Τι δείχνει η κόντρα επώνυμων και PL προϊόντων
Αμετάβλητη παρέμεινε η πρώτη πέντε των brands με το μεγαλύτερο αποτύπωμα στην αγορά, σύμφωνα με τη φετινή λίστα της Kantar, με την Coca-Cola να φιγουράρει στην κορυφή. Ακολούθησαν Colgate, Maggi, OMO και Knorr.
Οι επόμενες τρεις στη λίστα κέρδισαν μια θέση (Lay’s, Pepsi, Sunlight), ενώ την δεκάδα κλείνουν οι Indomie (η οποία υποχώρησε τρεις θέσεις από πέρυσι) και Nescafe (αμετάβλητη).
Σύμφωνα με την Kantar, τα πέντε brands που πέτυχαν μεγαλύτερη διείσδυση το 2023 ήταν το Sunsilk που κέρδισε 25,9 εκατομμύρια αγοραστές, το Oreo (+24,7 εκατ.), το Head & Shoulders (+15 εκατ.), το Close-Up (+14 εκατ.) και τα Lay’s (+17 εκατ.).
Στην Ευρώπη, παρά τις δύσκολες συνθήκες της αγοράς, τρεις από τις 10 κορυφαίες μάρκες στην κατάφεραν να αναπτυχθούν – η Kinder (στο νο2), η Warburtons (8η) και η Haribo (Νο9). Για περισσότερο από μια δεκαετία τώρα, η Coca-Cola κατέχει την πρώτη θέση, τόσο παγκοσμίως όσο και στην Ευρώπη. Φτάνοντας στο 65% διείσδυση, η μάρκα κατέληξε σε 2 στα 3 ευρωπαϊκά νοικοκυριά το περασμένο έτος, ένα ασυναγώνιστο επίτευγμα όπως σημειώνει η Kantar. Εκτός από τις Milka (στο Νο5), Knorr (6), Haribo (9) και Pepsi (10) που ανταλλάξαν θέσεις, τα Top 10 πιο επιλεγμένα brands στην Ευρώπη παρέμειναν αμετάβλητα σε σύγκριση με το 2022. Τη μεγαλύτερη άνοδο στην 20άδα εμφάνισαν το γερμανικό brand, Herta (στο νο17) και το γαλλικό President (στην 19η).
Brands VS Private label
Τα εμπορικά σήματα έχουν βιώσει δύσκολες στιγμές στην Ευρώπη τα τελευταία δύο χρόνια. Ο πόλεμος στην Ουκρανία τροφοδότησε την ανασφάλεια και τον πληθωρισμό, με την άνοδο των τιμών να οδηγεί σε κρίση κόστους ζωής πολλούς καταναλωτές. Αν και τα νοικοκυριά ξοδεύουν 1.091 ευρώ ετησίως σε brands –αύξηση 6% σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος–, οι ιδιωτικές ετικέτες (PL) σημειώνουν επίπεδα ρεκόρ. Στην Ευρώπη, το μερίδιο του PL έφτασε στο 42% το 2023, απόρροια της πρόσφατης κρίσης κόστους ζωής, ωστόσο, όπως δείχνει η τελευταία κατάταξη Brand Footprint, πολλές μάρκες εξακολουθούν να ξεπερνούν την «ευρωπαϊκή καταιγίδα» νικώντας τον ανταγωνισμό.
Οι καταναλωτές πάντως, όχι μόνο ήταν λιγότερο πιστοί στια επώνυμα brands, αλλά ήταν επίσης λιγότερο πιστοί στον κύριο ή τον προτιμώμενο retailer, προκειμένου να ελέγξουν καλύτερα τον προϋπολογισμό τους. Αυτό το γεγονός αππτυπώθηκε σε περίπου 900 εκατομμύρια επιπλέον επισκέψεις το 2023, καθώς οι καταναλωτές αναγκάστηκαν να ψάξουν για τις καλύτερες ευκαιρίες. Ο μεγάλος νικητής της κρίσης κόστους ζωής ήταν η έκπτωση με αύξηση 6% στον αριθμό των ταξιδιών και +13% στην αύξηση της αξίας (έναντι του 2022).
