Νομίζω ότι η γέφυρα θα μας πείσει ότι μπορούμε να ανατρέψουμε το χρόνο, να ανατρέψουμε τη γήρανση και να την κρατήσουμε ως ένα δείγμα της γενιάς μας για τους Έλληνες, τους μηχανικούς και τους χρήστες του μέλλοντος.

Κλείνω, λοιπόν, με αυτές τις σκέψεις και νομίζω ότι οι επόμενες γενιές θα ευγνωμονούν αυτούς που ξεκίνησαν αυτό το έργο, αυτούς που το εμπνεύστηκαν και το κατασκεύασαν. Και σε όσους συμμετείχατε σε αυτή την πρόκληση: να είστε υπερήφανοι.

Ακολουθήστε το thebest.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο thebest.gr

Ειδήσεις