Τι συνέβη
Άγιο είχαν οι επιβάτες δύο αμαξοστοιχιών του προαστιακού όταν τελευταία στιγμή αποφεύχθηκε το πρωί της Παρασκευής μετωπική σύγκρουσή τους, έξω από την Αθήνα.
Σύμφωνα με τις πρώτες πληροφορίες, δύο αμαξοστοιχίες βρέθηκαν να κινούνται σε αντίθετη κατεύθυνση και σε σημείο όπου η κίνηση γίνεται σε μονή γραμμή, μετά τα έργα υπογειοποίησης στα Σεπόλια, στην πλευρά του σταθμού των Αγίων Αναργύρων.
Οι πρώτες πληροφορίες αναφέρουν ότι το περιστατικό οφείλεται σε λάθος του ρυθμιστή κίνησης του ΟΣΕ στο Σιδηροδρομικό Κέντρο Αχαρνών (ΣΚΑ), ο οποίος θεώρησε ότι η μία αμαξοστοιχία, η 1210 που ερχόταν από Αθήνα προς Αεροδρόμιο είχε ήδη περάσει από το τμήμα της μονής γραμμής και έδωσε εντολή στην άλλη, την 1307 που ερχόταν από Κιάτο, να διέλθει ελεύθερα.
Έτσι, τα δύο τρένα βρέθηκαν να κινούνται σε αντίθετες κατευθύνσεις και σε πορεία μετωπικής σύγκρουσης με ταχύτητα περίπου 60 χιλιομέτρων την ώρα.
Η σύγκρουση αποφεύχθηκε από τύχη και χάρη στα αντανακλαστικά του μηχανοδηγού της 1210 που άκουσε από τον ασύρματο VHF την συνομιλία του σταθμάρχη στο ΣΚΑ και την εντολή προς τον μηχανοδηγό της 1307. Σημειωτέον ότι μηχανοδηγός στην 1210 ήταν ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ένωσης Προσωπικού Έλξης (ΠΕΠΕ) Δημήτρης Κουτσιαύτης.
Το χρονολόγιο του περιστατικού
Το χρονολόγιο του περιστατικού, το οποίο λίγο έλειψε να καταλήξει σε νέα τραγωδία, όπως το περιγράφει ο Δημήτρης Κουτσιαύτης, ο οποίος οδηγούσε τη 1210 έχει ως εξής:
«Στις 9.14 βρισκόμουν με την 1210 σε δρομολόγιο από τον Πειραιά προς το αεροδρόμιο. Μόλις έφτασα στην Αθήνα με ολιγόλεπτη καθυστέρηση περίπου 7 με 8 λεπτών, μου δόθηκαν τα απαραίτητα έγγραφα και συγκεκριμένα το 1001. Βγήκα έξω να ελέγξω αν υπάρχει κάποιος τελευταίος επιβάτης, ο οποίος δεν έχει προλάβει να επιβιβαστεί και αμέσως μόλις μου έδωσε η σταθμάρχης του σταθμού Λαρίσης το σινιάλο, έκανα αναγγελία και αποχώρησα. Στην αναγγελία ανέφερα ότι η 1210 από την Αθήνα και σε μόνη γραμμή προς Αγίους Αναργύρους. Βρισκόμουν σε κίνηση με τη δρομολογιακή ταχύτητα».
Τη στιγμή εκείνη και ενώ είχε ξεκινήσει και βρισκόταν στη λεγόμενη μηχανογραφική διάβαση άκουσε τη συνομιλία του μηχανοδηγού του δεύτερου συρμού με την τηλεδιοίκηση του Σιδηροδρομικού Κέντρου Αχαρνών (ΣΚΑ): «Ακούω τον συνάδελφο να λέει από Αγίους Αναργύρους η 1307 τι περιμένει; Κανείς δεν του απαντά. Αντιλήφθηκα ότι κάτι δεν πάει καλά. Κάποια στιγμή λέει το ΣΚΑ η 1307 μόνη γραμμή προς Αθήνα. Ουσιαστικά τον έστελνε πάνω μας», λέει ο κ. Κουτσιαύτης.
Όπως περιγράφει ο ίδιος έκανε πλήρη πέδη εκείνη τη στιγμή και όχι ακαριαία προκειμένου να μην τρομοκρατήσει τους επιβάτες, καθώς το τρένο ήταν σχεδόν γεμάτο, αλλά ήταν σε ετοιμότητα να προβεί και σε ακαριαία πέδη: «Αν έβλεπα τα χειρότερα, ήμουν έτοιμος να κάνω ακαριαία πέδη και να κινηθώ προς τα πίσω».
Αμέσως μόλις προχώρησε σε πλήρη πέδη και αφού είχε ολοκληρωθεί η συνομιλία του άλλου συρμού με το ΣΚΑ μέσω του ασύρματου VHF, ειδοποίησε τον δεύτερο μηχανοδηγό. Του είπε πως ο ίδιος έχει φύγει από Αθήνα και έχει βγάλει και αναγγελία. Τα δύο τρένα σταμάτησαν και η σύγκρουση αποφεύχθηκε κυριολεκτικά στο παρά πέντε.
«Είδα το χάρο με τα μάτια μου, έτρεμα, ζήτησαν αντικατάσταση. Σταματήσαμε σε απόσταση 700 – 800 μ. μεταξύ μας. Αν δεν είχα ακούσει την αναγγελία ή αν είχαμε φύγει λίγο αργότερα από την Αθήνα, τι θα γινόταν;», λέει στο «Έθνος».