Τώρα, σχεδόν στα μισά του 2024, οι αναλυτές της Kantar βλέπουν ότι οι αγοραστές μειώνουν τις προσπάθειές τους να διατηρήσουν το συνολικό ποσό του καλαθιού τους σε χαμηλά επίπεδα, ελέγχοντας επίσης τις τιμές σε μικρότερο βαθμό. Αποδυναμώνεται δηλαδή η τάση για μετάβαση από premium σε φθηνότερες μάρκες ή για πλήρη αποφυγή ορισμένων brands. Ακόμη διαφαίνονται λιγότερες μετατοπίσεις στο retail. Ενώ το 2022 το 28% των καταναλωτών σχεδίαζε να ψωνίσει περισσότερα προϊόντα με μεγάλες εκπτώσεις, σήμερα ο αριθμός αυτός έχει μειωθεί στο 20%.
Ακόμη σημειώνεται ότι σε σύγκριση με τις αρχές του 2022, όταν το 37% των νοικοκυριών στην Ευρώπη αντιμετώπιζε οικονομικά προβλήματα, αυτό το ποσοστό έχει πλέον μειωθεί στο 34%. Καθώς οι οικονομικές ανησυχίες των αγοραστών μειώνονται, υπάρχει ένα παράθυρο ευκαιρίας για τα επώνυμα brands να ανακτήσουν την εμπιστοσύνη και να κερδίσουν τους καταναλωτές που είχαν στραφεί προς το PL. Τα τελευταία στοιχεία δείχνουν ότι το μερίδιο των αγοραστών που προτιμούν brands (48%) είναι σχεδόν στο ίδιο επίπεδο με εκείνους που επιλέγουν το PL (52%).
Αναφέρεται ακόμη ότι, εάν οι τιμές ήταν ίδιες, η πλειοψηφία των αγοραστών θα επέλεγε τα επώνυμα προϊόντα, καθώς πιστεύουν ότι προσφέρουν καλύτερη ποιότητα (11% περισσότερο από το PL) και περισσότερη καινοτομία (12% περισσότερο από το PL).
Κερδισμένες και χαμένες προϊοντικές κατηγορίες
Σε επίπεδο κατηγοριών, ενώ το «homing in» αύξησε τους αριθμούς των καταναλωτών σε κατηγορίες όπως τα αλμυρά σνακ και τα αναψυκτικά, παρατηρούνται δυσμενείς τάσεις σε άλλες κατηγορίες όπως π.χ. της μπύρας, η οποία, σύμφωνα με την Kantar, έχασε σχεδόν 1,3 εκατομμύρια αγοραστές στην Ευρώπη.
Επίσης, η κατηγορία των noodles κέρδισε τους περισσότερους επιπλέον καταναλωτές (2,7 εκατ.), ενώ στον αντίποδα το ρύζι έχασε περίπου 1,7 εκατομμύρια αγοραστές. Στις άλλες κατηγορίες που ενισχύθηκαν περιλαμβάνονται τα ενεργειακά ποτά, τα ποτά φυτικής προέλευσης, το συσκευασμένο νερό, το γιαούρτι και τα δημητριακά.
Από την άλλη πλευρά, οι κονσέρβες κρέατος, οι κονσέρβες ψαριών και οι σούπες χάνουν έδαφος και ιδιαίτερα το ελαιόλαδο, το τελευταίο σε μεγάλο βαθμό λόγω της έντονης αύξησης των τιμών και των προβλημάτων διαθεσιμότητας. Στην προσωπική φροντίδα, προϊόντα που αφορούν το μακιγιάζ και το styling μαλλιών, καθώς επίσης μάσκες προσώπου και ενυδατικές κρέμες προσώπου κέρδισαν αρκετούς καταναλωτές, ενώ στους χαμένους της χρονιάς περιλαμβάνονται η κρέμα ξυρίσματος, οι ενυδατικές κρέμες σώματος και τα στοματικά διαλύματα.
