Οι ιστορικός Ισπανός καλλιτέχνης μέσα από γκραβούρες με παραμορφωμένες αλληγορικές μορφές
Από την πρώτη φορά που είδαμε τα πιο εμβληματικά έργα του Φρανθίσκο Γκόγια στο περίφημο Μουσείο Πράδο της Μαδρίτης, μας έμειναν αξέχαστα.
Ακρως επιδραστικά, έχουν τη δύναμη να διαπερνούν τον ψυχισμό του επισκέπτη αυτόματα. Με εφιαλτικές, αλλόκοτες μορφές για τα ανθρώπινα… «σκοτάδια», που έχουν σφραγίσει την εξέλιξη της παγκόσμιας τέχνης. Ετσι, χαιρόμαστε πολύ που από αυτό το μήνα η Εθνική Πινακοθήκη Αθηνών ξαναπαρουσιάζει τις γκραβούρες του κορυφαίου δημιουργού από τη μόνιμη συλλογή της.
Πρόκειται για πολύ εύγλωττες εικόνες χαλκογραφιών που αποδεικνύουν το επαναστατικό πνεύμα του Γκόγια. Αν και καθιερώθηκε ως ζωγράφος της βασιλικής αυλής, μισούσε τη μοναρχία και ήταν φανατικός θαυμαστής των ιδεών του γαλλικού Διαφωτισμού.
Συγκεκριμένα, με γενικό τίτλο «Los Caprichos» θα δούμε 80 χαρακτικά μαζί με οξυγραφίες σε χαρτί και ακουατίντα, που χρονολογούνται από το 1797-98.
Χωρίζονται στις ενότητες «Καπρίτσια» με θέμα τα ανθρώπινα πάθη και τις διαστροφές, «Δεινά του πολέμου» όπου εκφράζεται οργή και αγανάκτηση για τις βαναυσότητες του Ναπολέοντα, «Ταυρομαχίες» με μοναδικές στιγμές επώνυμων ταυρομάχων στην αρένα και «Τρέλα» με σκηνές φαντασίας και παραλόγου.
Εάν πάτε, θα θαυμάσετε σε επιμέλεια Κατερίνας Ταβαντζή, σπανιότατα, εξαιρετικά πολύτιμα πρωτότυπα χαρακτικά που αγοράστηκαν ανάμεσα στα έτη 1961 και 1965 από τον αείμνηστο Μαρίνο Καλλιγά, διευθυντή της Εθνικής Πινακοθήκης από το 1949 ως το 1971.
Ο ιστορικός καλλιτέχνης δεν είναι ευρύτερα γνωστός ως χαράκτης. Η χαρακτική ήταν η μοναδική του καταφυγή σε περιόδους προσωπικής κρίσης. Μέσα από αυτή ασκεί ηθική και κοινωνική σάτιρα, καταγράφοντας τα σκοτεινά όνειρα μιας ταραγμένης ψυχής, τον παροξυσμό της σάρκας, αλλά και την κοινωνική αθλιότητα, τα κακώς κείμενα στην Εκκλησία, τη βία στον πόλεμο. Όλα αυτά χαράζονται ασπρόμαυρα με ένα μαστορικό καλέμι. Βασικό του μορφολογικό εργαλείο η παραμόρφωση. Τα χαρακτηριστικά του προσώπου αλλοιώνονται με έντονους και αποκρουστικούς μορφασμούς, σημάδια φθοράς και και ζωομορφισμό. Παράλληλα, αξιοποιώντας τη θεατρικότητα της καρναβαλικής παράδοσης και της Commedia dell’ Arte, ο Γκόγια συνθέτει «ένα καινοφανές σύμπαν στο οποίο κυριαρχεί η αμφισημία και η υβριδικότητα». Παραδόξως, σύμφωνα με την ιστορικό Δρ Μαριλένα Κασιμάτη «οι άσχημες φιγούρες μας έλκουν αντί να μας απωθούν, ίσως διότι σ’ αυτές αναγνωρίζουμε διαισθητικά κάτι βαθιά δικό μας…».
*Ταυτόχρονα με την έκθεση Γκόγια θα λειτουργεί η ομαδική έκθεση «Η Σαγήνη του Αλλόκοτου», η οποία εξετάζει την έννοια του αλλόκοτου, του υβριδικού και του γκροτέσκο στην ελληνική τέχνη με έργα δέκα καλλιτεχνών, με επιμέλεια της Συραγώ Τσιάρα.
E ναι, ανυπομονούμε να ξαναδούμε τον Harvey Specter, «Suits L.A» από Φεβρουάριο!
Γκουίνεθ Πάλτροου: Καμάρωσε την κόρη της ως deputante στο Παρίσι της διεθνούς high society
Ποια… super trendy labels των Attica δοκίμασαν Ηλιάνα Παπαγεωργίου και Φαίη Σκορδά;
Ακολουθήστε το thebest.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο thebest.gr