Ο ΟΣΕ παραδέχεται το λάθος του σταθμάρχη
Από την πλευρά του ο ΟΣΕ, παραδέχεται το λάθος του σταθμάρχη τηλεδιοίκησης στον ΣΚΑ, ο οποίος έχει ήδη τεθεί σε διαθεσιμότητα και θα περάσει από Πειθαρχικό, αλλά επιμένει ότι σε καμία περίπτωση δεν πρόκειται για παραλίγο μετωπική σύγκρουση. «Εφαρμόστηκαν οι δικλείδες ασφαλείας, ήταν λάθος του σταθμάρχη του ΣΚΑ που άφησε να φύγει το ένα από τα δύο τρένα, ενώ δεν έπρεπε, ωστόσο μίλησαν και από το VHF και από το GSM-R. Το άκουσε και ο σταθμάρχης των Αθηνών που επικοινώνησε με το ΣΚΑ και πήρε το τρένο και σταμάτησε», αναφέρουν πηγές του Οργανισμού.
Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, όταν δόθηκε εντολή να σταματήσει το τρένο μέσα στον σταθμό των Αγίων Αναργύρων, οι δύο συρμοί είχαν απόσταση περίπου 3 χλμ. μεταξύ τους. Ωστόσο, τα τρένα κατάφεραν να σταματήσουν μετά τη σχετική εντολή στα 500 μέτρα μεταξύ τους.
Τις απαντήσεις για το θέμα αναμένεται να δώσουν οι καταγραφές των συνομιλιών, τη δημοσιοποίηση των οποίων ζητά ο κ. Κουτσιαύτης, ενώ τη διερεύνηση του περιστατικού θα αναλάβει η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων και ο Οργανισμός Διερεύνησης Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων (ΕΟΔΑΣΑΑΜ).
ΟΣΕ: Η ανακοίνωση για το περιστατικό με την παραλίγο σύγκρουση τρένων μετά τα Σεπόλια
Ανακοίνωση εξέδωσε ο ΟΣΕ σχετικά με το περιστατικό που συνέβη νωρίτερα στο τμήμα της μονής γραμμής μεταξύ των σταθμών Αθηνών και Αγίων Αναργύρων.
Ο ΟΣΕ αρχικά περιγράφει τι ακριβώς έγινε και αναφέρει στην ανακοίνωσή του:
«Περί τις 09:13 η αμαξοστοιχία 1210, με προορισμό το Αεροδρόμιο, έλαβε σήμα αναχώρησης από τον σταθμό Αθηνών. Ενόσω η αμαξοστοιχία 1210 είχε αρχίσει να κινείται προς τον ΣΣ Αγίων Αναργύρων, έλαβε εντολή από το ΣΚΑ να ξεκινήσει με κατεύθυνση προς ΣΣ Αθηνών η αμαξοστοιχία 1307 προερχόμενη από το Κιάτο.
Ο Σταθμάρχης των Αθηνών και ο μηχανοδηγός της 1210, ακούγοντας την εντολή αναχώρησης που έδωσε το ΣΚΑ στην αμαξοστοιχία 1307, επικοινώνησε ο πρώτος μέσω GSM-R με το ΣΚΑ, όπου και δόθηκε άμεσα εντολή ακύρωσης της εντολής κίνησης της αμαξοστοιχίας 1307 προς ΣΣ Αθηνών, ενώ ταυτόχρονα και ο μηχανοδηγός της 1210 επικοινώνησε μέσω VHF με τον μηχανοδηγό της 1307 και τον ενημέρωσε ότι ήδη κινείται προς ΣΣ Αγίων Αναργύρων.
Ταυτόχρονα σχεδόν ο μηχανοδηγός της αμαξοστοιχίας 1307 αντελήφθη την κατάσταση και ακινητοποίησε τον συρμό, αμέσως, μόλις είχε εξέλθει του ΣΣ Αγίων Αναργύρων και σε απόσταση 500μ. προτού εισέλθει στην μονή γραμμή».
Στη συνέχεια κατόπιν ενημέρωσης της διοίκησης του ΟΣΕ για το περιστατικό έγιναν οι ακόλουθες ενέργειες:
• Δόθηκε εντολή διενέργειας πορίσματος για την εξακρίβωση των συνθηκών που έγινε το περιστατικό.
• Τέθηκε σε αργία και παραπέμφθηκε στο Πειθαρχικό ο σταθμάρχης του ΣΚΑ που έδωσε την εντολή αναχώρησης του 1307.
• Συγκεντρώθηκε το υλικό των ηχητικών καταγραφών GSM-R και VHF.
• Ενημερώθηκε η ΡΑΣ και ο ΕΟΔΑΣΑΑΜ για το περιστατικό.
«Τονίζεται για άλλη μια φορά ότι, η πιστή τήρηση των διατάξεων του Γενικού Κανονισμού Κυκλοφορίας από όλους τους εμπλεκόμενους στην κυκλοφορία των τρένων, ο οποίος περιλαμβάνει πολλαπλές δικλείδες ασφαλείας, αποτελεί τον καθοριστικό παράγοντα της ομαλής διεξαγωγής της σιδηροδρομικής κυκλοφορίας.
Η Διοίκηση του ΟΣΕ έχει αναλάβει πρωτοβουλίες για την περαιτέρω ενίσχυση της εκπαίδευσης του προσωπικού, ώστε να αποτρέπονται μεμονωμένα λάθη. Στόχος παραμένει η συνεχής βελτίωση των υπηρεσιών, με απόλυτη προτεραιότητα την ασφάλεια και την εμπιστοσύνη των επιβατών» αναφέρει στην ανακοίνωσή του ο ΟΣΕ.
ΠΗΓΗ ethnos.gr
Ακολουθήστε το thebest.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο thebest.gr