Ελλάδα
Στην Ελλάδα η Παπαδοπούλου βρέθηκε για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά στην κορυφή της λίστας, εμφανίζοντας μάλιστα μεγαλύτερη ανάπτυξη (5,8%) σε σχέση με την δεύτερη Coca-Cola (+2,1%). Η Ολύμπος παρέμεινε στην τρίτη θέση (αν και υποχώρησε κατά 5%), ενώ η Παπαγάλος παρότι εμφάνισε σταθερότητα, ανέβηκε στην τέταρτη θέση, εκμεταλλευόμενη την υποχώρηση κατά 5% του Nescafé.
Οι επόμενες θέσεις της δεκάδας δεν άλλαξαν, με τα ΝΟΥΝΟΥ, Μέλισσα και Misko να εμφανίζουν αύξηση και τις Γιώτης και Κύκνος να υποχωρούν.
Στη δεύτερη δεκάδα, τη μεγαλύτερη άνοδο σε θέση εμφάνισαν οι:
Μεβγάλ: +12, στην 18η θέση
Κατσέλης: +8, στην 11η θέση
Everyday (ΜΕΓΑ): +8, στην 19η θέση
Επίσης, 3 θέσεις ανέβηκαν οι:
Βιτάμ: στην 12η θέση
Βίκος: στην 14η θέση
Μπάρμπα-Στάθης: στην 17η θέση
TOP 20 – Τρόφιμα
Στην κατηγορία των τροφίμων, Παπαδοπούλου, Μέλισσα, Κύκνος και Misko διατηρήθηκαν στις ίδιες θέσεις στην κορυφή, ενώ την πρώτη πεντάδα έκλεισε η Κατσέλης η οποία ανέβηκε πέντε θέσεις σε σχέση με πέρυσι.
TOP 20 – Γαλακτοκομικά
Το ΝΟΥΝΟΥ βρέθηκε στην κορυφή της κατηγορίας των γαλακτοκομικών, ξεπερνώντας την Όλυμπος, ενώ στην πρώτη πεντάδα ανέβηκαν μία θέση Βιτάμ και Μεβγάλ, ενώ το ΝΟΥΝΟΥ Family έχασε μία.
TOP 20 – Αναψυκτικά
Τέλος στα αναψυκτικά, η Coca-Cola διατήρησε την πρωτοκαθεδρία, με την Παπαγάλος Λουμίδη να κερδίζει την δεύτερη θέση από το Nescafe. Η Βίκος ακολούθησε στην 4η θέση και η Amita στην 5η.
TOP 20 – Υγιεινή & Ομορφιά
Στην κατηγορία προϊόντων υγιεινής & ομορφιάς, το Everyday της ΜΕΓΑ παρέμεινε στην 1η θέση, όπως άλλωστε και τα δύο επόμενα brands, Colgate και L’Oreal. Στην πεντάδα, ωστόσο, έχουμε δύο νέες εισόδους, αυτές της Always και του Dove.
TOP 20 – Είδη φροντίδας σπιτιού
Στα προϊόντα φροντίδας σπιτιού, οι πρώτες 8 θέσεις παρέμειναν ίδιες, με το Klinex να φιγουράρει στην κορυφή και να ακολουθούν Fairy, Ajax, Soupline και Lenor. Η Endless ήταν η μεγάλη κερδισμένη της δεκάδας, καθώς βρέθηκε στο νο9 ανεβαίωνοντας έξι θέσεις σε σχέση με πέρυσι.
Ακολουθήστε το thebest.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο thebest.gr